A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 484
18 394
113
Valamiért nagyon pörög a két esélyes légi szállító gép topic. Arra gondoltam, hogy akinek van kedve és ideje játsszon egy kicsit.....
Csináljunk egy "Contingency plan-t", (olyan NATO-s, talán vészhelyzeti vagy készenléti tervnek mondhatnánk magyarul), abból a célból, hogy iránymutatást kapjunk a két gép képességei mennyire használhatóak az MH számára.

Minden adat önkényes, de azért remélem reális egy MH méretű és feladatrendszerű haderő számára.
A feladat az lenne, hogy számoljátok ki, hogy hány fordulóval, mennyi idő alatt lehet egy MH kontingenst haza telepíteni vészhelyzetben.

A Scenárió szerint egy Afganisztánban állomásozó kb.150 fős magyar kiképzéstámogató kontingens váltási időszakában (300 fő) hirtelen hazarendelésre kerül más nemzetek hasonló kötelékeivel együtt. A szűkös kapacitások miatt mindenki a saját eszközeivel kell, hogy hazahozza a csapatait.

A kontingens hazaszállítandó anyagai kb:
- 300 fő és személyi felszerelése (45 tonna)
- 16 db 11 tonna tömegű 4x4-es pc. jármű
- 12 db 15 tonna tömegű H14 tj.tgk.
- 4 db 3 tonna tömegű Toyota Landcruiser
- 1 db MB Unimog pc. sebesültszállító gk. (kb.12 tonna)
- 4 db MB G280 (kb. 3 tonna egyenként)
- 1 db HX32 konténerszállító tj.tgk. (15 tonna üresen)
- 14 db 20'-as konténer egyenként 22 tonna tömeggel


AZ MH rendelkezik 2 db A319 szállítórepülővel és

A) változatban 3 db A400M szállítórepülővel
B) változatban 4 db KC390 szállítórepülővel


A kérdés mennyi idő szükséges a hazatelepítésre ha a kontingens Mazar-E Sharif ben települ, az ottani repülőtérről történik a kiürítés. Minden repülő két váltás személyzettel rendelkezik, ezért kb folyamatosan használhatóak, üzemanyag feltöltésük a rakodás ideje alatt történik, mely A esetben 1,5 óra, B esetben 1 óra. Használhatnak minden útba eső légteret.

A repülőgépek elérhető sebesség és terhelési adatait használhatjátok, az itthoni kirakodó reptér Budapest Liszt Ferenc repülőtér. A repülőgépek sebességénél vegyétek figyelembe a fel és leszállás miatt alacsonyabb átlagsebességet, amiről fogalmunk sincs hogy mennyi, de ha egyforma arányban csökkentitek a két gépnél, akkor nem befolyásolja a végeredményt.

Minden adat önkényesen van általam megválasztva, ha valahol tévedtem, lehet pontosítani, aki többet tud a gépekről, a rakodási tervek elkészítéséről az nyugodtan pontosíthat, segíthet.

Jó szórakozást, kellemes hétvégét! :)
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 429
46 314
113
Valamiért nagyon pörög a két esélyes légi szállító gép topic. Arra gondoltam, hogy akinek van kedve és ideje játsszon egy kicsit.....
Csináljunk egy "Contingency plan-t", (olyan NATO-s, talán vészhelyzeti vagy készenléti tervnek mondhatnánk magyarul), abból a célból, hogy iránymutatást kapjunk a két gép képességei mennyire használhatóak az MH számára.

Minden adat önkényes, de azért remélem reális egy MH méretű és feladatrendszerű haderő számára.
A feladat az lenne, hogy számoljátok ki, hogy hány fordulóval, mennyi idő alatt lehet egy MH kontingenst haza telepíteni vészhelyzetben.

A Scenárió szerint egy Afganisztánban állomásozó kb.150 fős magyar kiképzéstámogató kontingens váltási időszakában (300 fő) hirtelen hazarendelésre kerül más nemzetek hasonló kötelékeivel együtt. A szűkös kapacitások miatt mindenki a saját eszközeivel kell, hogy hazahozza a csapatait.

