1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Autó-motor, elektromos járművek, közlekedés

Diskurzus a(z) 'Kantin' témában - molnibalage által indítva @ 2018. február 9..

  1. Ooorky

    Ooorky Well-Known Member

    Áramkimaradás, véletlen lecsatlakozás?
    Ott maradsz reggel 10% töltéssel?
    Szomszéd töltőt megfurták Lakatosék, ezért a melléd parkoló kölcsönveszi a tiédet?

    Nem kötekedni akarok, mert 10-15 év múlva ígyis-úgyis kihalna az ICE, de ez a nyilvános parkolós töltögetés nettó hülyeség a magyar realitással összepárosítva.
    Maximum "lapozós" garázsokkal tudom elképzelni lakótelepen ami megint horribilis összeg.
     
  2. blitzkrieg

    blitzkrieg Well-Known Member

    Mifelénk azért nem sűrűn van áramszünet.
    Ha attól félsz, hogy a töltöt megfúrják lakatosék, akkor az autódat nem félted? :)
     
  3. blitzkrieg

    blitzkrieg Well-Known Member

    Hűh, ide javítást kérek.
    Helyesen:
    Én csak Molnival vitázok, mert nem fogadom el, amikor azt mondja, hogy a villanyautó semmivel sem tisztább, mint a belsőégésű.

    Csodáloztam is, hogy Ooorky lájkolta. :p
     
  4. Ooorky

    Ooorky Well-Known Member

    Mert amit írsz az szerintem egy utópisztikus jövőkép amiben azért van realitás, de Molni szerintem sokszor csak azért vitázik, hogy csak azért is neki legyen igaza.
     
    vilmoci, Kurfürst and blitzkrieg like this.
  5. Ooorky

    Ooorky Well-Known Member

    Pont 3 napja feszítették fel egy régebbi Fiat tanksapkáját és szívták le a benzint a lakótelepen. Szerencsére az új autókból már nem tudják.
     
    fip7 and blitzkrieg like this.
  6. emel

    emel Well-Known Member

    Akkor jól nézd meg a BKV/VOLÁN-buszokat, és a nehéz járműveket, rájössz majd hogy mi a büdös. Én is sokszor szidtam már az előttem menő kocsikat mikor bejött a füstszag a kocsiba, "Büdös dízel, mehetnél a francba!! Aztán mikor az előttem gurulók egyik jobbra-másik balra kifordulva elfogytak és utolértem egy buszt, megláttam hogy a hátulja nem kék vagy sárga, hanem FEKETE!! A saját maga által kiköpködött koromtól!! Egy ilyen böhönye egy személykocsihoz képest vajon hány100szoros szennyet nyom ki a levegőbe?!!
    Másik téma: tudtok mutatni a Metro, villamos és HÉV-végállomásoknál olyan 20-30 kocsinál sokkal nagyobb parkolót, ahol letéve a kocsit át lehet szállni egy gyorsan és messzire eljuttató járatra?!! Már hosszú évekkel ezelőtt rendszeresek voltak a szmogriadók mikor korlátozták az autók közlekedését - még sincsenek ilyen parkolók, de még szándékról se hallottam hogy legyenek??!! Meg azért az is nevetséges (vagy inkább tragikus?!!), hogy Szigetszentmiklósról Óbudára hétvégén autóval kb.40 perc a menetidő, tömegközlekedéssel meg 2,5-3 óra!! Mire a miklósi HÉV-hez kiballagok (15perc), addigra kocsival a Közvágóhídnál járok, tehát csak idáig 50 perc a veszteség, pénzben meg két főre totál bukás a tömegközlekedés a kocsihoz képest.
    Még egy : ki kellene próbálni, ha csak egyszer az életben tényleg mindenki tömegközlekedéssel indulna munkába a főváros felé/onnan kifelé, hányadik percben omlana össze az egész közlekedési rendszer, és hány-tízezer ember nem jutna el a munkahelyre?!! Okos fővel ki lehetne számolni, hogy a sok10ezer autóval munkába indulónak hány plusz busz/HÉV/vonat /villamos kellene, de hol vannak ezek menetkészen, sofőrrel/vezetővel?! Szóval van itt probléma rendesen, de hosszú évek óta sajnos nem sok erőlködést látok a megoldásukra ... és tartok tőle, erre nem megoldás a villanyautó sem ... a villamos esetleg, de odáig is el kellene jutni valahogy, és ott PARKOLNI!! De hol?!!
     
    misinator, zolkas, fip7 and 1 other person like this.
  7. blitzkrieg

    blitzkrieg Well-Known Member

    Én optimista vagyok (Molni szerint naív :) ).
    Szerintem az emberiség nem hülye, elvégre annyi versenytárs közül csak nekünk sikerült eljutni idáig (bocs az evololúció tagadóknak).
    Csak idő kérdése és rájönnek, hogy a megújulós erőművek csak pénztemetők (persze akik ebből élnek, azok sosem jönnek rá).
    Azzal se nem olcsóbb, se nem tisztább az áram, se nem stabil.
    Míg az atommal olcsó is, tiszta is, stabil is.
    Ha pedig ez megvan, akkor szinte 0 emissziós lesz a közlekedés.
    Persze tudom, flusztráló tud lenni, amikor olvasom, hány százmilliárd eurót csesztek már el csak a németek hiába a "zöldforradalom" érdekében, miközben annyi pénzből már a teljes német áramtermelést atomra lehetett volna állítani.
     
  8. speziale

    speziale Active Member

    Én ténylen nem értem Molni problémáját...

    Költségek:

    Most kiindulhatunk abból, hogy Kínában, ahol nincs semmi munkavédelem meg környezetvédelmi előírás mennyivel olcsóbban lehet termelni, mint Európában...nahát...
    Szóval nem tudom, ha az e-autó környezet szennyezése kissebb, miért is lenne olyna meglepő, hogy drágább?
    De meg is fordíthatjuk...ha az ICE autó környezetszennyezőbb, akkor nem lehet, hogy az árában nem jelenik meg megfelelően a környezetszennyezés költsége? Lehet ha ezt beáraznád máris drágább lenne, mint az e-autó...és akkor lehet máris nem olyan hülyeség a támogatása

    Node...ha felmész a VW honalpjára és konfigurálsz magadnak egy dízel, automata váltós Golfot olyan felszereltséggel, mint az e-Golf, kb. 1-1.5 milla az eltérés az árban (támogatás nélkül)...
    És miközben te folyamatosan az üzemanyag költségen rugózól, hogy majd mi lesz, ha még ráraknak 100% adót, figyelmen hagyod egy ICE motoros autó fenntartási/várható szervíz költségét.

    ha évente 15-20ezer km körül mész évente ajánlott egy olajcsere/olajszűrő csere. Ennél ritkábban: üzemanyagszűrő, gyertyák, vezérműszíj, stb...és amíg garanciás az autód, ezt mind csak szakszervízben tudod megtenni, különben oda a garancia....évi 20ezer km-et hajtva 8 éves élettartammal már ezek sem kis költségek...és akkor semmi egyéb problémád nem volt az autóval...

    A másik probléma az, hogy nagyon statikusan nézed a költségeket. Egyik oldalon azzal érvelsz, ha majd tömegesek lesznek az e-autók, akkor majd mennyivel drágább lesz az áram a plusz adó miatt...de a másik oldalon figyelmen kívül hagyod, hogy milyen ütemben csökkenek az akksi árak, ezzel együtt pedig az e-autó árak...az új VW ID3 már egy dízel golffal egy árkategória lesz...csak amíg a mostani e-golf akku kapacitása 33 kwh, az ID3 legkisebb teljesítményű verziója is 45 kwh-os lesz. És mindez történt pár év leforgása alatt...

    Környezetszennyezés:

    kb. fél éve jelent meg egy Vw tanulmány, amiben a Golf teljes életciklusát elemezték. Amiből ugye van e-Gold, dízel, benzines, plug-in-hybrid...namost a VW-t azért nem vádolnám az e-autók irányába elfogultsággal...és ők is azt hozták ki, hogy az e-autó CO2 kibocsátása a legalacsonyabb, a német! energiamixxel számolva...és azt is hozzátették, hogy az akksi gyártás Co2 lábnyomának csökkentésére még elég komoly tér van...
    és akkor a "lokális" szennyezésről (CO, NOx, mikro részecskék, stb.) még nem beszéltünk

    És megint ha nem statikusan nézzük: Németországban van egy elfogadott menetrend a szénerőművek bezárására. Ha ezeket a legmodernebb gázos erőművekre cseréled, már akkor is masszívan csökkenne a német energiamix Co2 kibocsátása...de a valóságban a szenes erőművek egy része megújulóval lesz kiváltva...ilyen mértékű Co2 kibocsátás csökkenést te az ICE motorok reszelésével soha az életben nem fogsz elérni. És akkor arról nem is beszéltem még, hogy a megújuló+gázos erőmű energia mixben simán meg tudod oldani, hogy megszűröd a Co2-t a füstgázban, és utána H2-ből meg Co2-ből meg csinálsz e-gázt egy kvázi zárt rendszert hozva létre...de úgy általában véve elmondható, hogy Co2 mentes áramtermelést könnyebb csinálni, mint Co2 mentes ICE motort...

