1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Airbus A400M Atlas

Diskurzus a(z) 'Szállító- és légi utántöltő repülőgépek' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. antigonosz

    antigonosz Well-Known Member

    Bocsi, kihagytam +500hsz-t, megvesszuk vagy nem, lehet tudni valamit?
     
    fulcrum11 likes this.
  2. formosa1

    formosa1 Active Member

    Semmit. - De remélem nem, mert nincs szükségünk "statikus szállítógépre"...!
     
  3. vilmoci

    vilmoci Well-Known Member

    Nyugodj meg, értem. ;)
    Nos, mihez képest? Egy találomra kiválasztottA-400-hoz képest nagyon is sok.
     
  4. ozymandias

    ozymandias Well-Known Member

    Bizony. Vétettek egy elég durva hibát, amit igyekeztek nem túl nagy dobra verni.
    A törzs-hát-traktusban kompozit+fém kapcsolatot hoztak létre. Ezeket ugyebár nem lehet összehegeszteni, így maradt a szegecselés. A gond ott van, hogy a kompozitok hőtágulása trükkös, a titáné meg lineáris (na jó, közel lineáris, amúgy harmadrendű polinom). Az eltérő hőtágulási együtthatók miatt eltérő hőfeszültségek lépnek fel. A furatok pedig közismerten jó feszültségkoncentrátorok - alaktényezőjük nagy nehezen leimádkozható 2-re (az alap 3,2-ről), csak ugyebár nem csak a hőtágulásból van feszültség, hanem a repülésből is. A kettő pedig elég komoly fárasztó-igénybevételt jelent, ami annak rendje és módja szerint elő is jött... Taps érte a tervezőknek. Javíthatatlan az adott gazdasági horizonton - már ami a hadsereg-koncepciót a Vaterland-on jelenti.

    Erre az a válasz, hogy korlátozzák a túlterhelést és az élettartamot is...

    Ehhez képest a gázturbina (EJ200) egy valóságos műremek. A tervezésnél anyagminőség-változást detektáló szenzorokat építettek be a kritikus részekben. Kompresszor (kis- és nagynyomású tér), égőtér és a turbina (kis- és nagynyomású tér). Az anyagválasztás szintén pazar.
     
    megazez, tindalos, Tcat and 9 others like this.
  5. speziale

    speziale Active Member

    Az A400 repült óráira visszatérve kicsit. Azért az a 14 gép 5 év alatt 10000 órát repült, mert ez azt sejteti, hogy itt 70 üzemév alatt rakta bele a gépekbe 10000 órát. De ez nyilván nem igaz, mivel a gépek fokozatosan álltak rendszerbe, szóval jó ha az volt 40 üzemév valójában. mondjuk a 250 óra/év/gép még így sem eget rengető, de azért egy új típusnak mindig vannak gyerekbetegségei, meg ki kell alakulnia az üzemeltetési rutinoknak, meg ugye bizonyos képességek még hiányzotak az elején. Azért a rendszerbe álláskor az f15/f16-sokkal is sok baj volt...aztán kiforrták magukat....
    de azért egy friss típus repült óráit meg megbízhatóságát ne már több évtizede rendszerben álló gépekkel vessük össze
     
    kamm likes this.
  6. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    A repülésben tudtommal a szálerősítésű, főleg karbonszálas és bórszálas kompozitokat titán szegecsekkel rögzítik. Más megoldás nemigen van. Ezt viszont alkalmazzák sokfelé.
     
    fip7, superjet100 and emel like this.
  7. ozymandias

    ozymandias Well-Known Member

    Ezzel nem is lenne gond, mert a titán+karbon szál működik, az alumínium+karbonszál viszont nem. Anyagválasztásilag nem lett volna rossz. A gond az volt, hogy a kialakítás miatt a hőtágulásból ható meg a repülésből származó erőkre sikerült hajlítást is rátenni. Ez abból jött ki a törzsnél, hogy az alakváltozást "bezárták", a fő alakváltozási irányokba merev - jelen esetben titán elemek kerültek.
     
  8. Pocok75

    Pocok75 Well-Known Member

    Spanyol gyári gép, angol dísszel! :D (saját kép)

    [​IMG]
     
    borisz, misinator, arcas and 8 others like this.
  9. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    UK A400M Loading Tests





    [​IMG]

    [​IMG]
     
  10. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    És a többiek...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Ilyen képeket hiányolok a németektől Boxerrel, Pumával....
     
    ms07 likes this.
  12. rudi

    rudi Well-Known Member

    Az első képen amit beraktál pont egy francia lajstromú Cougart (Puma) tuszkolnak egy Angol A400M-be.
    A német A400M tudtommal pont akkora mint az Angol…
    Hogy őszinte legyek lövetem sincs hogy az A400-nál pontosan melyik részen és miért okoz akkora problémát a fém-kompozit találkozás.
    Érdekes mérnöki kihívás de már rég van rá megoldás.
    Ld. példa: Mooney
     
  13. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Páncélozott járművekre gondoltam... (Puma IFV, Boxer MRAV) Ezeknél tervezési követelmény volt hogy az A400M szállítani tudja, több helyen írják hogy képes is rá, de fotó vagy videó nincs még róla.
     
    borisz likes this.
  14. Celebra

    Celebra Well-Known Member

    Mert úgyjárt mint anno a C5A.Békeidőben korlátozott a szállitható tömeg.
     
  15. ms07

    ms07 Well-Known Member

    És ez miért akadályoz meg egy földi ki-berakási próbát/gyakorlást?
     
    Terminator likes this.
  16. rudi

    rudi Well-Known Member

    Pardon..:)
     
    Terminator likes this.
  17. blogen

    blogen Well-Known Member

    Egy kis összehasonlítás azokból az időkből, amikor még az ukránok azt hitték, hogy repülőgépeket fognak gyártani:
    [​IMG]
     
    megazez, arcas, fedett_mókus and 2 others like this.
  18. Pocok75

    Pocok75 Well-Known Member

    Puma itt sincs! ;)
     
  19. fedett_mókus

    fedett_mókus Well-Known Member

    most néztem utána picit, wiki szerint a legközelebb az a VBCI IFV áll talán a legközelebb a pumához ha a súlyt nem nézzük ( mert kb dupla annyi kis túlzással)
    ami a számokat illeti elvileg éppenhogy befér a puma (marad 10 centi oldalt és 30 centi a tetejétől) ami nagyobb probléma az a súly , elvileg a Puma level C 43 tonna , na az 5 tonnával több mint amennyit az A400M HIVATALOSAN tud vinni (a level A 31,5 t)
    szóóóval lehet nem véletlen hogy nem látunk Pumát A400M-ben de a tévedés jogát itt fenntartom :D
    ami a Boxert illeti minden szám passzol, elvileg simán befér és el is viszi simán az Atlasz
     
  20. kamm

    kamm Well-Known Member

    Sokszor le lett mar irva, hogy a Pumat direkt ugy terveztek, hogy beferjen es el is viszi az Atlas - csak ugy tunik, sokan meg mindig nem ertik, hogy ez nem szolo Puma szolo repulesere ertendo, ugye. :)
    Nagyon egyszeruen a flank pancelzatot (kb egy tucat elemet) le kell szedni, ugy lemegy 30 tonnara, azaz 4 gep egyetlen forduloval elvisz 3 Pumat es a negyedikben a level C extra pancelzatot hozzajuk, es igy tovabb. :)

     
    alfa74, pöcshuszár and therob like this.

Ezen oldal megosztása