A kontingens hazaszállítandó anyagai kb:
- 300 fő és személyi felszerelése (45 tonna)
- 16 db 11 tonna tömegű 4x4-es pc. jármű
- 12 db 15 tonna tömegű H14 tj.tgk.
- 4 db 3 tonna tömegű Toyota Landcruiser
- 1 db MB Unimog pc. sebesültszállító gk. (kb.12 tonna)
- 4 db MB G280 (kb. 3 tonna egyenként)
- 1 db HX32 konténerszállító tj.tgk. (15 tonna üresen)
- 14 db 20'-as konténer egyenként 22 tonna tömeggel


AZ MH rendelkezik 2 db A319 szállítórepülővel és

A) változatban 3 db A400M szállítórepülővel
B) változatban 4 db KC390 szállítórepülővel


A kérdés mennyi idő szükséges a hazatelepítésre ha a kontingens Mazar-E Sharif ben települ, az ottani repülőtérről történik a kiürítés. Minden repülő két váltás személyzettel rendelkezik, ezért kb folyamatosan használhatóak, üzemanyag feltöltésük a rakodás ideje alatt történik, mely A esetben 1,5 óra, B esetben 1 óra. Használhatnak minden útba eső légteret.

A repülőgépek elérhető sebesség és terhelési adatait használhatjátok, az itthoni kirakodó reptér Budapest Liszt Ferenc repülőtér. A repülőgépek sebességénél vegyétek figyelembe a fel és leszállás miatt alacsonyabb átlagsebességet, amiről fogalmunk sincs hogy mennyi, de ha egyforma arányban csökkentitek a két gépnél, akkor nem befolyásolja a végeredményt.

Minden adat önkényesen van általam megválasztva, ha valahol tévedtem, lehet pontosítani, aki többet tud a gépekről, a rakodási tervek elkészítéséről az nyugodtan pontosíthat, segíthet.

Jó szórakozást, kellemes hétvégét! :)
Akkor hogy életszerűbb legyen a dolog, akkor maradjunk a 3db KC390-nél (B. változat).
És legyen egy C verzió is! 3db C-130-assal is! ;)
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 484
18 394
113
Akkor hogy életszerűbb legyen a dolog, akkor maradjunk a 3db KC390-nél (B. változat).
És legyen egy C verzió is! 3db C-130-assal is! ;)

Valahol igazad van, hisz a típus nem valószínű hogy befolyásolja a mennyiséget....
Így az MH (rámpás) légiszállítási kapacitása 69 vagy 111 tonna lesz. Ha lesz.
Viszont szakmai szempontok szerint a kapacitás a lényeg. Tehát azt kellene meghatározni mennyi legyen az összkapacitás és az dobja a darabszámot.....
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 484
18 394
113
Valahol igazad van, hisz a típus nem valószínű hogy befolyásolja a mennyiséget....
Így az MH (rámpás) légiszállítási kapacitása 69 vagy 111 tonna lesz. Ha lesz.
Viszont szakmai szempontok szerint a kapacitás a lényeg. Tehát azt kellene meghatározni mennyi legyen az összkapacitás és az dobja a darabszámot.....

Ha mindkét típusból hárommal számolunk akkor a kisebb kapacitású mindig veszít, szóval nem tartom annyira szakszerűnek a feladatot.
Az is igaz, hogy az egyenlő feltételek valahol a legkisebb közös többszörös esetében állnának fenn. Ez akkor 111-115 tonna környéke lenne, hisz 5 darab KC 390 visz el annyit, mint három A400M. És van még egy kis kavarás a KC 390-nél. Valahol azt írták mostanában, hogy koncentrált tömeg esetén (harcjármű?) képes 26 tonnát vinni 23 helyett. Remélem jól emlékszem. Ekkor talán négy kapacitása (104 tonna) lenne összemérhető három A400M-mel. Ezért írtam a 4-3-at a feladatba.
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 698
3 924
113
Valamiért nagyon pörög a két esélyes légi szállító gép topic. Arra gondoltam, hogy akinek van kedve és ideje játsszon egy kicsit.....
Csináljunk egy "Contingency plan-t", (olyan NATO-s, talán vészhelyzeti vagy készenléti tervnek mondhatnánk magyarul), abból a célból, hogy iránymutatást kapjunk a két gép képességei mennyire használhatóak az MH számára.

