Allied Force hadművelet (Jugoszlávia, 1999.03.24 – 06.11.)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Ha mindegyik sokkal több légi harc veszteséggel rendelkezik, mint amennyi győzelemmel, akkor mi volt az a típus, ami tarolt? F-14, F-5, Mig-29? Sehogy sem jön ki a vége.
Irak-Iráni háborúban még nincs MiG29.F14 tarolt és az F4E.De az egész háború bizonytalan az adatok szempontjábol.Kölcsönösen annyi légigyözelmet jelentettek,hogy nemhogy az ellenségnek,de még a szomszédjának is 2x el kellet volna fogynia minden repülőjének........
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 880
8 097
113
A háború után kiderült, hogy nem mind arany, ami fénylik. Próbálkoztak AWACS létrehozásával, működésképtelen vacak volt. A Szovjetuniónak sem sikerült a hh végéig valóban jól használható AWACS megalkotása. Lásd HTÖ 74. oldal.

Azonban a radar felderítő-rendszer megfelelő képességei ellenére maga az A-50M, mint eszköz összességében a hidegháború végén nagyon messze volt még a tökéletestől és jól használható állapottól. Az oroszok saját értékelése az A-50-ről a ’90-es években napvilágot látott, amikor már őszintén írhattak erről az Avijacija i koszmonavtika-ban, a légierő lapjában:

  • Az A-50 a kívánalmakhoz képest túlsúlyos lett, ennek több oka is volt. Az egyik, hogy a szovjet elektronikai berendezések nehezebbek voltak, mint nyugati megfelelőik az E-3-ban. A másik megrendelő által állított követelmény, miszerint az A-50-nek képesnek kellett lennie mind a hadsereg, mind a flotta, mind a légierő felé a kapcsolattartásra, kommunikációra. Ezek azonban eltérő rendszereket használtak, ezért az A-50-en triplázott rendszereket kellett alkalmazni a három-irányú kommunikációhoz.
  • A „Darázs” rádiótechnikai komplexum tömege közel 20 tonna volt, a leggyengébb része a rádiótechnikai komplexumnak az "Argon" számítógép, illetve annak korlátozott kapacitása.
  • A fenti berendezések tömege miatt, hogy a futóművek túlterhelését elkerüljék, felszálláskor nem tankolhatták tele üzemanyaggal a gépet, mindössze 30 percnyi repülésre elegendővel szállhattak fel békeidőben. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy minden felszállás után az utazómagasságon azonnal légi utántöltést kellett végrehajtani, ez viszont az Il-78 tanker és az A-50 kialakítása miatt problémás volt, ugyanis az A-50-nek rendkívül rossz légi tankolási tulajdonságai voltak.
  • A tankergép örvénylése szilárdságilag veszélyes volt az antennaszerkezetre – az eleve túlsúlyos állapot miatt nem fért bele a további szerkezeti megerősítés – valamint durván befolyásolta a magasra helyezett T-vezérsíkon a vízszintes vezérsík és a magassági kormányvezérlés hatásosságát. A sikeres tankoláshoz fontos volt a profi személyzet – Oroszország pénztelensége miatt a pilóták extrém keveset repültek minden típuson a 2010-es évtizedig – illetve megfelelő időjárási körülmények kellett.
  • Az utántöltő csonk vibrációs problémái miatt a hosszú őrjáratozási idő nem mindig volt biztosítható, ezt csak a 2010-es években megkezdett korszerűsítéssel sikerült megoldani. [1] (Előfordult, hogy az utántöltő csonk letört.)
  • Csak korlátozott mértékben tudtak a személyzet számára hosszú időtartamra normális körülményeket biztosítani, ami a bevetési időt nagyban korlátozta még akkor is, ha a légi utántöltés lehetséges volt. A túlsúly és a triplázott kommunikációs rendszerek miatt nem volt hely a gépen sem pihenőfülkének sem WC-nek, így a 15 főnyi személyzet vödröt volt kénytelen használni testi szükségleteik kielégítésére.
  • A személyzetek beszámolói szerint, még ha lett volna pihenőfülke a gépen olyan magas volt a zajszint hogy pihenésről és/vagy alvásról szó sem lehetett volna. (A zaj és elektronikai szmog nem egyedi probléma, a Tu-160 típus is ettől szenvedett a korai időszakban sőt, még a ’90-es évek végén is.)

