1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Allied Force hadművelet

Diskurzus a(z) 'Hadtörténelem' témában - Hpasp által indítva @ 2018. február 9..

  1. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Remek. Szóval azzal mentegeted magad, hogy fejtegeted, hogy írtál egy értelmezhetetlen mondatot, ami én annak vettem, hogy a 3. éjszaka, mert az volt a téma. Vastaps.

    Az egyik voltam tanárom az ilyeneket vágta ki sorra vizsgáról.

    A videóban az idézett rész meg hogyan jön ide a technikai megközelítéshez?

    Mekkora propaganda értéke van az egy gép leszedésének? Na mennyi lett volna, ha lelőttek volna légiharcban mondjuk egy nap alatt 1-2 gépet? Vietnám óta nem veszett légiharcban a USA gépet, de nyugati világ úgy allaes zusammen nem veszett légiharcban gépet 1973 óta.

    Komolyan mondom, hogy a falnak megyek. Egyrészt megy az F-117-es lelövésének körbeszopkodása, de az, ha megtesznek valamit, amire senki nem volt képes 20+ éve, az "mit értek volna el".

    Ilyenkor van az, hogy kedvem lenne az egész cikkírósdit befejezni. Minek írjak? Hogy senki ne tanuljon és értsen meg semmit az egészből? Ezért fárasszam magam?
     
  2. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Akkor mi a frász értelme volt SAM-mel ellenállni? Abból talán olyan sok volt? Szóval az belefér, hogy a Kub-ok kb. 40%-a, a Nyevák kb. 1/3-a megsemmisült 2 db gép leszedéésért úgy, hogy ellőttek 100-as nagyságrendű rakétát? Azon az F-117-es leszedésen rugózik sok gyök2 ember 20 évvel később is és extrapolál a végtelenbe. Ezért megérte? Mert a hadművelet kimenetelére 0 hatása volt.

    Az mekkora fegyvertény lett volna, ha lelőnek mondjuk egy nap akár két db nyugati csúcsvadászt? Úgy, hogy az USA Vietnám óta nem vesztett légi harcban vadászgépet. (A lelőtt Hornet csapásmérő bevetésen volt a SV alatt.) Nyugati mintájú légierő 1973 óta nem veszett vadászgépet légi harcban, de javíts ki, ha rosszul emlékeznék. Na, ennek mekkora propaganda értéke lett volna, ha mondjuk az egyik gép adott estben F-15-ös? Ez nem érte volna meg, hogy elveszítsék ezért a felemelt mondjuk 6 gép felét és soha többet ne is szálljanak fel? Csak ehhez egybe kellett volna felküldeni őket.

    A kommented olvasta az, hogy a SAM-eket és a személyzetet megérte feláldozni gyakorlatilag a semmiért és két propi killért, de a vadászgépekkel ilyen veszteség arány az nem fért volna bele. Hát komolyan mondom, hogy ezen a ponton fordulok le a székről és gondolkozok el, hogy minek írok bármit. Ha ENNYIRE nem képes valaki gondolkodni és a saját kommentkében nem veszi észre az üvöltő ellentmondást és kettős mércét.
     
    ozymandias likes this.
  3. dudi

    dudi Well-Known Member

    Ellenállni kellet de nem egy-két napig hanem minél tovább.Annak sokkal nagyobb propaganda értéke van,hogy még a háború utolsó napján is volt működőképes jugó légvédelem mint annak,hogy 2 napig jobban harcoltunk mint 73 óta bárki de a 3. nap végre semmink nem maradt.Gondolj bele,a háború utolsó napján is azt látta a jugoszláv ember,hogy harcol a légvédelem 78 napon keresztül harcolt a világ legjobb hadereje ellen.Amit te javasolsz az azt eredményezte volna,hogy a 78 napból 75-ön keresztül bombázzák őket úgy,hogy nincs harcképes ereje a jugó haderőnek velük szemben.
     
    zsolti and fip7 like this.
  4. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Szerinted az átlag gyök2 ember azt tudja, hogy a 78. napon is SEAD-eltek vagy arra emlékszik, hogy leesett az F-117?
     