Minden adat önkényes, de azért remélem reális egy MH méretű és feladatrendszerű haderő számára.
A feladat az lenne, hogy számoljátok ki, hogy hány fordulóval, mennyi idő alatt lehet egy MH kontingenst haza telepíteni vészhelyzetben.

A Scenárió szerint egy Afganisztánban állomásozó kb.150 fős magyar kiképzéstámogató kontingens váltási időszakában (300 fő) hirtelen hazarendelésre kerül más nemzetek hasonló kötelékeivel együtt. A szűkös kapacitások miatt mindenki a saját eszközeivel kell, hogy hazahozza a csapatait.

A kontingens hazaszállítandó anyagai kb:
- 300 fő és személyi felszerelése (45 tonna)
- 16 db 11 tonna tömegű 4x4-es pc. jármű
- 12 db 15 tonna tömegű H14 tj.tgk.
- 4 db 3 tonna tömegű Toyota Landcruiser
- 1 db MB Unimog pc. sebesültszállító gk. (kb.12 tonna)
- 4 db MB G280 (kb. 3 tonna egyenként)
- 1 db HX32 konténerszállító tj.tgk. (15 tonna üresen)
- 14 db 20'-as konténer egyenként 22 tonna tömeggel


AZ MH rendelkezik 2 db A319 szállítórepülővel és

A) változatban 3 db A400M szállítórepülővel
B) változatban 4 db KC390 szállítórepülővel


A kérdés mennyi idő szükséges a hazatelepítésre ha a kontingens Mazar-E Sharif ben települ, az ottani repülőtérről történik a kiürítés. Minden repülő két váltás személyzettel rendelkezik, ezért kb folyamatosan használhatóak, üzemanyag feltöltésük a rakodás ideje alatt történik, mely A esetben 1,5 óra, B esetben 1 óra. Használhatnak minden útba eső légteret.

A repülőgépek elérhető sebesség és terhelési adatait használhatjátok, az itthoni kirakodó reptér Budapest Liszt Ferenc repülőtér. A repülőgépek sebességénél vegyétek figyelembe a fel és leszállás miatt alacsonyabb átlagsebességet, amiről fogalmunk sincs hogy mennyi, de ha egyforma arányban csökkentitek a két gépnél, akkor nem befolyásolja a végeredményt.

Minden adat önkényesen van általam megválasztva, ha valahol tévedtem, lehet pontosítani, aki többet tud a gépekről, a rakodási tervek elkészítéséről az nyugodtan pontosíthat, segíthet.

Jó szórakozást, kellemes hétvégét! :)
1db mozdonyt és kb. 12db pőrekocsit + 1 személykocsit kell felhajtani az üzbég vasutaktól. Azt a 75km-t kell biztosítani, amíg Mazari Sharifból Termizbe átér a vonat...
erre felmegy a 14 konténer, az önrakodós kocsi, az unimog, a 4 MB G280, meg a három toyota (mondjuk azok nem érnek annyit,mint amibe a hazahozásuk kerül,szóval még Üzbegisztánban el kell őket passzolni néhány tengéért)
a 16db páncélos valami és a H14-esek lábon átmennek a határon, ott kell még 14db pőrekocsi + 2 személykocsi...
Kell 4 fuvar az A-319-esekkel a népekért, meg max 2 teherszállítóval, hogy a maradékot elhozzák...
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 484
18 394
113
Valahol igazad van, hisz a típus nem valószínű hogy befolyásolja a mennyiséget....
Így az MH (rámpás) légiszállítási kapacitása 69 vagy 111 tonna lesz. Ha lesz.
Viszont szakmai szempontok szerint a kapacitás a lényeg. Tehát azt kellene meghatározni mennyi legyen az összkapacitás és az dobja a darabszámot.....

