1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

AESA radarok

Diskurzus a(z) 'Fegyverzet és szenzorok' témában - boki által indítva @ 2015. február 24..

  1. boki

    boki Well-Known Member

    Zsuk- AE makett

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. tarzaan

    tarzaan Well-Known Member

    Van egy radaros téma. Mondjuk elsősorban légvédelmi, de szvsz jól passzolna oda:)
     
  3. boki

    boki Well-Known Member

    A KRET megkezdte a legújabb generációs orosz radar sorozatgyártását a rjazanyi uzemében.
    Az 5. generációs Pak-Fa-hoz eddig 11 darab AESA radar készult, amibol 3 már beépítve a Pak-Fa protókba.
    http://izvestia.ru/news/606892
     
    gacsat likes this.
  4. Kulso_54

    Kulso_54 Well-Known Member

    Mig-29K és 30SzM ekbe is AESA-t kéne pakolniuk már.
     
  5. ghostrider

    ghostrider Well-Known Member

    Az X sávú FGA-29 és a nagyobb FGA-35 fedélzeti AESA lokátorok a Phazotron vállalat Zsuk lokátor családjának második generációs típusai. Az A változat az Orosz légierőnek készül az AE változat exportra. Az FGA-29 antennájának befoglaló mérete 575mm és 680 T/R (adó/vevő) modult tartalmaz. Hatótávolsága 3m2 RCS (hatásos visszaverő felületű) célra 120-130km, 30 célt tud egyídőben követni és 6 célra rakétát rávezetni. A hatótávolságát növelték 150km-re és a távlatokban 250km-t akartak elérni, viszont a méretek módosultak 688mm-re és 1016 T/R modulra, aminek következtében a típus kód már FGA-35-re változott, ahol először 200km, majd 250km hatótávolságot értek el, továbbra is 3m2 RCS cél esetén. Valószínűleg a követett célok száma 60-ra, a rakéta rávezetés 8-ra növekedett.

    FGA-35 középen, jobb szélen a régi PESA, mechanikusan mozgatható antennával.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Kifejlesztés alatt van az FGA-35 (3D) AESA fedélzeti lokátor, amely a GaAs (gallium-arzenid) T/R modulok helyett már a GaN (Gallium-nitrid) alapú T/R modulokból felépített változat, ahol az antenna mérete maradt 688mm, de a T/R modulok számát csökkentették 960-ra.
    A MiG-35 vadász repülőgéphez fejlesztik.

    FGA-35 (3D)
    [​IMG]

    [​IMG]

    A GaN alapú T/R modulok az AESA lokátorok új generációját jelentik. A GaN nano technológiás, amely különleges tulajdonságokkal rendelkezik már 1990 óta használják, mint fénykibocsátó diódák. Nagy teljesítményű és mikrohullámú optoelektronikai eszközökben alkalmazható, III/V direct széles sávú 3,4 eV-os félvezető, amely sokkal magasabb hőmérsékleten, nagyobb feszültségen és teljesítménnyel, magasabb frekvenciákon üzemeltethető, mint a GaAs tranzisztorok. A kerámia blokk vékonyabb (13mm), folyadék hűtés helyett léghűtéses, modulonként 5W impulzus teljesítmény ad le.

    A Pak-FA Tikhomirov X sávú N050 lokátora, 1 500 T/R modullal
    [​IMG]

    [​IMG]

    Itt a Rafale Thales 640mm méretű AESA lokátora
    [​IMG]
     
    svajcibeka, wolfram, fip7 and 3 others like this.
  6. ghostrider

    ghostrider Well-Known Member

    Azt feltételezték 2011-ben az orosz FGA-35 AESA fedélzeti lokátorról, hogy csak 680 T/R modulból áll, viszont bebizonyosodott, hogy 1016 T/R modul alkotja (1064 volt a célkitűzés). A T/R modul tömege 2011-ben 80 gramm volt. 2013-ra a tömeg 10 gramm az új technológiának köszönhetően.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Az orrkúp formája és mérete döntően befolyásolja a T/R modulok számát. A Pak-Fa N050 AESA lokátorában 1800 T/R modul elhelyezésére is lenne lehetőség az 1500 helyett, de az orrkúpot át kellene hozzá tervezni. Inkább a lokátor teljesítményét áldozták be a kevesebb T/R modul meghagyásával.

    A kínai J-10B repülőgép AESA lokárorában 1200 T/R modul van.

    [​IMG]
    [​IMG]

    A Kínai televízió beszámolója szerint a J-11B repülőgép AESA lokátora 1760 T/R modult tartalmaz. 1m2 RCS-nél a felderítési hatótávolság 450 km, 0,1m2 RCS esetén 250 km. (???)

    http://www.asian-defence.net/2013/10/china-developed-aesa-radar-for-j-11b.html

    [​IMG]

    A 6. generációs repülőgépek megjelenésének egyik legfontosabb feltétele az AESA lokátorok esetében, a NIIPP teljes funkcionalítású sík integrált többcsatornás T/R (vevő és adó) modulok megjelenése, amelyek tartalmazzák az összes AESA aktív elemet - antenna sugárzók, mikrohullámú jel elosztó és ellenőrző rendszer, másodlagos tápegység, vezérlő digitális interfész áramkör és vízhűtő rendszer. Ezek az univerzális modulok lehetővé teszik különböző méretű és funkciójú berendezések kialakítását, amelyek leegyszerűsítik a végfelhasználók számára az AESA lokátorok tervezését. Az új GaN alapú, alacsony hőmérsékleten, laminált többcsatornás vízhűtő rendszerrel működő kerámiák jellemzői: rendkívűl kis méret és tömeg, nagy megbízhatóság és hosszú élettartam, olcsóság és tömeggyártás.
    Műszaki jellemzők: rövid beszabályozási idő (néhány perc), zajtényező 3 dB, áthallás 15 dB, működési hőmérséklet tartomány: - 60 és 80 C fok között, energia felhasználás: készenléti: 50mW, aktív állapotban 300mW;
    НИИПП - NIIPP T/R modul 2013-ban:
    [​IMG]
    [​IMG]

