Aero L-39 Albatros / L-59 Super Albatros / L-39NG

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
5 486
14 505
113
Belebotlottam egy érdekes cikkbe, melyet a cseh fórumon osztott meg valaki:
https://www.ciernediery.sk/skusobna-raketovych-motorov-povazskej-bystrici/
Maga a cikk a nyolcvanas években létrehozott Považské strojárne állami vállalat és az ott elinditott szlovák hajtóműgyártás (DV-2) körül mozog, mivel a cég begyártott az Aero Vodochody-nak...
Amiért érdemes forditani, az néhány adat és történet a motorok és az Albatrosok fejlesztéséről, főleg azoknak, akik jártasak vagy szeretik az ilyen részleteket (pl. hogy az akkori technikai változtatásokkal milyen eredményeket értek el valójában), ill. hogy hogyan alakult ki az Aero és Omnipol cégcsoport st. stb. ,hogy hogyan lett az L-159 gazdaságilag csődtömeg, hogyan farolt ki a projektből a Boeing, hogyan próbálták bevonni a Rolls Royce-t, és hogyan került szlovák légierőnél végül második helyre a gép a Hawk-al szemben...stb. stb.
A legérdekesebb számomra a kommentekben található, ahol személyesen az a szlovák pilóta is ir, aki repülte a tipust, igy pontosan elmondja tapasztalatait azokról az időkrő és a technológiáról...(pl. L-39MS DV-2 motorral), ezért be is másolom ide:

"Som jeden zo 4 slovenských pilotov, ktorí ten vylepšený L-39MS s motorom DV-2 lietali. Urobil som len pár hodín, lebo technici na nich stále niečo opravovali (nie na motoroch, ale ostatné agregáty, hlavne PES – palubný elektronický systém) a po r. 93 boli odovzdané do Čiech. Motor bol výkonný, pekne a rýchlo reagoval na plynovú páku a nevyžadoval nejakú zvláštnu pozornosť. jediné, čo sa občas prihodilo (nie mne) bolo asi príliš citlivé sledovanie teploty hlavného ložiska a následná signalizácia. Ale medzné hodnoty neboli prekročené, ani sa nič nezadrelo a lety boli dokončené.
Celý projekt modernizácie L-39 však beznádejne zaspal dobu asi tak cca o 10 rokov. Aero vyrábalo stovky až tisíce Albatrosov C a ZA pre VVS ZSSR po desiatky rokov a to ich uspalo. L 39 MS mal síce nový silnejší motor, hydraulické posilňovače riadenia, novú kabínu ale ešte klasické katódové displeje a desiatky spínačov po celej kabíne. Takisto pôvodné krídlo muselo niesť takmer o dve tony viac a to bolo pri manévrovaní poznať. Triaslo sa ako nadzvukový MiG 21 a pod rýchlosť 400 km/h to žiadne g-čka nedalo. Ale bol to pokrok, ktorý prišiel bohužiaľ neskoro." (Peter)
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
24 488
43 965
113
Aero Vodochody L–39NG látogatás Kecskeméten

"Köszönhetően a típus kiváló tervezési koncepciónak és egyszerű üzemeltetési eljárásának az L–39NG-vel nagy tempóban lehet a kiképzési repüléseket tervezni és végrehajtani, s akár évi 350 órás repülési időt is nyugodtan be lehet tervezni gépenként, hasonlóan a nagy elődhöz, az L–39 Albatroshoz."
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
5 486
14 505
113
Aero Vodochody L–39NG látogatás Kecskeméten

"Köszönhetően a típus kiváló tervezési koncepciónak és egyszerű üzemeltetési eljárásának az L–39NG-vel nagy tempóban lehet a kiképzési repüléseket tervezni és végrehajtani, s akár évi 350 órás repülési időt is nyugodtan be lehet tervezni gépenként, hasonlóan a nagy elődhöz, az L–39 Albatroshoz."
" amely a kiképzési feladatokon túlmenően alkalmas légi támogató bevetések végrehajtására is." o_O
Ezek után érdemes tovább olvasni? Legalább a 'korlátozottan' szót oda tehették volna...hogy hihetőbb legyen.
 