A fenti technikai problémák kiküszöbölését Oroszország gazdasági helyzete évtizedekig gátolta, ezt csak a 2000-2010 közötti években megkezdett korszerűsítési program orvosolta ezek többségét. Erre bizonyíték az, hogy az A-50 utódja, az A-100 típus továbbra is Il-76 alapjain került kifejlesztésre. Az A-50 első változatának létrehozása óta eltelt évtizedek és műszaki fejlődés már lehetővé teszik azt, hogy a típusból valóban használható légtérellenőrzőt hozzanak létre.
[1]
https://htka.hu/2011/11/02/atvette-az-elso-a-50u-t-az-orosz-legiero/


Mondjuk a S-3 Sentry-n sem egyszerű az élet. Ott a gép hátuljában van néhány emeltes ágy aludni (már aki tud), meg talán tud melegétel fejadagot enni. Az összel voltam Geilenkirchenben egy napot a NATO erőknél..

http://jetbirds.gportal.hu/gindex.php?pg=37224136&gid=2991048
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and gacsat
T

Törölt tag 2361

Guest
Csak hogy összefoglaljam a véleményemet...
... (figyelem!!!) nem célom sem ítéletet mondani a szerb pilótákról, sem senki hitét sem megváltoztatni.
(Szerbiában ma is átpolitizált, kényes téma a háború)

- Az egész szerb haderő, az OAF alatt a számukra pótolhatatlan harceszközök megóvására koncentrált
Ezért sem szálltak fel a 100-as nagyságrendben rendszerben álló MiG-21bisz-ek, és próbálták óvni a MiG-29-eseket is.
Aki a pilóták halálba küldéséről fantáziál, annak semmi fogalma sincs a valós szerb taktikáról.
78 nap után is megmaradt szinte a teljes koszovói hadsereg, plusz a légvédelem fele.

figyelj ide, ide beidezem a Peric egyik intervju reszet..ha nem tudsz szerbul ott a google ozt kinlodj vele.

Dva dana posle mog poletanja otišao sam u Straževicu.Ovaj naš veliki „Napoleon“, general Smiljanić, došao uštirkan, namirisan, pita me: „Pa šta misliš koliko još mogu da izdrže?“ Ja kažem još dan-dva, popucaće ljudi, a on će meni: „Pa za više mi i ne trebaju.“ Ja u šoku. Posle toga me pita što ja nisam nikoga oborio. Odgovorim mu da kad budu dali ispravan avion možda ću nekoga i da oborim, a on će meni: „Šta je, hoćete da uzimate ordenje, a nećete da ginete.“

a lenjeg az utolso mondatban van..nem azt irtam hogy halalba kuldtek oket hanem hogy a tiszt rajuk szolt es a halalt emlegette. a pavlovic meg tenyleg ugy halt meg hogy egy fiatal pilota helyet vette at es o repult fel a gepre.

milyen 100as nagysagrendu mig 21??? amikor a szerbeknek 1997ben 74 mig21 gepjuk volt ????? abol a foldon bombazaskor elvesztetek tobb mint 30 darabot. ezek a gepek total elavultak voltak, senkinek eszebe nem juttot hasznalni oket. .. ma a szerbeknek 2 uzemkepes mig 21 van.

ember olvastam az irasaidat, kulonosen a szonaros resz tetszet...de ezzel a kijelenteseddel es a csucs szerb miggel nagyon nagyon lehuzod magad.

tok olyan vagy mint a ruszki fanok..ha a ruszki megmondja hogy van neki 500 migje akkor a nagy fanok elhiszik hogy azok pont abba a szamban vannak es mind uzemkepesek, ott alnak a sok ideig hidegben, hoban, es baszus egyiknek sem soha semmi baja nincs..mind bevetheto meg CSUCS.

en befejeztem a forumozast..ha nekem nem hiszel ott vannak a masik forumtarsaid, az egyik el is meselte hogy nalatok gurulas kozbben kinyiffant a mig radarja..ha ez a szerbeknel hianyos utampotlas melett elevult, nem uzemhoszabittot gepeken nem birt megtortenni akkor tenyleg szohoz sem jutok.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 315
13 369
113
figyelj ide, ide beidezem a Peric egyik intervju reszet..ha nem tudsz szerbul ott a google ozt kinlodj vele.