  5. dudi

    dudi Well-Known Member


    Ne keverd össze a légvédelem és a légierő túlélési esélyeit!A légvédelemnek volt reális esélye túlélés mellet felvenni a harcot és eredményt elérni(még ha korlátozottat is) erre tökéletes példa Dani alegysége.A légierőek nem volt ilyen opciója!
     
    zsolti likes this.
  6. dudi

    dudi Well-Known Member

    Nem,azt nem tudja.Viszont azt látja a saját szemével vagy hallja a fülével,hogy még a 78. napon is lő a szerb légvédelem.Persze mondhatjuk,hogy légvédelem csak a nagyobb városok kürül volt,így annak tevékenységét is csak az ott lakók érzékelték.No de a városokban annyi ember lakott,hogy ezzel sikerült fennatrtani a "harci kedvet" az ország lakosságának jelentős részében.

    Ezen kívül egy háborúban a pillanat a fontos nem az,hogy 10 év múlva mire emlékszik!Az a fontos,hogy minden nap érzékelje azt,hogy harcol a sereg,mert ez tartja benne a lelket nem pedig az,hogy 10 év múlva mire fog emlékezni.
     
  7. fip7

    fip7 Well-Known Member

    molnibalage

    Szerintem két dologban sincs igazad:
    1. Egy adott eszköz műszaki állapota mindig sokkal fontosabb tényező, mint az elméleti paraméterei. Nem megfelelő üzemállapotban a Raptor se ér szart se, mert ha sérült a borítása már nem lopakodó, ha meghibásodik a radarja már nem harcképes stb...
    Ezzel szemben a szerb MIG-29 esetén ezek persze nem tényezők....
    Felmerült, hogy a szerbek vagy az irakiak miért nem csináltak erőkoncentrációt lokálisan. Ennek egy nagyon faék egyszerű oka volt. Nem voltak olyan műszaki állapotban a gépeik! Nem kell messzire menni, hány MIG-29-st tudtunk egyszerre levegőbe emelni a 28-ból? És hány Gripent a 14-ből? Szerintem ez mindent megmagyaráz. Azt is, hogy az ősellenség Iránba miért reptettek át gépeket az irakiak, és azt is, hogy miért magányos MIG-25-ösök vették fel a harcot a NATO ellen Irakban. Nehéz úgy erőt koncentrálni, hogyha a gépeid hadrafoghatósága 20-30% vagy az alatti.

    2. Rossz infóid vannak, ugyanis a Nyevát a mai napig gyártják. Ha érdekel itt a forrás is rá, ennél nincs hivatalosabb szerintem:
    http://roe.ru/eng/catalog/air-defence-systems/air-defense-systems-and-mounts/pechora-2m/
     
  8. altx

    altx Member

    tudom en mit irtam.
    1. az ember aki csucsnak nevezte a szerb migeket azt irta hogy a MH is volt mig29, es hogy amit a szerbek hivatalosan mondanak (amit en irtam) a bevetesekrol hulyeseg, es minden cafolva van aHTOban.

    azert irtam harminc evet mert kb anyi ideig repulik a szerbek, eleg problemas helyezeteken mentek at vele es tan jobban tudjak hogy milyenek a gepeik mind itt par "forumozo".

    2. szerb migek nem kaptak hoszabitast 1987-2006ig (1996ban kellet volna mert lejart a 800 ora). 2004re uzemkeptelen lett mind. milyen alapotba lehettek haboru alatt amikor meg alkatresz potlas sem volt rendes a szankciok miatt?
    nehogy ma te is azt ird hogy a szerb gepek csucsok voltak.


    irak meg igen, de a szerbek? mennyisegileg megvoltak hozza? 9 problemas geppel? gyerunk mar....
    mi a fasznak? egybol vesztjek el felet vagy az osszeset?

    nem aviano, az meszi volt es lehetetlen. hanem tuzla es tirana.
    tiranaba voltak NATO helikopterek meg katonak, tuzlaban alitolag a mentocsapatok. egesz haboru idejen ment a mese hogy a szerbek meg is tamadtak oket..de aztan kiderult hogy mese az egesz.

    A B2 lelovese egy zagyvasag, mese, hulyeseg. Kar is beszelni rola.
     
  9. dudi

    dudi Well-Known Member

    Egy ilyen akció egyértelműen azzal járt volna,hogy az összes támadó szerb gépet lelövik.Megérte volna pár helikopterért vagy katonáért?Szerintem nem.
     
  10. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    De most akkor megint az van, hogy mit kezdjek ezzel? Egyesek csodálatosan körbeimádják áhítattal az orosz gépeket, hogy hú de megbízhatóak, bírnak ezek mindent...

    ...oszt akkor meg a ha elhinné az ember azokat a bizonyos kommenteket, akkor az jön le, hogy ezek a "szerencsétlen hülyék", még egy üzemképes rádiót sem képesek gyártani, meg mindig minden elromlik. Akkor a magyar gépek hogyan voltak üzemképesek úgy, hogy még keróra sem volt pénz és egy gép évi 40 órát repkedett?

