1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Autó-motor, elektromos járművek, közlekedés

Diskurzus a(z) 'Kantin' témában - molnibalage által indítva @ 2018. február 9..

  1. Kurfürst

    Kurfürst Well-Known Member

    Sajnos nem lehet mindenki álma egy török vendégmunkás levedlett, hátul persze ablak tekerős, de itthon már valamiért ‘prémiumnak’ behaluzott B7 Passat munkásautója. :D
     
  2. Laci1970

    Laci1970 Well-Known Member

    Nem lesz sokkal olcsóbb a villanyos fenntartása a jövőben. Szerintem belátható időn belül megszünnek a kedvezmények, parkolás, ingyen töltés. Plusz olvasgatva a faces csoportokat latható, hogy bizony jönnek ott is elő műszaki problémák. Plusz az akku teljesitmeny csökkenés.
     
  3. Ooorky

    Ooorky Well-Known Member

    NEM NEM NEM!
    Vasúton sincs probléma a villanygépekkel, hiszen azok nem romlanak el, megmondták a marketingesek.


    Más:
    Orosz Államvasutnál a tesztek sikeres befejezését követően rendszerbe állt a 4ES5K mozdony:



    392 tonna, 14MW, 928kN vonóerő.
    Azokon a helyeken lesz használva ahol eddig 2-3 mozdony kellett a "standard" 71 kocsis (*90 tonna) orosz tehervonatok mozgatásához terepviszonyok miatt (szovjet/orosz rendszer nem szeret egynél több mozdonnyal dolgozni vonatonként, rontja a hatásfokot).
     
  4. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Azért ne vegyél ezekre mind mérget! ;)
    OFF
    De különben nem értelek benneteket.
    Tegye fel a kezét, akit fenyeget a "veszélye", hogy még idén beújít egy elektromos autót.
    (Molni te nyugodtan leteheted, mert úgy sem hiszi el neked senki!) :p:D
    Az én kezem sincs feltéve!
    De most komolyan, azzal töltitek az időtöket, hogy egyes esetekben autóval sem rendelkezve ezáltal annak problémáival, költségeiel max. másodkézből találkozva, a szapult technológiától pénzügyileg fényévekre létezve, teli szájjal acsarkodtok.
    Valljuk be, kicsi az esélye, hogy egymást harapdálnák itt azok, akik mellényzsebből kicsattintva /alaphangon/ 9M-ót, azonnal vehetnének akár elsőnek, vagy akár másodiknak is egy elektromos autót.
    Nem a fórum anyagi helyzetét szeretném minősíteni, szimplán csak leképzem a társadalmi helyzetet.
    Gyerekek ez olyasminek alakul, mint az a fiú társaság, akik a menstruációs betétek kényelméről vitatkoznak!
    ON
     
  5. torsen

    torsen Well-Known Member

    Miért, van a kommentelők között olyan , aki azon gondolkodik, hogy saját atomerőművet épít? (lásd még "Villamosenergia-termelés, energiagazdálkodás topik). Csak had jöjjenek elő az érvek és ellenérvek! Bár mindenhol így mennének a dolgok, mint ezeken az oldalakon!
     
  6. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Látom nem érted. A probléma az, hogy iszonyatos téveszmék alapján a választói populizmus hullámai meglovagolva lehet olyan iszonyatos gazdasági károkat okozó döntéseket hozni, mint a német "zöld fordulat" és ellenezni olyan intelligens dolgokat, hogy a klímavédelmi célokat azzal érjük el, hogy nem állítjuk le a legtisztábban és tervezhetően működő erőművet.

    Látod, egy faék egyszerű számítás kimutatja, hogy életciklusban a villanyautó jelenleg sokkal drágább úgy, hogy a magukat az autózás felkent pápainak tartó emberek szerint a benzinesek költségét megszoroztam kettővel és a futásteljesítményt a szerintük átlagos távolság duplájával vettem.

    A populizmus eredménye, hogy akkor most, ha jól látom, akkor 2M HUF támogatás jár arra, hogy akinek ilyen drága cuccra telik, akkor ahhoz ingyért hozzávágnak két misit. Aha. Milyen alapon? Ha azt mondod, hogy környezetvédelem, akkor most azonnal követelem, hogy ilyen nagyvonalúan támogassák azt, hogy kerékpáron közlekedem. Nekem elég 3 évente 130k bringára és évi 40k a javításokra. Ebből a 2M támogatásból úgy 25 évig eltekerek... Tisztán, csenesen. Nem foglalva parkolóhelyet az utcán és még egészséges is.

    Ezek után belátod azt, hogy nem kéne hagyni, hogy orbitális téveszmék alapján hozzanak olyan balfasz döntéseket, ami súlyos milliárdokba fáj az országnak és egy szűk rétegen kívül senkinek sem jó...?

    Nagyjából ezt gondolom, bár mókás, hogy egy alapvetően HT (műszaki) oldalon is mennyire elterjedt az, hogy az emberek szarnak a tényekre, a számokra és azokból levonható következtetésekre. Hit és jelzők meg propaganda. Na, az van dögivel. A legviccesebb, amikor az iparban dolgozónak osztják azt észt, hogy mi és hány méter. Mintha én oktatnám ki Ozy-t arról, hogy szarul hegeszt vagy Kurfürstöt-t, hogy nem ért a joghoz jogászként.

    (Anno jól elmagyarázta, hogy miért fogadták el németben azt a külföldi házasságot, amit. Szerintem ökörség, de ha ilyen a jog, akkor a tény, tény, és az, hogy szerintem ökörség, az egy vélemény.)
     
    FilcTroll likes this.
  7. Kurfürst

    Kurfürst Well-Known Member

    Én gondolkoztam hybrid Camry-n (egész jó kedvezményt is kapnék rá, próbáltam is tesztvezetésen és nagyon faszán megy nevetséges fogyasztás mellett) - de rájöttem nekem nem igazán kell a hybrid, mert a korlátozott EV képességnek (kicsi puffer akksi van csak benne, pár km-t tud úgy menni) nem sok értelme van számomra, a használat mennyisége se indokolná, városban sem jellemző hogy használom, hacsak nem a világ végére kell menni, és mivel nincsen napi használatban a jobb fogyasztás sem számít nagyon mert nincs akkora éves menetteljesítmény. Plusz rohadjanak meg de az EU változaton nincsen napfénytető, a kocsi formavilágába nehéz beleszeretni, az infotainment kicsit primkó, a műszerfal nekem elég kaotikus. Lehet hogy kiszalad a világból két deci benzinnel, de egyszerűen túl sok és sajnos nem is tetszik.

    Elektromos ugyanezen okok miatt szintén nem játszik, de pl. agglóból bejáró ismerősnek, aki úgy 30 ezret havonta legalább elkölt üzemanyagra csak azért hogy be meg kijárjon tökéletes lenne hosszú távon. Naponta megy legalább 50-60 km-t, annyit bőséggel bír az akksi, este meg felrakja a telefon mellé tölteni.

    Ez évi kb. 16.000 km futás, ami 6 literes fogyasztás mellett is kb. 1000 liter benzin, az üzemanyagköltsége így évi 400.000,- forint + éves szervizek, de ezeket most hagyom. Ez csak annyi, hogy a munkahelyre meg haza jár. Kicsit intenzívebb használat mellett (32.000 km/év), ami kb. a diesel vízválasztó is évi 800.000 forint.

    Ugyanez a 16.000 km Leaffel (206 Wh / km) 3300 KwH évente, töltése veszteséggel (80%) legyen évi 4150 kWh. Tarifától függően 1 kWh 23,54 - 43,43 Ft / kWh, tehát a legjobb tarifával olyan 97.000 forintból megúszná az éves mászkálást, legrosszabb tarifával 180.000 forintból. Kicsit intenzívebb használat mellett (32.000 km/év), ugyanez 194.000 / 360.000 Ft.

    Itt azért már kapásból látszik hogy csak az üzemanyagköltségen évi legalább 220 ezer, de kedvező tarifák és intenzív használat mellett akár 440.000 forintot is tud spórolni évente. Az alacsonyabb szervizelési költségeket itt még nem is számoljuk, ha teljesen problémamentes is lenne az alternatíva, évi 1-2 olajcsere / éves felülvizsgálat az új kocsinál akkor is bejátszik (legalább +50.000 -től +150.000 forint évente).

    Itt is kb. ugyanaz van mint a dieselnél - a használat mértéke és az alternatívák (hasonló értékű vagy jóval olcsóbb kocsi alternatívában gondolkozik) határozzák meg a gazdaságossági mutatókat, illetve hogy a kedvezőbb fogyasztás tudja-e ellensúlyozni a magasabb bekerülési árat és szervizköltségeket (utóbbiak EV-nél eleve alacsonyabbak). Az is látszik hogy akksik eléggé megdrágítják a kocsit, kategóriától függetlenül, így érdemesebb eleve a magasabb árkategóriában versenyezni a termékkel (lsd. Tesla), mert ott az extra költségek már elhanyagolhatók, a fenntartási költségek viszont továbbra is kedvezőbbek.

    Vagy el lehet menni a másik irányba és a használtpiacot nézni - mivel ott a bekerülési ár már eleve jelentősen alacsonyabb, és sokkal jobban közelít egymáshoz, a fenntartási költségek azonban továbbra is jóval kedvezőbbek, az összköltség előny még nagyobb lesz (lsd. használt Nissan Leaf).
     
    blitzkrieg and pöcshuszár like this.
  8. blitzkrieg

    blitzkrieg Well-Known Member

    Ne hasonlítsd össze a villanyautókat a megújulós erőművekkel!
    Semmi köze egyiknek a másikhoz.

    Igen, a villanyautókat jelenleg még támogatják. Most, amíg még elhanyagolható mennyiség van belőlük az utakon. De máris elkezdték kivezetni a támogatásokat.
    A töltésért már kell fizetni. Hamarosan a vételárban sem lesz támogatás, aztán meg a parkolás sem lesz támogatva.

    De ha neked ez a támogatás derogál, akkor veheted annak is, hogy ezt azért kapja a villanyautós, amiért nem pöfögi tele a várost mindenféle gázokkal. Hány ember is hal vagy betegszik meg évente ezek miatt az országban? Mennyibe is kerül ez az egészségügynek? Na a villanyautós nem járul hozzá ehhez.
    És ne gyere az áram megtermelése közbeni kibocsátással, mert szénerőmű azt hiszem csak egy van az országban, míg pöfögő autóval meg tele van még a legutolsó szabolcsi falu is.

    De mint írtam, a támogatások hamarosan mindenképp megszűnnek.
    Onnantól kezdve pedig csak haszna lesz rajta az államnak. Pl. kevesebb beteg és halott.
    Ha pedig valamilyen oknál fogva a villanyautó a jövőben sem lesz olcsóbb (miután eltűnnek a belsőégésűek), hát ez van, legalább gyorsabban fog nőni a GDP vagy pedig kevesebb autó fog járni az utakon.
     
  9. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Jól látom, hogy ez is 10+ millától indul? Mert akkor kb. kihoztad azt, amit én még a megnövelt futásteljesítménnyel is, ami meg ellentmond az alapfeltevésnek, hogy napi 2x25 km a jellemző.
    Ez nem olcsóbb.

    H.A. felkent villanypápa olcsó napáramos autó tankolást hauzik. Szóljál neki, ne nekem...


    Ha támogatás nélkül nem telik villanyautóra vagy hibridre, akkor lakosság egy része nem fog autózni, ha tiltják a másikat vagy a meglevő autókat hajtják majd 30 éves korig vagy kubai módon az idők végezetéig? Magad előtt látod azt, hogy a a most 13+ éves magyar flotta mikor engedi meg azt, hogy használt hibridet vegyen itt a nép...?

    Ezt is lehet, de van egy olyan érzésem, hogy a tömegközlekedés nem fog fejlődni. ---> Vastaps.
     
  10. blitzkrieg

    blitzkrieg Well-Known Member

    Vegyük Magyarország esetét, mit nyer és mit veszít az elektromos autózással.

    Amit veszít:
    Az állam támogatást ad az elektromos autósoknak.
    Mennyit is ad?
    2016 óta évi 2-3 milliárdot autóvásárlásra, plusz az ingyenes parkolás is megrövidíti a költségvetést pár millióval, meg gondolom pár milliónyi villanyáramot is eltankoltak amíg ingyenes volt.
    https://villanyautosok.hu/2016/09/27/allami-tamogatas-elektromos-auto-vasarlashoz/
    https://villanyautosok.hu/2019/02/04/igy-all-az-elektromos-auto-vasarlasat-tamogato-allami-program/

    Na és amit nyer:
    1. Jóval tisztább városi levegőt. Az egészségügyre kb. 2000 milliárd forintot költünk. Vajon mennyivel lenne kisebb ez az összeg, ha a 10 millió lakos nagy része nem szennyezett városi levegőt szívna egy életen át?
    2. Hamarosan Magyarország lesz Európa egyik legnagyobb akkumulátor gyártója, koreai, japán és kínai cégek nyíltak/nyílnak amik több százezer autóhoz elegendő akkucsomagot gyártanak. Gondolom nem kell ecsetelni, hogy ez milyen gazdasági előnyökkel fog járni.
     
  11. Kurfürst

    Kurfürst Well-Known Member

    Asszem a fullos listaára 13 misi. Amúgy nem értem. Láttál már Camryt? Az egy bazi nagy, felső-középkategóriás kocsi vagy 220 lóval és embertelen nyomatékkal. Ilyen Mazda 6 szinten csak még durvább. Az is 10 fölött van, pedig csak egy kicsit megbolondított, magas kompressziójú szívómotor van benne. Szóval persze hogy drága, de az ilyeneknek ennyi az ára. Ebből a sima ICE változat is drága lenne, 10 misi körül de inkább jóval fölött, de az itt nincs, csak usákban.

    A Camryből Európa csak a valamivel drágább hybrid változatot kapja. Az alapvetően elektromos hajtású, a kicsiny akksikat egy 2,5 literes ICE Atkinson ciklusú benzinmotorral tölti, illetve szükség esetén ICE-t is rákapcsolja a több kakóért (az Atkinson egy adott üzemi tartományban nagyon hatékony, csak ott kapcsolják össze direktbe a hajtáslánccal).

    Szóval alapvetően benzinnel megy, néhány km-t el tud gurulni az ICE nélkül csak akksiról, alacsony sebességen.Nagyvárosi közlekedésben, dugóban jól jöhet (nem fogyaszt, nem szennyez), de nem igazi EV. Max. félórás tesztkörön Budaörsön átvezetve az akksi felét már le is szívtam troli (tiszta EV) módban, de ez tökmindegy mert észrevétlenül kapcsol be a rendes motor ha kell.

    Kicsit hajaz a működési elve az Ampera/Volt vagy a Prius, csak egy sokkal komolyabb járgány: egy 1,6 tonnás 220 lovas, baromi kényelmes nagyautó, ami ilyen 4-5 litereket fogyaszt... és nem diesel. Nekem a koncepció nagyon bejött, csak hát egyszerűen túl sok amire nekem kell és a tetejébe olyan Toyotásan csúnyácska is.

    Ettől függetlenül kíváncsi vagyok és drukkolok nekik hogy elterjedjen mint céges felsővezetői kocsi, mert annak pl. baromi jó. Nem fogyaszt, nem romlik el, kényelmes és a marketing kipipálhatja a környezettudatos vállalat és a nem pazarló vállalat kötelező imageket is.
     
    fip7, blitzkrieg and Ooorky like this.
  12. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Jóval tisztább...? Legfeljebb akkor, ha min. 30%-a az autóknak villamos és kivágod az összes teherforgalmat a városból. Ez most 0,3% sincs. Szökőévnként látok a MOL bérkocsiját leszámítva full elektromos kocsit a fővárosban. Ez mennyi támogatásba kerülne?
     
  13. blitzkrieg

    blitzkrieg Well-Known Member

    Nem érdekel H.A. halucinációja.
    Már írtam párszor, hogy a napelemes autótöltés teljesen téveszme.
    Az egyik ok: napelem csak nappal termel, az emberek nagy része viszont pont nappal nincs otthon az autójával.
    Másik: párszor levezettük, hogy a napelemmel termelni az áramot a legdrágább mulatság. Akkor miért azzal termelnénk?

    Újautóra most sem tellik a legtöbb embernek (egyébként magánembernek szerintem pénzügyileg nem éri meg új autót venni, nem csak elektromost, benzinest sem).
    Ahogy most is a legtöbben használt autót vesznek, úgy a jövőben is azt fognak, csak akkor majd elektromos használtat.
     
  14. blitzkrieg

    blitzkrieg Well-Known Member

    Arról beszéltem, hogy mit nyer az ország azzal, ha elektromos autók lesznek a belsőégésűek helyett.

    Teherforgalom: ne aggódj, hamarosan az is jön. :)
    A Volvo jövőre dobja piacra az elektromos teherautóját és valószínűleg, annak az aksiját is nálunk gyártják majd.

    A belinkelt cikkeket olvastad? 2-3 milliárd forint az éves keret amit elektromos vásárlásokra adnak, annak is a jó részét állami cégek, önkormányzatok ígénylik (egyik zsebből megy a pénz a másikba). Gondolom megegyezhetünk abban, hogy nem ebbe az összegbe fog belerokkanni az államháztartás.
     
  15. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Fogalmazzunk úgy, hogy szkeptikus vagyok...

    A problémámat nem értetted. 2-3 mrd az költségvetési szinten nem sok. De arra igen, hogy semmire költsed el. Mert ezért érezhető eredményt nem kapsz. Nem érezhető eredményért elbaszni 3 mrd Ft az sok. Nagyon.
     
    bartinieffektus likes this.
  16. blitzkrieg

    blitzkrieg Well-Known Member

    Majd meglátjuk.

    A problémámat nem értetted. 2-3 mrd az költségvetési szinten nem sok. De arra igen, hogy semmire költsed el. Mert ezért érezhető eredményt nem kapsz. Nem érezhető eredményért elbaszni 3 mrd Ft az sok. Nagyon.

    https://infostart.hu/gazdasag/2019/01/25/zold-rendszamok-veget-er-a-hibridesek-jo-vilaga

    Az innovációs miniszter, Palkovics László jó kezdeményezésnek tartja a megkülönböztető táblákat, bevezetése óta - megfogalmazása szerint -
    a régió vezetőjévé vált Magyarország az elektromos meghajtású, illetve hibrid autók számát tekintve 7700-8000 autóval, az egy lakosra jutó számban egy kicsivel még Németországot is megelőzzük.


    Ez a támogatás csak most jár, amíg népszerűsíteni kell az elektromosokat, azért, hogy gyorsabban ráálljanak az emberek. Amikor már venni fogják enélkül is, akkor nem lesz támogatva.
    Érdemes a cikk többi részét is elolvasni. Valószínűleg a kamuhibridek (böhömnagy dízelmotor kis elektromos rásegítéssel a zöldautó cím miatt) sem fogják hamarosan megkapni a zöld rendszámot.
     
  17. alali77

    alali77 Well-Known Member

    https://totalcar.hu/magazin/kozelet/2018/10/25/volvo_xc90_selejt_27_millio_forintert/
    Jó lesz!
    (a linkelt Volvo hibrid hajtásrendszere magyar tervezés, a haver emiatt hagyta ott a céget, mert nem akarta ehhez a nevét adni, pl a hibakódok egy részét szar programozás miatt nem menti el a rendszer)
     
  18. beta

    beta Well-Known Member

    Az EPA honlapjáról:

    [​IMG]

    Persze ez nem csak a CO2, hanem az összes üvegházhatású gáz. Ebben talán nem fogalmaztam elég egzaktul. A közlekedés/szállítás szumma 14%. Ennek egy része csak a személygépkocsi. A lényeg, hogy a személygépkocsik globálisan az üvegházhatásban nem játszanak különösebben nagy szerepet. Tehát az, hogy a személy-gépkocsiknál a dízelmotorok némileg kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki, mint a benzinesek, az kb semmit nem jelent a globális felmelegedés tekintetében. Ellenben a dízel ott helyileg, a lakott területen erőteljesebben bocsát ki az emberi egészségre káros anyagokat, ami viszont igen is számít. Ezért is van arról szó, hogy a dízeleket kitiltsák a városokból. Valamint pusztán pótcselekvés az az EU-ban, hogy a motorok szén-dioxid kibocsátását erőltetik az újabb és újabb határértékekkel. Amivel csak azt érték el, hogy a végén már csak csalással tudták elérni az értékeket, megjelentek az egyliteres, kvadtúrbós pöcsköszörű benzinmotorok, a dízelek meg nyelik az AdBlue-t, mintha csak azzal mennének.

    Ha a globális felmelegedés ellen akarnak küzdeni, akkor az ipar, a mezőgazdaság, az energiaipar területén kell változtatni. Ha a helyi levegő minőségén akarnak javítani, akkor a dízelmotorok nem nagyon maradhatnak.
     
    blitzkrieg, fip7 and alali77 like this.
  19. beta

    beta Well-Known Member

    Pusztán arra utaltam, hogy ha csökkentjük a kibocsátást - amit nem a személy-gépkocsiknál lehet elérni - akkor a természet is csökkenti a szén-dioxid szintet magától is.
     
    blitzkrieg likes this.
  20. Ooorky

    Ooorky Well-Known Member

    Pont azon filóztam, hogy ha most írnám a szakdolgozatomat, ez lenne a témám.
    Budapest 2030 (vagy vmi hasonló szarság).

    10 éven átívelő program, 2020 elején lenne kihirdetve.
    2021.1.1.-től 3000 ccm fölött TILOS behajtani a belvárosba.
    2023.1.1.: dízel 1500ccm, benzin 2000ccm vagy 1500ccm turbo fölött tiltva, kivéve benzines plug-in.
    2025.1.1.: dízel kitiltva, benzin 1000ccm, kivéve benzines plug-in.
    2027.1.1.: csak villany.
    2030.1.1.: SAJÁT tulajdonú járművel közlekedés TILOS.
    kivéve áruszállítás, betegszállítás, stb.

    Kamerás megfigyelő rendszer figyelné a főbb utakat, aki egyszer-egyszer betéved az csak figyelmeztetést kapna, minden más esetben pénzbírság

    Ez a külterületek felé haladva enyhülne, eltolódna, tömegközlekedés teljes egészében elektromos, egyéni közlekedés carsharing-gel, vagy abba integrált taxi szolgáltatással.
    Az ott lakók számára 5 év türelmi idő, ha a járművet a korlátozás életbe lépése előtt vette.

    Szerintem így lehetne racionálisan élhetőbbé tenni a nagyvárosokat, az, hogy ICE helyett villanyjárművek állnak a dugóban kb. sebtapasz a csonttörésre kategória.
     

Ezen oldal megosztása