Angola (1961-1975,1976-2002)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

T

Törölt tag 1945

Guest
Már félúton jártak hazafelé, amikor felvillant a „E.P.” hibajelző lámpa, ami a vésztartalék hidraulika rendszer elektromos pumpa hibájára utalt. Az ilyen esetekben szükséges kapcsoló beállítások elvégzése közben felvillant a „R/H LP” jobb oldali üzemanyag pumpa hibáját visszajelző lámpa is. Normál esetben ez sem túl súlyos probléma, mivel a gép felsőszárnyas kialakításának köszönhetően a gravitáció segítségével is jut elegendő mennyiségű üzemanyag a hajtóműbe. Miközben az üzemanyag pumpa hibája esetén ellenőrzendő pontok listáját olvasta, kigyulladt a „HYD.2” vészjelző lámpa is, ami a repülőgép tartalék hidraulika rendszerének elvesztését jelentette. Mivel a fő hidraulika rendszer rendben lévőnek tűnt így csak az orrfutó kormányzásának lehetősége szűnt meg.

Mivel a harcteret már elhagyták, így magasabbra emelkedett és visszavett a hajtómű teljesítményéből, hogy spóroljon az üzemanyaggal. Eközben a vezérgép is utolérte és jelentette, hogy gépe hátuljából folyik az üzemanyag, illetve hiányzik a fékernyő. Ebben a pillanatban kigyulladt az „500 L” maradék üzemanyag mennyiségre figyelmeztető lámpa, miközben az üzemanyag mennyiség mérő 1700 litert mutatott.

Piercy-20.jpg

Ryno Cilliers festménye a Rundu repterén leszálláshoz készülődő géppárról, a bal oldalon Arthur Douglas Piercy kapitány sérült gépe

Az 1100m magasságban fekvő Rundu alig 2300m hosszú kifutópályáján nagyon oda kellett figyelni a leszállásra. Piercy a még építés alatt álló 150m-es hosszabbítás elejére tette le a gépet, de csak ekkor derült ki, hogy a fékjeit is elvesztette. 500m-re a pálya végtől berántotta a kézi vészféket, de akkor sem történt semmi sem. A gép úgy száguldott át a pálya végén felállított majomfogón mint a forró kés a vajon.

25.jpg

Mirage F1 CZ (206) vadászrepülőgép Rundu kifutópályájának végén

Miközben áttörte a reptér biztonsági kerítését, Piercy hatalmas durranást hallott, majd minden elsötétedett előtte.

26.jpg

Mirage F1 CZ (206) vadászrepülőgép sérülései

Amikor magához tért, a gépe előtt feküdt az oldalán, még mindig az elműködött Martin Baker F1RM1A szimpla 0-ás katapultülésbe szíjazva.
Miközben gépének bal oldali levegő beömlő nyílásában lángnyelveket látott felcsapni közvetlen a 30mm-es gépágyú lőszertárolója mellett, miközben pontosan a lővonalban feküdt és nem érezte sem a kezét, sem a lábait.

27.jpg

Jobb oldalon: Arthur Douglas Piercy kapitány

A kórházban nyakcsigolya törést állapítottak meg nála, örökre kerekesszékbe kényszerült.

28.jpg

A légiharc győztese, Alberto Ley Rivas őrnagy 1987-ben és 2015-ben immáron nyugállományú alezredesként

A MiG géppár tudatában a dél-afrikaiak számbeli fölényének, az összecsapás után 2-3km magasságba süllyedt és teljes forszázson maximális sebességgel elhagyta a helyszínt majd épségben leszálltak Cuito Cuanavale repterén.

Miközben a nemzetközi fegyverembargó miatt Dél Afrika számára minden egyes gépveszteség szó szerint pótolhatatlan volt, addig a Szovjetunió szinte „bármennyi” a nyolcvanas évek második felében a MiG-29 frontvadász gépekkel már leváltott használt MiG-23ML-t szállíthatott Angolába. Egy esetlegesen kialakuló anyagcsatában Dél Afrika így csak veszíthetett.

Mi-G-23-ML-chart.jpg

Mirage F1C (bal oldali diagramm) és MiG-23ML (jobb oldali diagrammok) fordulósugara a sebesség (500..1000km/h) és magasság (1km, 5km, 10-11km) függvényében

A Mirage F1 francia gyártású Matra R.550 Magic légiharc rakétája „rossz”, a dél-afrikai gyártású Kentron V3B Kukri „nagyon-rossz” értékelést kapott a dél-afrikai pilótáktól.

A MiG-23ML hasonló manőverező képessége, de sokkal jobb gyorsulóképessége szinte lehetetlenné tette ellenük akár a gépágyú találat elérését is, hiszen szorongatott helyzetben a MiG szinte bármikor faképnél hagyhatta ellenfelét.

l-giharc-rak-t-k-2.jpg

MiG-23ML légiharc fegyverzetének megsemmisítési zónája a magasság függvényében

A MiG-23ML szembe támadásra is alkalmas R-24 (NATO jelölése: AA-7 Apex) és R-60MK (NATO jelölése: AA-8 Aphid) rakétái miatt a továbbiakban a Dél-Afrikai Légierő kerülte a légiharcokat és így alárendelt szerepet játszott.



A folytatásban megkezdődik „Afrika Sztálingrádja, Cuito Cuanavale ostroma”...
 
M

molnibalage

Guest
A Mirage F1 francia gyártású Matra R.550 Magic légiharc rakétája „rossz”, a dél-afrikai gyártású Kentron V3B Kukri „nagyon-rossz” értékelést kapott a dél-afrikai pilótáktól.

A MiG-23ML hasonló manőverező képessége, de sokkal jobb gyorsulóképessége szinte lehetetlenné tette ellenük akár a gépágyú találat elérését is, hiszen szorongatott helyzetben a MiG szinte bármikor faképnél hagyhatta ellenfelét.

l-giharc-rak-t-k-2.jpg

MiG-23ML légiharc fegyverzetének megsemmisítési zónája a magasság függvényében

A MiG-23ML szembe támadásra is alkalmas R-24 (NATO jelölése: AA-7 Apex) és R-60MK (NATO jelölése: AA-8 Aphid) rakétái miatt a továbbiakban a Dél-Afrikai Légierő kerülte a légiharcokat és így alárendelt szerepet játszott.



A folytatásban megkezdődik „Afrika Sztálingrádja, Cuito Cuanavale ostroma”...
Ez az egyik legérdekesebb része eddig az írásnak.
A sokak által méltatlanul leköpött MiG-23 család ML tagja bizony úgy tűnik, hogy simán pariban volt ha nem jobb volt, mint a Mirage F.1, pedig mennyi eszmefuttatás volt arról, hogy egy F.1 szerű nem variaszárnyas MiG-23 jobb lett volna.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 949
30 816
113
Ez az egyik legérdekesebb része eddig az írásnak.
A sokak által méltatlanul leköpött MiG-23 család ML tagja bizony úgy tűnik, hogy simán pariban volt ha nem jobb volt, mint a Mirage F.1, pedig mennyi eszmefuttatás volt arról, hogy egy F.1 szerű nem variaszárnyas MiG-23 jobb lett volna.
Azért kiváncsi lennék,ha a SAAF gépeken M53 hajtómű van,vagy a MiG23on R29,akkor milyen a viszony?Mert az F1 végig az 50es évekbeli Atar hajtómű egy javitott változatát használta,mig a 23as ML kapott egy új hajtóműtipust.AZ változatnak lokátora sincs,CZ meg nélkülözte a félaktiv Matra 530 rakétát.
Franci gép ráadásul kisebb,könnyebb,harci terhelése mégis több.
A 23as fejlödött aerodinamikailag és erősebb hajtóművet kapott,addig az F1 e tekintetben ugyan az maradt végig,mig gyártották.A SAAF gépei a 23M/MS/MF szintjén maradtak,az ML változatnak megfelelő F1-M53 egyszerűen nem került sorozatgyártásra.Bürok légiharc rakétái meg egy generációval régebbiek,elavultak voltak,Ha SW L változata van rajtuk,MiGek lepotyogtak volna.
 
M

molnibalage

Guest
Azért kiváncsi lennék,ha a SAAF gépeken M53 hajtómű van,vagy a MiG23on R29,akkor milyen a viszony?Mert az F1 végig az 50es évekbeli Atar hajtómű egy javitott változatát használta,mig a 23as ML kapott egy új hajtóműtipust.AZ változatnak lokátora sincs,CZ meg nélkülözte a félaktiv Matra 530 rakétát.
Franci gép ráadásul kisebb,könnyebb,harci terhelése mégis több.
A 23as fejlödött aerodinamikailag és erősebb hajtóművet kapott,addig az F1 e tekintetben ugyan az maradt végig,mig gyártották.A SAAF gépei a 23M/MS/MF szintjén maradtak,az ML változatnak megfelelő F1-M53 egyszerűen nem került sorozatgyártásra.Bürok légiharc rakétái meg egy generációval régebbiek,elavultak voltak,Ha SW L változata van rajtuk,MiGek lepotyogtak volna.
Ezek a kérdések senkit nem érdekelnek, hogy mi lett volna ha. Mert nem volt ilyen F.1
A kérdés arról szólt, hogy mindenki szénné szokta köpködni a 23-ast az szíriai MSz-ek teljesítménye alapján.
És a fenti ML-hez képest még ott volt az MLD is.

  • R-73
  • majdnem MiG-29 9.12 szintű radar
  • további aerodinamikai reszelés
  • beépített zavarótöltet kazetták
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 949
30 816
113
Ezek a kérdések senkit nem érdekelnek, hogy mi lett volna ha. Mert nem volt ilyen F.1
A kérdés arról szólt, hogy mindenki szénné szokta köpködni a 23-ast az szíriai MSz-ek teljesítménye alapján.
És a fenti ML-hez képest még ott volt az MLD is.

  • R-73
  • majdnem MiG-29 9.12 szintű radar
  • további aerodinamikai reszelés
  • beépített zavarótöltet kazetták
Semmi gond ezzel,csak az,hogy ha nem veszed figyelembe a fejlödésbeni különbbséget.Búrok F1 gépei a MiG21BIS és 23MS/MF szintjén voltak.Igy is azért voltak igazán hátrányban,mert szar légiharcrakétáik voltak.Hiába kerültek löhelyzetbe,a rakétáik nem találtak.Ha a 82es libanoni háboru IAF találati erányát hozó rakétáik vannak,kubaiaknak annyi,mielött indithatnának.Irak ekkor már az F1EQ6 gépeket kapta-amik sárkány+hajtómű tekintetében azonban 71es szinten voltak-és jobb harcrendszereik miatt jobb eredményeket is értek el.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Semmi gond ezzel,csak az,hogy ha nem veszed figyelembe a fejlödésbeni különbbséget.Búrok F1 gépei a MiG21BIS és 23MS/MF szintjén voltak.Igy is azért voltak igazán hátrányban,mert szar légiharcrakétáik voltak.Hiába kerültek löhelyzetbe,a rakétáik nem találtak.Ha a 82es libanoni háboru IAF találati erányát hozó rakétáik vannak,kubaiaknak annyi,mielött indithatnának.Irak ekkor már az F1EQ6 gépeket kapta-amik sárkány+hajtómű tekintetében azonban 71es szinten voltak-és jobb harcrendszereik miatt jobb eredményeket is értek el.

Dél-Afrika 1975 és 1976 között szerezte be a Mirage F1 gépeit, majd 1978-tól jött a teljes fegyverembargó, onnantól már csak Izraeltől kapott némi harckocsi lőszert, meg technikai segítséget.

A MiG-23ML gyártása 1976-ban kezdődött Moszkvában a Znamja Truda gyárban, szóval a két típus nagyjából egyidős volt.

A folytatásban következő Afrika Sztálingrádja, Cuito Cuanavale ostromatán az egyetlen alkalom amikor keleti kiképzéssel és technikával harcoló légierő teljes légifölényt tudott elérni nyugati technikával és kiképzéssel harcoló ellenfele felett a hidegháború folyamán.
Persze ehhez kellett az addigra 10-éves fegyverembargó is.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 949
30 816
113
Dél-Afrika 1975 és 1976 között szerezte be a Mirage F1 gépeit, majd 1978-tól jött a teljes fegyverembargó, onnantól már csak Izraeltől kapott némi harckocsi lőszert, meg technikai segítséget.

A MiG-23ML gyártása 1976-ban kezdődött Moszkvában a Znamja Truda gyárban, szóval a két típus nagyjából egyidős volt.