    Vagy most akkor mi van?
    Amin linkeltél az egy reklám oldal, nem azt jelenti, hogy gyártják is. Te komolyan azt hiszed, hogy gyártanak 0-ról új Nyevát ma? (Egyébént Pecsora, de ezen most ne akadjunk fel.) Ez egy upgrade program, semmi több. Mutasd meg, hogy a fotón látható eszközök hol vannak hadrendben.

    De hát bakker most meg valaki azt írja, hogy a 29-esen semmi sem működött soha jól. Ha alapvető dolgok nem működnek (a komment szerint), akkor mi ez, ha nem teljes esélytelenség?

    Totális skizofrénia van a kommentekben és ez nem esik le senkinek?
     
  11. altx

    altx Member

    persze hogy nem, azert nem is tortent meg...de az otlet megvolt.. a propaganda ki is hasznalta..ment az agymosas boven..mind ahogy azzal hogy osszesen lelottek 99 repulot...
     
  12. rudi

    rudi Well-Known Member

    Szerintem akkor is u.ez lett volna a végeredmény ha Szerbeknek 36 Mig-29-e van mind 100% lett volna a hadrafoghatósági arány.
    Akkor legfeljebb több ász NATO pilóta lett volna...
    A Szerbek szimplán rossz ellenfél ellen vívtak háborút. Én csendes körörvendéssel figyeltem az erőlködésüket és szurkoltam hogy minél tovább pofozzák őket (a családom Újvidékről származik…)
    A teljes NATO ellen felvenni a harcot - hogy úgy mondjam - nem volt túl bölcs dolog.
    Aranyszabály hogy olyan háborút amit nincs esélyed megnyerni, nem szabad megvívni. Ha nem tudsz háborúzni, nyerd meg a békét (ld. Németek…)
    Ráadásul nem úgy tűnik hogy sokat tanultak a történtekből...
     
  13. Celebra

    Celebra Well-Known Member

    Hm.Szerbek esetében pont elszállt a nyugati technológiai flény,de kevésbé voltak intenzivek a mveletek mint 91ben.És a nyugat sokkal érzékenyebb a veszteségekre.29eiket igy is elvesztették,feleslegessen.Ilyen erkölcsi kitartásnövelő felszállásokra meg a 21eket is felhasználhatták volna.Nem azért,hogy harcoljon,hanem ccsak a lelkihatás kedvéért.
    91ben Iraknak viszont elvileg volt lehetősége alkalmi helyi fölény taktikájával élni.Még AIM-7 van,és nekik is van nyugati(francia) légiharcfegyverzet.MiG23ML.MiG29 és Mirage F1EQ gépeik BVR tekintetben felülmulják az F16ost.És nagy ország.Ha valahol a mélységben alkalmilag légifölényt hoznak létre,lecsapnak,visszavonulnak,mire a segitség megjön.Összehangolhatták volna a légvédelmi rakétások lesállásaival az akciót.Plusz egyidejüleg támadásba küldik a Szu24eiket,nemis annyira a csapás,mint inkább a zavarás kedvéért...Aztis mondhatnám,ha zsidó pilóták ülnek a gépekben és az IDF irányitói a parancsnoki székekben,alighanem jóval többet hoztak volna ki ugyanabbol a technikábol
     
  14. deze75

    deze75 Well-Known Member

    Gondoltam végig olvasom a kommenteket.......erre megint ez a habzószájazás.......komolyan mondom az embernek elmegy mindentől a kedve.
     
  15. dudi

    dudi Well-Known Member

    Kétségtelen,hogyha 91-ben Irakban nem iraki hanem szerb katonák harcolnak teljesen más lett volna a leányzó fekvése!Nyerni úgy sem tudtak volna csak nagyobb árat kellett volna fizetni a nyugati koalíciónak a győzelemért.
     
    zsolti likes this.
  16. fip7

    fip7 Well-Known Member

    molnibalage

    "De most akkor megint az van, hogy mit kezdjek ezzel? Egyesek csodálatosan körbeimádják áhítattal az orosz gépeket, hogy hú de megbízhatóak, bírnak ezek mindent..."

