A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 478
18 386
113
A Boxer létjogosultságát nálunk nem hiszem, hogy valaki megkérdőjelezné. Számomra number 1. Egy Leo, Puma , Boxer felállást szerintem mindenki el tudna viselni. Nekem ez a király kategória. A Nexter-t csak azért vetettem fel,mert gondolom egy jó pár száz BTR-t kellene lecserélni 2026-ig én már megelégednék azzal,ha a fele meglenne, persze nincs is tervben gondolom, nem is úgy van ütemezve. Gondolom , nem kell mindenhova 8x8-as, a Fuchs szerintem tökéletes lenne. Mivel nem vagyok hozzáértő, ezért kérdezném: a könnyű dandárba milyen járművek kellenének? 4x4? 6x6-os? Mivel 2023-ig ezt is meg a közepes dandárt is fel szeretnék állítani.

A kerékképletet a tömeg határozza meg, a lényeg a minél alacsonyabb talajnyomás, az abból következő viszonylagosan jó terepjáró képesség. A tömeget viszont az adott feladatú jármű páncélvédelme határozza meg. És hogy mennyire nem egyszerű: A 8x8-as BTR 13,8 (14,5) tonna, tengelyterhelése kb. 3,5 tonna. Ettől minden nyugati katonai járműnek nagyobb a tengelyterhelése (az új orosz járműveké is). A jellemző kerékméret (általában 14.00 R 20, néha 365/80 R20) futófelületének nagysága nem sokkal nagyobb, mint a BTR-é. Tehát a talajnyomás minden új járműnél jóval nagyobb lesz (mélyebben süllyednek a sárba), ide jutott a világ (kell a páncél). A legtöbb 8x8-as járgánynál megadott 33 tonna maximális harci tömeg (pl Boxer) egyébként már a közúti közlekedésre vonatkozó előírások felső határát is eléri, magyarul, négytengelyes jármű közúton nem is közlekedhetne ettől nagyobb tömeggel. Ez arra utal, hogy azért ezek a járművek nehezen járható terepre nem valók, inkább a szilárdabb talajon használhatóak.
 
R

rejsz felügyelő

Guest
Az ár egyedül a kérdés.
Inkább az ár-érték arány. Ezen kívül én irtózom attól hogy a szerbeket pénzeljük-akár csak ilyen mértékben is. Egyébként a fentebb említett dolgokat sejtem én is, helikopterekkel esetleg a naszádokkal kapcsolatos az együttműködés.
A Lynx egyik előfeltétele szerintem hogy a törökökkel ne nagyon közösködjünk - legalábbis katonailag. Nehezen tudom elképzelni hogy mondjuk jól bevásárolunk a török vasból és ezután Izrael eladna valami komolyabb fegyvert nekünk.
Egyelőre úgy néz ki nem nagyon veszünk semmi komolyabbat tőlük.
: a könnyű dandárba milyen járművek kellenének?
Tudtommal maximum páncélozott terepjárók, de szerintem összetehetjük a kezünket ha a másik 2 dandárt feltöltik nagyjából.
Egyébként meg jó lenne hogy ezt a hülye begyepesedést elfelejtenni már.
Hagyd, ez itt eredménytelen. Amúgy én azt tartom érdekesnek hogy pár éve itt azon ment a diskurzus hogy csak semleges államtól vegyünk fegyvereket, dél-afrikai, brazil meg svéd felszerelésről álmodozott a nép, most meg nem csak hogy egy országból, de egy gyártótól akarunk venni mindent. :D
 
  • Tetszik
Reactions: Kishuszár

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 348
46 150
113
Hát franciáktól én inkább valami MBDA terméket látnék szívesebben - ATGM, Meteor, ha a norvégok sokat p.csáznának még akkor CAMMER/Aster.