A folytatásban következő Afrika Sztálingrádja, Cuito Cuanavale ostromatán az egyetlen alkalom amikor keleti kiképzéssel és technikával harcoló légierő teljes légifölényt tudott elérni nyugati technikával és kiképzéssel harcoló ellenfele felett a hidegháború folyamán.
Persze ehhez kellett az addigra 10-éves fegyverembargó is.
Mi is az után kaptunk MF gépeket,hogy a ML gyártása elkezdődött.ML gyártásával egyidőben volt az F1-M53 tervezet,csak az nem került gyártásra,mert vesztett az F16tal szemben.Vagyis az ML szintű fejlesztett hajtóműves F1 egyszerűen nem kerűlt sorozatgyártásra.Márpedig reptechnikailag az M ésML változat között elég jelentős különbség van.
Ez kb olyan,mint a 40es BF-109E-t összehasonlitani a háború végi Spitfieerel.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 949
30 816
113
Biztos? Az irániak kezében feltűnt magyar AK-k lehettek zsákmány is.
Lehetett köztük olyan is,de olyan is volt,amit közvetlenül a gyárbol vittek oda.90es évek elején kerültek napvilágra ilyen dolgok,vissza kéne keresgetni pontosan.De nem csak mi csináltunk ilyet,meg a labancok.Kina és a nagy Szu is.Söt,még az amcsik is.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 308
54 746
113
A sokak által méltatlanul leköpött MiG-23 család ML tagja bizony úgy tűnik, hogy simán pariban volt ha nem jobb volt, mint a Mirage F.1, pedig mennyi eszmefuttatás volt arról, hogy egy F.1 szerű nem variaszárnyas MiG-23 jobb lett volna.

Én még mindig köpködök a MIG-23-ra!
Sokkal jobb gép lett volna Mirage F1 szerű kialakítással.
(Eleve sokkal erősebb hajtóműve volt a MIG-nek. varriaszárny nélkül pedig 1-2 tonnával könnyebb is lett volna, mint így varriaszárnnyal....)
E mellet a Mirage F1 az Irak-Iráni háborúban sem szereplt jobban, mint a szovjet technikák.

Az USA vs. Szovjet reptechnikánál is a legtöbb esetben az USA gépek jobb fegyverzete és tűzvezetése volt a döntő tényező.
És ez a reláció az USA vs. Bárki más esetén is fönnáll.
 

Flexus

Well-Known Member
2018. március 16.
1 407
4 992
113
Lehetett köztük olyan is,de olyan is volt,amit közvetlenül a gyárbol vittek oda.90es évek elején kerültek napvilágra ilyen dolgok,vissza kéne keresgetni pontosan.De nem csak mi csináltunk ilyet,meg a labancok.Kina és a nagy Szu is.Söt,még az amcsik is.

Anno, meg a nyolcvanas évek végén mesélte az egyik ismerős, hogy a gyárban ahol akkor ő mint mérnök dolgozott, pakoltak cuccot Irakba meg Iránba menő kamionba is, gyakorlatilag egymás mellett. Az nem fegyver volt, csak szerszámgep de a jelenség megvolt.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Afrika Sztálingrádja

terkep-14.jpg


A győztes Lomba folyó menti ütközet után az angolai ezredek visszavonultak Cuito Cuanavale felé, így Dél-Afrika számára lehetőség adódott a hogyan továbbról dönteni. PW Botha Dél-Afrika elnöke a hadügyminiszterrel és a vezérkari főnökkel helikopterrel Mavingába repült, hogy személyesen a helyszínen tájékozódjon a helyzetről és a lehetséges további opciókról.

Miközben Dél-Afrikában a bebörtönzött Nelson Mandela vezetésével az ANC (magyarul: Afrikai Nemzeti Kongresszus) vívta apartheid elleni egyre erőteljesebb polgárjogi küzdelmét, Dél-Nyugat Afrikában a SWAPO fegyveres gerillái harcoltak az önrendelkezésért, az Angolában zajló polgárháború és az UNITA gerillák megsegítését szolgáló hadműveletek csak a fontossági lista legvégén szerepeltek.

Dél-Afrika nem tudott további jelentősebb erőforrásokat erre a hadszíntérre átcsoportosítani.

