Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 503
5 632
113
Hát akkor rosszul számolt. Ennyi. De erről már volt szó. Ximix is adott forrást a német gCO/kW-ra és én annál alacsonyabbal is azt hoztam ki, hogy nem tisztább úgy, hogy az akksigyártást nem vettem figyelmebe. Tehát nemhogy megenné az akksi difit a német grid paramétereivel, de NŐ a CO2 emisszió ezzel. Persze, ha szerinted ez nem faktor, akkor azzal én nem tudok mit kezdeni.
Dehogy a legszennyezőbb a német. Nézd meg a lengyelt vagy az balti államokat.
Mert a német kb. világátlag vagy az átlag még annál is rosszabb...? Már elnézést, de mi a f*sznak számoljon a franciával, ha a világ nagy része vérostoba módon elutasítja az atomenergiát? Kurvára nem érdekel senkit, hogy egy országban lehetne, a ha világ nag részében nem. Ha majd 500 db reaktor áll építés alatt a fejlett világban, akkor térjünk vissza erre. Addig helyes a német használata. Mert az a realitás. Nem a francia.
Nem értem ezen összevissza gondolatok bedobását. A lovas közlekedés azt lett a múlt, mert a belső égésű motor teljesítményben és ÁRBAN is leváltotta, mert olcsóbb volt. A villanyautónál ez hol áll fent jelenleg? Még árban sem versenyképes nemhogy emisszióban.

Nem, te számoltál rosszul, vedd már észre.
Koreában egy 50 kWh-s akku 6,15 tonna CO2 kibocsátással jár:
https://index.hu/gazdasag/penzbesze...egoldas_az_elektromos_auto_a_klimavaltozasra/
Koreában 1 kWh áramot 536 gramm CO2 kibocsátással állítanak elő:
https://www.electricitymap.org/?page=country&solar=false&remote=true&wind=false&countryCode=KR
Ezek szerint Németországban kb. 4,6 tonna CO2 kibocsátással jár egy akku előállítása, hisz a német grid kb. 400 gramm CO2-t bocsát ki.
Magyarországon ugyanez az akku kb. 3,5 tonna kibocsátással jár, mivel fele annyi CO2-t termelünk, mint a koreiak az áram megtermelésével.
Ennyit az akkuról.
Egy elektromos autó 1 km-en 0,16 kW-ot fogyaszt, ami CO2 kibocsátásban Németországban 64 grammnak felel meg. Magyarországon 43 gramm, Franciaországban 12 gramm. Európában a legszennyezőbb lengyel gridet nézve (700 g CO2) is 112 gramm a kibocsátás.
https://ev-database.org/car/1126/Hyundai-Kona-Electric-64-kWh
Az egész EU áramtermelését alapul véve (296 gramm CO2/kWh) 47 gramm az elektromos autók CO2 kibocsátása.
https://www.eea.europa.eu/data-and-...-of-the-electricity-production-2/assessment-4
Egy benzines autó pedig 6 literes fogyasztással számolva 1 km-ren 143 gramm CO2-t bocsát ki.
http://ecoscore.be/en/info/ecoscore/co2
Akárhogy is nézem, messze kisebb az elektromos kibocsátása, mint a benzinesé, bármelyik európai áramhálózatban van használva az autó.
Az meg nem érdekel, hogy Afrikában ahol szemetet égetnek az erőműben mekkora kibocsátással jár. Valószínűleg úgysem fognak még vagy 50 évig elektromos autót sem látni.
Na de akkor számoljuk ki mennyi a kibocsátása az autónak az élete során.
Vegyük alapul mondjuk 200000 km-t.
200000 km megtétele egy elektromossal az EU gridet alapul véve 9,4 tonna CO2 lesz a kibocsátás. Plusz az akku ami kb. 4 tonna CO2-be kerül az EU gridet használva.
Ez 13,4 tonna CO2.
Ugyanennyi km megtételével a 6 literes fogyasztású benzines kipufog 28,6 tonna CO2-t.

13,4 tonna vs 28,6 tonna 200000 km alatt a jelenlegi EU-s áramhálózattal.

