1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Autó-motor, elektromos járművek, közlekedés

Diskurzus a(z) 'Kantin' témában - molnibalage által indítva @ 2018. február 9..

  1. Ooorky

    Ooorky Well-Known Member

    Amit a vasút számol azt maximum erős ajánlásként kezelik, majd M&M eldönti hogyan éri meg megépíteni neki, a többit a szakszolgálatok megoldják.
    Valahogy.

    Megyénként 500kw ráterhelése ideiglenesen lófasz kategória, ~3-4 vonat áramfelvétele.
    Ha van alállomás akkor van 120kV is, még egyszerűbb egy busztöltő létesítése.
     
    bartinieffektus likes this.
  2. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

  3. Loken

    Loken Well-Known Member

  4. blitzkrieg

    blitzkrieg Well-Known Member

    Légy már olyan kedves és számold ki te is (ha már az én számításaimat és forrásaimat nem fogadtad el), hogy még a legszennyezőbb lengyel árammal is zöldebb egy elektromos autó, mint egy belsőégésű.
    A lengyelnél meg szinte az összes többi ország tisztábban termeli az áramot.
     
  5. blitzkrieg

    blitzkrieg Well-Known Member

    Jah és mégvalami.
    A szénerőműveket gőzerővel zárják be az EU-ban.
    Magyarország pl. 2029-ig minden szénerőművet bezár.
    A mátrai erőmű már jövőre leállít 200 MW-ot.
    Ezt is egy benfentes mondta:

    A Mátrai Erőmű hosszú távú, 2030-as stratégiájának fókuszában a dekarbonizáció áll, összhangban a szektort világszerte uraló trenddel, az országok gyakorlatilag egymásra licitálnak, hogy ki mikor fogja bezárni a szénerőműveit. Az önök terveiben meddig szerepel a lignit?
    A lignites kapacitásból 2029-ig 600 megawattot kívánunk üzemben tartani, 200 megawattot ez év végén és jövőre le fogunk állítani, mivel az EU előírásai szerint ez a két kisebb blokk nem működhet tovább. Lignitet 2029-ig kívánunk használni, a blokkokat - amennyiben a jelenlegi direktívák maradnak - 2028-2029-ben lépcsőzetesen fogjuk kifuttatni.

    https://www.portfolio.hu/uzlet/2019...rai-eromu-teljes-atalakulast-terveznek-318559
     
  6. blitzkrieg

    blitzkrieg Well-Known Member

    Miért menne tönkre az európai autóipar?
    A német autógyártók köszönik szépen jól vannak, ők is átállnak az elektromos autózásra:
    http://jarmuipar.hu/2018/11/elektromos-forradalmat-indit-volkswagen/
    https://www.portfolio.hu/uzlet/20191008/elektromos-auto-forradalom-jon-az-audinal-403181
     
  7. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Végtelenül kedves a kérésed, hogy hozzam ki azt, amit elképzelsz és nem azt, ami valóság...
    Első körben akkor rögzítsük le, hogy mivel az áramtermelés CO2-őt nézzük, akkor mettől meddig vizsgáljuk.

    • Villanyautó. Erőmű ---> grid szállítás hatásfok (92% hatásfok = 8% átlagos veszteség) ---> töltési hatásfok (ez legyen 90%, otthon vs gyorstöltés átlaga) ---> kinyerés hatásfok (ez legyen 98%, ebben a töltésvesztés is benne van a hőmérsékletek miatt) ---> motor hatásfok (legyen jóindulatúan 95%)---> fajlagos fogyasztás / km akkor legyen 0,16 kWh/km, mert te ebben szentül hiszel.

      Ebből számolunk és azt, hogy akkor az erőműben mennyit kell termelni, hogy a kocsi tengelyén legyen 1 kWh.

    • Benzing / go. ---> távvezetéki szállítás (tudom mibe kerül átlagosan itthon távvezetéken magyar áram árral 1 tonna anyag szállítása) ---> tankautós szállítás (ez 150 km-re 2x100 liter úgy, hogy kivisz 30 ezer litert ----> motor és hajtáslánc hatásfok (25%?) ---> fajlagos fogyasztás lehet akkor itt is 0,16? Mert mitől kellene több energia mozgatása egy másik autóhoz, ami könnyebb is?
    Azt tudom, hogy egy átlagon benzines kocsi, amiket láttam 10+ év alatt sok százezer km-et futni 6,5-7 liter / 100 km között fogyasztottak úgy, hogy város és autópályás repesztés a divat. 9,5 kWh/L a dízel üzemanyag energiasűrűsége. Ha ebből kiszámolod 25% hatásfokkal, akokr 6,5 literes fogyasztás = 0,154 kWh/km, 7 literes fogyasztás = 0,166 kWh/km.

    (Legutóbb Paksra mentem, bőven volt 130-as szakasz benne és így jött ki a fogyasztás augusztusban kondizva 6,2 liter/100 km-re.)

    Ez így mehet?


    Hát, ez alapján nem értem a nagy villanyautó fanfárt.
    • Az igen erős superchargerekkel is csigalassú az út. És nem tél volt a videó készítés idején, ha jól értem, amikor fűteni is kell...
    • Egy 250-300 km hosszú napi ingázásban még talán elviselhető a töltési idő eltérés, ha lenne mindenhol supercharger. De nincs. És nem is lesz még egy ideig. Nem a 22,5 kW-os töltőkre gondolok... De ez is azt jelenti, ha dolgozol, akkor egy ilyen trip is kb. 1,5 órával dobja meg a munkaidő hosszát alsó hangon.
    • Meg olyanok, hogy 7-8% töltéssel ér oda töltőhöz? Ez aztán a "biztonsági ráhagyás". Csak essen be egy esemény az úton és lerohadsz vele aztán pisloghatsz ki a fejedből.
    • Extrém hosszú utakon kb. kényelmetlen. Ami egy mezei autóval lehozható 8-10 órás úttal ezzel átesel a "bőven kifáradok és álmosan vezetek" kategóriába vagy, ha másnap kelned kell, akkor mínusz pár óra alvás.
    • Ha meg másnap is menni kéne valahol, akkor megint állhatsz rá superchargerre, mert otthon nem tudsz bele sokat tenni, lásd a videó végén a 8 órás töltési időt otthon.
    • 80 Ft/kWh áram ára. Az igen. Úgy, hogy kisfogyasztónak 37 Ft/kWh. Na, akkor képzeljük el, hogy ha nem lenne -20% rezsicsökkentés, amit máshol beszednek és szépen lassan elkopik a hálózat... meg azt, hogy ha ráteszik a jövedéki adót, ami azonos célra használt dízelen rajta van.
    Kinek mi a hobbija...

    És szerinted mi fog termelni majd akkor? Gázerőmű. Mert más nagyon nem lesz. Vagy import. Fasza. Végén 40% lesz már az import? (Az energia iparban dolgozom, rálátok a témára azért valamelyest.)
     
  8. blitzkrieg

    blitzkrieg Well-Known Member

    Ha ez a hír tényleg aggodalomra ad okot a német autóiparban, akkor meg is érdemlik, hogy lehúzzák a rolót. A német autógyárak már szinte mind ütik a 100 évet, ha őket leveri egy sehonnai Tesla, akkor nem kár értük.

    Bár szerintem csak sima Teslás szenzációhajhászás az egész cikk. A jövőben is a németek lesznek a toppon autógyártásban.
     
    Loken likes this.
  9. blitzkrieg

    blitzkrieg Well-Known Member

    Magyarország, Finnország, Szlovákia atomerőművet épít, lengyelek szemezgetnek vele, franciáknál 6 blokk fog épülni, románok szintén bővíteni akarnak.
    Ez csak ami gyorsan eszembe jutott.
    Norvégoknak, osztrákoknak, svédeknek rengeteg vízerőmű van.
    Igazából csak a németek, lengyelek, hollandok, csehek és baltiak használnak nagyon sok szenet.
    Akik a megújulókkal baromkodnak, azok gázt fognak használni, mert csak az tudja lekövetni a megújulók hatalmas ingadozását.
     
    Kurfürst likes this.
  10. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Gyerekeeeek! Akkor most tegye fel a kezét, aki heti szinten legalább egyszer megy 1200+km-es utakat! HÉÉHHÓÓÓ
    Nagyszerű, akkor ti vagytok a dízel célközönsége! :D @Celebra te leteheted, te most nem játszol! :rolleyes:
    ÉÉÉsss akkor most tegye fel a kezét, aki heti minimum 3-4x (vagy többször), max. 150km-es távolságra közlekedik az autójával!
    Na gyerekek ti vagytok a villanyautó célközönsége.
    Dobom a pöttyöslabdát is! Ha ígénylitek! :p:D
    Igen! A Becsületesneppernek nem való, mert Ő heti 1x-2x-3x megy ki "németbe" és simán befigyel neki heti akár 3-5000km is.
     
    Kurfürst and blitzkrieg like this.
  11. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Mo esetén ez csak kapacitás megtartás, ettől sokkal tisztábbak nem leszünk.

    Itt nézegesd a többit, hogy a beépített kapacitások mennyire fognak megváltozni. Minden országra klikkelve látod a beépített kapacitásokat.
    https://www.electricitymap.org/?page=country&solar=false&remote=true&wind=false&countryCode=FI


    Szlovákia esetén valóban növeli fogja a nuki részarányt, de egy 5,5 milliós ország = csepp a tengerben.
    Lengyel termelés perpill 700 gCO/kWh felett van. 30GWe beépített kapacitás. Ha 20 éven belül felhúznak akár 6-8 blokkot is, akkor sem lesznek a magyar tisztaság közelében sem főleg, ha közben nő az igény is.

    AUT kb. magyar tisztaságú perpill úgy, hogy iszonyatosan sok vizierőművük van. Perpill gázerőművek zakatolnak...
    https://www.electricitymap.org/?page=country&solar=false&remote=true&wind=false&countryCode=AT

    Egész egyszerűen nem értelek. Európa nagy átlaga bőven a 300 gCO2/kWh felett van. Az n+1-szer felsorolt 3 állam tiszta egész évben. NOR, SWE és FRA. Csá. Ennyi.

    Dánia ekkora ingadozásra képes. Tegnap 200 alatt voltak. Ma meg 400 közelében. Ergo egész évben ők sem tiszták.
    https://www.electricitymap.org/?page=country&solar=false&remote=true&wind=false&countryCode=DK-DK1

    Messze még az út vége...
     
    bartinieffektus likes this.
  12. Fennek

    Fennek Well-Known Member

    Nekem ideális lehetne a heti 1x 150 km +heti 3x 5 km autózásra a villanyautó, DE
    Erkélyen ledobom, trolivezetéken, úton keresztbe áthúzom a 220-as hosszabbítót...vagy elmegyek valahova 1-2 km-re ott találok töltőt ami kb mindig foglalt beállok a sorba, megvárom amíg ő feltölti vagy ha épp csak otthagyta akkor 3-4 órát amíg visszaér utána rádugom, ott állok 2 órát mellette úgy, hogy minden nap kb este 9-10 körül végzem a melóval szal baromira nincs időm semmire.

    Vagy, megállok molkútnál és 3 perc alatt tankolással, fizetéssel köszönömnemkelllemosniazablakot-tal megvagyok egy hónapra.
    Én még mindig azt mondom, a villanyautó max családiházasoknak lehet alternatíva.
     
    misinator, fip7, Ooorky and 4 others like this.
  13. blitzkrieg

    blitzkrieg Well-Known Member

    Ok, és akkor mennyi a kibocsátott CO2 egy belsőégésű és egy elektromos esetében?
    Az elektromos használjon átlagos EU-s áramot, 300 g/kWh CO2 kibocsátással.

    Hát, ez alapján nem értem a nagy villanyautó fanfárt.
    • Az igen erős superchargerekkel is csigalassú az út. És nem tél volt a videó készítés idején, ha jól értem, amikor fűteni is kell...
    • Egy 250-300 km hosszú napi ingázásban még talán elviselhető a töltési idő eltérés, ha lenne mindenhol supercharger. De nincs. És nem is lesz még egy ideig. Nem a 22,5 kW-os töltőkre gondolok... De ez is azt jelenti, ha dolgozol, akkor egy ilyen trip is kb. 1,5 órával dobja meg a munkaidő hosszát alsó hangon.
    • Meg olyanok, hogy 7-8% töltéssel ér oda töltőhöz? Ez aztán a "biztonsági ráhagyás". Csak essen be egy esemény az úton és lerohadsz vele aztán pisloghatsz ki a fejedből.
    • Extrém hosszú utakon kb. kényelmetlen. Ami egy mezei autóval lehozható 8-10 órás úttal ezzel átesel a "bőven kifáradok és álmosan vezetek" kategóriába vagy, ha másnap kelned kell, akkor mínusz pár óra alvás.
    • Ha meg másnap is menni kéne valahol, akkor megint állhatsz rá superchargerre, mert otthon nem tudsz bele sokat tenni, lásd a videó végén a 8 órás töltési időt otthon.
    • 80 Ft/kWh áram ára. Az igen. Úgy, hogy kisfogyasztónak 37 Ft/kWh. Na, akkor képzeljük el, hogy ha nem lenne -20% rezsicsökkentés, amit máshol beszednek és szépen lassan elkopik a hálózat... meg azt, hogy ha ráteszik a jövedéki adót, ami azonos célra használt dízelen rajta van.
    Kinek mi a hobbija...

    Az ugye megvan, hogy amikor az első belsőégésű autót megépítették, azt sem fogadta el a világ minden egyes ingázó állampolgára egyszerre.
    Sokan voltak, akik továbbra is a lovashintó mellett maradtak.
    Az elektromost sem kell mindenkire ráeröltetni.
    Aki napi szinten utazik 500+ km-eket, annak még jó ideig nem lesz jó, míg mások, akik egész évben jó ha egyszer utaznak egyszerre ennyit, azoknak meg jó eséllyel megfelelő választás.
    Miért kell hülyének nézni azt, aki elektromost választ?
    Zolkas leírta a múlt héten az ő esetét. Világosan kijön az, hogy az olcsóbb árammal már 1,5 év alatt kihozza azt az 500000 forintot, amennyivel többe került az elektromosa, mint egy ugyanolyan belsőégésű.
    Utána még 10 évet simán használhatja azt a kocsit, vagyis mennyit is fog megspórolni egy belsőégésűhöz képest?
     
  14. blitzkrieg

    blitzkrieg Well-Known Member

    Erre ne fogadj nagy tételben.
    Paks 1 párhuzamosan működik majd egy ideig Paks 2-vel.
    Nem lepne meg, ha a 2022-es választások után az új Orbán-kormány bejelentené, hogy a kieső Paks 1-es helyébe építünk Paks 3-at.

    Ezt Valaska József a Mátrai Erőmű Zrt. igazgatóságának elnöke mondta:

    A jövő termelési szegmense a kormány tervei szerint körülbelül 4 ezer megawatt zsinóráramot termelő nukleáris kapacitás mellett 3-4 ezer megawatt naperőmű-kapacitásból állna össze.
    https://www.portfolio.hu/uzlet/2019...rai-eromu-teljes-atalakulast-terveznek-318559

    4000 MW atomerőmű az már nem csak 2 VVER, hanem inkább 4.

    Itt nézegesd a többit, hogy a beépített kapacitások mennyire fognak megváltozni. Minden országra klikkelve látod a beépített kapacitásokat.
    https://www.electricitymap.org/?page=country&solar=false&remote=true&wind=false&countryCode=FI

    Ezt néztem én is.

    Egész egyszerűen nem értelek. Európa nagy átlaga bőven a 300 gCO2/kWh felett van. Az n+1-szer felsorolt 3 állam tiszta egész évben. NOR, SWE és FRA. Csá. Ennyi.

    Egész pontosan az EU-s kibocsátás 290 g/kWh, úgy hogy sokan szenet használnak ma még. De a szénerőműveket be kell zárni, ez a politika döntése, ha akarják ha nem.
    Ha csak gázerőmű lesz belőlük, máris sokat javul.

    Dánia ekkora ingadozásra képes. Tegnap 200 alatt voltak. Ma meg 400 közelében. Ergo egész évben ők sem tiszták.
    https://www.electricitymap.org/?page=country&solar=false&remote=true&wind=false&countryCode=DK-DK1

    Messze még az út vége...