Dva dana posle mog poletanja otišao sam u Straževicu.Ovaj naš veliki „Napoleon“, general Smiljanić, došao uštirkan, namirisan, pita me: „Pa šta misliš koliko još mogu da izdrže?“ Ja kažem još dan-dva, popucaće ljudi, a on će meni: „Pa za više mi i ne trebaju.“ Ja u šoku. Posle toga me pita što ja nisam nikoga oborio. Odgovorim mu da kad budu dali ispravan avion možda ću nekoga i da oborim, a on će meni: „Šta je, hoćete da uzimate ordenje, a nećete da ginete.“

a lenjeg az utolso mondatban van..nem azt irtam hogy halalba kuldtek oket hanem hogy a tiszt rajuk szolt es a halalt emlegette. a pavlovic meg tenyleg ugy halt meg hogy egy fiatal pilota helyet vette at es o repult fel a gepre.

milyen 100as nagysagrendu mig 21??? amikor a szerbeknek 1997ben 74 mig21 gepjuk volt ????? abol a foldon bombazaskor elvesztetek tobb mint 30 darabot. ezek a gepek total elavultak voltak, senkinek eszebe nem juttot hasznalni oket. .. ma a szerbeknek 2 uzemkepes mig 21 van.

ember olvastam az irasaidat, kulonosen a szonaros resz tetszet...de ezzel a kijelenteseddel es a csucs szerb miggel nagyon nagyon lehuzod magad.

tok olyan vagy mint a ruszki fanok..ha a ruszki megmondja hogy van neki 500 migje akkor a nagy fanok elhiszik hogy azok pont abba a szamban vannak es mind uzemkepesek, ott alnak a sok ideig hidegben, hoban, es baszus egyiknek sem soha semmi baja nincs..mind bevetheto meg CSUCS.

en befejeztem a forumozast..ha nekem nem hiszel ott vannak a masik forumtarsaid, az egyik el is meselte hogy nalatok gurulas kozbben kinyiffant a mig radarja..ha ez a szerbeknel hianyos utampotlas melett elevult, nem uzemhoszabittot gepeken nem birt megtortenni akkor tenyleg szohoz sem jutok.

"Figyelj ide", ezek a formák olyanokat nyilatkoztak, hogy ernyőn ereszkedbve lőttek rájuk a NATO gépek gépágyúval...
 
T

Törölt tag 1945

Guest
figyelj ide, ide beidezem a Peric egyik intervju reszet..ha nem tudsz szerbul ott a google ozt kinlodj vele.

Dva dana posle mog poletanja otišao sam u Straževicu.Ovaj naš veliki „Napoleon“, general Smiljanić, došao uštirkan, namirisan, pita me: „Pa šta misliš koliko još mogu da izdrže?“ Ja kažem još dan-dva, popucaće ljudi, a on će meni: „Pa za više mi i ne trebaju.“ Ja u šoku. Posle toga me pita što ja nisam nikoga oborio. Odgovorim mu da kad budu dali ispravan avion možda ću nekoga i da oborim, a on će meni: „Šta je, hoćete da uzimate ordenje, a nećete da ginete.“

a lenjeg az utolso mondatban van..nem azt irtam hogy halalba kuldtek oket hanem hogy a tiszt rajuk szolt es a halalt emlegette. a pavlovic meg tenyleg ugy halt meg hogy egy fiatal pilota helyet vette at es o repult fel a gepre.

milyen 100as nagysagrendu mig 21??? amikor a szerbeknek 1997ben 74 mig21 gepjuk volt ????? abol a foldon bombazaskor elvesztetek tobb mint 30 darabot. ezek a gepek total elavultak voltak, senkinek eszebe nem juttot hasznalni oket. .. ma a szerbeknek 2 uzemkepes mig 21 van.

ember olvastam az irasaidat, kulonosen a szonaros resz tetszet...de ezzel a kijelenteseddel es a csucs szerb miggel nagyon nagyon lehuzod magad.

tok olyan vagy mint a ruszki fanok..ha a ruszki megmondja hogy van neki 500 migje akkor a nagy fanok elhiszik hogy azok pont abba a szamban vannak es mind uzemkepesek, ott alnak a sok ideig hidegben, hoban, es baszus egyiknek sem soha semmi baja nincs..mind bevetheto meg CSUCS.

en befejeztem a forumozast..ha nekem nem hiszel ott vannak a masik forumtarsaid, az egyik el is meselte hogy nalatok gurulas kozbben kinyiffant a mig radarja..ha ez a szerbeknel hianyos utampotlas melett elevult, nem uzemhoszabittot gepeken nem birt megtortenni akkor tenyleg szohoz sem jutok.