Szólok előre, ha elkezded számolgatni, hogy hát nem is annyi az annyi, mert van pár százalékos vesztesség a töltéskor is meg a hálózatban is, akkor kezd azt is kiszámolni, hogy mennyi CO2 kibocsátással jár amíg kiszedik a földből az olajat, majd áthozzák az óceánon, aztán finomítják és végül a kocsiba kerül.
Egyébként ha rárakok egy 20%-os vesztességet az elektromosra, akkor sincs túl nagy változás.
Szóval kérlek többé ne írd azt le, hogy az elektromos nem kisebb kibocsátású, mint a belsőégésű, mert az hülyeség!
 
M

molnibalage

Guest
Egy elektromos autó 1 km-en 0,16 kW-ot fogyaszt,
Itt abba is lehetne hagyni az olvasást. Mert ez simán nem igaz.

Egy 1,3 tonnás autó átlagos használatban fűtés nélkül sem megy ennyit. Mert a személyautónál is kiszámolható az, hogy a tengelyteljesímény mennyi és ki ne találd már, hogy csak azért, mert elektromos egy kocsi 40%-kal kevesebb kratf elég a tengelyen, mert elfog a röhögés.

  • Autópályán a céges kocsival aug végén légkondival 6,3 l/100 km volt 130-as tempó mellett.
  • 1 liter benzinben van kb. 34,2 MJ/L = 9,5 kWh áram.
  • A kocsi hatásfoka legyen 33%, mert az átlagos hatásfoka 25%, de állandó sebességen jó fordulatszámon van ennyi.
  • 6,3*9,5*0,33 = 19,75 kWh. Tehát ez 1 km-re majdnem 0,2.
És ez egy átlagos tömegű autó volt. Nem egy 1,6-2,3 tonnás elektromos állat. Lehet, hogy neked nem nagy difi, de ez 20%. Tehát ez a 400 és 500 gCO/kWh esetén a vízválasztó...

Még a "papír" adatok szerint is ennél messze magasabb fogyasztások jönnek ki hideg időben, amit te vagy más linket, hogy a papíron 400+ km-es kocsi téled tud talán 250 km-et.. Itthon az év felében 10 fok alatti hőmérséklet van és 3 hónapig -5 és 5 fok között. Ej...

Egy elektromos autó 1 km-en 0,16 kW-ot fogyaszt, ami CO2 kibocsátásban Németországban 64 grammnak felel meg.
Ez sem igaz, mert
  • az átlagos német termelt áram 400 gCO2/kWh felett van
  • a töltési hatásfok és a szállítási veszteség hol van? Én azokkal is számoltam mindkettőre.
Szólok előre, ha elkezded számolgatni, hogy hát nem is annyi az annyi, mert van pár százalékos vesztesség a töltéskor is meg a hálózatban is, akkor kezd azt is kiszámolni, hogy mennyi CO2 kibocsátással jár amíg kiszedik a földből az olajat, majd áthozzák az óceánon, aztán finomítják és végül a kocsiba kerül.
Édes Istenem, már megint. Akkor döntsed már el, hogy mettől meddig vizsgálod, mert én a legutolsó termelőtől kezdve vizsgáltam.
  • Tehát erőmű ---> töltő ---> kocsi ---> tengelyteljesítmény
  • Finomító ---> távvezeték ---> tartálykocsi ---> benzinkút ---> tengelyteljesítmény
És így tisztább volt a benzines a német gridnél vagy közel azonos.
Egyébként meg a döntően fosszilis alapú villamos áram termelésnél hol van annak a része, amit te írtál..? Az talán 0...? Nem, az kb. vehető azonosnak, mint a benzin és gázolajnál. Egyébként, ha meg használnád a keresőt, akkor látnád, hogy a benzin és gázolaj EROI mutatója még mindig bőven 12 felett van, tehát az egész ciklusban annyi, mint az áram ÁTLAGOS szállítási vesztesége, ami 8%.

Szóval kérlek többé ne írd azt le, hogy az elektromos nem kisebb kibocsátású, mint a belsőégésű, mert az hülyeség!
Sajnos nincs igazad. Keresd vissza a számításomat és nézd meg minden faktorát. Az, hogy te mese 0,16 kWh/km-rel számolsz az már önmagában téves, nehogy a többi.
 
  • Tetszik
Reactions: ozymandias

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 503
5 632
113
Itt abba is lehetne hagyni az olvasást. Mert ez simán nem igaz.

