A magyar hírben csak a lényeg nem volt benne...
https://www.nato.int/cps/en/natolive/news_176517.htm?selectedLocale=en
"The Ministers of Defence of Bulgaria, Croatia, the Czech Republic, Greece, Hungary, Montenegro, North Macedonia, Portugal, Romania, Spain and Turkey signed a Letter of Intent confirming the establishment of the NATO Flight Training Europe (NFTE) initiative, in order join forces for the training of fighter jet, helicopter, fixed wing and drone pilots."
Bulgaria, = F-16 -> 6 PC-9, 6 régi L-39
Croatia, = F-16 / Gripen -> 14 PC-9M, nincs sugárhajtású kiképzőgépük
Czech Republic,= Gripen / ? -> 6 L-39NG és 4 L-159T1+, komplex képzési központ
Greece, = F-16 -> 45 T-6 Texan II, 39 T-2 Buckeye (gondolom, ezt előbb-utóbb lecserélik valamire)
Hungary, = Girpen / ? -> 8 L-39NG?
Montenegro, = nincs merev szárnyú repülőgépe
North Macedonia = nincs merev szárnyú repülőgépe
Portugal = F-16 -> Socata TB 30 Epsilon, nincs sugárhajtású kiképzőgépük (az Alpha Jeteket 2018-ban kivonták)
Romania = F-16 -> 20 db IAR99 Soim, 10-et modernizálnak az F-16 képzésükhöz
Spain = F-18 / Eurofighter -> C101 és F-5, most keresik a váltótípusát
Turkey = F-16 / T-FX -> 33 T-38M Talon van még rendszerben mert 2012-2014 között modernizálták őket, Hürkus és Hürjet fejlesztés és rendszeresítés alatt
Na ebből ki milyen következtetésre jut?
Montenegró és Macedonia gondolom helikopter- és drón pilótára lehet szüksége.
Bulgária, Horvátország és Magyarország lennének azok a kis országok, akiknek nem éri meg sugárhajtású kiképzőgépet fenntartani és mennének a csehekhez vagy máshová képzésre?
A románok megoldanak mindent maguk: Lehet hogy még képzési szolgáltatást is biztosítanának? Bolgárokkal milyen viszonyban vannak?
Portugália a fekete ló. Venni szeretne valamit, de csak ha nemzetközi képzési központ lesznek, hogy megtérüljön.
Spanyolország valamit venni fog és nemzetközi képzési központ akar lenni, hogy megtérüljön.
A törököknek meg van mindenük, évi több száz pilótát képeznek.