Megvan „Napoleon“ Smiljanić dedikált könyve, és vele együtt én is másképpen látom a megkeseredett szerb pilóták, és gépeik eredményességét.
Nem tudsz meggyőzni, cserébe én sem akarlak.
;)
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 135
53 764
113
zsolti

"Ha mindegyik sokkal több légi harc veszteséggel rendelkezik, mint amennyi győzelemmel, akkor mi volt az a típus, ami tarolt? F-14, F-5, Mig-29? Sehogy sem jön ki a vége."

Én csak az Iraki gépek adatait linkeltem. Ezek az Irániak:
F-14 : 130 (!)-4-4
F-4 : 68-29-33
F-5: 18-23-12
Az F-14 adatait sosem fogom elhinni a lelövések tekintetében....
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
zsolti

"Ha mindegyik sokkal több légi harc veszteséggel rendelkezik, mint amennyi győzelemmel, akkor mi volt az a típus, ami tarolt? F-14, F-5, Mig-29? Sehogy sem jön ki a vége."

Én csak az Iraki gépek adatait linkeltem. Ezek az Irániak:
F-14 : 130 (!)-4-4
F-4 : 68-29-33
F-5: 18-23-12
Az F-14 adatait sosem fogom elhinni a lelövések tekintetében....
edig már ezek egész szolid számok......Voltak anno olyan jelentések,hogy az irakiak az irániak 79db F14éből 128at lőttek le.....Forditva detto.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 135
53 764
113
Celebra

Az előző oldalon az Iraki gépvesztességek száma légi harcban 133 db összesen.
Innen érdemes nézni ezt a 130-s számot az F-14-nél. Persze voltak csapásmérő gépek is az Iraki oldalon meg egyéb gépek is (az Iránin is), de akkor is megmosolyogtató kamu. Jó ha a fele igaz, és még az is szép szám.
Ráadásul a leírások alapján az F-14-eseket hátravonva használták, egyfajta mini awacs-ként, mert nagyon komoly radarral bír a típus. Így meg azért a 130 lelövés felét is nehéz lenne össze hozni... Szerintem :)
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Celebra

Az előző oldalon az Iraki gépvesztességek száma légi harcban 133 db összesen.
Innen érdemes nézni ezt a 130-s számot az F-14-nél. Persze voltak csapásmérő gépek is az Iraki oldalon meg egyéb gépek is (az Iránin is), de akkor is megmosolyogtató kamu. Jó ha a fele igaz, és még az is szép szám.
Ráadásul a leírások alapján az F-14-eseket hátravonva használták, egyfajta mini awacs-ként, mert nagyon komoly radarral bír a típus. Így meg azért a 130 lelövés felét is nehéz lenne össze hozni... Szerintem :)
Bizonyossan használták arra is,akárcsak az izraeliek az F15öst 82ben.De egyfeladatos légiharcra kondicionált tipus.Nagyon is elképzelhető,hogy a legtöbb iraki gépet a Kandúrok lőtték le.Aztánhogy mennyi is az annyi,azt a kaporszakállú öregisten se tudja.Valahol olvastam,hogy az irakiak kaptak 2ezrednyi MiG23BNt 80akárhány év elején,és év végére elfogytak a gépek.Arrol sincs pontos adat,hogy végülis mennyi gépet kaptak az irakiak.MiG23 ennyi meg annyi iráni gépet lőt le.Közmegegyezés viszont mindeközben az,hogy MiG23 egyetlen légi győzelmét egy kubai pilóta szerezte dél afrikai Mirage F1AZt lelőve.Mert az irak-iráni háború légiharclistáit mindenki megbizhatatlannak tartaja.De a Haditechnikában volt egy párrészes cikksorozat a perzsa Kandúrokrol,iráni adatokra alpaozva.Majd előkeresem,ha tudom
 
T

Törölt tag 1945

Guest

Dozer nagy arc, utána F-22 oktató lett.
Festmény az esti légiharcáról, mondjuk az F117-est most nem említette.

AAP095a.jpg


Tanulság az esetből az, hogy ha lett volna megosztott légi helyzetkép az F-15C-gépeken, akkor a második MiG-29-es sem úszta volna meg (igazuk volt a Svédeknek a 80-as években, hogy ez döntő tényező)...
... érdekesség, hogy ez a képesség már megvolt akkoriban a Holland F-16AM-en, és ez nélkül alighanem másként alakult volna a Március 24.-i légiharc..
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed