[HUN] Honvédelmi költségvetés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

vasszekely

Well-Known Member
2020. május 9.
4 527
8 074
113
Az MNB komolyan játszik az árfolyammal, sőt az Orbán kormány egyik legnagyobb nyeresége a Forint alulértékelése, így mindig kurva nagy árofolyamnyeresége van az MNB-nek, amit sajnos nem a COVID elleni védekezésre, vagy oktatásra, eü-re, de még haderőfejlesztésre megy, hanem saját magánalapítványaiba, amivel fideszes szervezeteket támogat. Ez tetszik, nem tetszik így van, és ellentétes egyébként az MNB alapító okiratával is, de mindenki szarik rá.

A Gripen pilóták sisakja. No comment, nem tudom leírni, hogy elégedett vagyok-e vagy sem.

Az szerződések fizetése. Nos szerződés teljesítése a pénzügyi ellen teljesítés elválik egymástól. Nagyon sok lehetőség van, akár a halasztott fizetés, akár egy nyersanyag vagy akármi másnak árához igazított árfolyam, akár különféle pénznemben megállapodott fix, rögzített árfolyam, akár barterügylet, és ellentételezés. Nos utóbbit egyáltalán nem használja az Orbán kabinet, tehát vagy valamit itt is gyártunk, összeszerelünk, vagy megveszünk.. Olyan van, hogy bár az nem barterügyet szó szerint, hogy az Airbus gyárat épít helikopteralaktrészek gyártására, és közben vettünk tőlük repülőeszözöket stb. Az igazi barterügyelt pld az volt, amikor a Thai Királyság fagyasztott csirkével fizette a svéd Gripenek értékének egy részét, amit a svéd eladott, vagy felhasznált..

Érdekes és értelmetlennek találom, hogy a Lynx-k Spike rakétáit megvettük, és a "légierő" helikoptereihez meg nem, mikor a H145Mnél már gyakorolni lehetne, hozzátéve, hogy állványos változat is kell a Metyisz-M kiváltására. Egyben valószínüleg olcsóbb lett volna, ráadásul nagy részben azonos technika. A H145M fegyveres kiképzés így is késedelmes a lőszerek hiánya miatt (nem irányított rakéta, lézeres 70mm-es, és a Spike)... Egyébként nem láttam a Spike alárírásról semmit, pedig ... Igaz a 10 Gidrán megvételét is titkolták 3 évig!!!!

Maróth Gáspár maga is nyilatkozta, hogy nem számolják a haderőfejlesztésre kötött pénz értékét (ami költői túlzás volt), mert költségvetési pénzből dolgoznak Ők is. Az biztos, hogy a 2021-es teljesítménynélküli osztogatás, és termelő beruházások helyett jóléti kiadásokra elbaszni kölcsönöket a legrosszabb dolog amit az állampárt tesz, ráadásul csak inflációt gerjeszti.

Én egyébként nem a beszerzések elmaradásától tartok, bár szerintem halasztódnak majd dolgok, hanem a HM nem bér és bérjellehű kiadásaira, tehát kiképzés, szupport, karbantartás. Valamint kihat a védelmi ipar KF-jére is.

Szóval Reccelite bejelentés elmaradt. Egyébként a GBU-12, 47 beszerzés mennyiségéről sincs semmilyen nyilvánosságra hozott információ, de vélelmezem, hogy hasonló keveset szerzünk be, mint anno a Gripenek első AIM-120 beszerzése.
A nap akkor is felkel, ha a kiskakas nem kukorékol.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 685
90 777
113
Szerkesszünk már egy táblázatot, amiben benne van 2017-től a HM költségvetés ígért (GDP +0,1% évente), a valós, a tervezett (2024-re GDP 2%) és a várható alakulása a magyar GDP várható növekedése függvényében 2026-ig. Írjuk mellé hogy az adott évben ebből mennyi lett költve fejlesztésre a költségvetési adatok szerint. Nézzük meg hogy ez hogy alakul a tervezett "a védelmi költségvetés 30% fejlesztésre" magyar elvhez viszonyítva. Hogyan csökken a fejlesztésekre jutó pénz, ha az ismertté vált költségvetési előrejelzések után egyenletes ütemben 20%-ra csökken (NATO elvárás). Nézzük meg hogyan alakul ez az eredeti tervhez viszonyítva, amikor azt mondták hogy a fejlesztésre összesen 3500 milliárd fog jutni 2026 végéig. Így mindenkinek áttekinthetőbb lenne. (És persze ezt még meglehetne bonyolítani azzal hogy az egészet átszámoljuk euróba is, figyelembe véve az árfolyamváltozásokat.)
Illetve a zárszámadási törvénnyel, hogy a valóságban mennyi lett elköltve a tervezett összegből. Ha maradt maradványösszeg, kövi évben utólag elköltötték? Illetve voltak ugye évközben néha plusz költségvetési pénzek is. Ezek felhasználását utólag is hozzá lehet csapni.
Szal tényleg nem egyszerű követni, mi mennyi.
Az 5%-os Euro infláció mennyivel drágít meg egy 1,8 milliárd eurós beszerzést? És ha minden évben figyelembe vesszük az Euro inflációt is a 2018 decemberi bejelentésektől? Azt is összeszámolhatnánk már újra, hogy kb. mennyi lehet most az Euróban kötött szerződések összeértéke?
Ez az egyik oldala. A másik, ha vmi hazai beruházást, beszerzést Unios forrásból finanszíroznak. Akkor eleve több folyik be az árfolyamváltozás okán. Illetve mondjuk az RM-nek gyengébb forint mellett jobban megéri egy magyarorszagi beruházás, kevesebb eurobefektetéssel finanszírozza, ugyanígy a gyár üzemeltetése is olcsóbb. Viszont több beruházás, több munkahely, több megtermelt áru, több adóbevétel és az itt megtermelt exporttermék is olcsóbb lehet. Tehát stabilabb sz állami költségvetés, több jut a kiadásokra.
 
  • Tetszik
Reactions: Terminator

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
20 675
32 311
113
Most aggódtok a FT ÁRFOLYAMON AMIKOR KOSZOLIDÁLÓDIK A HELYZET MÁR NEM 370 AZ EURO. És fog ez még lejebb menni ha megkapjuk az euronk az uniotól...
mi van azzokal a szerződésekkel amiket 370 en számoltak és ma 354? az hova is drágúl? árfolyam miatt.
 
  • Tetszik
Reactions: rappali_

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 685
90 777
113
Az MNB komolyan játszik az árfolyammal, sőt az Orbán kormány egyik legnagyobb nyeresége a Forint alulértékelése, így mindig kurva nagy árofolyamnyeresége van az MNB-nek, amit sajnos nem a COVID elleni védekezésre, vagy oktatásra, eü-re, de még haderőfejlesztésre megy, hanem saját magánalapítványaiba, amivel fideszes szervezeteket támogat. Ez tetszik, nem tetszik így van, és ellentétes egyébként az MNB alapító okiratával is, de mindenki szarik rá.
Ez az egész kicsit túlmutat a topik keretein és nagyon egyszerű megfejtés, hogy fideszes alapitványokat finanszíroz belőle az MNB.

1. Matolcsy a korabbiakkal ellentétben nyereségessé tette az MNB-t. Évente komoly százmilliárdot tol be a költségvetésbe, nem pártalapítványokba.


mnberedmeny210423egy-447656.png


2. Működtet az MNB alapítványokat is, amik vásárlásokon keresztül jelentősen növelik az állami vagyont, illetve finanszíroz olyan programokat, amik lehet, hogy személyesen neked nem tetszenek, lehet másnak igen. Ez már szubjektiv.

Árfolyam.
Alapvetően nem az MNB játszik az euro-forint árfolyammal, hanem külföldi valutaspekulánsok. Ez sok kárt okozott anno az országnak az elszabadult devizahitelezés korában. Matolcsy tényleg remek érzékkel kötelezően forintosította a hiteleket, mielőtt kb. 50 forintot erősödött a frank 2 nap alatt egy svájci jegybanki döntésnek köszönhetően.


A devizahitelezés kivezetése után nem volt prioritás az árfolyam, mert a hitelzésre minimális hatása lett és exportorientált gazdaság révén folyamatos gyenge forintgyengülés összeségében hasznos az országnak alacsony infláció mellett. Ez a covidig igy volt. Így rekordalacsonyan tudta tartani az MNB a kamatokat, igy minimalis kamatú hitelt tudott felvenni az állam az államadósság finanszírozására. Korábbi magas kamatú hiteleket, alacsony kamatú hitelekre váltott át, igy az éves költségvetésen belül a kamatkiadások jelentősen csökkentek, több jutott más kiadasra, nem a hitelek finaszírozására. De minden hitel és betéti kamat alacsony volt, ami tovább pörgette a gazdaságot.

A covid utan most fordult, fordul a kocka. Megváltoztak a nemzetközi körülmények más gazdasagpolitika lehet nyerő, mert a fenti összeségében kedvező volt 2014-2020 közt.
Most nagyobb a kereslet mint a kínálat a vilaggazdasagban az energia, nyersanyagok és lényegében majd minden termék esetén. Ez megnyomta az árakat, növeli az inflaciót.

Ezért elsődleges szempont lett az infláció csökkentése. Az MNB folyamatosan emeli az alapkamatot, ami drágítja a forint elleni spekulációt és valószínűleg magasabb alapkamat mellett stabilizálódik az árfolyam. Az inflacióra is kedvezőbb hatása lehet. Viszont a hitelezés, állami, magán drágulni fog. (pont ezért lett jelzálog kamatstop. Szabad kezett kapott az MNB a további emelésre, míg a maganjelzálighitelek nem emelkednek, a politikai kockazata a kamatemelésnek csökken.)
Szal ez nem egyszerű játék, minden lépésnek van pozitiv és negatív hatása is. Nehéz kiszámolni, melyik intézkedés, milyen hatással van összeségében. Ráadásul ugyanannak az intezkedésnek más vilaggazdasági helyzetben, akár ellentétes hatása is lehet. Persze a sajtóban sokszor csak végtelenül leegyszerűsítő, részterületekre fókuszáló szenzációhajhász szalagcímek vannak.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 880
8 096
113
A Gripen és a L-39/Aero topicban azon gondolkodik mindenki, hogy mit és mennyit kéne venni. Kérdés: korlátozott erőforrásokkal - most a válság idején, valljuk be, hiába mondja pártunk-kormányunk hogy minden rendben - az erőforrások korlátozódnak, és a forint tovább inflálódik, a svéd harcászati repülőgépet, vagy a csehek akármelyik kiképző repülőgépét szereznétek be. (ugyan az némilag akadémikus kérdés, mert a csehek még a protokat is átalakítják a NG esetében és még csak most állnak neki egy könnyű támadógép változat tervezésének, de előrendelést le adhat rá Magyarország lásd kiknek a kezében van a nagyobb tulajdonrész és Ők nem puszit, hanem profitot akarnak.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 685
90 777
113
Ezek a korlátozott erőforrások a honvédelmi büdzsében nem látszanak. Csütörtökön utaltak pár milliárd plusz aprót terven felül infrastruktúra fejlesztésre

Plussz pénzek a honvédségnek:


Itt a Fitch tegnap esti értékelése. Nem NER, hanem amcsi hitelminősítő. Ott nem mi vagyunk a lieblingek. Mindig kritikusak, most is.


Változatlanul BBB szinten hagyta a magyar adósosztályzat besorolását a Fitch Ratings pénteken és a stabil kilátást is megtartották. A hitelminősítő elsősorban a gazdaság erőteljes növekedését emelte ki, illetve üdvözölte a fiskális konszolidációs lépéseket.
 

Ettore Fieramosca

Well-Known Member
2021. március 9.
921
2 659
93
A Gripen és a L-39/Aero topicban azon gondolkodik mindenki, hogy mit és mennyit kéne venni. Kérdés: korlátozott erőforrásokkal - most a válság idején, valljuk be, hiába mondja pártunk-kormányunk hogy minden rendben - az erőforrások korlátozódnak, és a forint tovább inflálódik, a svéd harcászati repülőgépet, vagy a csehek akármelyik kiképző repülőgépét szereznétek be. (ugyan az némilag akadémikus kérdés, mert a csehek még a protokat is átalakítják a NG esetében és még csak most állnak neki egy könnyű támadógép változat tervezésének, de előrendelést le adhat rá Magyarország lásd kiknek a kezében van a nagyobb tulajdonrész és Ők nem puszit, hanem profitot akarnak.
Felejtsük már el ezt a korlátozott erőforrások hülyeséget, legalábbis a teljes Magyarország tekintetében. Kurva sok pénz van a rendszerben. Maximum bizonyos területekre nem adnak. Pl nemrég beszélgettem egy , nevezzük, állami befektetési bankárral,: 100 milliárd forintot kaptak az államtól cashben, hogy költsék el. Nem nagy ügynökség és van még ilyen szervezet rengeteg…
 

Catles

Well-Known Member
2021. február 5.
497
1 688
93
Felejtsük már el ezt a korlátozott erőforrások hülyeséget, legalábbis a teljes Magyarország tekintetében.

Közgazdaságilag korlátlan erőforrás nincs, ha így lenne felesleges volt itt a szájtépés 500+ oldalon keresztül; vegyünk meg mindent és kész. Majd legfeljebb áll.

Ettől persze a Griff és az L-39 is beleférhet ha olyan a budget, de a korlátlanság azért illúzió. (Főleg választás előtt, ahol a honvédelem kevés szavazót mozgat meg. Persze ellenpont a nemzetközi helyzet, ami meg nagyon is indokolná hogy ez prioritás legyen. Aztán a politika eldönti hogy neki melyik fontosabb.)
 

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 366
30 869
113
Felejtsük már el ezt a korlátozott erőforrások hülyeséget, legalábbis a teljes Magyarország tekintetében. Kurva sok pénz van a rendszerben. Maximum bizonyos területekre nem adnak. Pl nemrég beszélgettem egy , nevezzük, állami befektetési bankárral,: 100 milliárd forintot kaptak az államtól cashben, hogy költsék el. Nem nagy ügynökség és van még ilyen szervezet rengeteg…
Nem vagyok nagy igényű, akár a töredékét is szívesen elköltöm. Beérem pár milliárddal. :)
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 880
8 096
113
Ezek a korlátozott erőforrások a honvédelmi büdzsében nem látszanak. Csütörtökön utaltak pár milliárd plusz aprót terven felül infrastruktúra fejlesztésre



Itt a Fitch tegnap esti értékelése. Nem NER, hanem amcsi hitelminősítő. Ott nem mi vagyunk a lieblingek. Mindig kritikusak, most is.


Változatlanul BBB szinten hagyta a magyar adósosztályzat besorolását a Fitch Ratings pénteken és a stabil kilátást is megtartották. A hitelminősítő elsősorban a gazdaság erőteljes növekedését emelte ki, illetve üdvözölte a fiskális konszolidációs lépéseket.
Igazából nem vagyunk birtokában a szeződések pénzügyi vonzatának. Tehát annyi van általában leírva, hogy beszereztük. De, hogy azt milyen konstrukcióban, milyen pénzügyi feltételekkel, egyszerre vagy részletfizetéssel, halasztva, milyen kamatokkal stb, arról nincs sehol utalás, maguknak a beszerzéseknek a körülbelüli értékét is "nekünk kell kiszámítani". Mindig az a hivatkozás, hogy ez nemzetbiztonsági kockázat, meg, hogy a szerződések pénzügyi részletei a klf. hadiipari cégek ilyen-olyan érdekeit sértik, meg, hogy a nyilvánosságra hozatal, tehát, hogy a MI pénzünkből mit és mennyit szereztünk be, az gyengíti a tárgyalási pozíciókat. Az USA-nál látjuk, hogy mennyibe kerül egy F-35A, egy hadihajó stb. Érdekes, Ők nem aggódnak miatta. A beszerzésnek van egy olyan hátulütője, hogy simán rá lehet tolni a következő kormányra például a kifizetéseket. Amennyiben az ellenzék kerül hatalomra (és most ezt politikia oldalak nélkül írom, le mert tök mindegy hogy éppen ki van hatalmon) akkor lehetséges, hogy kap egy olyan kifizetési pack-ot, amelyről nem is tudott. Egyébként pld. ilyen PAKS, FUDAN, MAGYAR-KÍNAI, hogy kvázi évtizedekre van eladósitva az ország . A Bolgárok például egy összegben kellett hogy kifizessék a F-16 beszerzést, több %-al rontva a fizetési mérlegüket. (ezt nyiltan ki is jelentették és Radev elnök például ezért is állította meg időlegesen a beszerzést, amit később végigvert az ottani kormányoldal. A hadiipari és más beruházások rákfenéje, hogy nem veszik figyelembe általában az ország adott cash-flow-ját X vagy X év során. Ezért szerintem jogos a kérdés, az erőforrások szükülése miatt - mivel gazdasági válság van - a forint elvesztette vásárolóerejének jelentős részét, a nemzeti valuta folyamatosan devalválódik (szánt szándékkal), és mi minden hadiipari cuccot EUR-ban, vagy Dollárban veszünk meg, tehát nagyon fontos az árfolyam kérdése (például az is, hogy milyen árfolyamon kell fizetni a leszerződött tételekét, mert ha például 2019-esen akkor jól járunk, ha main akkor 20%-al többe kerül.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
27 816
117 970
113
Igazából nem vagyunk birtokában a szeződések pénzügyi vonzatának. Tehát annyi van általában leírva, hogy beszereztük. De, hogy azt milyen konstrukcióban, milyen pénzügyi feltételekkel, egyszerre vagy részletfizetéssel, halasztva, milyen kamatokkal stb, arról nincs sehol utalás, maguknak a beszerzéseknek a körülbelüli értékét is "nekünk kell kiszámítani". Mindig az a hivatkozás, hogy ez nemzetbiztonsági kockázat, meg, hogy a szerződések pénzügyi részletei a klf. hadiipari cégek ilyen-olyan érdekeit sértik, meg, hogy a nyilvánosságra hozatal, tehát, hogy a MI pénzünkből mit és mennyit szereztünk be, az gyengíti a tárgyalási pozíciókat. Az USA-nál látjuk, hogy mennyibe kerül egy F-35A, egy hadihajó stb. Érdekes, Ők nem aggódnak miatta. A beszerzésnek van egy olyan hátulütője, hogy simán rá lehet tolni a következő kormányra például a kifizetéseket. Amennyiben az ellenzék kerül hatalomra (és most ezt politikia oldalak nélkül írom, le mert tök mindegy hogy éppen ki van hatalmon) akkor lehetséges, hogy kap egy olyan kifizetési pack-ot, amelyről nem is tudott. Egyébként pld. ilyen PAKS, FUDAN, MAGYAR-KÍNAI, hogy kvázi évtizedekre van eladósitva az ország . A Bolgárok például egy összegben kellett hogy kifizessék a F-16 beszerzést, több %-al rontva a fizetési mérlegüket. (ezt nyiltan ki is jelentették és Radev elnök például ezért is állította meg időlegesen a beszerzést, amit később végigvert az ottani kormányoldal. A hadiipari és más beruházások rákfenéje, hogy nem veszik figyelembe általában az ország adott cash-flow-ját X vagy X év során. Ezért szerintem jogos a kérdés, az erőforrások szükülése miatt - mivel gazdasági válság van - a forint elvesztette vásárolóerejének jelentős részét, a nemzeti valuta folyamatosan devalválódik (szánt szándékkal), és mi minden hadiipari cuccot EUR-ban, vagy Dollárban veszünk meg, tehát nagyon fontos az árfolyam kérdése (például az is, hogy milyen árfolyamon kell fizetni a leszerződött tételekét, mert ha például 2019-esen akkor jól járunk, ha main akkor 20%-al többe kerül.
Amúgy vadai megkapta az összes szerződést àttekintésre év végén. Szóval nem lenne meglepetés semmilyen téren.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
15 993
26 477
113