    Töltés:

    itt írta is a fórumtárs, hogy alig használ gyorstöltőt..meglepő? Szerintem nem...a mindennapokban úgysem használod annyit, hogy egy éjszaka alatt ne töltsön vissza otthon...de parkolóházakba sem kellenek brutál kapacitású töltők...ha csak rövid időre rakod le az autód úgysem fogsz ott tölteni, ha meg már 2-3 órára otthagyod, akkor egy 20 kw-os töltővel is meglehetősen sok delejt tudsz betölteni...a gyorstöltőkre leginkább az autópályák mentén lesz szükség...
     
  9. blitzkrieg

    blitzkrieg Well-Known Member

    Látod, ebben is jobb az elektromos. Ami benne van, azt már nem szívják ki. :)
     
  10. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Nagy szavak...
    Eddig is ki volt számolva, csak még jobban kifejtettem. Mert az nevetséges, hog te jössz az európai átlaggal, ami nem veszi figyelembe a valóságot. Akkor még egyszer.
    • Senkit nem érdekel az összeurópai átlag, ha ott alacsony az éves átlag, ahol kb. "senkinek" = értsd a többségnek nincs pénze új elektromos autóra. Magyarország pont ilyen. Németországban van pénz, apró hiba, hogy nem tiszták. ---> Kuka európai átlagjövedelem eloszlások miatt.

    • Azért sem számolhatsz éves átlaggal, mert a sok felkent villany pápa szerint úgyis este lesz töltés. Akkor meg nem süt a Nap. Minden évszakban kivétel nélkül szennyezőbb az éjszakai áramtermelés. Akár 50%-kal is. Ergo megint kuka az éves átlag. Senkit nem érdekel.

    • A sok pápa ilyenkor jön a gyorstöltőkkel. Az jó, ha napközben jársz arra. Akkor fújhat a szél és süthet is a Nap. Arpó hiba, akkor ekkora is ritkán esik be a német áramtermelés 300 gCO/kWh alá. A spanyol, nyáron a dán és még pár nem nuki országnak igen. Ok, de akkor hol fog a sok autó tölteni? Hol van a tömeges autózást lehetővé tevő infrastruktúra? Ja, hogy sehol. Az is pénz. Annak is van lábnyoma, de azt hanyagoljuk el, mert most eddig csak a CO2-ről volt szó.

    • A költségek. Erre mindig jön, hogy gőzerővel építik és olcsó lesz. Ja persze. Ezért lesz a magyar 37 Ft/kWh árammal 80 Ft/kWh a töltés.

    • Nincs rajta jövedéki adó. Mert csak. Ha rátesszük, akkor kijött az, hogy gyakorlatilag nincs árdifi üzemanyagban, olyan kevés, hogy kvázi végtelen idő alatt térülne meg az üzemanyag költsége.
    Szóval mosolygós jelek gyártása helyett esetleg elmélkedhetnél azon, hogy miért nem igaz a modell. Elhiszem, hogy kényelmes volt így számolni, csak tojtál arra magas ívből, hogy az emberek életmódja miatt nem igaz. Mert este vannak otthon. Nem nappal.

    Én is számoltam vele.

    Én meg 6000 km közelében.

    A hálózat vesztesége akkor nő, amikor több áramot tolnak át rajta a vezetékek melegedése miatt. Ez nyár, amikor sokan kondiznak este. Tudod, amikor fogyasztás csúcs van és villany pápák szerint töltik az autókat. Szóval megint jópofa az átlagozás, csak nem igaz.
    A költő túlzás részt meg inkább elengedem a fülem mellett. Műszaki érvelés helyett megint csak a személyeskedés és hülyülés megy.

    De nem az átlaggal töltesz az életmód miatt. Pont. Ameddig ez az egyszerű tényt nem érted meg, addig nincs miről beszélni. Az éjszakai átlagot nézzed. Ja, hogy az nem tetszik neked, meg dugába dől az elméleted és a villany pápák szent szavának? IJ.

    Miért teszel fel olyan kérdést, amire tudnod kéne a választ? Mert olyan vicces megint, hogy a faktorokat sem ismered fel. 15 perc alapjárati melegedésnél mennyi a fogyasztás? És ez mennyire átlagtólé eltérő viselkedés. Tehát sem országos átlagra nem alkalmas, de más miatt.

    Ez kb. olyan buta kijelentés volt, mint azzal érvelni, hogy a startup alatt mennyi kerót eszik meg az F16. Hát annyit sem, mint amit felszálláskor utánégetőn eléget. Na, az autónál is ez van. 15 perc alapjárat fogyasztásával néhény km-er sem lehet autózni. Egyébként telet leszámítva senkinél nem láttam még melegíteni kocsit. Beül és megy. Ez látom. Több százezer autó indítást lát az ember élete során...

    Kb. ez az akku méret, amivel be lehet vállalni azt, hogy nem agglomerációs bohóckodás van. Ergo ekkora akkut veszek. Mert a 30 kWh-s akkuval pl. @emel meddig is jutna el kiránduláskor?

