A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

K

kamm

Guest
Meg béreltünk és bérlünk közben egy csomót, ahogy bérlünk kb 100 humweet is Koszovóban meg Boszniában, itthonra vettünk kiképzésre pár darabot.

Te erted, mirol vitaztunk egyaltalan Dudival? Fentiek alapjan ketlem. :p

Közben baromira idegesítő tudsz ám lenni....

Hidd el, joval idegesitobb amikor valaki "belsos" stilusban okoskodik, mikozben vilagos, hogy semmivel nem tud tobbet a politikai szinten eldontott dolgokrol, mint barki mas itt, viszont legalabb dol a pesszimizmus.
Igaz, monjduk te peldaul lathatoan tisztaban vagy vele, hogy kevesebbet ertesz a gazdalkodashoz-managementhez, mint akar egy atlagos magancegnel dolgozo kozgazdasz, szoval azt a javadra irom,hogy abba nem is probalsz beleallni. :).
 
K

kamm

Guest
Viszony ide vagy oda a tény még tény:valaki kiszámolta(a jó viszonyra hivatkozva egy fillérrel sem lesz olcsóbb) és olcsóbb mint odacipelni meg vissza.

Ki szamolta ki es mire? Egy szo nem volt meg errol szerintem. :) Ha neked kellene bemondasra elhinnunk, akkor sorry, de az nemigen fog megtortenni, mert egyfelol jol ismerjuk a magyar katonai burokraciat, masfelol lathatoan tobben ilyesmibol (is) elunk (ti uzleti tanacsadas, ROI, management stb), tudjuk, hogy a reszletek a lenyeg az ilyesmiben. :)
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 344
77 002
113
Ki szamolta ki es mire? Egy szo nem volt meg errol szerintem. :) Ha neked kellene bemondasra elhinnunk, akkor sorry, de az nemigen fog megtortenni, mert egyfelol jol ismerjuk a magyar katonai burokraciat, masfelol lathatoan tobben ilyesmibol (is) elunk (ti uzleti tanacsadas, ROI, management stb), tudjuk, hogy a reszletek a lenyeg az ilyesmiben. :)

Tehát átverik magukat a hollandok.Én ezt is elhiszem
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 484
18 395
113
Valamiért nagyon pörög a két esélyes légi szállító gép topic. Arra gondoltam, hogy akinek van kedve és ideje játsszon egy kicsit.....
Csináljunk egy "Contingency plan-t", (olyan NATO-s, talán vészhelyzeti vagy készenléti tervnek mondhatnánk magyarul), abból a célból, hogy iránymutatást kapjunk a két gép képességei mennyire használhatóak az MH számára.

Minden adat önkényes, de azért remélem reális egy MH méretű és feladatrendszerű haderő számára.
A feladat az lenne, hogy számoljátok ki, hogy hány fordulóval, mennyi idő alatt lehet egy MH kontingenst haza telepíteni vészhelyzetben.

A Scenárió szerint egy Afganisztánban állomásozó kb.150 fős magyar kiképzéstámogató kontingens váltási időszakában (300 fő) hirtelen hazarendelésre kerül más nemzetek hasonló kötelékeivel együtt. A szűkös kapacitások miatt mindenki a saját eszközeivel kell, hogy hazahozza a csapatait.

A kontingens hazaszállítandó anyagai kb:
- 300 fő és személyi felszerelése (45 tonna)
- 16 db 11 tonna tömegű 4x4-es pc. jármű
- 12 db 15 tonna tömegű H14 tj.tgk.
- 4 db 3 tonna tömegű Toyota Landcruiser
- 1 db MB Unimog pc. sebesültszállító gk. (kb.12 tonna)
- 4 db MB G280 (kb. 3 tonna egyenként)
- 1 db HX32 konténerszállító tj.tgk. (15 tonna üresen)
- 14 db 20'-as konténer egyenként 22 tonna tömeggel


AZ MH rendelkezik 2 db A319 szállítórepülővel és

A) változatban 3 db A400M szállítórepülővel
B) változatban 4 db KC390 szállítórepülővel


A kérdés mennyi idő szükséges a hazatelepítésre ha a kontingens Mazar-E Sharif ben települ, az ottani repülőtérről történik a kiürítés. Minden repülő két váltás személyzettel rendelkezik, ezért kb folyamatosan használhatóak, üzemanyag feltöltésük a rakodás ideje alatt történik, mely A esetben 1,5 óra, B esetben 1 óra. Használhatnak minden útba eső légteret.

