ATD-X Advanced Technology Demonstrator X / F-X / F-3 program (Japán)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 618
1 019
113
Most hogy szóbajött, lehetne ez a Gripen váltótipusa.

Nekem is eszembe jutott, de nem hiszem. Szerintem boritékolható, hogy akkor is drágább lesz, mint egy F-35-ös, ha ua. a kategóriába szánják.
De egyébként én inkább arra tippelek, hogy az F-15-ösöket váltanák a saját fejlesztésükkel.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 229
17 085
113
Elvileg előrébb járnak, mint pl a dél-koreaiak, viszont valójában a 2018-as prototípus fejlesztés felpörgetésével valószínűleg körülbelül ugyanott. Viszont rengeteg mindent le tudnak tesztelni ezzel a demonstrátorral, hibákat tudnak elkövetni, észrevenni, és orvosolni. Szerintem arra építenek, hogy a berepülés gyorsabban meglesz, a prototípuson sokkal kevesebb hibát kell majd kijavítani, és abba már letesztelt, bizonyított megoldásokat és technológiákat tudnak beépíteni (megturbózva az F-35-össel szerzett tapasztalatokkal).
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 784
30 551
113
Két hajtóműves és valószínűleg nagyobb is lesz mint az F-35, nem csodálkoznék ha drágább lenne, de ez majd főleg a kütyüktől függ ami belekerűl meg ebből nem lesz 3 változat fejlesztve, ami azért visszafogja az árát valamennyire. A formája alapján F-15-18-22 keveréke tolóerővektorálva (ez a része nagyon bejön nekem) szóval a feladata is ennek megfelelő lesz. Mire kimegy a Gripen ez pont aktuális lesz. Nem kínai, nem orosz, nem amerikai és biztosan minőségi lesz. Nem elvetendő opció.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 784
30 551
113
És ez, hogy mennyi a gép beszerzési ára ez kicsit részletkérdés, mert a költés nem ott ér véget, hanem ott kezdődik. Lehet ha olcsóbb lesz reptetni meg szervízelni, a költségeket mindenképp egyben kell nézni.
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 618
1 019
113

Vannak érdekes dolgok a cikkben, de néhány dolog inkább összezavar... Most akkor ez az F-3-as demója, ami azokután, hogy felgyorsították a fejlesztést, nem várható rendszerbe állítva 2030 előtt... Ugyanakkor 2018-ban kezdenék el az F-3-ason szerzett tapasztalatok alapján az i3 fejlesztését, ami a tényleges gép lenne...

Gondolom úgy értik, hogy 2018-ban az ATD-X alapján megtervezik a végleges verziót (i3), aminek a rendszerbe állítása - F-3 néven - 2030 után várható.

Kíváncsi vagyok, hogy menni fog-e ennél gyorsabban. A kínai fejlesztések ennél gyorsabb tempót diktálnak.
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 618
1 019
113
És ez, hogy mennyi a gép beszerzési ára ez kicsit részletkérdés, mert a költés nem ott ér véget, hanem ott kezdődik. Lehet ha olcsóbb lesz reptetni meg szervízelni, a költségeket mindenképp egyben kell nézni.

A logisztika szempontjából gondolom, hogy nekünk elsősorban inkább európai, aztán amcsi gép éri meg a legjobban, ezután jön csak a japán. Ez is egy szempont, ami valszeg a fenntartási költségekre is kihat.
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 618
1 019
113
shinshin_atdx.jpg


Érdekes, hogy a kövi képeken mit kellett annyira "elmosni". Lehet az van odírva, hogy "made in china". :)

S106000928E4BFAEE6ADA3E78988EFBC89-4c8cd.jpg


S106001028E4BFAEE6ADA3E7898829-bcaf4.jpg
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 784
30 551
113
<blockquote rel="joker">És ez, hogy mennyi a gép beszerzési ára ez kicsit részletkérdés, mert a költés nem ott ér véget, hanem ott kezdődik. Lehet ha olcsóbb lesz reptetni meg szervízelni, a költségeket mindenképp egyben kell nézni.

A logisztika szempontjából gondolom, hogy nekünk elsősorban inkább európai, aztán amcsi gép éri meg a legjobban, ezután jön csak a japán. Ez is egy szempont, ami valszeg a fenntartási költségekre is kihat.</blockquote>

Európai 5. gen gép még a kanyarban sincs és egyelőre nem is lesz. Ha ma nekifognak akkoris minimum 5 éves lemaradásban vannak a Japánokhoz képest, de ma nem fognak neki. Ez emiatt nem jétszik, a Gripen topikban már kifejtettem, hogy őrültség amerikai gépet venni, mert zsarolni fognak vele ha úgy van kedvük meg érdekük. Orosz és kínai egyelőre nem jöhet szóba, főleg mert nem NATO tagok és az oroszokkal most mosolyszünet is van. A japánok úgymond a haveri körbe tartoznak, velük még lehetne üzletelni és biztosan minőséget kapsz.
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 618
1 019
113
Annyiból mindenképpen igazad van, hogy egy Japán jóval kisebb eséllyel akadékoskodna bele bármibe, mintpl. az USA, Oroszo. vagy mondjuk egy EU-s ország. Meg sajnos abban is, hogy Európában még sehol sincs semmilyen 5. generációs fejlesztés...
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 587
5 190
113
Most komolyan azt hiszitek, hogy ha ezt a japán csodát vennénk, ebbe semmi amerikai nem lesz, amit megvétózhatnak?

Lesz nekik F-35, plusz ott van Okinava, plusz 2 állandóan ott lévő rephordozó, nem maradnak védtelenül, még az F3 elkészül
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 587
5 190
113
Annyiból mindenképpen igazad van, hogy egy Japán jóval kisebb eséllyel akadékoskodna bele bármibe, mintpl. az USA, Oroszo. vagy mondjuk egy EU-s ország. Meg sajnos abban is, hogy Európában még sehol sincs semmilyen 5. generációs fejlesztés...

Az EU ott b@szta el, hogy Szu összeomláskor nem álltak le az Eurofighterrel, így mire elkészült, lemaradtak. Elment a pénz, kapacitás rá, amikor máshol már az 5.genen dolgoztak.
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 618
1 019
113
@ms07
<i>"Most komolyan azt hiszitek, hogy ha ezt a japán csodát vennénk, ebbe semmi amerikai nem lesz, amit megvétózhatnak?"</i>

Amennyiben a végeredemény elfogadható áron egy F-35 méretű gép lesz, azért nem zárnám ki teljesen. De ha igaz a cikk, akkor 2030-ig még nem lesz kész.
Ugyanúgy esélyes a dél-koreai fejlesztés is, az árban szerintem sokkal barátibb lesz, illetve méretben is... Viszont annál méginkább kérdéses, hogy 2030 környékéig lesz-e belőle valami.

<i>"Az EU ott b@szta el, hogy Szu összeomláskor nem álltak le az Eurofighterrel, így mire elkészült, lemaradtak. Elment a pénz, kapacitás rá, amikor máshol már az 5.genen dolgoztak."</i>
Én őszintén ezt nem értettem már a franciáknál sem... Ugye ők valamit olyasmit mondtak, hogy egy huszárvágással kihagyják az 5. generációs fejlesztéseket és egyből a 6. generációra koncentrálnak.
Gondolom ez nem igazán így működik... Ahhoz ugyanúgy végig kell zongorázni a 5. generációval járó technikai fejlesztéseket is, max a végén egy protod lesz tesztelni mindent. Szóval ez az Typhoon átugrása max úgy ment volna, hogy attól még egy csomó fejlesztés, ami ment bele, arra ugyanúgy időt kellett volna áldozni, no meg sok-sok pénzt... Nem hiszem, hogy sokat tudtak volna spórolni rajta.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 784
30 551
113
<blockquote rel="zotyek78">Annyiból mindenképpen igazad van, hogy egy Japán jóval kisebb eséllyel akadékoskodna bele bármibe, mintpl. az USA, Oroszo. vagy mondjuk egy EU-s ország. Meg sajnos abban is, hogy Európában még sehol sincs semmilyen 5. generációs fejlesztés...

Az EU ott b@szta el, hogy Szu összeomláskor nem álltak le az Eurofighterrel, így mire elkészült, lemaradtak. Elment a pénz, kapacitás rá, amikor máshol már az 5.genen dolgoztak.