    Megint vicces, hogy hogyan paraméterezed fel a problémát. Vagy, ha csak ilyen kocsi van, akkor hol van mellette a másik autó, amivel messzire is lehet menni? Akkor két autód van egy helyett. Annak hol a lábnyomba?

    Én 0,15 kg/kWh-val számoltam, ami 50 esetén 7,5 tonnát hoz ki, ami közel van a koreai értékhez. Ez tényleg sok. Bár halkan jegyzem meg, hogy nem csak áramot használsz az akksi gyártásához, ergo nem lineárisan függ az áram tisztaságától.

    Konkrét példák? Sajnos olyan lassan épül az atomenergia, hogy sok helyen jó, ha a kapacitás megtartására lesznek elegek. Mert, ha nőni fog az igény, akkor hiába teszel le kicsivel többet, akkor a magasabb fogyasztás miatt arányaiban több atomáram nem lesz, hiába termelünk többet.

    • 6,5 literes átlagfogyasztással és 25% hatásfokkal is 0,16 kWh/km-re jön ki a kocsi. Tehát 1 km-re kell 0,065 liter benya. 400 forintos ár mellett ez 26 Ft/km.
    • 0,16 kWh * 130 = 20,8, legyen ez 21 Ft.
    Tehát km-ként van 5 Ft spórolásod. Remek. És egy 4,5-5 millás kocsi helyett meg mennyivel nagyobb a beruházási költség? A kettő közötti difi és a kezdeti különbség minimális hozama mellett soha nem térülne meg a kocsi. Hányszor kell még leírni azt, hogy a kezdeti költség el nem költésének milyen következménye van...? Évi 15 ezer km mellett ez 75 kHUF üzemanyag difi. 2 millió HUF 3,5% hozam (államkötvény) hozama ennyi. Csak sokkal, sokkal többe került egy új villanyautó, mint 2 milliós difi.

    Úgy látom, hogy sajnos mindent el kell magyarázni. Mert a cuki modelled kihagyja az, hogy mekkora kedeti befektetésed van. Simán tényként kezeli, hogy egy 4,5 millás kocsit vetsz össze egy sokkal drágábbal. Ez használt autónál is igaz marad.

    • A hazai fogyasztás 31,59%-a import (2018), tehát senki nem visz ki semmit.
    • A másik kb 35%-át így megtermeli Paks. 45 TWh volt 2018-ban, amiből 16-ot Paks I termelt meg. Az nem lett olcsóbb varázsütésre, de drágább sem.
    • A másik nagy termelő Mátrai Erőmű.
    Ezek után propagandával mást fárassz jó. Mert talán számolni tudni kéne. Ha a termelés talán 20%-a van külföldi (rész)tulajdonú erőműben, akkor hogyan lesz generálisan -20% áram? Aazok "megzabolázásával"(muhaha) nem tudsz -20%-ot elérni tollvonásra, mert akkor azok árait mennyivel is kéne visszavágni? Ej...
    Az elosztó hálózat karbantartásán spróolnak, pont ahogy a csatornáznásnál. Emberemlékezet óta nem tapasztaltam csőtörtést. Ahol lakom, most 1 év alatt volt kettő...
    Persze ez kis minta, de valahogy fura. Az elfolyó víz mennyisége is ismert kb.

    Az elosztó rendszer kezd lerohadni, de ezt is mondtuk már. Egyre kevésbé vannak tartalékok. Meg új erőművek sem épülnek. Lassan nincs gyors szabályozó tartalék. Láttad a legutóbbi paksi hibánál is ennek hatását?

    Szóval ne haragudj, de picit jobban kéne tolni ezt a modellezést és a faktorok átgondolását. A propagande részél aszámok maximális telibeszarása volt részedtől. Nekem ebből meg elegem van. Mert gondolkodni, az nem megy. Elhinni a komipropit, az megy.

    Nem. Konkrétan egy idő után lemondok arról, hogy elmagyarázzak dolgokat egyes embereknek, mert láthatólag egész egyszerűen semmit nem értenek meg, amit magyaráznak nekik.
     
  11. Ooorky

    Ooorky Well-Known Member

    Nem kell vádolni, mert tény, hogy a dízelhiszti miatt fullba tolják a villanyt, ezt a vak is látja.
    Ha viszont a dízelnél hazudtak mi a garancia arra, hogy itt nem?

    Attól, hogy nem közvetlenül itt szennyez, globálisan komplett országok válnak élhetetlenné a jelenlegi villanytechnológia nyersanyagéhsége miatt.
     
  12. blitzkrieg

    blitzkrieg Well-Known Member

    Egy busz kb. 4-szer több üzemanyagot fogyaszt, mint egy sima autó viszont jellemzően 10-20-szor több ember utazik rajta, mint az autóban.
    Szóval jóval kevesebbet szennyez.
    Bár azt nem tudom, hogy a füstöt mennyire szűri meg egy busz egy autóhoz képest.
    Egyébként autók között is látsz ilyeneket. Én pont a tegnap mentem haza kerékpárral, amikor elment mellettem egy autó, ami olyan fekete füstfelhőt húzott maga után, mintha kigyullt volna.

    Másik téma: tudtok mutatni a Metro, villamos és HÉV-végállomásoknál olyan 20-30 kocsinál sokkal nagyobb parkolót, ahol letéve a kocsit át lehet szállni egy gyorsan és messzire eljuttató járatra?!! Már hosszú évekkel ezelőtt rendszeresek voltak a szmogriadók mikor korlátozták az autók közlekedését - még sincsenek ilyen parkolók, de még szándékról se hallottam hogy legyenek??!! Meg azért az is nevetséges (vagy inkább tragikus?!!), hogy Szigetszentmiklósról Óbudára hétvégén autóval kb.40 perc a menetidő, tömegközlekedéssel meg 2,5-3 óra!! Mire a miklósi HÉV-hez kiballagok (15perc), addigra kocsival a Közvágóhídnál járok, tehát csak idáig 50 perc a veszteség, pénzben meg két főre totál bukás a tömegközlekedés a kocsihoz képest.

    Ezzel tisztában vagyok. Azért is mondom mindig Molninak, hogy az autós közlekedést nem lehet betiltani, mert vannak emberek, akik máshogy nem vagy csak nagyon nehezen tudják megoldani a közlekedésüket.

    Még egy : ki kellene próbálni, ha csak egyszer az életben tényleg mindenki tömegközlekedéssel indulna munkába a főváros felé/onnan kifelé, hányadik percben omlana össze az egész közlekedési rendszer, és hány-tízezer ember nem jutna el a munkahelyre?!! Okos fővel ki lehetne számolni, hogy a sok10ezer autóval munkába indulónak hány plusz busz/HÉV/vonat /villamos kellene, de hol vannak ezek menetkészen, sofőrrel/vezetővel?! Szóval van itt probléma rendesen, de hosszú évek óta sajnos nem sok erőlködést látok a megoldásukra ... és tartok tőle, erre nem megoldás a villanyautó sem ... a villamos esetleg, de odáig is el kellene jutni valahogy, és ott PARKOLNI!! De hol?!!

    Ha egyik pillanatról a másikra hirtelen több százezer autós ülne fel a jelenlegi közlekedékre méretezett tömegközlekedésre, akkor normális, hogy összeomlana.
    Viszont ha pár év alatt szém lassan az emberek 90%-a leszokna a városi autózásról, akkor a tömegközlekedés is tudna hozzá alkalmazkodni (vennének új buszokat, nyitnának új járatokat, stb.).
    Egyébként mindenki jobban járna ezzel, hisz 20 autónyi utas felfér egy buszra, viszont 1 busz messze nem foglal el 20 autónyi helyet.
    Vagyis sokkal kevesebb jármű lenne az utakon, így gyorsabb lenne mindenki számára a közlekedés, mivel sokkal többen használnák a buszt, sokkal sűrűbb lenne a járatok száma és több vonal lenne.
    Persze tudom, ez egy ördögi kör. Amíg a busz nem jobb, addig az autós nem ül át buszra. Amíg a busznak nincs több utasa, nem lehet sűrűbb a járat és több vonal.
    Ha egy órában csak egy busz meg a bevásárlóközpontig, az autósok nem fognak azzal járni, mert sokat kell várjanak. De több buszt meg nem raknak be, mert nincs elég utas...
     
    fip7, fulcrum11 and Ooorky like this.
  13. bolneroll

    bolneroll Active Member

    Ooorky likes this.
  14. blitzkrieg

    blitzkrieg Well-Known Member

    Az EU átlag 290 g CO2/kWh.
    Akkor nézzük csak a lajtán túli országok kibocsátását.

    Akik felette vannak:
    Németország: jelenleg 320 (de átlagban 380 körül szokott lenni)
    Hollandia 500
    Csehország 420
    Olaszország 340 körüli
    UK 320
    Írország 307

    Belgium pont az átlag 290

    Na akkor akik alatta vannak:
    Spanyolország 220
    Portugália: 250
    Franciaország: 120
    Dánia 160
    Ausztria 240
    Szlovénia 220
    Svédország: 68
    Finnország: 190

    Ha van kedved akkor kezd el súlyozni a lakossággal.
    Én úgy látom, hogy alatta is vannak ugyanúgy jó sokan, mint felette, szóval az átlag kijön.
    De nézhetjük máshogy is. Ha az EU-s átlagból levonod a szegényebb keleti részt, akkor még lehet, hogy kisebb lesz a maradék EU kibocsátása, mert pl. a 40 milliós Lengyelország nagyon durván odavág a 650-es kibocsátásával, vagy a 19 milliós Románia is a 350-el. Hiába tisztább a 4 milliós Horvátország vagy az 5 milliós Szlovákia hálózata. A miénk pont az EU átlag.

    Azért sem számolhatsz éves átlaggal, mert a sok felkent villany pápa szerint úgyis este lesz töltés. Akkor meg nem süt a Nap. Minden évszakban kivétel nélkül szennyezőbb az éjszakai áramtermelés. Akár 50%-kal is. Ergo megint kuka az éves átlag. Senkit nem érdekel.

    Már írtam egyszer: a szomszéd negyed órát melegíti a motort minden rohadt reggel. Még el sem indult, de már elhasznált fél liter üzemanyagot, aztán megy vagy 3 km-t városban és megint melegíteni fogja a motort. Neki biztosan 6,5 liter az átlaga? Francokat. Mégis 6,5 literrel számoltál.
    Sógorom 28 éves korára már legalább 20 autón túl van. Úgy cseréli a lerobbant autóit, mint más a zoknit.
    Még soha egy autója nem volt, ami 10 alatt evett volna a városban. Jah és 90%-ban csak városban használja az autóit.
    Te mégis 6,5 literrel számolsz.

    Én meg 6000 km közelében.

    Gratula! De tényleg! :)

    De nem az átlaggal töltesz az életmód miatt. Pont. Ameddig ez az egyszerű tényt nem érted meg, addig nincs miről beszélni. Az éjszakai átlagot nézzed. Ja, hogy az nem tetszik neked, meg dugába dől az elméleted és a villany pápák szent szavának? IJ.

    Csak szólok, hogy most visszanéztem ezen az oldalon a ma éjszakai CO2 kibocsátásokat és ma éjjel mindegyik EU-s ország áramtermelése (bizony, még a német is) tisztább volt, mint most napközben. Szóval biztos éjszakai árammal akarsz számolni az átlag helyett? :p
    Persze tudom, a mai egy kivételes éjszaka volt...
    https://www.electricitymap.org/?page=country&solar=false&remote=true&wind=false&countryCode=EE

    Ez kb. olyan buta kijelentés volt, mint azzal érvelni, hogy a startup alatt mennyi kerót eszik meg az F16. Hát annyit sem, mint amit felszálláskor utánégetőn eléget. Na, az autónál is ez van. 15 perc alapjárat fogyasztásával néhény km-er sem lehet autózni. Egyébként telet leszámítva senkinél nem láttam még melegíteni kocsit. Beül és megy. Ez látom. Több százezer autó indítást lát az ember élete során...

    Nem buta kijelentés, mert ha 15 perc állással elhasznál annyi üzemanyagot, mint amennyit fog a 3 km megtételével, akkor pont 100%-al nagyobb a fogyasztása az átlagnál.

    • 6,5 literes átlagfogyasztással és 25% hatásfokkal is 0,16 kWh/km-re jön ki a kocsi. Tehát 1 km-re kell 0,065 liter benya. 400 forintos ár mellett ez 26 Ft/km.
    • 0,16 kWh * 130 = 20,8, legyen ez 21 Ft.
    Tehát km-ként van 5 Ft spórolásod. Remek. És egy 4,5-5 millás kocsi helyett meg mennyivel nagyobb a beruházási költség? A kettő közötti difi és a kezdeti különbség minimális hozama mellett soha nem térülne meg a kocsi. Hányszor kell még leírni azt, hogy a kezdeti költség el nem költésének milyen következménye van...? Évi 15 ezer km mellett ez 75 kHUF üzemanyag difi. 2 millió HUF 3,5% hozam (államkötvény) hozama ennyi. Csak sokkal, sokkal többe került egy új villanyautó, mint 2 milliós difi.

    Ha kijön az új elektromos VW akkor majd meglátjuk, hogy mennyivel lesz drágább, mint a dízeles. A VW marketingigazgató szerint ugyanannyiba fog kerülni.

    Úgy látom, hogy sajnos mindent el kell magyarázni. Mert a cuki modelled kihagyja az, hogy mekkora kedeti befektetésed van. Simán tényként kezeli, hogy egy 4,5 millás kocsit vetsz össze egy sokkal drágábbal. Ez használt autónál is igaz marad.