Lázár Zsolt

New Member
2020. december 2.
1
3
3
Állítólag 12 L-39 lesz.

Gugli ford. cseh cikkből.

Lazar szerint a magyar légierő tucatnyi új L-39NG-t, azaz egy századot akar megtakarítás.

"A költségek az első helyen állnak, a magyar pilóták kiképzése rendkívül költséges. Számukra gazdaságosabb a képzés, mint Kanadában vagy más képzési központokban. Az L-39NG-vel kormányunk hosszú távon spórolhat "- tette hozzá a szakember.

Kedves SilvioD,

A cseh cikk az első bekezdésben ír a 12 gép megvásárlásáról. Szó szerint annyit állít, hogy az ő (E15) információik szerint, egy tucat gép beszerzését tervezi az ország.

Az írásban megszólal Tobiáš Tvrdík és David Jahoda az AERO-tól, valamint Kilián Nándor (HUAF).

A tőlem idézett utolsó két bekezdés egy korábbi - 2020. október 31-es - interjú részlete és nem közvetlenül ehhez az anyaghoz készült.

A fentiekből következően tehát - nevezetesen, hogy az E15 információja a tucat gép - a tőlem idézett rész a vásárlás indokoltságára (költséghatékonyság) és nem a mennyiségre vonatkozik.

Egy tucat gép "kicsit" sok lenne egy ekkora ország, ekkora Gripen flottája mellé. Ez józan ésszel is belátható.

Üdvözlettel,

Lázát Zsolt
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
1 718
3 263
113
Kedves SilvioD,

A cseh cikk az első bekezdésben ír a 12 gép megvásárlásáról. Szó szerint annyit állít, hogy az ő (E15) információik szerint, egy tucat gép beszerzését tervezi az ország.

Az írásban megszólal Tobiáš Tvrdík és David Jahoda az AERO-tól, valamint Kilián Nándor (HUAF).

A tőlem idézett utolsó két bekezdés egy korábbi - 2020. október 31-es - interjú részlete és nem közvetlenül ehhez az anyaghoz készült.

A fentiekből következően tehát - nevezetesen, hogy az E15 információja a tucat gép - a tőlem idézett rész a vásárlás indokoltságára (költséghatékonyság) és nem a mennyiségre vonatkozik.

Egy tucat gép "kicsit" sok lenne egy ekkora ország, ekkora Gripen flottája mellé. Ez józan ésszel is belátható.

Üdvözlettel,

Lázát Zsolt


Üdvözlöm!

https://www.newsy-today.com/aero-tested-new-l-39-ng-aircraft-in-hungary/

“Costs come first, training Hungarian pilots is extremely expensive. It is more economical for them to train in Hungary than in Canada or other training centers. With the L-39NG, our government can save in the long run, “added the expert.

Ha ez az angol nyelvű verzió jól adja vissza az eredetit, akkor kérdezem, miért éri meg anyagilag (nem Tombor úréknak, hanem az adófizetőknek), hogy 14 darab bérelt vadászgép mellé saját kiképzőbázist kell létrehozni és fenntartani? Évente vajon hány új kiképzett vadászpilótára van szükség a gépállományunk, és az azokkal repült óraszám mellett?

Nem lenne-e rentábilisebb más, környező ország kiképzési programjába bekapcsolódni? Pl a visegrádi összefogásnak lehetne egy konkrét közös programja. Nem a távoli Kanada, de mondjuk a közeli és baráti Lengyelország, akik nemrég vettek az L-39NG-nél sokkal potensebb kiképzőgépeket, ill a sokkal nagyobb gépszámú légierejük miatt a kiképzőprogramjuk is valószinűleg rutinosabb, felkészültebb?
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
1 718
3 263
113
Illetve elég furcsa a sztoriban, hogy előbb egy NER társaság megveszi a repülőgyárat, majd ezután (!) kezdjük kipróbálni a gépet, meg azon gondolkodni, hogy ez mire is lehet jó, meg mennyi kéne? Nem úgy tűnik, hogy nekünk, adófizetőknek ebből a gépből mindenféleképpen venni kell, függetlenül a képességétől, meg a tényleges igényektől?
Lesz itt még utánrendelés is, sőt ne legyen igazam, de még az is kiderülhet pár év múlva, hogy jók lesznek ezekből újabb példányok a Gripen helyett is, különösen ha az L-39NG iránt nem lesz más komoly nemzetközi érdeklődés.
 