</blockquote>

Az egyetlen hely ahol 5. genen dolgoztak az az amerikaiak voltak. És nem tudsz generációkat ugrálni, amíg nincs egy saját 4. gen géped addig 5. generációsat nincs amilyen tapasztalatokra ráépítsd.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 415
44 026
113
A Rafale pl. amit egyedül a franciák fejlesztettek végül, azért szerintem elég szépen megállja a helyét, nagyon nem vagyok én meggyőzve jelenleg még arról sem, hogy mostanában mivel beindult az exportja is, bukós lesz a franciáknak anyagilag. Ha meg csak egy nullára kihozzák, akkor ők bizony tech-et fejlesztettek, saját repülőjük van, nem függenek senki jóindulatától, beszállításaitól. A tudás ott marad náluk, és ezt kamatoztathatják a jövőben, ha kell egészben vagy részben eladják, szervizelik éveken át az egyiptomi, indiai, katari gépeket. Lehet hogy adnak el később máshová is. Munkahelyet teremtenek. Franciaország jelenleg az MBDA vállalat, és az ESA, az Európai űrügynökség fő motorja is. Nagyjából ez az ország egyedül többet tesz az EU hadiipari fejlődéséért, mint a többiek együttvéve. Ez pedig nem azért van, mert ők annyival nagyobb lehetőségekkel vannak megáldva, egyszerűen náluk látok erre akaratot. A többiek be kell lássuk, papírkutyák.

Az hogy a Typhoon olyan amilyen, arról nem mások tehetnek, mint a németek-britek-olaszok-spanyolok. Tipikus közös lónak túrós a háta szitu, a spanyolok - olaszok durván el vannak adósodva, a németek a svédek mellett sajnos fájó kimondani, de Európa szerintem két legidiótább hadi, kül, és nemzetvédelmi-belbiztonsági politikáját folytatják. Azért olyan pl. a német hadsereg/légierő állapota, amilyen híreket lehet olvasni, lassan alig lesz több bevethető vadászgépük, mint a lengyeleknek...
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 618
1 019
113
@Zsolti
<i>"Az hogy a Typhoon olyan amilyen, arról nem mások tehetnek..."</i>

Szerintem a Typhoon egy nagyon jó gép, egyedül annyi a gond vele, hogy a korábbi verziók lehetőségei korlátozottak, folyamatosan jöttek ki a fejlesztések, hogy ezt is tudja, azt is tudja.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 415
44 026
113
A Typhoon valóban nagyon jó gép lehetne. A németeknél friss hír, hogy igen szar a hadrafoghatóság, kannibalizálnak, ami már egy HuAF ban és Mig-29 el kapcsolatban is barbárságnak tűnt nekem, egy Luftwaffe-nál, és Typhoonnal ez az én olvasatomban halálos bűn. Rajtam múlna, egy ilyenért repülne a tisztel hadügyminszer asszony, persze mamma merkeli is, meg mindenki, aki tehet arról, hogy "némaországból" az lett, ami, a világpolitikában hangjuk nincs, bólogatni megtanultak. A Spanyolok, Olaszok, az EU legeladósodottabb országai közt vannak, hogy ők most nem a Typhoonokra figyelnek, azt én megértem. A Britek azok, akiknél úgy ahogy, megy a Typhoon toldozgatása, fejlesztése, náluk lehet a leginkább megnézni, hogy mi lehetne ebből a gépből, HA. Sok van benne. Leginkább az tenne neki jót, ha hagynák az F-35 öt, és ebből gyártanának helyette. Az a hajó nekem úgy tűnik, már elment. Az F-35 projektet viszont, ha már belement nem kevés EU-s pénz, és bele is fog menni, nem kéne szégyelleni, és egy KÍNA politikáját átvéve, tech ugródeszkának KELL használjuk, és azt megcélozni, hogy függetlenedni tudjunk már más technikájától, és akaratától, aki nagyon úgy néz ki, már csak papíron a barátunk.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 121
53 697
113
Mondjuk ha anno nem lettek volna hülyék, és bele mentek volna abba, hogy legyen repülőgép hordozó fedélzeti EF-2000-is, akkor lehet Rafele sincs és lehet, hogy a Britek se vesznek F-35-öt.
Így viszont kapásból elszalasztották egy 300 db gépes megrendelés lehetőségét.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 784
30 551
113
Az ilyent jó lett volna előre letisztázzák, mert amelyik országnak nincs hordozója, pl Németország, az értelemszerűen nem akar olyan fejlesztésekbe pénzt adni, mint a hordozó fedélzeti változat. Nem tudom, hogy egyáltalán hogy merül fel a fejlesztés közben ilyensmi.