    Zolkas 500000-erel vette drágábban a használt elektromosát. Üzemanyagon 8 hó alatt spórolt 200000-ret. Ok, hogy most még nincs rajta 100-os adó. De azt ő pont le fogja szarni, ha pár év múlva lesz, hisz már addigra rég megtérült a kezdeti nagyobb kiadás.
    Mire meg le kell cserélje, már ugyanolyan árban lesznek az elektromosok, mint a benzinesek.
    • A hazai fogyasztás 31,59%-a import (2018), tehát senki nem visz ki semmit.
    • A másik kb 35%-át így megtermeli Paks. 45 TWh volt 2018-ban, amiből 16-ot Paks I termelt meg. Az nem lett olcsóbb varázsütésre, de drágább sem.
    • A másik nagy termelő Mátrai Erőmű.
    Ezek után propagandával mást fárassz jó. Mert talán számolni tudni kéne. Ha a termelés talán 20%-a van külföldi (rész)tulajdonú erőműben, akkor hogyan lesz generálisan -20% áram? Aazok "megzabolázásával"(muhaha) nem tudsz -20%-ot elérni tollvonásra, mert akkor azok árait mennyivel is kéne visszavágni? Ej...
    Az elosztó hálózat karbantartásán spróolnak, pont ahogy a csatornáznásnál. Emberemlékezet óta nem tapasztaltam csőtörtést. Ahol lakom, most 1 év alatt volt kettő...
    Persze ez kis minta, de valahogy fura. Az elfolyó víz mennyisége is ismert kb.

    Idézem a 2013. évi LIV. törvény 9. §, így remélem már leesik mit néztél el:

    Rezsicsökkentés alatt a közszolgáltatások végfogyasztói árainak jogszabályok által megszabott mértékű csökkentését kell érteni.

    A közműszolgáltatók árait vágta le a rezsicsökkentés, nem pedig a termelőkét.
    Vagyis a külföldi EON bevételét csökkentették le és nem a hazai Paksi erőműét.

    Az elosztó rendszer kezd lerohadni, de ezt is mondtuk már. Egyre kevésbé vannak tartalékok. Meg új erőművek sem épülnek. Lassan nincs gyors szabályozó tartalék.

    Most épül Paks 2. Kell annál nagyobb erőműépítés? 3000 MW napelemkapacitást akarnak kiépíteni, bár ez jobb lenne, ha nem épülne meg.
    600 MW-os szivattyús tározó épül szabályozásra, meg nem emlékszem már hány MW-os akkutelep szintén szabályozásra.
    Attól még, hogy a külföldi érdekeltségű cégeknek fáj a kiesés és ezért megy a sírás, még nem kell elhinni, hogy mindjárt itt van a sötét középkor.

    Láttad a legutóbbi paksi hibánál is ennek hatását?

    Ami elromolhat, az el is romlik? Mindenhol előfordulhatnak műszaki meghibásodások. De ha te többet tudsz róla, mgoszthatod, szivesen olvasom.

    Szóval ne haragudj, de picit jobban kéne tolni ezt a modellezést és a faktorok átgondolását. A propagande részél aszámok maximális telibeszarása volt részedtől. Nekem ebből meg elegem van. Mert gondolkodni, az nem megy. Elhinni a komipropit, az megy.

    Én meg azt látom, hogy miután én sokadszorra bebizonyítottam, hogy az elektromos közlekedés igenis tisztább, végre te is kiszámoltad és láss csodát, neked is ugyanaz jött ki, mint nekem, hogy az átlag igenis jóval tisztább. Persze ez neked nem tetszett ezért aztán addig csűrted csavartad, amíg mást nem kaptál.
    Az ismert átlagokkal kell számolni, nem az általad kiragadott bizonytalan értékekkel.
     
  15. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Egy járat teljes utaskm távolságát nézve csúcsidőben ez akár 40-szer több is lehet. Egy tömött buszon, ami 15 km-en átmegy a városon orbitális szám jön ki.
    De azért tényleg pislogós volt még, amikor egy régi Ikaruson anno dudóban mire felaraszolt a 103-as busz fullra tömve a Lágymányosi híd aljáról a közepére, az alatt a kb. 800 méter és kb. 10 métert szintdifi alatt elégetett kicsivel több, mint 1 liter gázolajat. Csak annyira tömve volt, hogy én a sofőr mellett jobbra a szélvédőre felkenve utaztam kb. Ez új buszok egyébként nem kormolnak, de azért mikor gyorsítanak inkább nem megyek mögéjük bringával.

    A kisvállalkozók szakadt járműveinél szoktam ezt látni. Néha egészen döbbenetes.

    Soha nem akartam betiltani. A kereslet-kínálat és társadalmi hasznosság szerint a dugódíj erről szól. Csak persze, amíg a magyar módi az, hogy parkolásmaffia van, meg szerintük veszteséges, mert a hasznot kilopják addig nincs miről beszélni. A Transport for London meg a dugódíjból fejleszt.

