1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Aero L-159 Alca

Diskurzus a(z) 'Kiképző repülőgépek' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Azaz épp akkor volt így, amikor legutóbb volt hazai pilótaképzés?
     
  2. emel

    emel Well-Known Member

    Melyik az elavultabb aerodinamikájú gép, az 1980-ban első repülését teljesítő Tucano, vagy az 1997-ben először repült ALCA (ami ugye azért nem az Albatros, más a hajtómű és a hasonló külső ellenére lehet más pl. a szárnyprofil is, ami más aerodinamikát eredményez)? És melyik a lomhább: az ALCA kétszer olyan gyors (a max sebessége megfelel a Gripen utazósebességének), az emelkedőképessége több mint hatszorosa a Tucanoénak. Tehát az ALCA sokkal többet tud mint a Tucano, ezen sokkal jobban hozzá lehet szokni ahhoz a nagyobb sebesség miatt szükséges gondolkozási és döntési időkényszerhez ami a Gripeneken szükséges. Egy dologban viszont tényleg jobb a Tucano: sokkal szebb, mutatósabb gép (legalábbis nekem) mint az ALCA, csak éppen nem ez a döntő egy iskolagép beszerzésénél.
     
    senki likes this.
  3. blogen

    blogen Well-Known Member

    Az Alca az elavult. Nem lehet vele modern vadászgépet szimulálni, így teljesen fölösleges, úgyis a kétüléses Gripenen kell majd képezni mindent ha nincs Master.
     
  4. emel

    emel Well-Known Member

    Az egyik legfőbb probléma az ára, sok-sok dollárba kerül. Ráadásul állítólag olyan is előfordult hogy Kak-52-en előképzett pilóta-növendéket se tudtunk küldeni időre, így más vehette igénybe az általunk kifizetett kiképzést.
     
  5. senki

    senki Active Member

    A Jak-52 1994-ben került be, az utolsó 8 kivonására 2017-ben született meg a döntés.
     
  6. ms07

    ms07 Well-Known Member

    Mert az itthoni rendszert kiépíteni, fenntartani olcsó lesz? Igen, az hülyeség volt, hogy aláírtunk évenkénti x embert, de ezen egy szerződésmódosítás segített volna.
    Az a baj, hogy most összevásárolunk mindent, mert van pénz, aztán pár év múlva meg állni fognak, mert nem lesz mindenre elég pénz üzemeltetni...
     
    borisz, fip7, endre and 2 others like this.
  7. emel

    emel Well-Known Member

    Az biztos hogy ilyen alacsony pilótalétszámra nem nagyon gazdaságos teljes kiképzési rendszert fenntartani. Szerintem jobb lett volna megosztani a kiképzést, itthon pár kis motorosgépen alapot adni és kiszűrni azokat akik abszolút alkalmatlanok pilótának. Aztán kiküldeni a növendékeket (meg esetleg két-három oktatót/vizsgáztatót is) mondjuk a horvátokhoz ahol turboprop Pilatusokon folyik a kiképzés, a végéshez meg a csehekkel csinálni közös kiképzési programot, elvégre ők is Gripenre képzik a pilótáikat. A helikopteres kiképzést meg talán érdemes itthon megoldani mert hosszú távon 40 helikoptert terveznek, arra több pilóta kell, 40 merevszárnyú gépünk meg úgyse lesz soha.
     
    endre, fip7 and senki like this.
  8. rudi

    rudi Well-Known Member

    Nem, nem létezett :(
    Én nem tudok mondani neked senkit aki ebben a rendszerben lett volna Mig-29 pilóta. (ha Te tudsz bárkit, szívesen várom a javítást)
    Kassán is tudtommal már csak az NFTC-re ment a képzés.
     
    senki likes this.
  9. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Itt egy 2013-as cikk egy Kanadában végzett pilótáról...

    https://www.pecsma.hu/abszolut-no/randi/pecsi-fiatal-a-magyar-vadaszpilotak-kozott/

    Elvégezte Kanadát, hazajött és 2013 júniusában és azt mondja, hogy "Jövőre Svédországba kell utazom egy négy hónapos képzésre, ahol megtanulok majd Gripent vezetni."

    És addig mit csinál Kecskeméten?

    Hawk után, Gripen előtt mivel repült? Alba már nem volt rendszerben. Semmivel?
     
