1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Autó-motor, elektromos járművek, közlekedés

Diskurzus a(z) 'Kantin' témában - molnibalage által indítva @ 2018. február 9..

  1. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    2,5 óránként kb. 0,5-0,75 óra várakozás. Ez egy 500 mérföldes úton is elég szép hosszú holtidő. De, ha valakinek ez belefér, lelke rajta. Csak egy 30-40 ezer dolláros autótól lehet, hogy nem ezt várja az ember. Mivel biztonsági ráhagyás is kell ez azt jelenti, hogy itthon pl. egy Bp-határközeli település-Bp út is kb. 1,5 órával lehet hosszabb, 4,5 óra helyett 6. Azért ez brutálisan sok különbség, ha az ember pl. dolgozik... De még mondjuk rokon látogatásnál is.

    Meg 2 ember. Ekkora távra nem ritka a 4 ember sem. Pl. mi barátaimmal így mentünk mindenhova. Az laza +150 kg. Mondjuk egy eleve 2+ tonnás autónál ez kevésbé érződik meg, de akkor is plusz tömeg.

    Lehet, hogy az üzemanyag költség kisebb és a valós fogyasztás is, csak ha te az akksiba a gyártás során átlagos használat mellett 10-15 évnyi CO2 pöfékelést teszel bele előre, akkor ez a kocsi jelenleg minden, csak nem környezetvédő, mert pont, amikor a CO2 emissziót tényleg vissza kéne fogni, akkor ezek tömeges elterjedése azt okozná, hogy még rátesznek egy lapáttal és majd 10-15 év múlva talán elkezdjük érezni előnyeit is globálisan. A városok levegője picit tisztább lesz tőle, de ehhez is sok kéne. A szálló porral ez sem tud mit kezdeni.

    Szép, szép a haladás, de ez hol lesz tömegek kocsija? Még az USA-ban sem az. A világ 85%-n ez a kocsi a luxus netovábbja... Persze, a ingyen hozzávágják az emberhez és a pateronos közösség úgy havi 1000 USD-vel megdob, akkor elhiszem, hogy ez valakinek olcsó és praktikus is. De ő nem az átlag.
     
    bartinieffektus and fip7 like this.
  2. Ooorky

    Ooorky Well-Known Member

    Mivel egy jv maximum 4 kocsit vihet, ezért tökmindegy, hogy még egy motorvonatot kapcsolsz, vagy plusz kocsit, mindkettőt tartalékból kell kivenni és embert is túlórába kell bevezényelni.

    Flirt IC esetén viszont egyszerűsödne a javítása, mivel személyvonatihoz már van alkatrészbázis, kiképzett személyzet, üzemeltetése is olcsóbb, mint egy mozdony+IC kocsié. Ráadásul a komplett szerelvény alig drágább, mint egy modern mozdony.

    Az, hogy ma IC+ kocsit gyártunk annak az eredménye, hogy anno Ferencék diplomáciai úton voltak a MÁV vezetésével a Spanyol tengerparton és CAF IC kocsi futómű+váz rendeléssel a hónuk alatt jöttek vissza.
    Erre a németek begorombultak, mivel Siemens kocsikról voltak tárgyalások, már a gyártósort is előkészítették. Szopatták is az osztrákokkal együtt a magyarokat, legkisebb hibára félreállítatták a vonatokat, kisoroztatták a kocsikat...
    Új vezetés szerencsére lemondta a CAF kocsikat (ha lesz elegendő IC+ kocsikat ezek egyből mennek a "mellékes" vonalakra, mint Szeged, Pécs), viszont sikerült kissé túllőni, mivel a magyar alvázak alá 400km/h-s Siemens futómű kerül, cserébe a németek megenyhültek...
     
    antigonosz, blitzkrieg and fip7 like this.
  3. csakb

    csakb Active Member

    Igen igazad van, egy elég hülye indulatkomment volt az tőlem. Én is, meg az ismerőseim is sokat szívtak mostanában az elővárosi vonalakon, és elöntötte az agyamat a trágyalé. Legközelebb majd elszámolok 256-ig.
    30 éve járok vonattal, hol gyakrabban, hol ritkábban, és igen, tudom, látom, hogy bazinagy fejlődés volt ez alatt.