  • Tetszik
Reactions: Negan
G

Galthran

Guest
Nem lenne-e rentábilisebb más, környező ország kiképzési programjába bekapcsolódni? Pl a visegrádi összefogásnak lehetne egy konkrét közös programja.
maróth papa oylasmiről beszélt hogy mi próbáltunk nyomulni v4-ben az ötleteinkkel de elszartak, ezért inkább saját fejünk után megyünk
 
  • Tetszik
Reactions: arcas

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 084
15 006
113
Nem lenne-e rentábilisebb más, környező ország kiképzési programjába bekapcsolódni? Pl a visegrádi összefogásnak lehetne egy konkrét közös programja. Nem a távoli Kanada, de mondjuk a közeli és baráti Lengyelország, akik nemrég vettek az L-39NG-nél sokkal potensebb kiképzőgépeket, ill a sokkal nagyobb gépszámú légierejük miatt a kiképzőprogramjuk is valószinűleg rutinosabb, felkészültebb?
Azt szerintem felejtsük el, hogy majd valaki más megveszi a drága olasz kiképzőgépet mondjuk plusz 4 példányban, fenntartja, üzemelteti, oktató-pilótákat ad hozzá - aztán majd külföldi pilótákat képeznek rajta. Úgy tünik ez rentábilisan nehezen hozható össze, nem véletlen hogy a kanadaiak sem akarják hosszú távon folytatni. Olyan kis légierőkkel mint a csehek, horvátok, bolgárok talán lehetne közösködni, de tartok tőle hogy ez olyan vak vezet világtalant megoldás lenne. Egyik csóróbb mint a másik, nem véletlen hogy a cseheknél is Alba-utódokat használnak kiképzésre ...
 

hunemperor

Well-Known Member
2020. június 14.
588
1 225
93
Aero Vodochody L–39NG látogatás Kecskeméten

"Köszönhetően a típus kiváló tervezési koncepciónak és egyszerű üzemeltetési eljárásának az L–39NG-vel nagy tempóban lehet a kiképzési repüléseket tervezni és végrehajtani, s akár évi 350 órás repülési időt is nyugodtan be lehet tervezni gépenként, hasonlóan a nagy elődhöz, az L–39 Albatroshoz."
Végül is, komoly fejlesztéseket ígérnek, ami azért érdekes, mert az ALCA valóban sokkal jobb lett, mint az Albatrosz, ha ennél a gépnél is megvalósítható lenne az upgrade, akkor sztem megérdemelne egy kis bizalmat, különösen, ha a későbbiekben gazdasági potenciált is jelenthetne magyar beszállítókkal.
Nagy előnye a repülési idő növekedése, ami sztem jelenleg a gépszámnál is nagyobb probléma.

De azért a 24 Gripenes eredeti koncepciót is végre kellene hajtani, na ez az a része a haderő-fejlesztésnek, amit minden áron ki kellene hajtani a kormánytól.
 

Gyurma

Well-Known Member
2019. január 30.
948
1 649
93
Üdvözlöm!

https://www.newsy-today.com/aero-tested-new-l-39-ng-aircraft-in-hungary/

“Costs come first, training Hungarian pilots is extremely expensive. It is more economical for them to train in Hungary than in Canada or other training centers. With the L-39NG, our government can save in the long run, “added the expert.

Ha ez az angol nyelvű verzió jól adja vissza az eredetit, akkor kérdezem, miért éri meg anyagilag (nem Tombor úréknak, hanem az adófizetőknek), hogy 14 darab bérelt vadászgép mellé saját kiképzőbázist kell létrehozni és fenntartani? Évente vajon hány új kiképzett vadászpilótára van szükség a gépállományunk, és az azokkal repült óraszám mellett?