  10. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  11. Terminator

    Terminator Well-Known Member


    További történetek a 90-es évek és azutáni pilótaképzésekről

    https://airbase.blog.hu/2009/10/22/palyamodositas_i

    "A főiskolán minden évben tavasszal repültünk, a bevált szokás az lett volna, hogy első évben Jak-52-esen, az összes többiben pedig L-39-esen repülünk. Ennek ellenére mind a négy évben Jak-52-est repültünk, és csak negyedikben kaptunk lehetőséget az L-39-esre, mindössze 6 órában. A Jak-52-es repidő is csökkenő tendenciát mutatott a négy év során, először 35 óra, majd 25 óra, 15 és végül 10 óra negyedikben. Az L-39-esen mindössze egy hetet repültünk, sokat nem tanultunk belőle. Már negyedikben félévkor kiderült, hogy a tíz főből csak ötnek tudnak hajózó beosztás biztosítani, és hogy ki lesz az öt fő, azt az átlageredmény dönti majd el. 1998. augusztus 20-án avattak kilenced magammal a repülőgépvezető szakon."



    https://airbase.blog.hu/2012/02/18/palyamodositas_iv

    "Amikor Kanadában végeztünk és hazajöttünk, az Albatrosra kerültünk, ami a Hawk után csak gyakorlatban tartásra volt jó, a várható Gripen átképzés kezdetéig. "



    A jelenlegi terv meg kb. a kettő ötvözete (de Kanada kihagyásával), azaz hogy a Zlin után addig reptetik a vadászpilóta növendéket L39NG-n, amíg lesz egy üresedés a Gripenen és így elküldhetik végre Gripen átképzésre. Utána évi 30 (?) repült óra kell ahhoz hogy legalább készültséget adhasson.
     
    endre and rudi like this.
  12. ms07

    ms07 Well-Known Member

    Én is ezt vettem ki az eddigi nyilatkozatokból, erre tippelnék, de Rudi nem akarja elhinni :D
     
  13. emel

    emel Well-Known Member

    Az Albatrosok kivonása után évekig bérelt a MH egy ALCA gépet és oktatópilótát a csehektől Kecskemétre települve, lehet hogy azon repült a gyakorlat fenntartása érdekében.
     
    fishbed, Terminator and vilmoci like this.
  14. blogen

    blogen Well-Known Member

    Mi lenne, ha annyi pilótát képeznénk, ahányra szükségünk van! Ne reptetgessünk már senkit fölöslegesen!
     
    antigonosz likes this.
  15. rudi

    rudi Well-Known Member

    Már bocs de mit nem hiszek el?
    Elolvastad a cikkeket?
    Nekem ebből az jön le hogy a Jak52-
    Alba...vonal zsákutca volt.
     
  16. blogen

    blogen Well-Known Member

    Amúgy hány pilóta jut egy Gripenre?
     
  17. emel

    emel Well-Known Member

    Minden működő rendszerben kell tartalékot is képezni, főleg igaz ez egy olyan rendszerre, ahol egy önállóan gépre ültethető pilóta kiképzése min 5-6 évig is eltart. Ha nincs tartalék, elég egy olyan katapultálás ami után nem ülhet többé a pilóta a Gripenbe (lásd a kecskeméti kényszerleszállás és katapultálás következményéit), és hosszú évekig pilóta-hiányra lenne ítélve a légierő. Ráadásul pilóta-fogyás nemcsak katapultálás miatt lehetséges, elég egy kissé durvábbra sikerült manőver túl nagy G-túlterheléssel, egy földi baleset, komolyabb betegség, az éves orvosin kimutatott egészségügyi probléma (pl. bizonyos határon túli látásromlás), vagy egyszerűen leszerel a pilóta és elmegy a polgári repülésbe sokkal jobb pénzért, és alig néhány hónap alatt a légierő elveszítheti akár a pilótaállományának 20-40%át!! Folyamatosan képzésben lévő tartalékok nélkül ezek megoldhatatlan helyzetet jelentenének.
     
    nyugger, endre, fishbed and 3 others like this.
  18. weasel007

    weasel007 Well-Known Member

    1,5 lenne az ideális tudtommal.
     
    svajcibeka likes this.
  19. emel

    emel Well-Known Member

    Addig nem volt zsákutca amíg a MiG-29-re képeztek pilótákat, mivel ugyanaz a körskálás/metrikus műszer- és kijelzés-rendszere volt mindhárom típusnak. Attól kezdve lett zsákutca hogy a MiG-29-et kivonták a rendszerből, mert a hagyományos Albával nem lehetett a képernyős/HUD-os angolszász kijelzési rendszerű Gripenre előképezni a pilótákat, ekkor lépett be az ALCA-bérlés a csehektől a kanadai kiképzés mellé.
     
  20. blogen

    blogen Well-Known Member

    Akkor viszont nem értem miért bohóckodott bárki Albatrosszon a Gripenre várva! Kiképezzük minden technikára a ráhagyást és kész. Nem kell ide sugárhajtású kiképző a Zlin+Tucano tökéletes. Alcán nem tudsz vadászpilótát képezni, csak fölösleges elem lenne a rendszerben, repülni megtanít a turboprop is, aztán meg úgyis mindent Gripenen kellene tanulniuk a manőverező légiharctól a fegyverzet alkalmazásáig (Masters vagy Golden Eagle esetén a Gripenre csak típusképzés kellene).

    +a turboprop típus ugyanúgy alkalmas kiegészíteni a harcolókat. Pontosabban ugyanolyan korlátozottan mint az Alca.
     

Ezen oldal megosztása