    Nekem ugyan van autóm, de ha csak lehet, a tömegközlekedést választom. Budapesten, meg munkába járásra mindenképp.

    Nincsenek bennfentes ismerőseim, ezért nagyon szívesen olvasnák bármit arról, hogy mik is a bajok, ami miatt mégis eléggé döcögős az üzemeltetés, mert ezt azért nem lehet letagadni, habár hivatalosan mégis ezt próbálja a vasút. Ez viszont rettenetesen dühít rengeteg embert, hogy még beismerni sem hajlandóak a hibákat.
     
  4. Kurfürst

    Kurfürst Well-Known Member

    Senki sem akar rábeszélni, amúgyis ezt fogsz venni, mert nem lesz más, az EU már gondoskodott róla a kibocsátási normákkal és CO2 adóval... Nekem ez a kocsi különösebben nekem se tetszik designra és elektromost sem akarok venni, mert minek, ellenben szimplán érdekelnek a tényadatok és a faszi valós tapasztalatai elmond szépen árnyalják a tény- és tapasztalati hátteret nélkülöző ellenpropit.

    Egyébként ízlés és pofon, van egy halom más kocsi ami szintén nem tetszik, mert unalmas/bazári/szimplán gagyi. Ettől még meg lehet ítélni az objektív használati értékét a saját kategórián belül. A Model 3 ebből a szempontból egy jól sikerült, elérhető árú típusnak tűnik a középligában.

    Az hogy kinek mire van ideje, egyénfüggő. Átlagos felhasználás szempontjából nem látom különösebben problémásnak a leállást, és azokat az embereket sem értem, akik kb 300 km (2-3 óra vezetés) után nem akarnak megállni kicsit nyújtózkodni, kajálni, meginni egy kávét, ami simán megvan 20 perc, több is, ha többen is vagytok. Aki 3-400 km-re utazik rendszeresen, annak nem lesz jó választás, arra egyelőre ott van diesel és a hybrid.

    Előbb vezess le 500 mérföldet 6,5 óra alatt egy seggel, aztán térjünk vissza erre a holtidő dologra. Jellemzően ennél még több is van, csak mert az emberek nyújtózkodni akarnak, valakinek pisilni kell stb.

    Kínkeserves ellenérv ez nagyon. A Model 3 hivatalos hatótávja 310 mérföld, az 500 km. Mondjál már nekem magyarorszgi határközeli települést, ami egyébként nem jönne ki 500 km-ből. Kelet-Nyugati irányban az ország úgy 550 km-ből beautózható, szóval aki Sopronból látogatja a fehérgyarmati rokonait, ÉS egy seggel akarja leautózni a megállások nélkül is nettó 6 órás utat, az ne vegyen egyelőre elektromost, mert úgy fél órára meg kell majd állnia.

    De legyen a gyakorlati példa ahogyan a videóban, 320 km és még 15% tartalék. Magyarország ebből a hatótávból kényelmesen beautózható, Budapest-Debrecen kevesebb, mint 250 km és hazai viszonyok között már egy combosabb útnak számít. Helyben meg nyilván töltesz, mert gondolom valamit csinálsz is ott, nem csak oda mész és vissza. Ha nem a fenti extrém példát nem vesszük, itthon legalábbis bármilyen átlagos felhasználásra bőven elég a mostani hatótáv is. Külföldön vagy az USA-ban már vannak korlátok.

    Ha a városi autózásról van szó, akkor a példád szerint egyetlen ember ül a kocsiban, aki 2 km-re levő budira megy autóval, de ha elektromos az autó akkor viszont rögtön a 100 tagú cigányzenakar bőgősei mennek koncertre egy zalai esküvőre.. hááát. Ne túlozzunk egyik irányba se, egyébként is kerekítési hiba.


    CO2 kit érdekel.. a helyi emisszión lehet vele javítani, és környezetvédelmi szempontból ez lenne az előnye, de ez mindegy is, alapvetően a gyakorlati tapasztalatok azt érdekesek. A faszi levezetett 3000+ km-t, klasszikus utazókocsi módban, és nem volt neki különösebben nyűgös, az e-üzemből eredő hátránya annyi volt, hogy kb. 2x annyit kell megállnia.

    Megjegyzem megint - tényleg nem értem azokat az embereket, akik fakír módban tolnak le 500 meg 1000 km-eket. Az ilyen mit csinál, a kocsiban eszik, iszik, ott is végzi a dolgát, belerohad inkább az ülésbe csak ne kelljen 10 percre megállni..? Oké, a területi képviselő az más, de ne belőlük induljunk ki (ők amúgysem kapnak soha Teslát céges kocsinak).

    Az USA-ban relativ rohadt sokat adnak el belőle, olcsónak meg nem lesz olcsó, mert nem a Suzuki ligában játszik, azzal hülyeség összehasonlítani, az ára meg egyébként egy klasszikus, jól felszerelt mid size sedan (35k USD felső- középkategória) árszintjén van. Mid-size sedan pedig ott bőven akad...

    Nyilván nem az átlag magyar fizetéssel és kocsivásárlással érdemes összehasonlítani, mert a magánemberek tekintetében jellemzően kimerül a 3-4 milliós új kocsi, esetleg olcsóbban valami levedlett német import kocsiban, többet az emberek nem tudnak kifizetni. A nagy része így is céges flotta vagy valami leasing, amibe pár millióval fejest lehet ugrani. Itthon ára miatt nem játszik a Tesla népautónak, ahogyan a Audi A6, Camry, Passat stb. sem lesz soha népautó (levedlett német cuccokat most hagyjuk, új autóról beszélek).
     
    blitzkrieg likes this.
  5. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Én nem vezetek és 6,5 órát egy seggel ritkán, bár ismerek olyat, aki egy megállással hazajött Hollandiából...
    Viszont hol írtam azt, hogy egybe kell? Sikerült megint belekötnöd a nagy semmibe...

    Micsoda? Az, hogy minden olyan úton, ami 250 km-nél messzebbre meg kb. 1 órával hosszabb az utad? Ha meg éppen baleset van és kerülni kell, akkor meg matekozni kell a világ nagy részén (még), hogy akkor hol lesz töltő? Vagy az, hogy a gyorstöltő csak akkor lesz gyors, ha egyedül vagy? Vagy, ha egy fej van és éppen beesik előtted valaki, akkor meg lehet várni? Mert ma ez a realitás...

    Nos, a cégnél rendszeresen kellett határközeli településekre járni, mert ott vannak szivattyú és kompresszorállomások, meg valahogy furcsa eloszlása volt a munkának. De egy sokat utazó PM meg aztán minden felé megy. Neki egy ilyen méregdrága autó kb. a szemedbe röhögés kategóriája, mert túl drága az ideje ehhez...

    Bp-Fényeslitke
    Bp-Csurgó
    Bp-Csengersima
    Bp-Pécs

    de külföldi határközeli meló is volt egy időben gyakran. Korneugburg, Telekd, Pozsony, stb. Tényleg kurva jó lett volna, ha emiatt egy órával korábban kell kelni...

    Ha a végponton nincs komoly töltő, akkor bizony a töltőhöz is külön menni kell és az is időveszteség. Ha a gyorstöltőnél bent áll valaki és várnod kell, akkor is hellóbelló idő...

    Ez nem lenne baj, ha a kocsid olcsó, de mondom lehet, hogy velem van a baj, nekem 40 ezer dollárért az az elvárásom, hogy menjek. Amikor akarom. Csak a technológia sajnos nem ilyen a villanyautónál és a kapitalizmus még mindig úgy megy, hogy az idő pénz. Ebből melyiket tudod gyökeresen megváltoztatni...?

    Nem erről írtam. Megint abba kötsz bele, amit nem írtam. Kb. ötvenszer leírtam, hogy városi közlekedésre és agglomerációzásra alkalmas a Tesla. Csak te magad előtt látod, hogy az a fenntartható jövő, hogy 2+ tonnás autók járkálnak és ugyanúgy elfoglalják a város limitált helyét? A villanyautó egy olyan lépcsőfok, ami igazából nem vezet sehova, mert a jövő várostervezésével ütközik össze, hogy úgysem szabadna beengedni az autókat. 40k dollárét venni egy autót, amit idővel még pénzért engednek be a városba nekem valahogy nem tűnik jó ötletnek. Ha meg nem változik a policy, akkor csak annyi fog változni, hogy villanyautó dugó lesz. Tiszta levegő, de még drágább autókkal lenne dugó, bár ilyen ár mellett ezek elterjedtsége vonalvastagságnyi lesz... Csak akkor megint ott vagyunk, hogy a kis és olcsó villanyautóval meg 100-150 km-nél messzebbre nem mész. Akkor két autó kell? Nem jó.

    Egész egyszerűen nem érted meg a problémát és csak 1 gazdag ember szemszögéből vizsgálod. Ez egyfajta hipszter életmód, nem a tömegek közlekedése. Nem látni azt, hogy mikor lesz ez. Mert csodák nincsenek.

    És kinek telik ilyen kocsira? Ez egy hobbi.

    Én sem értem, csak pl. mondjuk a világnak vannak olyan részei, ahol 4-12 órákat is vezetsz és vagy 40+ fok van (kondi folyamatosan megy) vagy télen -20 és hegyek vannak akkor meg a fűtés durván. Ott az elméleti hatótáv alacsony és a népsűrűség is olyan, hogy ott gyorstöltő majd egyszer valamikor lesz. Talán.

    Ez a rohadt sok mindig igen szubjektív értelmezés. Mi alapján veszed ezt a "sokat"? Az aktív flotta alapján? A flotta által megtett utaskm-ekkel felszorozva, ami a valódi használatot is kifejezi? Az új autók közötti arányt nézve? Csak a 4 személyes autókat?

    Alapvetően az a probléma, hogy nem össztársadalmi szinten nézed ennek az egésznek a korlátait. Legalábbis szerintem.


    Sehol nem játszik, még az USA-ban sem. Norvégiában mondjuk igen,bár ott sem bírja a támogatási rendszer és lassan a grid sem. De még ott is támogatták, aztán annyira rácuppantak, hogy néztek egy picit...​
     
  6. blitzkrieg

    blitzkrieg Well-Known Member

    Tudnál erre valami forrást adni, de nem valami zöldbaromságot.
    Én valahogy nem tudom ezt elhinni, hogy ennyire szennyező egy akkugyár.
    A magyar SDI-ban évi több százezer autóba való akkut fognak készíteni jövő évtől, akkor az a gyár lesz Magyarország legnagyobb CO2 kibocsátója?
    Vagy egyáltalán milyen kibocsátása lesz? Mert tudtommal áramot használnak leginkább a gyárban, az meg magyarországon eléggé zöldnek számít Paks miatt.
    Ok, a lítium és egyéb nyersanyagok bányászata környezetszennyező, de nem hinném, hogy környezetszennyezőbb, mint pl. a palaolajbányászat.

    Egyébként meg még ha az akku CO2 töbletet is ad, maga az elektromosautó legyártása (akku nélkül) meg jóval kevesebb CO2 kibocsátással jár, hisz sokkal kevesebb alkatrészből áll.
     
  7. Ooorky

    Ooorky Well-Known Member

    Nekem az elektromos autóval a fő problémám, hogy mesterségesen nagyon durván beavatkoztak a szabad piacba miatta.

    Jelenleg ami Európában folyik az teljes agyhalál, Euro 3/4 környékén elértük az optimumot, azóta maszatolás megy, ráadásul a minimális nyereség eltörpül amellett amekkora szennyezést globálisan a légkörbe nyomunk.
    Én is hazahoztam az ezres turbóval szerelt autómat. 100km-en eléget 6,3 liter benzint.
    Előtte a 2000 köbcentis Euro 3-as dízel elvolt 5,5, 1400-as 5 liter gázolajjal ugyanezeken az utakon, sokkal durvább kigyorsításokkal, menettempóval.
    Mindegyik autó ~1150kg üresen.
    Most akkor hol a különbség?

    Az elektromos autókra adott támogatásból nem lenne célszerűbb pl. afrikai országoknak gázerőműveket építeni?
    Ég és föld lenne a két "befektetés" között a különbség kibocsátáscsökkenés/€ szempontból...
     
    fip7, nyugger and bartinieffektus like this.
  8. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member


    Ebben hangzott el.
    Nem viccből kerül egy 85 kWh akkupakk nagyságrendileg 10k USD-be. Ha sokba kerül egy termék, ami nem szolgáltatás, hanem valóban gyártani kell és anyagot mozgatni az azt jelenti, hogy sok erőforrást használt fel hozzá. És mivel ma a világ nagyrészt fosszilis üzemanyagon él...
     
    fip7, bartinieffektus and therob like this.
  9. blitzkrieg

    blitzkrieg Well-Known Member

    A CO2 kibocsátás szempontjából sokkal célszerűbb lenne, de gazdaságilag viszont teljes csőd lenne Európának.
    Jelenleg a villanyautókra a támogatás egyik zsebből ki, másikba be kategória.
    Európai kormányok fizetnek azért, hogy európai autót vegyél, vagyis növeld az EU gazdaságát.
    Ha Afrikába megy el az a pénz gázerőművekre, akkor olyan, mintha fekete lyukba öntötted volna. Vissza nem jön semmi abból.
     
    Kurfürst likes this.
  10. blitzkrieg

    blitzkrieg Well-Known Member

    Ez nagyon nem igaz. Mivel most kezdik gyártani őket, ezért az árban még benne van a gyárépítés, fejlesztés költsége. Az SDI akkujában jelenleg ezek is benne vannak. Pár év múlva meg jóval olcsóbb lesz.
    Akkor ez azt jelenti, hogy pár év múlva nem lesz olyan szennyező egy akkucsomag gyártása?
    A másik meg amit mondtam. Az SDI áramot használ, ami Magyarországon elég zöldnek számít. Ha meglesz Paks 2, akkor meg mégzöldebb lesz.
     
  11. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Milyen áramot?
    Ez a csökkenő akkuárat folyamatosan hallom, de a 85 kWh-s akkupakk is alig 15%-kal ha lett olcsóbb két év alatt. A sok méregzöld úgy tesz, mintha az exponenciális fázis elején lennék. Túrót. A végén vagyunk.
    https://about.bnef.com/blog/behind-scenes-take-lithium-ion-battery-prices/
    [​IMG]
     
  12. Ooorky

    Ooorky Well-Known Member

    Hány európai akkugyártót tudsz felsorolni?
     
  13. blitzkrieg

    blitzkrieg Well-Known Member

    Egyébként attól még, hogy valami drága, nem feltétlenül szennyezőbb a gyártása, mint egy olcsóbb terméknek.
    Mindennek az árát a kereslet-kínálat határozza meg, és nem az, hogy mennyire szennyező az előállítása. Vagyis, ok, mostanában kezd az is árdrágító tényező lenni, a CO2 kvóta és a különféle környezetvédelmi adók miatt.
    Na de nem az a fő drágító tényező.
    Pl. egy Iphone legyártása 10-szer károsabb, mint egy noname kínai telefoné? Már miért lenne? A kínai munkások kevesebbet finganak, mint az amerikai marketingesek?