A repülőgépek elérhető sebesség és terhelési adatait használhatjátok, az itthoni kirakodó reptér Budapest Liszt Ferenc repülőtér. A repülőgépek sebességénél vegyétek figyelembe a fel és leszállás miatt alacsonyabb átlagsebességet, amiről fogalmunk sincs hogy mennyi, de ha egyforma arányban csökkentitek a két gépnél, akkor nem befolyásolja a végeredményt.

Minden adat önkényesen van általam megválasztva, ha valahol tévedtem, lehet pontosítani, aki többet tud a gépekről, a rakodási tervek elkészítéséről az nyugodtan pontosíthat, segíthet.

Jó szórakozást, kellemes hétvégét! :)

Hát magamnak csináltam jó hétvégét. Földi (laikus) patkányként az alábbi eredményekre jutottam (hogy legyen min veszekednetek pár napig :)).
Elfogadtam a 20'-as konténerek átrakását (15 tonna nettó tömeggel), a Toyoták hátrahagyását. Így a személyi állományon kívül 605 tonna tömeggel számoltam.
A változat (4 db KC 390):
A négy gép nyolcszor fordulva kb. 140 óra alatt képes hazaszállítani a kontingens anyagait, úgy, hogy az elején két A319 elhozza az állomány kétharmadát (220 fő), míg a végén a maradék személyi állomány 12,5 tonna (gépenként) raklapra rakott anyag mellet ülve jön haza a gépeken. Az átlagos rakomány súly 19,3 tonna gépenként. A repült kilométerek száma több, mint 260 000 km. A hatótáv miatt közbülső repülőtér igénybevétele szükséges valahol félúton (Légi utántöltés elvileg lehetséges, de az MH önerőből nem megy).
A művelet végrehajtáskor az utolsó katona az összehugyozott, teleszart és szétvert Toyota Landcruiserek kifutópályára folyatott üzemanyagát a levegőből ledobott kézigránáttal felgyújtja és az égő üzemanyag azt a feliratot formázza:
"I'll be back! DUDI"
:D
Megjegyzendő:
- A MES reptér emlékeim szerint 2000 m körüli magasságon van, lehet, hogy csökkennek a gépek képességei a papíron szereplőkhöz képest.
- A palettás rögzítés pontos térfogat és tömeg követelményei csak a gép üzemeltetői számára ismertek.
- A járművek súlypont elhelyezkedése miatt nem biztos, hogy mindig a legelőnyösebb módon szállíthatóak egyéb anyagokkal (raklapon) együtt.
- Mindezek miatt nem célszerű és nem is lehet a maximális rakománytömeggel számolni.
- Nem ismert számomra, hogy a folyamatos üzeme biztosítható e a gépeknek 140 órán keresztül. Abból indultam ki, hogy nem kell semmilyen technikai kiszolgálás vagy meghibásodás miatt kivenni gépet. A pilóták igénybevétele így is nagyon csücskös, kb. 16 óra/bevetés, lényegében pihenés nélkül (majd 12 óra pihenés).
Következtetések:
- A HX32 nem, a H14-esek nem biztos, hogy beférnek, csak nagyon cipőkanállal a magasság miatt (2,94 m fülketető). Ez azért gáz, mert H-14 nélkül nem igen megy sehova magyar alegység.
-
A KC 390 csak korlátozottan alkalmas ilyen (nekünk) stratégiai szállítási feladatokra, igazi harcászati szállítórepülő (eddig is tudtuk).
 