Egy 1,3 tonnás autó átlagos használatban fűtés nélkül sem megy ennyit. Mert a személyautónál is kiszámolható az, hogy a tengelyteljesímény mennyi és ki ne találd már, hogy csak azért, mert elektromos egy kocsi 40%-kal kevesebb kratf elég a tengelyen, mert elfog a röhögés.
  • Autópályán a céges kocsival aug végén légkondival 6,3 l/100 km volt 130-as tempó mellett.
  • 1 liter benzinben van kb. 34,2 MJ/L = 9,5 kWh áram.
  • A kocsi hatásfoka legyen 33%, mert az átlagos hatásfoka 25%, de állandó sebességen jó fordulatszámon van ennyi.
  • 6,3*9,5*0,33 = 19,75 kWh. Tehát ez 1 km-re majdnem 0,2.
És ez egy átlagos tömegű autó volt. Nem egy 1,6-2,3 tonnás elektromos állat. Lehet, hogy neked nem nagy difi, de ez 20%. Tehát ez a 400 és 500 gCO/kWh esetén a vízválasztó...

Még a "papír" adatok szerint is ennél messze magasabb fogyasztások jönnek ki hideg időben, amit te vagy más linket, hogy a papíron 400+ km-es kocsi téled tud talán 250 km-et.. Itthon az év felében 10 fok alatti hőmérséklet van és 3 hónapig -5 és 5 fok között. Ej...

Minden adatra adtam forrást, persze te jobban tudod, mennyit is fogyaszt egy elektromos autó.
Megsugom, hogy terepjárók fogyasztanak 0,2 kWh-t.
https://ev-database.org/compare/efficiency-electric-vehicle-most-efficient
Bár lehet, hogy te az elektromos fogyasztását úgy méred, hogy egyszerre menjen a klíma is és a fűtés is, míg a benzines meg soha életében el sem hagyja az autópályát.

De ha szerinted nem ennyit fogyasztanak, akkor adj te pontosabb forrásokat!

Ez sem igaz, mert
  • az átlagos német termelt áram 400 gCO2/kWh felett van
Jah igaz, 419 gCO2/kWh, de nem mindegy? Az egész EU-s gridet vettem alapul a számításoknál.

a töltési hatásfok és a szállítási veszteség hol van? Én azokkal is számoltam mindkettőre.

Úgy tudtam, hogy megint elkezded reszelni a semmit!
Legyen: 20%-os vesztességet ráteszek, ez így 16,08 tonna az elektromosnak.
Na akkor a benzinesre mennyit tegyek? Mert az fix, hogy a palaolaj nem jön ki magától a földből és nem lesz belőle magától benzin.

Édes Istenem, már megint. Akkor döntsed már el, hogy mettől meddig vizsgálod, mert én a legutolsó termelőtől kezdve vizsgáltam.
  • Tehát erőmű ---> töltő ---> kocsi ---> tengelyteljesítmény
  • Finomító ---> távvezeték ---> tartálykocsi ---> benzinkút ---> tengelyteljesítmény
Mégis hol számoltad a benzines vesztességeket? Mennyi CO2 keletkezik addig, amíg a földben levő olajból 1 liter benzin lesz?
 

Ooorky

Well-Known Member
2016. szeptember 1.
9 779
44 959
113
Afrika nagy részén most épül ki a 24 órás áramellátás, ehhez égetnek szenet. Meg a gyáraikhoz amiket az új kínai/indiai gazdáik építenek.

Az autózás is terjedőben van, ha olcsóbb lesz a kőolaj, mert nekünk nem kell, akkor az is fel fog pörögni, 20+ éves EU-ból odavitt roncsokkal és harmadvonalbeli indiai/kínai autókkal.

Erről beszélt Putyin is gréta kapcsán. Több száz millió afrikai akar úgy élni, mint egy svéd, erről az álmukról nem fognak lemondani, mert azt mondják nekik, hogy kvótázni kellene blabla. Nekik nem fér bele egy akkora életszínvonalvesztés, amivel a "környezettudatos" életmódra átállás jár, mert már annak is örülnek, hogy van este áram.
 
M

molnibalage

Guest
Jah igaz, 419 gCO2/kWh, de nem mindegy? Az egész EU-s gridet vettem alapul a számításoknál.
5% difi.

A bibi az, hogy az ilyen 3 faktornál 5-10% tévedésből a végén lesz összesen úgy 20%.

Ezen esik át oda a villanyautó, hogy nem tudod rá azt mondani, hogy egyáltalán az akksi legyártását valaha visszatermeli, mert kvázi nem tisztábbak. Ez a 20% bizonytalanság, ha így akarod hívni, az pont ez.

Úgy tudtam, hogy megint elkezded reszelni a semmit!
A semmit?
  • A grid átlagos vesztesége eleve 8%, tehát 92% a hatásfok.
  • A lassú töltés hatásfoka is legfeljebb 95%. (Bár egyesek meg folyamatosan a gyorstöltőkkel álmodnak, ahol ez 80% tája, szóval LOL). A kettő szorzata 0,87. Erre jön rá az 5% CO2 tévedés, az már 0,83. Ez összes 17%. Ez sok. Ha meg sok autó lesz és igaz egyesek álma, akkor a sok gyorstöltés miatt még nagyobbat tévedsz.
Azért legyen már egy minimális érzékenység vizsgálat, hahó...

Na akkor a benzinesre mennyit tegyek? Mert az fix, hogy a palaolaj nem jön ki magától a földből és nem lesz belőle magától benzin.
Bocsánat, de ez az a pont, ahol kezdem elveszteni türelmemet.
Melyik részét nem érted annak, hogy amíg kb. 70%-ban fosszilis alapú villamosáram termelés van, addig ott ezek a hatások ugyanúgy megvannak...? hm...? Ezért ezt azonosnak vettem.

Tehát a
föld alól kitermelés --->szállítás ---> szénhidrogén finomítás
az egyenlő a
föld alól kitermelés --->szállítás ---> tisztítás* ---> erőműben áram termeléssel.

* Ugye nem tetszik gondolni, hogy a föld alól 95% metán jön fel, meg erőművi tüzelőolaj vagy kazánban elégethető minőségű olaj?

Ezek után jön a termelőtől a tengelyig
.

Mégis hol számoltad a benzines vesztességeket? Mennyi CO2 keletkezik addig, amíg a földben levő olajból 1 liter benzin lesz?
Lásd fent. Ez azonosnak vettem az áramnál.
Mert az áramnál ezt hol vetted? Ja, sehol. De én ezt is néztem.


Ahogy mondtam a gázolaj EROI értéke messze 10 felett van, olyan 12-18 forrástól függően emlékeim szerint. Arab államokban ennél szélsőségesen magasabb. A 10 azt jelenti, hogy a teljes energia tartalmát, amit elégetéskor kapsz, az 10-szere annak, amit eltoltál rá, hogy benzin legyen belőle. Ez a teljes hatásfokot 10%-kal rontja. Ha az EROI 20%, akkor kb. 5%-kal.

Bocsánat, de most felhúztál, hogy ennyire értetlen vagy. Csak értő olvasás kellett volna.
 
  • Tetszik
Reactions: bartinieffektus

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 112
45 408
113
Nem üzemanyagot gyártunk, hanem üzemanyagtankot.
Mivel az elektromos áram nem minősül energiahordozónak ezért technikailag az üzemanyag a szén, olaj, földgáz, urán...

A probléma az, hogy amiről mi lemondunk azt más fogja elégetni. Ha nem mi akkor Botswana, India, Nigéria... Szűretlenül nyomja az erőmű a szén, az autója az ólmozott benzin füstjét.

Nem megoldjuk a problémát, hanem jólétet csökkentve áthelyezzük és fokozzuk.
És mivel fogja elégetni? Milyen belsőégésűvel? Ha már nem gyártanak olyat? OK, megkapják a fejlett világból a 15-20 éveseket (nem mindegyiket, mert azért nem minden autó végzi a 3. világban), de egy idő után azok is elfogynak nem? Ugyan ez volt a helyzet a gőzgépekkel is nem? :rolleyes:
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 112
45 408
113
Afrika nagy részén most épül ki a 24 órás áramellátás, ehhez égetnek szenet. Meg a gyáraikhoz amiket az új kínai/indiai gazdáik építenek.

Az autózás is terjedőben van, ha olcsóbb lesz a kőolaj, mert nekünk nem kell, akkor az is fel fog pörögni, 20+ éves EU-ból odavitt roncsokkal és harmadvonalbeli indiai/kínai autókkal.

Erről beszélt Putyin is gréta kapcsán. Több száz millió afrikai akar úgy élni, mint egy svéd, erről az álmukról nem fognak lemondani, mert azt mondják nekik, hogy kvótázni kellene blabla. Nekik nem fér bele egy akkora életszínvonalvesztés, amivel a "környezettudatos" életmódra átállás jár, mert már annak is örülnek, hogy van este áram.
Viszont ne feledd el, hogy Afrika egésze sokkal ideálisabb helye a napenergia kihasználásának, mint a fejlett világ földrajzi elhelyezkedése.
Ott még sokkal hamarabb fogják a relative olcsó PV paneleket választani, minthogy rohadt drága fosszilis erőművet építsenek!
 

Ooorky

Well-Known Member
2016. szeptember 1.
9 779
44 959
113
Viszont ne feledd el, hogy Afrika egésze sokkal ideálisabb helye a napenergia kihasználásának, mint a fejlett világ földrajzi elhelyezkedése.
Ott még sokkal hamarabb fogják a relative olcsó PV paneleket választani, minthogy rohadt drága fosszilis erőművet építsenek!

Mi a drága?
A nagyrészt helyileg felépíthető erőmű (nincsenek biztonsági meg egyéb előírások!) amibe betolják a helyileg bányászott szenet és 24/7 van áram vagy az import napelem ami ráadásul nem is mindig termel?
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg and fip7

aamen

Well-Known Member
2015. november 28.
1 414
6 894
113
Ott még sokkal hamarabb fogják a relative olcsó PV paneleket választani, minthogy rohadt drága fosszilis erőművet építsenek!

izé
hogy a rákba lehet 24 órás áramellátást szervezni napból ugyanannyi fosszilis kapacitás nélkül
amit le lehet többé vagy kevésbé kapcsolni amikor és amennyire a napnak sütni méltóztatik
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

Ooorky

Well-Known Member
2016. szeptember 1.
9 779
44 959
113
izé
hogy a rákba lehet 24 órás áramellátást szervezni napból ugyanannyi fosszilis kapacitás nélkül
amit le lehet többé vagy kevésbé kapcsolni amikor és amennyire a napnak sütni méltóztatik

Meg itt nem európai szintű áramellátásra kell gondolni, legyen minden házban 1 db lámpa + családonként (4-5 ház) egy hűtő/tv.
Ehhez bőven elég egy kisebb hőerőmű régiónként + néhány száz kilóméter kábel.


Btw. hogy valamennyire témánál maradjunk, ugandai villanyautó:

Szerk. most nézem, hogy az EVS sima ICE, az EV a villany
http://www.kiiramotors.com/kiira-ev/
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 584
4 670
113
.
Vagy a Maruti helyett épülhetne VW gyár is ~euro 3-as szabványú golfok, pólók gyártósorával.


Dél/Közép Amerikában (nem tudom pontosan melyik ország) megy ez, pár éve(bár lehet volt az 10 is :oops:) még volt vadiúj 2 es golf.

Szerintem Dél Afrika lehetett az. Ott futott a Golf 1 gyártása 2009-ig. Ha érdekel Citi Golf néven keresd.
Dél Amerikában Brazília a nagy játékos ebben. Fiat Unot ha jól emlékszem 2014-ig gyártották. A bogár a kétezres évek közepéig, a VW T2 pár éve még gyártásban volt.
Dél Amerikában a nyolcvanas évektől a VW a Gol márkát futtatta. Nem volt köze a Golfhoz. Saját alvázat terveztek neki, meg eleinte a Bogár 1300 köbcentis léghűtéses motorját kapta.
Érdekesség, hogy Dél Afrikában a Golf után a Gol harmadik generációját kezdték gyártani.
Ami még érdekes lehet, hogy Brazília nagy etanol gyártó, és ezt a kisautót a brazíl piacon a nyolcvanas évek közepe óta forgalmazzák etanolra optimalizált motorokkal is.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 503
5 632
113
Afrika nagy részén most épül ki a 24 órás áramellátás, ehhez égetnek szenet. Meg a gyáraikhoz amiket az új kínai/indiai gazdáik építenek.