Nem lenne-e rentábilisebb más, környező ország kiképzési programjába bekapcsolódni? Pl a visegrádi összefogásnak lehetne egy konkrét közös programja. Nem a távoli Kanada, de mondjuk a közeli és baráti Lengyelország, akik nemrég vettek az L-39NG-nél sokkal potensebb kiképzőgépeket, ill a sokkal nagyobb gépszámú légierejük miatt a kiképzőprogramjuk is valószinűleg rutinosabb, felkészültebb?
Látom ész, logika kevés maradt itt. Szerinted először pl. 30db vadászgépet vegyünk és haddjuk rohadni a betonon 10 évig, mivel amig rohadnak csak akkor kell megrendelni akár V4 együttműködés létrehozandó kiképzést az Aero-val.
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
17 876
58 939
113
Kedves SilvioD,

A cseh cikk az első bekezdésben ír a 12 gép megvásárlásáról. Szó szerint annyit állít, hogy az ő (E15) információik szerint, egy tucat gép beszerzését tervezi az ország.

Az írásban megszólal Tobiáš Tvrdík és David Jahoda az AERO-tól, valamint Kilián Nándor (HUAF).

A tőlem idézett utolsó két bekezdés egy korábbi - 2020. október 31-es - interjú részlete és nem közvetlenül ehhez az anyaghoz készült.

A fentiekből következően tehát - nevezetesen, hogy az E15 információja a tucat gép - a tőlem idézett rész a vásárlás indokoltságára (költséghatékonyság) és nem a mennyiségre vonatkozik.

Egy tucat gép "kicsit" sok lenne egy ekkora ország, ekkora Gripen flottája mellé. Ez józan ésszel is belátható.

Üdvözlettel,

Lázát Zsolt
Én is meglepődtem, de eléggé összemossa a cikk a kettőt, ha rádobom a google fordítót.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
17 876
58 939
113
Illetve elég furcsa a sztoriban, hogy előbb egy NER társaság megveszi a repülőgyárat, majd ezután (!) kezdjük kipróbálni a gépet, meg azon gondolkodni, hogy ez mire is lehet jó, meg mennyi kéne? Nem úgy tűnik, hogy nekünk, adófizetőknek ebből a gépből mindenféleképpen venni kell, függetlenül a képességétől, meg a tényleges igényektől?
Lesz itt még utánrendelés is, sőt ne legyen igazam, de még az is kiderülhet pár év múlva, hogy jók lesznek ezekből újabb példányok a Gripen helyett is, különösen ha az L-39NG iránt nem lesz más komoly nemzetközi érdeklődés.
Ez a cseh gyártó már az előző rezsim alatt is célkereszben volt. Másik típust, ez akkor még nem létezett, anno majdnem vettünk.
Ezt a gépet már évekkel ezelőtt kinézték. Az évekkel korábbi videókon is feltűnik a magyar küldöttség. A 2016 Zrínyi program kevés konkrét céljainak egyike ilyen típúsú gép beszerzése. Tehát előbb volt az elképzelés utólag a vétel.
Van sansz rá, hogy nyerünk a magyar tulajdonon, ha vmit itthonra kiszerveznek. Meglátjuk, mi lesz a vége. A Maróth féle hivatalos kommunikációban nem szerepel, mint a magyar hadiipar része, pedig igazából az.

Nem Gripen helyett lesz, az sztem felejtős.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Azt szerintem felejtsük el, hogy majd valaki más megveszi a drága olasz kiképzőgépet mondjuk plusz 4 példányban, fenntartja, üzemelteti, oktató-pilótákat ad hozzá - aztán majd külföldi pilótákat képeznek rajta.
Zlineken meg esetleg néhány turboprob kiképző gépen kívül (1 es és 2 es fázis) tök felesleges bármit is venni.
Ha nem a CTC akkor pl.itt vannak az Olaszok.
https://www.defensenews.com/global/...ing-intake-with-move-to-mediterranean-island/
Hatalmas légtér, majd egész évben repülhető időjárás, nemzetközi társaság (Kuwait, Ausztria, Szaud Arábia, Görögök, Szingapur és Katar), korszerű új gépek.
Ahhoz hogy ez az egész költséghatékony és minőségi legyen csak így nagyban érdemes csinálni.