APC-nél maradnék a Boxernél ha az MBDA már úgyis fejleszt hozzá ezt-azt:

https://www.armadninoviny.cz/boxer-88-raketomet-a-protivzdusna-obrana-nove-generace.html
Gondold végig, hogy miért csak grafikán láthatod ezt a megoldást!
Mennyivel olcsóbb (fele? harmada? hatoda?), és egyszerűbb megoldás egy HX szériás 8x8-as terepjáró teherautóra feltenni, miközben nem veszítesz a funkcionalitásból.
Akkor van értelme Boxer mission modult építeni egy funkcióból, ha azt tényleg az első vonalakban akarod használni. Ezért nincs értelme a 155mm-es löveget meg ezt sem feltenni a Boxer alvázra.
 
R

rejsz felügyelő

Guest
Na erre a találkozóra viszont beültem volna légyként a falra! ;)
Emlékeztetőül egy régebbi blogbejegyzés: https://legiero.blog.hu/2018/05/18/pozsonyi_pillantasok_a_honvedseg_jovojebe
Két, számomra érdekesebb téma:
180517_pozsony_ideb_blog_retia_rl-3dm.jpg

A cseh Retia RL-3DM telepíthető/mobil lokátor-dizájnjához egyesek annak ellenére reményeket fűznek, hogy a prágai döntéshozók korábban az izraeli licenszmegoldás felé mozdultak el. Az egyik ilyen reménykedő a HM Arzenál, amelynek a terveiben konkrétan szó van erről az egyelőre kézzel nem fogható lokátortípusról.

180517_pozsony_ideb_blog_mmp_4.jpg

A Fagot/Konkursz/Metisz-M felváltási célú MBDA-ajánlat tárgya, az MMP indítójának makettje az európai rakétacég standján.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 922
73 342
113
Emlékeztetőül egy régebbi blogbejegyzés: https://legiero.blog.hu/2018/05/18/pozsonyi_pillantasok_a_honvedseg_jovojebe
Két, számomra érdekesebb téma:
180517_pozsony_ideb_blog_retia_rl-3dm.jpg

A cseh Retia RL-3DM telepíthető/mobil lokátor-dizájnjához egyesek annak ellenére reményeket fűznek, hogy a prágai döntéshozók korábban az izraeli licenszmegoldás felé mozdultak el. Az egyik ilyen reménykedő a HM Arzenál, amelynek a terveiben konkrétan szó van erről az egyelőre kézzel nem fogható lokátortípusról.

180517_pozsony_ideb_blog_mmp_4.jpg

A Fagot/Konkursz/Metisz-M felváltási célú MBDA-ajánlat tárgya, az MMP indítójának makettje az európai rakétacég standján.

A török rakéták beszerzéséhez kapcsolaódó reményekről ez előtt vagy ez után írt?
 

Lelkeslaikus

Well-Known Member
2018. december 24.
707
3 020
93
A kerékképletet a tömeg határozza meg, a lényeg a minél alacsonyabb talajnyomás, az abból következő viszonylagosan jó terepjáró képesség. A tömeget viszont az adott feladatú jármű páncélvédelme határozza meg. És hogy mennyire nem egyszerű: A 8x8-as BTR 13,8 (14,5) tonna, tengelyterhelése kb. 3,5 tonna. Ettől minden nyugati katonai járműnek nagyobb a tengelyterhelése (az új orosz járműveké is). A jellemző kerékméret (általában 14.00 R 20, néha 365/80 R20) futófelületének nagysága nem sokkal nagyobb, mint a BTR-é. Tehát a talajnyomás minden új járműnél jóval nagyobb lesz (mélyebben süllyednek a sárba), ide jutott a világ (kell a páncél). A legtöbb 8x8-as járgánynál megadott 33 tonna maximális harci tömeg (pl Boxer) egyébként már a közúti közlekedésre vonatkozó előírások felső határát is eléri, magyarul, négytengelyes jármű közúton nem is közlekedhetne ettől nagyobb tömeggel. Ez arra utal, hogy azért ezek a járművek nehezen járható terepre nem valók, inkább a szilárdabb talajon használhatóak.

Azért azt hozzá kell tenni, hogy nagyon nem mindegy, hogy hány tengely hajtott. A 8x8 azért mégiscsak 8x8!
 
  • Tetszik
Reactions: Kishuszár

Lelkeslaikus

Well-Known Member
2018. december 24.
707
3 020
93
A kerékképletet a tömeg határozza meg, a lényeg a minél alacsonyabb talajnyomás, az abból következő viszonylagosan jó terepjáró képesség. A tömeget viszont az adott feladatú jármű páncélvédelme határozza meg. És hogy mennyire nem egyszerű: A 8x8-as BTR 13,8 (14,5) tonna, tengelyterhelése kb. 3,5 tonna. Ettől minden nyugati katonai járműnek nagyobb a tengelyterhelése (az új orosz járműveké is). A jellemző kerékméret (általában 14.00 R 20, néha 365/80 R20) futófelületének nagysága nem sokkal nagyobb, mint a BTR-é. Tehát a talajnyomás minden új járműnél jóval nagyobb lesz (mélyebben süllyednek a sárba), ide jutott a világ (kell a páncél). A legtöbb 8x8-as járgánynál megadott 33 tonna maximális harci tömeg (pl Boxer) egyébként már a közúti közlekedésre vonatkozó előírások felső határát is eléri, magyarul, négytengelyes jármű közúton nem is közlekedhetne ettől nagyobb tömeggel. Ez arra utal, hogy azért ezek a járművek nehezen járható terepre nem valók, inkább a szilárdabb talajon használhatóak.

Még annyit: a súly korlát a közúti közlekedésben arra utal, hogy a közutak mire vannak méretezve. Egyébként ez a régebbi szabályozás szerint 8 t, most már 11,5 t/tengely.
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 478
18 386
113
Viszont a katonai tevékenységek túlnyomó többsége elvileg megoldható kerekes járművekkel, azonban a lánctalp a legnagyobb bajban, a legkritikusabb esetekben nélkülözhetetlen, akkor nagyon kell. Ezért nehéz a járművek kiválasztása. A lánctalp kicsit talán olyan, mint a légzsák, ritkán kell, de akkor nagyon.

Azért azt hozzá kell tenni, hogy nagyon nem mindegy, hogy hány tengely hajtott. A 8x8 azért mégiscsak 8x8!
Igazad van, ezért a katonai járgányok szinte mindig összkerékhajtásúak. Terepen az elsüllyedés a gond, akármilyen erős, ha felfekszik a hasa nem megy sehova. Ez a lánctalpassal is így van, csak az sokkal kisebb talajnyomása miatt kevésbé hajlamos az elsüllyedésre. Mostanában terjed a gumiheveder, 35 tonnáig már lehetséges a hagyományos acél lánc és láncmeghajtó kerék cseréjével csökkenteni a fémlánc hátrányait.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 348
46 150
113
Az EVA programban mi benne vagyunk? Erről lehet valamit tudni?
Miről a PESCO programról, vagy magáról az EVA-ról? Gondolom a mi részünk ebben annyi, hogy ráfejlesztik a Rába által gyártható alvázra, meg esetleg a szoftverének a magyaritása megtörténik. Maga az EVA már kész van. Először 6x6-ra került, de legutóbb felkerült egy 8x8-as Tatra alvázra, amivel egy igazán pofás rendszer jött létre - szerintem. Automata töltője 12 lövéshez elegendő anyagot tartalmaz, de kézi töltésre is alkalmas. A tárat elvileg kevesebb, mint 3 perc alatt lövi ki. A járművön még egy teli tárnyi, azaz 12 lövedék és robbanóanyag van. Az irányzás a kabinból történik, ami repeszálló páncélozást kapott. Ahogy itt a fórumon megtudtuk, a löveg maga meg német....:rolleyes:
Ha mindehhez kellemes ár is tartozik, ráadásul részlegesen hazai gyártásban, akkor meg nem nagyon van mit kérdezni...
És ilyen Tatra alvázon:
54b09257-316f-4367-9ae2-ff14820082f1-original.jpeg
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 348
46 150
113
Emlékeztetőül egy régebbi blogbejegyzés: https://legiero.blog.hu/2018/05/18/pozsonyi_pillantasok_a_honvedseg_jovojebe
Két, számomra érdekesebb téma:
180517_pozsony_ideb_blog_retia_rl-3dm.jpg

