Belebotlottam egy érdekes cikkbe, melyet a cseh fórumon osztott meg valaki:
https://www.ciernediery.sk/skusobna-raketovych-motorov-povazskej-bystrici/
Maga a cikk a nyolcvanas években létrehozott Považské strojárne állami vállalat és az ott elinditott szlovák hajtóműgyártás (DV-2) körül mozog, mivel a cég begyártott az Aero Vodochody-nak...
Amiért érdemes forditani, az néhány adat és történet a motorok és az Albatrosok fejlesztéséről, főleg azoknak, akik jártasak vagy szeretik az ilyen részleteket (pl. hogy az akkori technikai változtatásokkal milyen eredményeket értek el valójában), ill. hogy hogyan alakult ki az Aero és Omnipol cégcsoport st. stb. ,hogy hogyan lett az L-159 gazdaságilag csődtömeg, hogyan farolt ki a projektből a Boeing, hogyan próbálták bevonni a Rolls Royce-t, és hogyan került szlovák légierőnél végül második helyre a gép a Hawk-al szemben...stb. stb.
A legérdekesebb számomra a kommentekben található, ahol személyesen az a szlovák pilóta is ir, aki repülte a tipust, igy pontosan elmondja tapasztalatait azokról az időkrő és a technológiáról...(pl. L-39MS DV-2 motorral), ezért be is másolom ide:
"Som jeden zo 4 slovenských pilotov, ktorí ten vylepšený L-39MS s motorom DV-2 lietali. Urobil som len pár hodín, lebo technici na nich stále niečo opravovali (nie na motoroch, ale ostatné agregáty, hlavne PES – palubný elektronický systém) a po r. 93 boli odovzdané do Čiech. Motor bol výkonný, pekne a rýchlo reagoval na plynovú páku a nevyžadoval nejakú zvláštnu pozornosť. jediné, čo sa občas prihodilo (nie mne) bolo asi príliš citlivé sledovanie teploty hlavného ložiska a následná signalizácia. Ale medzné hodnoty neboli prekročené, ani sa nič nezadrelo a lety boli dokončené.
Celý projekt modernizácie L-39 však beznádejne zaspal dobu asi tak cca o 10 rokov. Aero vyrábalo stovky až tisíce Albatrosov C a ZA pre VVS ZSSR po desiatky rokov a to ich uspalo. L 39 MS mal síce nový silnejší motor, hydraulické posilňovače riadenia, novú kabínu ale ešte klasické katódové displeje a desiatky spínačov po celej kabíne. Takisto pôvodné krídlo muselo niesť takmer o dve tony viac a to bolo pri manévrovaní poznať. Triaslo sa ako nadzvukový MiG 21 a pod rýchlosť 400 km/h to žiadne g-čka nedalo. Ale bol to pokrok, ktorý prišiel bohužiaľ neskoro." (Peter)
https://www.ciernediery.sk/skusobna-raketovych-motorov-povazskej-bystrici/
Maga a cikk a nyolcvanas években létrehozott Považské strojárne állami vállalat és az ott elinditott szlovák hajtóműgyártás (DV-2) körül mozog, mivel a cég begyártott az Aero Vodochody-nak...
Amiért érdemes forditani, az néhány adat és történet a motorok és az Albatrosok fejlesztéséről, főleg azoknak, akik jártasak vagy szeretik az ilyen részleteket (pl. hogy az akkori technikai változtatásokkal milyen eredményeket értek el valójában), ill. hogy hogyan alakult ki az Aero és Omnipol cégcsoport st. stb. ,hogy hogyan lett az L-159 gazdaságilag csődtömeg, hogyan farolt ki a projektből a Boeing, hogyan próbálták bevonni a Rolls Royce-t, és hogyan került szlovák légierőnél végül második helyre a gép a Hawk-al szemben...stb. stb.
A legérdekesebb számomra a kommentekben található, ahol személyesen az a szlovák pilóta is ir, aki repülte a tipust, igy pontosan elmondja tapasztalatait azokról az időkrő és a technológiáról...(pl. L-39MS DV-2 motorral), ezért be is másolom ide:
"Som jeden zo 4 slovenských pilotov, ktorí ten vylepšený L-39MS s motorom DV-2 lietali. Urobil som len pár hodín, lebo technici na nich stále niečo opravovali (nie na motoroch, ale ostatné agregáty, hlavne PES – palubný elektronický systém) a po r. 93 boli odovzdané do Čiech. Motor bol výkonný, pekne a rýchlo reagoval na plynovú páku a nevyžadoval nejakú zvláštnu pozornosť. jediné, čo sa občas prihodilo (nie mne) bolo asi príliš citlivé sledovanie teploty hlavného ložiska a následná signalizácia. Ale medzné hodnoty neboli prekročené, ani sa nič nezadrelo a lety boli dokončené.
Celý projekt modernizácie L-39 však beznádejne zaspal dobu asi tak cca o 10 rokov. Aero vyrábalo stovky až tisíce Albatrosov C a ZA pre VVS ZSSR po desiatky rokov a to ich uspalo. L 39 MS mal síce nový silnejší motor, hydraulické posilňovače riadenia, novú kabínu ale ešte klasické katódové displeje a desiatky spínačov po celej kabíne. Takisto pôvodné krídlo muselo niesť takmer o dve tony viac a to bolo pri manévrovaní poznať. Triaslo sa ako nadzvukový MiG 21 a pod rýchlosť 400 km/h to žiadne g-čka nedalo. Ale bol to pokrok, ktorý prišiel bohužiaľ neskoro." (Peter)