    4 csatornás UHF modul méretei: 156x127x13mm, csatlakozás:SMP;
    64 csatornás X sávú modul;
    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]

    2015
    [​IMG]


    Eurofighter vs. Rafale AESA lokátorai

    [​IMG]
     
    gacsat, zsolti, Szittya and 6 others like this.
  7. boki

    boki Well-Known Member

    Zsuk-AME a China Airshow-2016 kiállításon
    [​IMG]
     
    svajcibeka, fishbed and Python like this.
  8. zsolti

    zsolti Well-Known Member

    Azt tudni lehetett eddig is, hogy a jó ötletekben, nagy teljesítményű prototípusokban sosem volt náluk hiány a lokátortechnológiában. Arra lennék igazán kíváncsi, hogy hogy állnak ezeknek az eszközöknek a felújítások során történő rendszeresítésével, és mikor lesz náluk is igazából elterjedve.
     
  9. ghostface

    ghostface Well-Known Member

  10. Mackensen

    Mackensen Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

  11. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Amikorra elavul.
     
  12. zsolti

    zsolti Well-Known Member

    Tipikus Kínai recept, nem kell a legjobb legyen, csak elég jó, és ebből horror mennyiséget legyártani. A kevés high tech top technikával öböl menti villongást, a volt SZU, most már Kínai recepttel meg kiterjedt, elhúzódó, akár világháborúkat lehet megnyerni.
     
  13. zsolti

    zsolti Well-Known Member

    Ez is benne van, vitán felül. Ettől függetlenül, néha azt érzem veled kapcsolatban, hogy erősen alulbecsülöd őket, ami hiba.
     
  14. Fade

    Fade Well-Known Member

    De mitől lenne jóval egyszerübb és olcsobb? Mert maga a hütés fajtája ezt nem idokolja az max beépíthetőségen segíthet a radar árában nem tényező. Ellenben kidobják vele a messze sokkal jobb hűtést ami mind a TR modulok teljesítményét vagy/és élettartalmát erősen befolyásolja.
     
  15. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Nagyon is kedvelem őket. Negyven évvel vannak lemaradva. Ez a valóság. Minden erőmmel szurkolok nekik, de nem szeretnék határos lenni Oroszországgal. A legmodernebb vadászgépük a Szu-35ös, ami húsz évvel van lemaradva a húsz éves F-22estől. Stb,stb.
     
  16. koppany

    koppany Well-Known Member

    Szokás szerint túlzásokba esel, már megszoktuk...
     
    fip7 and zsolti like this.
  17. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Pedig annyira nem.
    • A Szu-35 '70-es évek beli nem steath aerodinamikai kialakítással bír, az első szuperszonikus steath sárkányok 3 év múlva 30 évesek lesznek... Kettő is volt belőle YF-22/23, mert már akkor is telt olyan úri huncitságokra, hogy két cég megépítsen techdemót...
    • A 2x2 gép néhány hónap alatt repül 500 óra felett. Ehhez a PAK-FA-nak kellett vagy 5 év...
    • Az R-77 utód az AIM-120 után 25 évvel kezd megjelengetni az orosz gépeken...
    • AESA radar még mindig sehol vadászgépekben... (Mondjuk más sem villog ezen a téren az USA meg lassan 1000 db ilyen gépet gyártott már le, exportál ilyet 10+ éve, F-16 Block 60 és Super Hornet, meg F-15E leacy típusok.)
    • Az F119 hajtómű cirka 30 éves és volt YF120, csak az annyira radikális, drága és felesleges volt, hogy a "mindig cúcs kell" USAF sem kért belőle... A PAK-FA hasolnó fajlagos paraméterű hajtóműve talán idén gépben lesz 27-28 évvel az YF-22/23 után...
    • Hány évet is késik a Sniperhez hasonló orosz TGP? A Sniper 15 éves múlt, a korszerűsített LITENING is Sniper szerű, de az első LITENING is 20 éves...
    • Hol van 90 fokos vagy azon túli HOBS SR IR AAM képalkotós szenzorral? Az AIM-9X első változata 17 éves, a képalotós seeker már készen állt 1993-ra az AIM-9R-hez, csak lelőtték. Ez 24 éve volt...
    • DAS?
    • Vontatott csali?
    • Egyberakva ezek egy F-35A szerű gépbe?
    Soroljam még? Helyből ugorva ennyi, de neki is lehet futni, ha több példát akarsz...
     
    endre and Roni like this.
  18. dudi

    dudi Well-Known Member

    Kitől vannak lemaradva 40 évvel és miben?
     
  19. zsolti

    zsolti Well-Known Member

    Nem azt állítottam hogy nem kedveled, vagy utálod őket. Azt állítottam, hogy szerintem alulbecsülöd őket. A kettő nagyon nem ugyan az.
     
  20. zsolti

    zsolti Well-Known Member

    Nem minden területre igaz ez a 40 év elmaradás, s igen finom voltam.
     
    gacsat likes this.

Ezen oldal megosztása