    Vagy egy konkrétabb példa: egy akkumulátor jelentős mennyiségű műanyagalkatrészt tartalmaz. Mi pl. ilyeneket gyártunk, ráadásul jó borsos ára van egy-egy kis biszbasznak. Mit gondolsz, ha műanyagvödröt gyártanánk ami százszor olcsóbb, akkor kevesebb CO2 kibocsátása lenne a gyárnak? Hát nem, pont ugyanúgy áramot és műanyagot használnánk, csak sokkal kevesebb mérnök és minőségellenőr dolgozna, meg nem kellene megfelelni kismillió szabványnak és előírásnak.
     
  14. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Nézd meg a legolcsóbb akksik árát kWh-ra fajlagosítva és képedj el. Ennyi. A legolcsóbbhoz képest az ájfónt meg akkor be tudod lőni, hogy mit adnak el neked.
     
  15. blitzkrieg

    blitzkrieg Well-Known Member

    SDI, SK innovation, LG, BYD mind itt gyártanak és jelentős mértékben fejlesztenek is.
    Autóiparban meg az EU világvezető, ami autót itt veszünk az szinte mind itt készült.
    Vagyis a jövőben nem csak az autót fogjuk Európában gyártani, hanem az üzemanyagot is.
    Ellenben az EU-nak mennyi olaja is van?
     
  16. Ooorky

    Ooorky Well-Known Member

    A logikád szerint a Suzuki, Audi és Mercedes magyar autógyártók.
     
  17. blitzkrieg

    blitzkrieg Well-Known Member

    Amíg itt gyártanak, addig japán és német származású de magyar autógyárak. Az a gyár, ami Magyarországon van már akár évtizedek óta, több ezer vagy tízezer magyarnak ad megélhetést, mitől lenne kevésbbé magyar, mint pl. a MOL?
    Mert kiviszi a profitot? Dehát könyörgöm, annak a pénznek egy kis részét viszi ki, amit eleve 90+%-ban külföldről hozott be. Ha úgy tetszik, akkor a saját termékeinknek csinál külföldi piacot valamennyi részesedésért cserébe.
    Persze egy Tesco vagy Lidl-ért (amik tényleg a mi pénzünket viszik ki) nem sajnálkozok, ha eltakarodik és jön helyette egy HASONLÓ vagy JOBB színvonalú magyar. De csak azután, hogy van nála jobb vagy legalább hasonlóan jó magyar!
     
    Kurfürst, svajcibeka and zeal like this.
  18. Ooorky

    Ooorky Well-Known Member

    6 éve bővítették a nyíregyházi Lego gyárat, a Dániából hozták át a gyártósorokat, ezzel véget is ért a Lego dániai gyártása, amit veszel "kínai", "mexikói" vagy "magyar"...
    Az bővítéshez munkaerőt toborzó haverom elmondása alapján meglehetősen prózai oka volt a költözésnek: a magyar munkás fizetése akkoriban ~300 euró volt havonta, egy dáné 1400, ráadásul munkahely teremtés miatt 5 évig adókedvezményt is kaptak, így több profitot tudnak hazavinni.
    Ettől még ugyanúgy Dán cég maradtak, ugyanúgy kivisznek minden fillér profitot, mimt minden más cég, beleértve a most terjeszkedő távol-keleti akkugyártókat.

    SK mérnökei pl. turistavizummal járnak Komáromba felügyelni az építkezést, nem akar egyikük se hosszú távon itt maradni a rabszolgák között.
     
  19. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Most mennyi? Akkor még kaptak ennyire olcsó munkaerőt?
     
  20. Ooorky

    Ooorky Well-Known Member

    5 éve elköltöztem Dunántúlra, gondolom még mindig minimálbért adnak (mikor eljöttem a 2000-es faluban 240-en voltak közmunkán, ez lecsökkent 80 főre).

    Anno én is voltam állásinterjún, elvárták volna, hogy diákmunkásként adjak nemzetközi IT supportot, műszakba járva, a munkaviszony csak addig élt volna amíg diák vagyok. Ez akkoriban bevett szokás volt minden irodista munkánál náluk, kisebb főnököknél is inkább kifizették a tandíjat, hogy fenntartsanak valamilyen hallgatói jogviszonyt...
     

Ezen oldal megosztása