Egyébként egy darab Ruszlán is jó lenne......:D
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 161
10 901
113
Valamiért nagyon pörög a két esélyes légi szállító gép topic. Arra gondoltam, hogy akinek van kedve és ideje játsszon egy kicsit.....
Csináljunk egy "Contingency plan-t", (olyan NATO-s, talán vészhelyzeti vagy készenléti tervnek mondhatnánk magyarul), abból a célból, hogy iránymutatást kapjunk a két gép képességei mennyire használhatóak az MH számára.

Minden adat önkényes, de azért remélem reális egy MH méretű és feladatrendszerű haderő számára.
A feladat az lenne, hogy számoljátok ki, hogy hány fordulóval, mennyi idő alatt lehet egy MH kontingenst haza telepíteni vészhelyzetben.

A Scenárió szerint egy Afganisztánban állomásozó kb.150 fős magyar kiképzéstámogató kontingens váltási időszakában (300 fő) hirtelen hazarendelésre kerül más nemzetek hasonló kötelékeivel együtt. A szűkös kapacitások miatt mindenki a saját eszközeivel kell, hogy hazahozza a csapatait.

A kontingens hazaszállítandó anyagai kb:
- 300 fő és személyi felszerelése (45 tonna)
- 16 db 11 tonna tömegű 4x4-es pc. jármű
- 12 db 15 tonna tömegű H14 tj.tgk.
- 4 db 3 tonna tömegű Toyota Landcruiser
- 1 db MB Unimog pc. sebesültszállító gk. (kb.12 tonna)
- 4 db MB G280 (kb. 3 tonna egyenként)
- 1 db HX32 konténerszállító tj.tgk. (15 tonna üresen)
- 14 db 20'-as konténer egyenként 22 tonna tömeggel


AZ MH rendelkezik 2 db A319 szállítórepülővel és

A) változatban 3 db A400M szállítórepülővel
B) változatban 4 db KC390 szállítórepülővel


A kérdés mennyi idő szükséges a hazatelepítésre ha a kontingens Mazar-E Sharif ben települ, az ottani repülőtérről történik a kiürítés. Minden repülő két váltás személyzettel rendelkezik, ezért kb folyamatosan használhatóak, üzemanyag feltöltésük a rakodás ideje alatt történik, mely A esetben 1,5 óra, B esetben 1 óra. Használhatnak minden útba eső légteret.

A repülőgépek elérhető sebesség és terhelési adatait használhatjátok, az itthoni kirakodó reptér Budapest Liszt Ferenc repülőtér. A repülőgépek sebességénél vegyétek figyelembe a fel és leszállás miatt alacsonyabb átlagsebességet, amiről fogalmunk sincs hogy mennyi, de ha egyforma arányban csökkentitek a két gépnél, akkor nem befolyásolja a végeredményt.

Minden adat önkényesen van általam megválasztva, ha valahol tévedtem, lehet pontosítani, aki többet tud a gépekről, a rakodási tervek elkészítéséről az nyugodtan pontosíthat, segíthet.

Jó szórakozást, kellemes hétvégét! :)


Ez jó. :)
Én trükkös lennék. Nem haza hoznám a dolgokat, hanem valamilyen 'sztánba először. Személyszállításra meg ott vannak az Airbusok.
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 484
18 394
113
1db mozdonyt és kb. 12db pőrekocsit kell felhajtani az üzbég vasutaktól. Azt a 75km-t kell biztosítani, amíg Mazari Sharifból Termizbe átér a vonat...
erre felmegy a 14 konténer, az önrakodós kocsi, az unimog, a 4 MB G280, meg a három toyota (mondjuk azok nem érnek annyit,mint amibe a hazahozásuk kerül,szóval még Üzbegisztánban el kell őket passzolni néhány tengéért)
a 16db páncélos valami és a H14-esek lábon átmennek a határon, ott kell még 14db pőrekocsi...
Kell 4 fuvar az A-319-esekkel a népekért, meg max 2 teherszállítóval, hogy a maradékot elhozzák...

Félek nem felel meg a műveleti helyzetből eredő követelményeknek. Ha gyorsan kell kiszállítani Afganisztánból, akkor valószínűleg nem lehetséges földi menetoszlopokat szervezni, általában az afgán helyzet ezt amúgy sem engedi. A Mazar-e Sharif környéki vasúthálózatot nem ismerem, tartok tőle, hogy nemigen létezik.
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD and honved

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 484
18 394
113
Ez jó. :)
Én trükkös lennék. Nem haza hoznám a dolgokat, hanem valamilyen 'sztánba először. Személyszállításra meg ott vannak az Airbusok.

Sajnos nem véletlen, hogy Afganisztánba a NATO még békés időkben is légihddal szállítja erőit. Azt gondolom, ha van is minimális földi infrastruktúra, meneküléskor biztos, hogy nem azt használnák. Kicsit lehet Vietnámos a helyzet, lehet ott hagyni cuccokat, mert az ember a lényeg, de ez egy vészhelyzeti terv. Az nem jó ha úgy kezdődik, hogy ott hagyjuk a fegyvert lőszert Yalcint, mindent.....
A készenléti tervtől el lehet térni, a gyakorlatban lehet, hogy majd egy-két Rába, toyota ott maradna, de a tervbe priorizálva a meghatározott eszközöknek szerepelni kell.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 048
26 596
113
Valamiért nagyon pörög a két esélyes légi szállító gép topic. Arra gondoltam, hogy akinek van kedve és ideje játsszon egy kicsit.....
Csináljunk egy "Contingency plan-t", (olyan NATO-s, talán vészhelyzeti vagy készenléti tervnek mondhatnánk magyarul), abból a célból, hogy iránymutatást kapjunk a két gép képességei mennyire használhatóak az MH számára.

Minden adat önkényes, de azért remélem reális egy MH méretű és feladatrendszerű haderő számára.
A feladat az lenne, hogy számoljátok ki, hogy hány fordulóval, mennyi idő alatt lehet egy MH kontingenst haza telepíteni vészhelyzetben.

A Scenárió szerint egy Afganisztánban állomásozó kb.150 fős magyar kiképzéstámogató kontingens váltási időszakában (300 fő) hirtelen hazarendelésre kerül más nemzetek hasonló kötelékeivel együtt. A szűkös kapacitások miatt mindenki a saját eszközeivel kell, hogy hazahozza a csapatait.

A kontingens hazaszállítandó anyagai kb:
- 300 fő és személyi felszerelése (45 tonna)
- 16 db 11 tonna tömegű 4x4-es pc. jármű
- 12 db 15 tonna tömegű H14 tj.tgk.
- 4 db 3 tonna tömegű Toyota Landcruiser
- 1 db MB Unimog pc. sebesültszállító gk. (kb.12 tonna)
- 4 db MB G280 (kb. 3 tonna egyenként)
- 1 db HX32 konténerszállító tj.tgk. (15 tonna üresen)
- 14 db 20'-as konténer egyenként 22 tonna tömeggel


AZ MH rendelkezik 2 db A319 szállítórepülővel és

A) változatban 3 db A400M szállítórepülővel
B) változatban 4 db KC390 szállítórepülővel


A kérdés mennyi idő szükséges a hazatelepítésre ha a kontingens Mazar-E Sharif ben települ, az ottani repülőtérről történik a kiürítés. Minden repülő két váltás személyzettel rendelkezik, ezért kb folyamatosan használhatóak, üzemanyag feltöltésük a rakodás ideje alatt történik, mely A esetben 1,5 óra, B esetben 1 óra. Használhatnak minden útba eső légteret.

A repülőgépek elérhető sebesség és terhelési adatait használhatjátok, az itthoni kirakodó reptér Budapest Liszt Ferenc repülőtér. A repülőgépek sebességénél vegyétek figyelembe a fel és leszállás miatt alacsonyabb átlagsebességet, amiről fogalmunk sincs hogy mennyi, de ha egyforma arányban csökkentitek a két gépnél, akkor nem befolyásolja a végeredményt.

Minden adat önkényesen van általam megválasztva, ha valahol tévedtem, lehet pontosítani, aki többet tud a gépekről, a rakodási tervek elkészítéséről az nyugodtan pontosíthat, segíthet.

Jó szórakozást, kellemes hétvégét! :)
A helyes válasz: ezen eszközök és felszerelések jelentős részét NEM HOZOD haza, mivel a misszós felszerelést elhasználódásra kell tervezni. Odaadományozzuk a helyi erőknek a javát, ha kivonulunk. Ebből a felsorolásból biztosan hazajön:

- 1db Unimog sebesültszállító
- 4db MB G280
- 1db HX32 konténerszállító
+ személyi felszerelés a katonákkal, meg híradó eszközök például

De az elhasznált MRAP-okban már nem vagyok biztos, hogy érdemes akárcsak egy Forintot is költeni a hazaszállításukra, hacsak nem egy jobb állapotú példány a keceli haditechnikai parknak, hogy ilyen is volt!

Viszont, arra fel kell készülni, hogy NEM VONULUNK KI, hanem megvívjuk a csatát, tehát erősítást kell küldeni nekik méghozzá nagyobb mennyiségben, komolyabban felpáncélozott és fegyverzett járműveket, meg lőszert és akár üzemanyagot is! A Don-kanyar az, amiből tanulni kell, el kell tudni látni a kiküldött csapatokat! A kiszállítás lehet közös NATO feladat, de az ellátásukra és az erősítés küldésére saját erőből kell gondoskodni, különben a hazaárulás esete áll fenn.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 161
10 901
113
Sajnos nem véletlen, hogy Afganisztánba a NATO még békés időkben is légihddal szállítja erőit. Azt gondolom, ha van is minimális földi infrastruktúra, meneküléskor biztos, hogy nem azt használnák. Kicsit lehet Vietnámos a helyzet, lehet ott hagyni cuccokat, mert az ember a lényeg, de ez egy vészhelyzeti terv. Az nem jó ha úgy kezdődik, hogy ott hagyjuk a fegyvert lőszert Yalcint, mindent.....
A készenléti tervtől el lehet térni, a gyakorlatban lehet, hogy majd egy-két Rába, toyota ott maradna, de a tervbe priorizálva a meghatározott eszközöknek szerepelni kell.

Nem igazán értem a válaszod, biztos, hogy nekem címezted?
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 484
18 394
113
A helyes válasz: ezen eszközök és felszerelések jelentős részét NEM HOZOD haza, mivel a misszós felszerelést elhasználódásra kell tervezni. Odaadományozzuk a helyi erőknek a javát, ha kivonulunk. Ebből a felsorolásból biztosan hazajön:

- 1db Unimog sebesültszállító
- 4db MB G280
- 1db HX32 konténerszállító
+ személyi felszerelés a katonákkal, meg híradó eszközök például

De az elhasznált MRAP-okban már nem vagyok biztos, hogy érdemes akárcsak egy Forintot is költeni a hazaszállításukra, hacsak nem egy jobb állapotú példány a keceli haditechnikai parknak, hogy ilyen is volt!

Viszont, arra fel kell készülni, hogy NEM VONULUNK KI, hanem megvívjuk a csatát, tehát erősítást kell küldeni nekik méghozzá nagyobb mennyiségben, komolyabban felpáncélozott és fegyverzett járműveket, meg lőszert és akár üzemanyagot is!

Az utóbbi egy másik számítási feladat lehet. Ha viszont a kiürítési (vészhelyzeti) terv egy változatát a felsoroltak figyelembevételével kell elkészíteni akkor attól nem tudunk eltérni. Mondjuk úgy, hogy a haderő vezetése ezt határozta meg. Lehet más a véleményünk, sokan még meg is neveznék, hogy mely katonákat, parancsnokokat :)D) hagynák ott mindenféleképpen, de most nem ez lenne a feladat.
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 484
18 394
113
Nem igazán értem a válaszod, biztos, hogy nekem címezted?

Ha arra célzol, hogy időt nyernél a rövidebb kiszállítási útvonallal akkor részben jó megközelítés, mert gyorsan ki tudod vonni az erőinket a veszélyzónából. De a szállítórepülő kapacitásnak akkor is nagy jelentősége van.
A gyakorlatban, harci körülmények között az A319-eseink nem is biztos, hogy be tudnának repülni egy veszélyes légtérbe. Ha a rámpások rendelkeznek önvédelmi eszközökkel, akkor a személyi állományt is ők hoznák ki. Fejlődik a koncepció....:)
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 337
76 986
113
Valamiért nagyon pörög a két esélyes légi szállító gép topic. Arra gondoltam, hogy akinek van kedve és ideje játsszon egy kicsit.....
Csináljunk egy "Contingency plan-t", (olyan NATO-s, talán vészhelyzeti vagy készenléti tervnek mondhatnánk magyarul), abból a célból, hogy iránymutatást kapjunk a két gép képességei mennyire használhatóak az MH számára.

Minden adat önkényes, de azért remélem reális egy MH méretű és feladatrendszerű haderő számára.
A feladat az lenne, hogy számoljátok ki, hogy hány fordulóval, mennyi idő alatt lehet egy MH kontingenst haza telepíteni vészhelyzetben.

A Scenárió szerint egy Afganisztánban állomásozó kb.150 fős magyar kiképzéstámogató kontingens váltási időszakában (300 fő) hirtelen hazarendelésre kerül más nemzetek hasonló kötelékeivel együtt. A szűkös kapacitások miatt mindenki a saját eszközeivel kell, hogy hazahozza a csapatait.

A kontingens hazaszállítandó anyagai kb:
- 300 fő és személyi felszerelése (45 tonna)
- 16 db 11 tonna tömegű 4x4-es pc. jármű
- 12 db 15 tonna tömegű H14 tj.tgk.
- 4 db 3 tonna tömegű Toyota Landcruiser
- 1 db MB Unimog pc. sebesültszállító gk. (kb.12 tonna)
- 4 db MB G280 (kb. 3 tonna egyenként)
- 1 db HX32 konténerszállító tj.tgk. (15 tonna üresen)
- 14 db 20'-as konténer egyenként 22 tonna tömeggel


AZ MH rendelkezik 2 db A319 szállítórepülővel és

A) változatban 3 db A400M szállítórepülővel
B) változatban 4 db KC390 szállítórepülővel


A kérdés mennyi idő szükséges a hazatelepítésre ha a kontingens Mazar-E Sharif ben települ, az ottani repülőtérről történik a kiürítés. Minden repülő két váltás személyzettel rendelkezik, ezért kb folyamatosan használhatóak, üzemanyag feltöltésük a rakodás ideje alatt történik, mely A esetben 1,5 óra, B esetben 1 óra. Használhatnak minden útba eső légteret.

A repülőgépek elérhető sebesség és terhelési adatait használhatjátok, az itthoni kirakodó reptér Budapest Liszt Ferenc repülőtér. A repülőgépek sebességénél vegyétek figyelembe a fel és leszállás miatt alacsonyabb átlagsebességet, amiről fogalmunk sincs hogy mennyi, de ha egyforma arányban csökkentitek a két gépnél, akkor nem befolyásolja a végeredményt.

Minden adat önkényesen van általam megválasztva, ha valahol tévedtem, lehet pontosítani, aki többet tud a gépekről, a rakodási tervek elkészítéséről az nyugodtan pontosíthat, segíthet.

Jó szórakozást, kellemes hétvégét! :)

Honnan jönnek nekex ezek a számok?
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 698
3 924
113
Félek nem felel meg a műveleti helyzetből eredő követelményeknek. Ha gyorsan kell kiszállítani Afganisztánból, akkor valószínűleg nem lehetséges földi menetoszlopokat szervezni, általában az afgán helyzet ezt amúgy sem engedi. A Mazar-e Sharif környéki vasúthálózatot nem ismerem, tartok tőle, hogy nemigen létezik.
elvileg olyasmiket csinálnak kint, hogy konvojban mozognak települések között.... Ha beüt a szar, akkor meg úgyis rájukrúgják a reptérkaput is és ott fejezik le őket, ahogy várják a repülőt...vagy felszálláskor lövik le a gépeket., szóval szerintem az életösztön kikényszerítené, hogy földön arrébbmenjenek 80km-t.
Csak le kell szervezni a szomzéd országgal.