Az autózás is terjedőben van, ha olcsóbb lesz a kőolaj, mert nekünk nem kell, akkor az is fel fog pörögni, 20+ éves EU-ból odavitt roncsokkal és harmadvonalbeli indiai/kínai autókkal.

Erről beszélt Putyin is gréta kapcsán. Több száz millió afrikai akar úgy élni, mint egy svéd, erről az álmukról nem fognak lemondani, mert azt mondják nekik, hogy kvótázni kellene blabla. Nekik nem fér bele egy akkora életszínvonalvesztés, amivel a "környezettudatos" életmódra átállás jár, mert már annak is örülnek, hogy van este áram.

Afrikában az autózás ígyis-úgyis terjedőben lesz ahogy tellik az idő, ha fogyasztunk mi európaiak olajat ha nem, ha megy le az ára, ha nem.
Olyan nincs, hogy ma nekik nem jut olaj, holnap meg ha mi nem fogyasztunk, akkor nekik jutni fog.
Az olajat bárkinek eladják a világpiacon, aki kifizeti.
Olyan sem lesz, hogy ha nekünk európaiaknak nem kell az olaj akkor annyira lemegy az ára, hogy hirtelen az afrikaiak jóval többet fognak venni.
Persze, valamennyit lejjebb megy ha csökken a fogyasztás, de sokkal jobban nem tud, mert annak is van egy kitermelési költsége. Ha nagyon olcsó, akkor sokan abbahagyják a termelését, mert senki sem termeli ki azért, hogy veszítsen rajta.
10-20%-os esések beleférnek, az viszont nem növeli meg ugrásszerűen az afrikaiak fogyasztását. Volt már 45 dolláros árfolyam is, nem is olyan rég, mégsem nőtt meg jelentősen a fogyasztásuk. Annál lejjebb meg nem mehet, mert akkor bezárnak a drágán termelők pl. a palaolaj és a tengeri fúrótornyok (pontosabban nem bezárnak, hanem nem nyitnak újakat a kimerülők helyett).

Az meg szerintem nem jó válasz, hogy ha Afrika ígyis-úgyis egyre több CO2-t bocsát ki, akkor mi is bocsássunk.
Ma már van lehetőségünk, hogy csökkentsük a kibocsátást, akkor legalább mi tegyük meg.
Egyébként meg Afrika fog a leghamarabb és a legjobban szívni a felmelegedéssel, szóval rá fognak ők is jönni, hogy ha ők nem cselekednek, akkor ők szívják meg először. Ha meg nem jönnek rá, akkor meg szívnak. Nekünk csak annyit kell csinálni, hogy nem hagyjuk a hajóikat kikötni Európában.
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 503
5 632
113
5% difi.

A bibi az, hogy az ilyen 3 faktornál 5-10% tévedésből a végén lesz összesen úgy 20%.

Ezen esik át oda a villanyautó, hogy nem tudod rá azt mondani, hogy egyáltalán az akksi legyártását valaha visszatermeli, mert kvázi nem tisztábbak. Ez a 20% bizonytalanság, ha így akarod hívni, az pont ez.


A semmit?
  • A grid átlagos vesztesége eleve 8%, tehát 92% a hatásfok.
  • A lassú töltés hatásfoka is legfeljebb 95%. (Bár egyesek meg folyamatosan a gyorstöltőkkel álmodnak, ahol ez 80% tája, szóval LOL). A kettő szorzata 0,87. Erre jön rá az 5% CO2 tévedés, az már 0,83. Ez összes 17%. Ez sok. Ha meg sok autó lesz és igaz egyesek álma, akkor a sok gyorstöltés miatt még nagyobbat tévedsz.
Azért legyen már egy minimális érzékenység vizsgálat, hahó...


Bocsánat, de ez az a pont, ahol kezdem elveszteni türelmemet.
Melyik részét nem érted annak, hogy amíg kb. 70%-ban fosszilis alapú villamosáram termelés van, addig ott ezek a hatások ugyanúgy megvannak...? hm...? Ezért ezt azonosnak vettem.

Tehát a
föld alól kitermelés --->szállítás ---> szénhidrogén finomítás
az egyenlő a
föld alól kitermelés --->szállítás ---> tisztítás* ---> erőműben áram termeléssel.