K

kamm

Guest
Nem lehet a Rabakrol a ponyvakeretet levenni, ledonteni a kabint stb?

De jot rohogtem a Toyotas kepen... megyek vissza aludni, megerte benezni. :D
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 484
18 395
113
B változat
3 db A400M
A gép hatósugara 30 tonna rakománnyal lehetővé teszi a közbülső leszállás nélküli szállítást, ezt választottam. De van másik is.
A három gép hétszer fordulva kb. 100 óra alatt képes lehet hazaszállítani a kontingenst. Az A319-ek ugyanúgy elhozzák az állomány kétharmadát az elején. A maradék az utolsó gépekkel megy (az utolsó katona DUDI, gránát, gyújt). Az átlagos rakománysúly kb. 29 tonna. A repült összkilóméter kb. 170 000 km. A pilóták terhelése nekem kb. 2 órával rövidebb az alacsonyabb utazósebesség ellenére is, mivel nincs közbülső leszállás.
A teherautók gond nélkül beférnek, ez tényleg egy stratégiai szállításra is alkalmas harcászati szállítórepülő (ezen feladat alapján).
Találtam fogyasztási adatokat is hozzá (amcsi oldalon), de sokat kell számolni. Viszont az össz üzemanyag felhasználást meg lehet becsülni máshogyan is.

Kulturált stílusú eszmecserére hajlandó vagyok az adatok forrását, vagy a számítás módszerét illetően.

Nekiálltam a C-130J nek is de nagyon elment tőle a kedvem, mert nagyon alacsony a raktér (2,74 m). Szinte biztos, hogy MH teherautó nem fér be, vagy csak kerék nélkül. Egyszerűen nem értem, de nem tudom elképzelni, hogy lehet vele ilyen eszközöket szállítani.
 
W

Wilson

Guest
Szerintem (de ne legyen igazam mert én azt preferálom,hogy nekünk nem szabad ebben a fontos képességben másoknak kiszolgáltatottnak lenni) kicsi az esélye,hogy a KC 390-l nagyobb kapacitású rámpás szállítógépet szerezzünk be.
 
K

kamm

Guest
Szerintem (de ne legyen igazam mert én azt preferálom,hogy nekünk nem szabad ebben a fontos képességben másoknak kiszolgáltatottnak lenni) kicsi az esélye,hogy a KC 390-l nagyobb kapacitású rámpás szállítógépet szerezzünk be.

Politikai döntés, nem anyagi. Még (3) Atlas ára (kb 130-140 milliard) sem egy komoly tétel a Z2026-ra szánt kerethez képest..
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0
W

Wilson

Guest
Ez a realitás. Szten azért forr így ez a teherszálító repülő kérdés, mert benne van a levegőben, hogy muszáj itt lépni. Szíjjártó már heti 2szer elmondja a facen, hogy stratégiai teherszállító kapacitás nélkül egy ország, nem ország.

Már csak az a kérdés,hogy Szijjártó mit is ért stratégiai teherszállító kapacitás alatt.
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 870
91 386
113
A művelet végrehajtáskor az utolsó katona az összehugyozott, teleszart és szétvert Toyota Landcruiserek kifutópályára folyatott üzemanyagát a levegőből ledobott kézigránáttal felgyújtja és az égő üzemanyag azt a feliratot formázza:
"I'll be back! DUDI"
:D
  :D:Dsírok:D:D
Politikai döntés, nem anyagi. Még (3) Atlas ára (kb 130-140 milliard) sem egy komoly tétel a Z2026-ra szánt kerethez képest..
Egyébként emlékeim szerint 3 KC390-es sem jönne ki olcsóbban Benkőnek most kell ütni a vasat, mert ebben a szituban ez a beszerzés lazán eladható. Bár a jelenlegi járványügyben semmi gyakorlati haszna nem lesz, de elmondhathák ők felelősen gondolnak a jövőre.
Azbis kérdés mikyen egyéb előnyökkel járhat, ha bevezetjük Europába a KC390et, (Portugália hivatalból vett ő nem számít), illetve az Airbus a további strategiai partnerségért cserében, akar-e vmit kínálni.
Az tuti, hogy most minden repülőgépgyártó xarban van, tehát jók az alkupozícióink.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 224
119 894
113
Te erted, mirol vitaztunk egyaltalan Dudival? Fentiek alapjan ketlem. :p



