A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

K

kamm

Guest
Toyotakról volt szó!Amúgy pl a hollandok a Dingokat meg a Fuchs-okat is bérlik a németektől.

Hollandoknak a nemetekkel brigade szinten kozos egysegeik vannak nemet parancsnoksag alatt, de van holland parancsnoksag alatt nemet légvédelmi egyseg stb.
Teljesen mas lehet az elszamolas koztuk (asszem a Rheinmetallnak vagy a KMWnek is van holland része), valószínűleg nem berles, inkabb ktgmegosztasrol lehet szo.
 
K

kamm

Guest
Ne keverd a szezont a fazonnal semmi köze ehez a német-holland közös alegységnek.Mit gondolsz honnan van a magyar kontingensnek M-ATV-je?
A Magyar Honvédség tulajdonában egy darab sincs...

Nem keverek semmit. Olvasd el a kommentem, ne a véletlenül letorolt fel kommentbol okoskodj.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 929
73 362
113
A kapacitásterezős feladathoz: Az A319 is el tud repülni közvetlenül Afganisztánba, de mindig csinálnak egy leszállást az odaúton és a visszaúton is a biztonság kedvéért...
 
  • Tetszik
Reactions: mindenen kívül

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 376
7 860
113
A híreket figyeld...
Mindenki kifelé jön Afgánból.
Mi sem leszünk már ott sokáig.
Afrikában viszont most kezdi.magát az Eu komolyabban elkötelezni és c.színű a mi ottani jelenlétünj is jobban indokolható lenne mint Afgánban
Oda meg A400 as kell! Nem C390 es. Főleg hogy a németek, franciák szallítókapacitásban az A400 ra épitenek.
Afrika lesz a következő egy két évtized slágere az eu nak. A gyarmat "visszaszerzést" komolyabban gondolják. Kína miatt is.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
A kapacitásterezős feladathoz: Az A319 is el tud repülni közvetlenül Afganisztánba, de mindig csinálnak egy leszállást az odaúton és a visszaúton is a biztonság kedvéért...
Az nem elég ha egy gép papíron eltud repülni A ból B pontba.
Az útvonalat úgy kell megtervezni hogy ha eljutottál B pontig ott legyen időd várakozni min. 40 percig és ha még akkor sem tudsz leszállni akkor legyen elég keró elmenni kitérő reptérre.
Afgánvan nem sűrűn vannak megfelelő és biztonságos kitérő repterek úgyhogy komoly üza. tartalékkal kell érkezni a célreptérre.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 929
73 362
113
Csak nehogy azt értse ezalatt, hogy légitársaságot kell alapítani Airbus gépekkel, mert a civil gépek voltak a leghasznosabbak az elmúlt 3 hónapban ...

Ma megérkezett a 100. Wizzair gépnyi védőeszköz Kínából. Összesen kb. 1000-1100 tonna védőeszközt hoztak eddig.
Ami kb. 10 AN-124-es vagy 23 C-17 szállítmány vagy 73 A400M vagy 100 KC-390 szállítmány lett volna...
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 929
73 362
113
Az nem elég ha egy gép papíron eltud repülni A ból B pontba.
Az útvonalat úgy kell megtervezni hogy ha eljutottál B pontig ott legyen időd várakozni min. 40 percig és ha még akkor sem tudsz leszállni akkor legyen elég keró elmenni kitérő reptérre. Afgánvan nem sűrűn vannak megfelelő és biztonságos kitérő repterek úgyhogy komoly üza. tartalékkal kell érkezni a célreptérre.

Ezért írtam hogy vegyék figyelembe ezt is.
 

Madár Fokker

Well-Known Member
2017. december 17.
505
1 389
93
A kapacitásterezős feladathoz: Az A319 is el tud repülni közvetlenül Afganisztánba, de mindig csinálnak egy leszállást az odaúton és a visszaúton is a biztonság kedvéért...
A kérdés, hogy merre van ott a közelben kitérő repülőtér és milyen biztos az üzemanyag ellátás: én is inkább úgy érkeznék még egy Afganisztánhoz hasonló helyre, hogy a maradék kerozin visszafele mindenképp elég legyen az első biztonságos helyig.
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 478
18 386
113
Valamiért nagyon pörög a két esélyes légi szállító gép topic. Arra gondoltam, hogy akinek van kedve és ideje játsszon egy kicsit.....
Csináljunk egy "Contingency plan-t", (olyan NATO-s, talán vészhelyzeti vagy készenléti tervnek mondhatnánk magyarul), abból a célból, hogy iránymutatást kapjunk a két gép képességei mennyire használhatóak az MH számára.

Minden adat önkényes, de azért remélem reális egy MH méretű és feladatrendszerű haderő számára.
A feladat az lenne, hogy számoljátok ki, hogy hány fordulóval, mennyi idő alatt lehet egy MH kontingenst haza telepíteni vészhelyzetben.

A Scenárió szerint egy Afganisztánban állomásozó kb.150 fős magyar kiképzéstámogató kontingens váltási időszakában (300 fő) hirtelen hazarendelésre kerül más nemzetek hasonló kötelékeivel együtt. A szűkös kapacitások miatt mindenki a saját eszközeivel kell, hogy hazahozza a csapatait.

A kontingens hazaszállítandó anyagai kb:
- 300 fő és személyi felszerelése (45 tonna)
- 16 db 11 tonna tömegű 4x4-es pc. jármű
- 12 db 15 tonna tömegű H14 tj.tgk.
- 4 db 3 tonna tömegű Toyota Landcruiser
- 1 db MB Unimog pc. sebesültszállító gk. (kb.12 tonna)
- 4 db MB G280 (kb. 3 tonna egyenként)
- 1 db HX32 konténerszállító tj.tgk. (15 tonna üresen)
- 14 db 20'-as konténer egyenként 22 tonna tömeggel


AZ MH rendelkezik 2 db A319 szállítórepülővel és

A) változatban 3 db A400M szállítórepülővel
B) változatban 4 db KC390 szállítórepülővel


A kérdés mennyi idő szükséges a hazatelepítésre ha a kontingens Mazar-E Sharif ben települ, az ottani repülőtérről történik a kiürítés. Minden repülő két váltás személyzettel rendelkezik, ezért kb folyamatosan használhatóak, üzemanyag feltöltésük a rakodás ideje alatt történik, mely A esetben 1,5 óra, B esetben 1 óra. Használhatnak minden útba eső légteret.

A repülőgépek elérhető sebesség és terhelési adatait használhatjátok, az itthoni kirakodó reptér Budapest Liszt Ferenc repülőtér. A repülőgépek sebességénél vegyétek figyelembe a fel és leszállás miatt alacsonyabb átlagsebességet, amiről fogalmunk sincs hogy mennyi, de ha egyforma arányban csökkentitek a két gépnél, akkor nem befolyásolja a végeredményt.

Minden adat önkényesen van általam megválasztva, ha valahol tévedtem, lehet pontosítani, aki többet tud a gépekről, a rakodási tervek elkészítéséről az nyugodtan pontosíthat, segíthet.

Jó szórakozást, kellemes hétvégét! :)

Azt hittem a számokon, időtartamokon, sebességen fogunk vitatkozni ilyenkor ..... :confused:
De meghallgatva a kritikákat lehet egyszerűsíteni a feladaton, ami persze a lényegen semmit sem változtat. Az egyik, hogy nem foglalkozunk Toyotával, hogy Dudinak igaza legyen. A másik, lehetne, hogy a konténerek tartalmára koncentrálva a netto árumennyiséget nézzük, ami szabvány raklapokra kerül átrakásra (szerintem időt pazarolva), de talán ez célravezetőbb.
A KC390-es 6 db 60"x108"-as palettát vihet, fogalmam sincs ez mennyi 20'-as konténer térfogata, illetve tömege. Láttam egy olyat, hogy 7 db 463L jelű raklapot szállíthat,
az A400M meg kilencet. Ez kicsit fura, de biztos a belső tér miatt van, nem a tömeg különbségmiatt. Szóval ha valaki akar ilyen szabvány raklapokkal számolni, akkor járjon utána, mert én már belegabalyodtam ezekbe a légi szabvány-nem szabvány raklapokba. Még véletlenül sem találtam olyat, hogy összehasonlítható legyen a két gép. Mindig valami más különbség is van. A 20'-as konténer lehet, hogy nem életszerű, de térfogat vagy tömeg szempontjából szerintem könnyebben összehasonlíthatóvá teszi a gépek teljesítményét.
Lehet, hogy ennyire nem is érdekel senkit a két gép képessége....:(
Hagyom a pi.....ba én is......a bü..ku...fa...:mad:
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
6 920
13 909
113
A technikai részletekben nem merültem el. de szerintem a német "túl-rendelésből" mostanában "diszkont áron" lehetne 400M-t venni, jó feltételekkel. A NATO(Eu-s része) és az Eu -mint írta valaki- a 400M-be gondolkozik, ahhoz optimalizál sok mindent. Más típussal, sok esetben megoldható (és általában problémás: tovább tart, több € :().
A saját/bérlet dologban mg az a véleményem, hogy ha van saját azt lehet bérbe adni. Amikor nagyon kell, nem lehet bérbe
venni(és azt a kevés is -amit lehet- kib@szott drága).
 
  • Tetszik
Reactions: mindenen kívül
T

Törölt tag 1586

Guest
Azt hittem a számokon, időtartamokon, sebességen fogunk vitatkozni ilyenkor ..... :confused:
De meghallgatva a kritikákat lehet egyszerűsíteni a feladaton, ami persze a lényegen semmit sem változtat. Az egyik, hogy nem foglalkozunk Toyotával, hogy Dudinak igaza legyen. A másik, lehetne, hogy a konténerek tartalmára koncentrálva a netto árumennyiséget nézzük, ami szabvány raklapokra kerül átrakásra (szerintem időt pazarolva), de talán ez célravezetőbb.
A KC390-es 6 db 60"x108"-as palettát vihet, fogalmam sincs ez mennyi 20'-as konténer térfogata, illetve tömege. Láttam egy olyat, hogy 7 db 463L jelű raklapot szállíthat,
az A400M meg kilencet. Ez kicsit fura, de biztos a belső tér miatt van, nem a tömeg különbségmiatt. Szóval ha valaki akar ilyen szabvány raklapokkal számolni, akkor járjon utána, mert én már belegabalyodtam ezekbe a légi szabvány-nem szabvány raklapokba. Még véletlenül sem találtam olyat, hogy összehasonlítható legyen a két gép. Mindig valami más különbség is van. A 20'-as konténer lehet, hogy nem életszerű, de térfogat vagy tömeg szempontjából szerintem könnyebben összehasonlíthatóvá teszi a gépek teljesítményét.
Lehet, hogy ennyire nem is érdekel senkit a két gép képessége....:(
Hagyom a pi.....ba én is......a bü..ku...fa...:mad:
Az a helyzet hogy a jövendőbeli teherszállító gépünk teherbírása majdhogy nem lényegtelen...
Amit nekünk el kell vinni egy 100 - 200 fős misszió ellátására azt akár egy C-27-es is el tudja vinni.
Nekünk soha nem lesz - és nem is kell - stratégiai légi szállítási képesség. (értsd.: +30 tonnás technikából katonailag releváns mennyiséget és azok utánpótlását stratégiai távolságon gyorsan mozgatni)
Nem fogunk + 30 tonnás IFV ket reptetni!
Azt a pár kerekes terepjárót meg Gripen karbantartó konténert elviszi a C-130 is.
Tökéletesen mellékes szempont hogy hány óra alatt teszi meg az utat a gép.
Ahol az idő szempont lehet - katonák - arra ott van az A319 (ezért kéne rá MAWS meg DIRCM)

Tehergép esetén a megbízhatóság és a taktikai képességek sokkal fontosabbak mint a teherbírás meg a sebesség
 
K

kamm

Guest
A legtöbb kisebb ország bérelt technikát használ misszióban.

Persze, mert nem visznek semmi komolyat, mert nincs mivel. A lengyelek vittrk a Rozsomakot es remek tapasztalatot gyujtottek, nekik is feladat volt hozni-vinni.
Dudi a hollandokat hozta fel, akiknek közismerten kozos brigadjaik is vannak a nemetekkel, teljesen mas szituáció.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
6 920
13 909
113
A technikai részletekben nem merültem el. de szerintem a német "túl-rendelésből" mostanában "diszkont áron" lehetne 400M-t venni, jó feltételekkel. A NATO(Eu-s része) és az Eu -mint írta valaki- a 400M-be gondolkozik, ahhoz optimalizál sok mindent. Más típussal, sok esetben megoldható (és általában problémás: tovább tart, több € :(). A saját/bérlet dologban mg az a véleményem, hogy ha van saját azt lehet bérbe adni. Amikor nagyon kell, nem lehet bérbe venni(és azt a kevés is -amit lehet- kib@szott drága).

Érdekes volt látni, hogy a válasz helyett mindenki a többség alternatív javaslatokkal, kitérő válaszokkal, viszont-kérdésekkel bombázott. Nem ez a szakmám (és úgy gondolom nem is a te hibád), de sokszor a kérdést(jó értelembe: feladatot) is nehéz jól megfogalmazni.
Szerintem egyébként ide tartozik a dolog, nem pedig szana-szét szabdalva a 400M, Embraer és egyéb témákhoz.
A legjobb kompromisszumos döntésnek (nekem, most, ennyi info alapján) a 400M tűnik, némi Eu-s hátszelet adva a típusnak(lásd fentebb).