Másrészt, ha semmit sem lépnek akkor a szovjet fegyverekkel feltöltött angolai és kubai túlerő előbb utóbb felmorzsolja az egyszem rendelkezésre álló dél-afrikai gépesített lövészezredet és utána megsemmisítik az UNITA-t.

cuito-20.jpg

bal oldalon: Híd a Cuito folyó felett
jobb oldalon: Olifant Mk.1A harckocsi


Második lehetőségként állt fent az angolai ezredek visszaszorítása a Cuito folyó nyugati partjára, esetlegesen Cuito Cuanavale településének elfoglalásával és annak repterének kikapcsolásával. A viszonylag szélesebb Cuito folyó így természetes akadályt képezhetne egy esetleges jövőbeni angolai gépesített támadással szemben. Mindezt természetesen az egyszem dél-afrikai 20. gépesített lövészezred felmorzsolódása, illetve jelentősebb veszteségek elszenvedése nélkül kellett végrehajtani. Az „Operation Moduler” művelet támogatására két századnyi, összesen 24db Olifant Mk.1A típusú harckocsival és plusz 155mm-es G5 tüzérséggel erősítették meg a 20. gépesített lövészezredet.

Az Olifant Mk.1A gyakorlatilag a brit gyártású Centurion Mk.3 Dél-Afrika által 1983-tól elvégzett modernizálása, ami az Izraeli „Sho’t Kal” modernizáción alapult. A forró éghajlatnak megfelelőbb új erőforrás, passzív éjjellátó, helyi gyártású 105mm-es „brit L7”-el csereszabatos GT3 löveg és hozzá Izraelből a 80-as évek közepén beszerzett M111 „Hetz” űrméret alatti páncéltörő nyíllövedék, amely akár egy T-72-es test homlokpáncélját is átüthette 2km távolságból, nemhogy az angolaiak számára rendelkezésre álló T-55-ös harckocsikat. A beépített lézertávmérő jelentősen növelte a 2km-es pásztázott lőtávolságokon túl az első lövés utáni találat valószínűségét, bár a bozótosban ennek a jelentősége minimális volt csak. Az Olifant páncélvédettsége viszont a Centurion Mk.3-hoz képest nem változott, 6 hüvelyk (150mm) torony és 58 fokban döntött 3 hüvelyk (vízszintesen 143mm) test homlokpáncélzat, amit a T-55-ös szintén képes volt akár 2km távolságból átütni, de egy RPG-7 kézi páncélelhárító gránátvető számára sem jelentett problémát.

Cuito-map8.jpg


A „Lomba melléki ütközetből” visszavonult 100%-ban angolai katonák által alkotott 16., 21., 59. gépesített lövészezred pirossal, a jórészt kubaiak által alkotott 13., 25., 66. gépesített lövészezredeket kékkel, a dél-afrikai 20. gépesített lövészezred fehér színnel került ábrázolásra.

A dél-afrikai parancsnok Roland de Vries vezérőrnagy, Erwin Rommel „Gazala galopp” néven elhíresült 1942 júniusi Líbiai támadását készült megismételni, melyben Észak-Afrikában a németek oldalba kapták a brit 8. hadsereget.

1987 novemberében megkezdődött hát a Hidegháború utolsó csatája, „Afrika Sztálingrádja - Cuito Cuanavale ostroma” melynek első hadmozdulata a „Chambinga galopp” nevet viselte.

cuito-21.jpg

bal oldalon: jellemző látótávolság a bozótban
jobb oldalon: sűrű bozótos


Cuito-map9.jpg

„Chambinga galopp”

A november 9-i támadás folyamán a dél-afrikai 20. ezred oldalba kapta a bozótban az angolai 16. ezredet, melynek katonái fegyvereiket hátrahagyva elmenekültek a tüzérségi előkészítés után az élen dübörgő Olifant-ok látványától. A másik két angolai ezred, a 21. és az 59. is visszamenekült eközben a Chambinga folyó hidjának a nyugati oldalára.

Cuito-22.jpg

angolai kezelőik által elhagyott járművek

Cuito-19.jpg


Az 1987 novemberi sikeres „Chambinga galopp” után a dél-afrikaiak berendezkedtek a bozótosban. A sorozott katonák szolgálati idejük végéhez közeledtek, rövidesen leszerelték őket és visszatértek civil életükbe azon tűnődve, hogy az otthoniaknak mi a véleményük az általuk hozott áldozatról. Az „Operation Moduler” művelet véget ért.



A folytatásban Castro közbelép...