    Ezzel egyetértek. Sajnos pont a zöldek nehezítik meg azt az utat.
     
  15. blitzkrieg

    blitzkrieg Well-Known Member

    Pár év és lesz a parkolókban is töltő.
    Biztosan nem lesz gyorstöltő, de egy éjszaka alatt a sima 220-ról is fel lehet tölteni.

    Egyébként áruházak parkolóiban már most is sok helyen van gyorstöltő, azzal meg a heti nagybevásárlás alatt raksz bele annyit, hogy a heti 200 km-t letudd.
     
    pöcshuszár likes this.
  16. blitzkrieg

    blitzkrieg Well-Known Member

    Amúgy meg arra az 5 km-re nem autó kell neked, hanem busz, vagy kerékpár. :p
     
  17. Fennek

    Fennek Well-Known Member

    Ja, mond meg asszonynak, hogy a 2 műtött lábával bicózzon meg kísérletezzen, hogy a bkv sofőr nyom-e egy durva féket, lesz-e ülőhelye vagy zuhan egy nagyot és újra visszakerül egy évre kórházba.
    Inkább belepöfékelem Greta arcába azt a 6 l/km-t. Sorry.

    Amúgy melóhelyre pl gyalog járok be. Nem a benzin, hanem a parkolási díj miatt.
     
    zeal, fip7 and blitzkrieg like this.
  18. emel

    emel Well-Known Member

    Gondolod te. De azért van néhány kérdésem. Mikor évente legalább 6-7-szer nagyobb távolságra megyek, akkor majd nem én csinálom a programot, hanem a villanyautó és a töltési pontok?!!
    Nem a lőcsei óvárosban állok meg várost nézni, nem a füzéri vár alatti erdei parkolóban, nem a szarvasi arborétum és Mini-Magyarország mellett, nem a pozsonyi várkapu melletti parkolóban és a dévényi várnál, nem a grábóci görögkeleti hegyi templom mellett vagy a trencsényi vár alatt, nem a pannonhalmi apátság a cseszneki vár és a zirci nagytemplom mellett, nem a túristvándi malomnál, Rákóczi szülőházánál Borsi-ban meg a sárospataki Vöröstoronynál, nem a szepesvár alatti mezei parkolóban vagy az ipolytarnóci ősmaradványoknál, nem a kőszegi, sárvári, szigetvári várnál vagy a pápai kékfestő-múzeumnál, nem az őrséget és a zalai skanzent vagy a vajai kastélyt néznénk meg, nem a zalaszántói buddhista sztúpát és a rezi várat vagy a mohácsi csata emlékhelyét (és sorolhatnám még nagyon-nagyon sokáig), hanem a villanytöltőknél leshetném hogy még meddig jutunk el és hogyan vissza a szállásra, majd hogyan tovább kirándulni vagy helyette inkább villanyt tölteni valahol másnap reggel?!! Ezért vegyek pl. egy 4-5millás Skoda Fabia helyett 8-10 millás villanyautót??!! Vagy legyen egy olcsó?? 5-6millás mini villanyautó boltba, postára, bankba járni, szar időben a feleségemet elvinni a suliba (amit mostanság gyalog meg kerékpárral megoldunk), hosszabb utakra meg tartsak még egy másikat, egy benzinest?!! Pedig a napi-heti használat tényleg rövid utakból áll, de ha elindulnánk hosszabb utakra akkor meg jobb ha el se indulunk, vagy a látnivalók helyett majd a villanytöltőknél állva/várva "élvezzük a látnivalókat és a panorámát"?!!
    Komolyan, szerinted tényleg én és a sok hasonló turista, kiránduló lennénk a célközönség egy ilyen villanyfosra?!! Mert biza sok ilyen ország- és világcsavargó ember van, tudom abból hogy hány hétre előre kell szállást foglalni egy kiránduláshoz, és majd mindig sűrűn van turistákkal minden szálláshely!!
     
    misinator, fip7, fishbed and 4 others like this.
  19. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Vagy nem otthon töltöd! :rolleyes:
     
  20. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    De ugye nem pörögtél túlzottan rá a dologra?!? :)
    Jó hírem van! A szállásadók is elkezdenek rákattanni a dologra. ;)
     

Ezen oldal megosztása