A cseh Retia RL-3DM telepíthető/mobil lokátor-dizájnjához egyesek annak ellenére reményeket fűznek, hogy a prágai döntéshozók korábban az izraeli licenszmegoldás felé mozdultak el. Az egyik ilyen reménykedő a HM Arzenál, amelynek a terveiben konkrétan szó van erről az egyelőre kézzel nem fogható lokátortípusról.

180517_pozsony_ideb_blog_mmp_4.jpg

A Fagot/Konkursz/Metisz-M felváltási célú MBDA-ajánlat tárgya, az MMP indítójának makettje az európai rakétacég standján.
Nekem ez a cseh radar picit "sántít". Különösen azután, hogy a linkelt cikken is leírják, hogy a csehek annak ellenére, hogy rendelkeztek saját fejlesztéssel, mégis az izraeli radart akarták megrendelni.
Annyi hátránya mindenképpen van, hogy tüzérségi felderítő radarnak nem használható. Bár ki tudja, hogy mit fejlesztettek rajta azóta. Ha ezt a funkciót kirakjuk egy másik típusra, akkor sem történik tragédia meglátjuk...
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 348
46 150
113
Egyébként ha már ruházkodtok:
9/2005. (III. 30.) HM rendelet a Magyar Honvédség Öltözködési Szabályzatának kiadásáról
Frissítve: 2019. november 7. 16:37 Hatály: 2019.I.1. -
https://net.jogtar.hu/getpdf?docid=a0500009.hm&targetdate=&printTitle=

Közbeszerzési értesítőből

2019/S 216-531483

E hirdetmény feladásának időpontja:6.11.2019

Ajánlati/részvételi felhívás: Katonai egyenruha - „Köznapi és társasági ruházat beszerzése 2019”

„Köznapi és társasági ruházat beszerzése 2019”

1. részajánlati köt:
Köznapi sapka 460 db +10 %
Köznapi sapka sötétkék 180 db + 10 %
Tányérsapka sötétkék - szerelék nélkül 180 db + 10 %
Női kalap - fekete szerelék nélkül 360 db 10 %
Bocskai köznapi sapka - tbk. szerelve 50 db +10 %
Bocskai társasági sapka - tbk. szerelve 50 db +10 %
Tányérsapka sötétkék - tbk. szerelék nélkül 30 db + 10 %

2. részajánlati kör:
95 M köznapi ing rövidujjú – drapp 1.360 db +10 %
95 M köznapi ing rövidujjú – világoskék 640 db +10 %
95 M köznapi ing hosszúujjú – világoskék 640 db +10 %
Női köznapi ing rövidujjú - drapp 640 db +10 %
Női köznapi ing hosszúujjú drapp 270 db +10 %
Női köznapi ing rövidujjú – világoskék 270 db +10 %
Női köznapi ing hosszúujjú – világoskék 270 db +10 %
95 M társasági ing rövidujjú 900 db +10 %
95 M társasági ing hosszúujjú 1.800 db +10 %
Női társasági ing rövidujjú 900 db +10 %
Női társasági ing hosszúujjú 900 db +10 %

3. részajánlati kör:
93 M félcipő társasági barna 275 pár +10 %
93 M félcipő társasági fekete 910 pár +10 %

4. részajánlati kör:
Női cipő pömpsz barna 460 pár +10 %
Női cipő pömpsz fekete 720 pár +10 %
Női mokaszín barna 720 pár +10 %
Női mokaszín fekete 460 pár + 10 %

5. részajánlati kör:
95 M gyakorló pulóver zsebbel 640 db +10 %
95 M gyakorló pulóver zsebbel kék 260 db + 10 %

6. részajánlati kör:
Deréköv barna 2.700 db + 10 %
Deréköv fekete2.700 db + 10 %
Kardtartó csatlék fekete arany 180 db +10 %

7. részajánlati kör:
Köznapi paroli 1.400 pár +10 %
Hallgatói köznapi paroli 500 pár +10 %
Társasági paroli 1.390 pár + 10 %
Évfolyamjelző díszzubbonyra 500 pár +10 %

8. részajánlati kör:
Társasági vállzsinór – arany 1.900 db +10 %

9. részajánlati kör:
Szakmai sál 2.730 db +10 %

10. részajánlati kör:
3/4-es ballonkabát 450 db +10 %
Sötétkék 3/4-es ballonkabát 90 db +10 %
Méretes női ballonkabát 280 db +10 %
Méretes női ballonkabát – sötétkék 90 db +10 %
Gyerekek! Csak nekem tűnt fel, hogy ez még mindig tele van 95M-es köznapi, és társasági cuccokkal?
Azt tudnám, hogy mi a rákért lett bemutatva az új köznapi, és társasági egyenruha vagy fél évvel ezelőtt, ha még javában a régiből rendelünk?
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
9 927
18 395
113
Az új társasági a csapatpróba óta nem került megrendeléssre (nem is fog mostanában hála istennek)

Reméljük soha. Gondolom, akik látták, akkor ott, őszinte véleményt mondtak róla. Vállap, tányérsapka, akár a mostani egyenruhához is hozzáilleszthető, kis átalakítással. Lényegesebb persze, hogy a gyakorlóruházatból végre mindenki, a megfelelő mennyiségben kapjon és tartalékban is álljon, bőséggel.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 348
46 150
113
....(nem is fog mostanában hála istennek)
????:eek:
Nekem nem tetszett 100%-ig az új, de én úgy vagyok ezekkel, hogy amit már bejelentettek azt tolják. Gondolom ezek nem ugyan ott készülnének, mint a gyakorlók. Tehát emiatt nem késhet a gyakorló, vagy bármilyen ruházati jellegű egyéb beszerzés. Gondolom, óriási forrást talán nem is igényel. Gondoltam minél hamarabb elkezdik gyártani, annál hamarabb meglesz.
Szóval, ha tolják, OK, csak nem értettem.
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
9 927
18 395
113
????:eek:
Nekem nem tetszett 100%-ig az új, de én úgy vagyok ezekkel, hogy amit már bejelentettek azt tolják. Gondolom ezek nem ugyan ott készülnének, mint a gyakorlók. Tehát emiatt nem késhet a gyakorló, vagy bármilyen ruházati jellegű egyéb beszerzés. Gondolom, óriási forrást talán nem is igényel. Gondoltam minél hamarabb elkezdik gyártani, annál hamarabb meglesz.
Szóval, ha tolják, OK, csak nem értettem.

A fotók alapján, az egyik mpodell gyerkeen úgy állt a cucc, mint tehénen a gatya. Még felöltöztetni sem tudták rendesen. Mondjuk nem ezen múlik. A tányérsapkát én is preferálnám. De normálisabb kivitelben. Sapkarózsa lehetne a címer, a sapka alsó részébe. Főlé, a sapka felső részébe pedig mehetne a turul, karddal a karmai közt. Mondjuk ez csak egy egyéni vélemény, részemről. Az izlése meg mindenkinek más.
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 478
18 386
113
Még annyit: a súly korlát a közúti közlekedésben arra utal, hogy a közutak mire vannak méretezve. Egyébként ez a régebbi szabályozás szerint 8 t, most már 11,5 t/tengely.
Ez is így van, annyival kiegészítve, hogy a kettőnél többtengelyesek részére általában tandemtengelyenként 16,5 t-ás korlátozás szab határt (33 t). Közép-Európában sok régi mellékúton lévő híd terhelése (20 t) szintén gondot jelenthet egy 30 tonna körüli 8x8-as járműnek.