* Ugye nem tetszik gondolni, hogy a föld alól 95% metán jön fel, meg erőművi tüzelőolaj vagy kazánban elégethető minőségű olaj?

Ezek után jön a termelőtől a tengelyig
.


Lásd fent. Ez azonosnak vettem az áramnál.
Mert az áramnál ezt hol vetted? Ja, sehol. De én ezt is néztem.


Ahogy mondtam a gázolaj EROI értéke messze 10 felett van, olyan 12-18 forrástól függően emlékeim szerint. Arab államokban ennél szélsőségesen magasabb. A 10 azt jelenti, hogy a teljes energia tartalmát, amit elégetéskor kapsz, az 10-szere annak, amit eltoltál rá, hogy benzin legyen belőle. Ez a teljes hatásfokot 10%-kal rontja. Ha az EROI 20%, akkor kb. 5%-kal.

Bocsánat, de most felhúztál, hogy ennyire értetlen vagy. Csak értő olvasás kellett volna.

Igen, én is csak ismételni tudom, hogy csak értő olvasás kellene.

Jössz itt az 5%-os tévedésemmel a német kibocsátással kapcsolatban, amikor eleve a TELJES EU áramhálózatának a széndioxid lábnyomából számoltam mindent.
Direkt nem az egyes országokét, hanem a teljes EU-t.

13,4 tonna vs 28,6 tonna 200000 km alatt a jelenlegi EU-s áramhálózattal.

Aztán megint jössz a 8%-os hálózati vesztességgel, amikor én meg ráraktam egy 20%-osat, mert előre tudtam, hogy belekötsz abba.

Legyen: 20%-os vesztességet ráteszek, ez így 16,08 tonna az elektromosnak.

Szóval még mindig ott tartunk, hogy egy elektromos autó Európában 16,08 tonna CO2-t bocsát ki 200000 km alatt (az AKKU LEGYÁRTÁSA IS BENNE VAN), míg egy benzines meg 28,6 tonnát ugyanennyi km alatt.

0,16 kWh-s fogyasztásszal számoltam az elektromosnál, mert annyit adnak meg mindenhol a Hyundai Kona-ra (de a többi hasonló autóra is ilyen értékek vannak).
A hagyományos autónál meg 6 literes benzinfogyasztással számoltam pedig a Hyundai Kona benzines változatára meg 7,3 litert írnak. Szóval igencsak a benzines autó irányába voltam elfogult a számításoknál.
 
M

molnibalage

Guest
I
0,16 kWh-s fogyasztásszal számoltam az elektromosnál, mert annyit adnak meg mindenhol a Hyundai Kona-ra (de a többi hasonló autóra is ilyen értékek vannak).
A hagyományos autónál meg 6 literes benzinfogyasztással számoltam pedig a Hyundai Kona benzines változatára meg 7,3 litert írnak. Szóval igencsak a benzines autó irányába voltam elfogult a számításoknál.
Röhögök. A 6,3 liter 130-as tempónál mért fogyasztás.
A villanyautó fan H.A. oldalán meg vicces látni, amikor az imádott Teslája télen 37 km-en 0,236 kWh/km fogyasztást mutatott...
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 503
5 632
113
Röhögök. A 6,3 liter 130-as tempónál mért fogyasztás.
A villanyautó fan H.A. oldalán meg vicces látni, amikor az imádott Teslája télen 37 km-en 0,236 kWh/km fogyasztást mutatott...

Te tudod mit jelent az ÁTLAG szó?
Tudod Európában nincs egész évben tél.
Jah és azt tudod, hogy egy autó nem csak autópályán szokott menni. Sőt, megkockáztatom, hogy az autók nagyobb részt a városokban közlekednek. Ott meg pont az elektromos nagyon keveset fogyaszt, a hagyományos meg nagyon sokat.
Ezek a dolgok ne zavarjanak.