Igazából nem vagyunk birtokában a szeződések pénzügyi vonzatának. Tehát annyi van általában leírva, hogy beszereztük. De, hogy azt milyen konstrukcióban, milyen pénzügyi feltételekkel, egyszerre vagy részletfizetéssel, halasztva, milyen kamatokkal stb, arról nincs sehol utalás, maguknak a beszerzéseknek a körülbelüli értékét is "nekünk kell kiszámítani". Mindig az a hivatkozás, hogy ez nemzetbiztonsági kockázat, meg, hogy a szerződések pénzügyi részletei a klf. hadiipari cégek ilyen-olyan érdekeit sértik, meg, hogy a nyilvánosságra hozatal, tehát, hogy a MI pénzünkből mit és mennyit szereztünk be, az gyengíti a tárgyalási pozíciókat. Az USA-nál látjuk, hogy mennyibe kerül egy F-35A, egy hadihajó stb. Érdekes, Ők nem aggódnak miatta. A beszerzésnek van egy olyan hátulütője, hogy simán rá lehet tolni a következő kormányra például a kifizetéseket. Amennyiben az ellenzék kerül hatalomra (és most ezt politikia oldalak nélkül írom, le mert tök mindegy hogy éppen ki van hatalmon) akkor lehetséges, hogy kap egy olyan kifizetési pack-ot, amelyről nem is tudott. Egyébként pld. ilyen PAKS, FUDAN, MAGYAR-KÍNAI, hogy kvázi évtizedekre van eladósitva az ország . A Bolgárok például egy összegben kellett hogy kifizessék a F-16 beszerzést, több %-al rontva a fizetési mérlegüket. (ezt nyiltan ki is jelentették és Radev elnök például ezért is állította meg időlegesen a beszerzést, amit később végigvert az ottani kormányoldal. A hadiipari és más beruházások rákfenéje, hogy nem veszik figyelembe általában az ország adott cash-flow-ját X vagy X év során. Ezért szerintem jogos a kérdés, az erőforrások szükülése miatt - mivel gazdasági válság van - a forint elvesztette vásárolóerejének jelentős részét, a nemzeti valuta folyamatosan devalválódik (szánt szándékkal), és mi minden hadiipari cuccot EUR-ban, vagy Dollárban veszünk meg, tehát nagyon fontos az árfolyam kérdése (például az is, hogy milyen árfolyamon kell fizetni a leszerződött tételekét, mert ha például 2019-esen akkor jól járunk, ha main akkor 20%-al többe kerül.
Igen. Bármilyen a Z-tervbe nem beépített azonnali beszerzés előfeltétele lenne, hogy a kormány biztosítson pénzügyi keretet a beszerzésre és az eszköz rendszerbe állításával, üzemeltetésével kapcsolatos összes kiadásra. Ezért írom például a Gripenek kapcsán, hogy négy darab D változat és azok átépítése a formálódó SEAD koncepcióra, a hozzá tartozó néhány EW konténer és kis mennyiségű speciális fegyverzet beszerzése, a pilóták képzése, a személyzet és üzemeltetés költségei és talán egy Falcon 7X átépítése EW, SIGINT/COMINT géppé lehetne a maximum amit jelen helyzetben a légierő rendkívüli fejlesztésébe beleférne ilyen téren és nem új repülőszázad felállítása, ami illuzórikus ilyen módon. Hadsereg ügyében pedig rendkívüli gyorsasággal max az ÖTT-t lehetne fejleszteni páncéltörő/bunkerromboló fegyverekkel, 4x4-es pickupokkal, pár száz teherautóval, egyszerű aknavetőkkel, a korszerű személyi felszerelés biztosításával és a szakasz/század szintű kiképzés költségeivel mert minden más szintén komoly program részeként tudna csak rendszerbe kerülni. Egyéb eszközök/rendszerek csak hosszú távú tervezés részeként kerülhetnek a rendszerbe, mert olyan költséggel járnak, hogy nem lehetséges annak az azonnali és az évekre előre tervezhető biztosítása egyszerű politikai döntéssel.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 112
45 412
113
Tovabbra sem értem, hogy miért adod az értetlent.
Az USA-nál látjuk, hogy mennyibe kerül egy F-35A, egy hadihajó stb. Érdekes, Ők nem aggódnak miatta.
Manapság szinte sehol nem látod, hogy mennyi bármilyen eszköz darabára. SENKI nem adja meg.
Tudsz nekem mondani egyetlen olyan üzletet, amikor pl. a Hirtenberger esetén kiderült, hogy mennyi volt egy gránát, vagy egy aknavető. Leggyakrabban csak vagy a szerződés összértéke, vagy a darabszám van megadva. De a kapcsolódó support sosincs részletezve. De gyakran még azt sem adják meg a gyarak, hogy melyik ország a megrendelő.
Az USA esetén egy teljesen egyedi szerződéses forma okozza a - látszólag - nagy mértékű átláthatóságot.
Mégpedig az, hogy az egyes eszközök (a repülők esetén mindig) szellemi jogai az amerikai kormány birtokolja.
Az F-35 esetén a kormány a LM-nal külön köt fejlesztési és gyártási szerződést.
De ne izgulj, a LM sem örül annyira a helyzetnek, hogy ismerik a számait.
Mert minden jött-ment kormány azt hiszi, hogy 24-32db-os megrendelésére neki ugyan azt a flighaway árakat kell kapnia, mint a Pentagonnak.

A hadiipari és más beruházások rákfenéje, hogy nem veszik figyelembe általában az ország adott cash-flow-ját X vagy X év során.
Kapd már elő a HM költségvetési tervezeteit! Mindegyikben benne van (utolsó 2-3 oldal valamelyikén) a több évre áthúzódó programok költségvonzata. Ezt mindig minimum +2 évre adják meg.
Miről beszélsz?