    Mert az emberek ilyenek. A valóság meg az, hogy vannak megbízható termékek meg kevésbé azok. Pl. Az F-14 alapból egy eléggé megbízhatatlan konstrukció volt a mai szemmel nézve. Líbiában pont az volt a poén, hogy még egy az F-14-nél is sokkal pocsékabb megbízhatóságú MIG-23-asokkal kellet farkas szemet nézniük.
    De például a Vietnam fölött repkedő fantomoknál is elég gyakori volt a meghibásodás. Volt egy ilyen sorozat ami légi harcokat mutatott be, ott a pilóta mondta el, hogy amikor bele kezdett a légi harcba akkor még minden működött a gépen, mikor kijött belőle már csak a hajtóművek és a hidraulika, pedig el sem találták :D
    Se rádió, se radar, a gépágyú megakadt, a rakéták indításnál vagy leestek vagy el sem indultak. Ami meg elindult az meg simán elrepült a francba :)
    Mai szemmel nézve ez röhejes, pedig állítólag a 70's években ez tök normális dolog volt, még az USA-ban is.
    Ehhez képest egy F-15 vagy egy F-16 hiper megbízható volt. Egy MIG-29A szerintem nagyságrendekkel megbízhatóbb gép volt, mint a MIG-23-s első szériái. De ettől még ezek a gépek is meghibásodtak , csak hát ugye nem mindegy a szerviz háttér, a repült óraszámok meg, hogy kinek mire van pénze....
    Egy leembargózott Szerbia, ahol a gépeket nem vitték el nagyjavításra, vs. NATO ahol szarásig vagyunk gépekkel így csak a tökéletes hadrafoghatóságúakat küldjük harcolni esetén lesz egy komoly torzítás. Az egyéb háttérről (awacs+EW) nem is beszélve. Nem egy liga.
    Az iraki légierő már az Irak-Iráni háborúban lerongyolódott. És ott is kijött az USA gépek fölénye. És kifejezetten az USA gépeké, ugyanis a francia Mirage F1-s se ért többet a statisztikák alapján, mint egy Mig-21/23. Egyedül a MIG-25 tudott jól szerepelni csak abból meg alig volt....

    "Amin linkeltél az egy reklám oldal, nem azt jelenti, hogy gyártják is. Te komolyan azt hiszed, hogy gyártanak 0-ról új Nyevát ma?"
    "Mutasd meg, hogy a fotón látható eszközök hol vannak hadrendben."


    Akkor ezt most hallucinálom?
    [​IMG]

    A képen Egyiptomi S-125-2M van. Létező valós dolog ami hadrendben áll! Megmutattam, tessék! :hadonaszos:
     
    misinator, molnibalage and gacsat like this.
  17. fip7

    fip7 Well-Known Member

    Celebra

    Amennyire én tudom a 8 éves Irak-Iráni háború után alig volt bevethető gépük. Meg hát az arabok amúgy sem technikai/taktikai zsenik....
    Nagyon hülyén használták fel az erőforrásaikat, de ettől függetlenül az Iraki légierő nagyon ki volt vérezve. Levegőben az Irániak kalapálták őket rendesen, nem csoda, hogy a fejlettebb és nagyobb létszámú NATO ellen nem volt kedvük légi csatázni.
     
  18. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Az SR-71esbe is így lőttek bele Vietnámban. 30-40 év múlva vallották be.
     
  19. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Ez upgrade program. Nem új eszköz. HTÖ, export lista... Vagy most attól kéne hanyatt esni, hogy önjáróbb lett az indító. Nagy ügy, a lengyelek T-55 alvázra tették az indítót.
    http://www.ausairpower.net/APA-Legacy-SAM-Upgrades.html#mozTocId152680

    Ez kb. akkora csúsztatás, mintha a FDC-s magyar Kub-M3-ra nyögnéd be, hogy gyártás alatt van.
    Maradjunk már a józanság talaján.
    Egyéb városi legenda mára? Vagy itt ér véget?
     
  20. zsolti

    zsolti Well-Known Member

    Meg amit irakkal szemben mindenki elfelejt, hogy azon túl hogy arab mentalitás, még brutál megosztott is volt az ország! Ha nem akarsz harcolni, nem is érsz majd el jó eredményeket! A harminc egység szunnita nyomta el a hetven egység síitát. Szaddam rendszeréért nem akart minden pilóta, pláne nem minden műszaki őszintén harcolni! Aki még igen, az is úgy volt vele, insallah! Majd lesz valami, túloldalon várnak a szűzek. Ebből még szerbiából a kilenc db. Mig29 el, messzemenő következtetéseket nem szabad levonni, mert csúnyán félrevezető.
     

Ezen oldal megosztása