Real Rangebetween 280 - 595 km
City - Cold Weather 390 km: 0.164 kWh/km
Highway - Cold Weather 280 km: 0.229 kWh/km
Combined - Cold Weather 335 km: 0.191 kWh/km
City - Mild Weather 595 km: 0.108 kWh/km
Highway - Mild Weather 365 km: 0.175 kWh/km
Combined - Mild Weather 460 km: 0.139 kWh/km
Indication of real-world range in several situations. Cold weather: 'worst-case' based on -10°C and use of heating. Mild weather: 'best-case' based on 23°C and no use of A/C. The actual range will depend on speed, style of driving, climate and route conditions.
https://ev-database.org/car/1126/Hyundai-Kona-Electric-64-kWh

Te 0,2 kWh/km-rel számoltál, miközben az szinte a lehető legnagyobb fogyasztása egy elektromosnak (autópályán, fűtéssel 0,229 kWh). Városban fűtés nélkül 0,108 kWh-t fogyaszt. Na ebből jön ki a 0,16-os ÁTLAG.
Ugyanígy a te céges autód amelyik 6,3-at fogyaszt autópályán az jóval többet fog fogyasztani a városban.
 
M

molnibalage

Guest
Te tudod mit jelent az ÁTLAG szó?
Tudod Európában nincs egész évben tél.
Jah és azt tudod, hogy egy autó nem csak autópályán szokott menni. Sőt, megkockáztatom, hogy az autók nagyobb részt a városokban közlekednek. Ott meg pont az elektromos nagyon keveset fogyaszt, a hagyományos meg nagyon sokat.
Ezek a dolgok ne zavarjanak.

Real Rangebetween 280 - 595 km
City - Cold Weather 390 km: 0.164 kWh/km
Highway - Cold Weather 280 km: 0.229 kWh/km
Combined - Cold Weather 335 km: 0.191 kWh/km
City - Mild Weather 595 km: 0.108 kWh/km
Highway - Mild Weather 365 km: 0.175 kWh/km
Combined - Mild Weather 460 km: 0.139 kWh/km
Indication of real-world range in several situations. Cold weather: 'worst-case' based on -10°C and use of heating. Mild weather: 'best-case' based on 23°C and no use of A/C. The actual range will depend on speed, style of driving, climate and route conditions.
https://ev-database.org/car/1126/Hyundai-Kona-Electric-64-kWh

Te 0,2 kWh/km-rel számoltál, miközben az szinte a lehető legnagyobb fogyasztása egy elektromosnak (autópályán, fűtéssel 0,229 kWh). Városban fűtés nélkül 0,108 kWh-t fogyaszt. Na ebből jön ki a 0,16-os ÁTLAG.
Ugyanígy a te céges autód amelyik 6,3-at fogyaszt autópályán az jóval többet fog fogyasztani a városban.
Te az esetek számával súlyozol és nem az üzemórák számával. Mióta elérhető a légkondi a kocsikban, kb. senki nem húzza le az ablakot. Ez kb. azt jelenti, hogy ápr-szept között a légkondi megy, október végétől meg már közepéig a fűtés. Ebből te képes vagy kihozni azt, hogy a súlyozott középfogyasztás lesz az átlag. Kemény.

Ezen felül, ha lesz gyorstöltés, akkor már relatíve kevés gyorstöltő autó is borítja a hatásfok láncot, mert a 95% hatásfokú lassú töltéshez képest a 80-85% az iszonyatosan sokat ront. Meg minél több autó, annál magasabb a messzebre is menők aránya, akik gyorstöltenek.

Ezen felül, ahogy mondtam, a változókkal az jön ki, hogy hibahatáron belül van az, hogy pusztán az üzemanyagot nézve akkor kisebb-e a CO2 lábnyom. Ha kb. u.a. akkor soha nem termelik vissza a akksi legyártását ÉS újrahasznosítását, mert ezt elegánsan kihagytad a ciklusból....

Van olyan ország, ahol ez extrém magas futás esetén összejöhet, de többségében még azon országok vannak, ahol ez nem áll fent. Esetleg nézzed már meg fejlett ipari államokat, hogy milyen szélességi körön van Európában, Amerikában és máshol. Ausztrália délen van, csak ott meg meleg van...

Szóval egyelőre nem nagyon látni azt, hogy globálisan hol környezetvédő a villanyautózás, mert pl. a 3. világ lítium termelésének szennyezését az nem számolják bele. Tiszta udvar rendes ház....
... mert szomszédhoz van átdobva az elektronikai hulladék...
 
  • Tetszik
Reactions: notaricon