Hidd el, joval idegesitobb amikor valaki "belsos" stilusban okoskodik, mikozben vilagos, hogy semmivel nem tud tobbet a politikai szinten eldontott dolgokrol, mint barki mas itt, viszont legalabb dol a pesszimizmus.
Igaz, monjduk te peldaul lathatoan tisztaban vagy vele, hogy kevesebbet ertesz a gazdalkodashoz-managementhez, mint akar egy atlagos magancegnel dolgozo kozgazdasz, szoval azt a javadra irom,hogy abba nem is probalsz beleallni. :).
Hát 5 éven keresztül tanultam közgazdaságtant de nem mostanában volt. A management a munkám része igaz nem politikai hanem alegység szinten. Amúgy inkább realizmusnak mondanám nem pesszimizmusnak, ami viszont a magyar katonák 30 éves ridegtartásának és a (lassacskán) több száz nem teljesült ígéretnek az eredménye. Egyébként szerintem nagyon pozitív eddig a program végrehajtása meg az, hogy egyáltalán van és létezik. A többlet források kézzel foghatók és látszanak (nem minden tekintetben ami kéne sajnos) De a rossz tapasztalatokból kiindulva mindenkiben benne van a szkepticizmus, hogy a politikai-gazdasági helyzet egy hirtelen változása újra az árok szélén hagyja az MH-t. (Isten adja, hogy ne legyen így)

Nyilván az összes fórumon lévő aktív egyenruhás tudna neked konkrét példákat mondani de nem fognak mert senki sem szeret az állásával játszatni (és igen a szolgálatok eléggé aktívak a fórumon) Ha megfigyelitek azokat a külföldi sajtóból bepotyogó híreket amiket előzhoztok néha már korábban leszedetik mint ahogy azt pl az index megneszeli :D
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Az átlagos rakomány súly 19,3 tonna gépenként.
Nem tudom utána néztél e mennyi a gép egy hajtóműves max. csúcsmagassága ekkora teherrel...?
Az útvonalat úgy kell megtervezni hogy egy hajtómű leállása esetén is képes legyen az útvonalon lévő legmagasabb hegy szintja fölött maradni.
Afganisztánból Mo.ra a legrövidebb É.i úton bőven vannak sokezer méteres hegyek.

Ha tervezett terheléssel nem jön ki a fenti matek akkor vagy csökkenteni kell a hasznos terhet (általában nem az üza. mennyiséghez nyúlnak hozzá...) vagy más útvonalat kell választani.
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 484
18 395
113
Nem tudom utána néztél e mennyi a gép egy hajtóműves max. csúcsmagassága ekkora teherrel...?
Az útvonalat úgy kell megtervezni hogy egy hajtómű leállása esetén is képes legyen az útvonalon lévő legmagasabb hegy szintja fölött maradni.
Afganisztánból Mo.ra a legrövidebb É.i úton bőven vannak sokezer méteres hegyek.

Ha tervezett terheléssel nem jön ki a fenti matek akkor vagy csökkenteni kell a hasznos terhet (általában nem az üza. mennyiséghez nyúlnak hozzá...) vagy más útvonalat kell választani.
Nem, ezért reméltem, hogy vannak akik jobban értenek hozzá, nekem nem szakmám ez. Laikusként érdekel a két gép használhatósága. De nem mozgatott meg senki hozzáértőt. Így provokatív az én szamolasom.