    Ezért van az, hogy a közösségi közlekedés mindenhol dotált, de ha beletolják a pénzt, akkor a változás megtörténik. Lásd London. Kb. 20 éve kezdték el és folyamatosan bővül a korlátozott behajtási zóna. Vagy a tegnapi link.
    https://forum.htka.hu/threads/autó-motor-elektromos-járművek-közlekedés.1490/page-186#post-613325

    Csak a fenti gondolatmenetet követve tökéletesen el lehet lenni úgy, hogy erre hivatkozva nem csinálnak semmit. Az eredmény ismert, elég csak a bp-i és agglomerációs közlekedést megnézni. Konstans dugó a város szinte mindig és minden fő irányban. Szóval el lehet dönteni, hogy akkor fontosabb volt új stadionokat építeni vagy esetleg a BKK-t nem kellett volna szétverni, hanem a francia/angol stb. mintára menni előre tovább és a közösségi közlekedést fejleszteni? Csak a Puskás Stadion árából meg lehetett volna építeni több hidat, amire nagyon szükséges lenne a fővárosnak és az országnak is. És azok termelik a pénzt a jobb infrastrukúra miatt nem csak viszik, mint az üresen kongó stadionok.
     
    fip7, Ooorky and blitzkrieg like this.
  16. blitzkrieg

    blitzkrieg Well-Known Member

    Nézhetjük a másik oldalát is. Ha nem lenne az olaj iránt ekkora kereslet, akkor nem lett volna Öböl-háború, az arab államoknak és terroristáknak nem lenne miből fegyverkezzenek.
    Egyébként 30 kilónyi (kb. ennyi kell egy akkuhoz ami aztán 200000 km-t megy) lítium kibányászása biztosan környezetrombolóbb, mint 14000 liter üzemanyagé?
    Kanadai olajhomok?
    https://www.google.com/search?biw=1...19j0i8i30i19.sB7l4_CW-RY#imgrc=VJsAJkS8M_Mi8M:
     
  17. hunter85

    hunter85 Well-Known Member

    Csak a fenti gondolatmenetet követve tökéletesen el lehet lenni úgy, hogy erre hivatkozva nem csinálnak semmit. Az eredmény ismert, elég csak a bp-i és agglomerációs közlekedést megnézni. Konstans dugó a város szinte mindig és minden fő irányban. Szóval el lehet dönteni, hogy akkor fontosabb volt új stadionokat építeni vagy esetleg a BKK-t nem kellett volna szétverni, hanem a francia/angol stb. mintára menni előre tovább és a közösségi közlekedést fejleszteni? Csak a Puskás Stadion árából meg lehetett volna építeni több hidat, amire nagyon szükséges lenne a fővárosnak és az országnak is. És azok termelik a pénzt a jobb infrastrukúra miatt nem csak viszik, mint az üresen kongó stadionok.

    Amúgy most már ez nem csak Budapesti probléma, kezdenek a vidéki városok is kb a forgalomba beledögleni.
     
  18. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Előre kijelentem, hogy sokszor elszámoltam húszig. Viszont sajnos elfogyott a türelem. Nagyon. Kurvára.

    Ezek a számok honnan vannak? A fele úgy pontatlan, ahogy van. 120-as francia átlag? Ilyen magasan talán egy-kétszer, ha láttam. 60 alatti az átlag, adtam rá linket.
    Ne haragudj, de összevissza posztolsz értékeket. Így nehéz komolyan venni.

    Első körben az kéne, de tényleg azokkal az országokkal, ahol reális esély van a villanyautóra, mert telik rá. Ez kb. két kézen megszámolható ország mennyiség. GER, UK, NOR, SWE, FRA, NED, BEL, DEN, NOR és LUX. A többi EU-s ország azért nem él generálisan annyira jól.

    Én meg írtam, a szomszédod nem = az összes autó használó. De tudod mit. Gyere ide fővárosba és agglomerációba és néz meg, ha nem kemény tél van, akkor mi az átlag. Indult, körülnéz (jó estben) és elhajt. Ez kb. a 99,99999%. De te meg folyton az egy hülye szomszédoddal jössz.

    Ez olyan baromság, mint engem átlag bringásnak hívni évi 6000 km-rel. Tudom, hogy nem ez az átlag. Csak én nem is ezzel számolok, amikor bringás közlekedés lehetőségeit vizsgálom. De meg az egy hülye ismerősöddel akarsz globálisan számolni? Elmentek otthonról...?

    OFF
    Az átlagembernél kb. a napi 2x5-8 km bringa az, amivel lehet, mert ez kb. 30-45 perces út. Adott irányokban és helyen ez lehet versenyképes. Én ennél messzebbre és többet megyek, de tudom, hogy nem ez az átlag. Bár ennek ellenére mutattam, hogy Bp-n gyak. minden bevásárló központnál sokszor több bringatároló kéne. Az Allénál 5 évvel ezelőttihez képest kb. 4-szer több van. Nyáron mégis úgy kell vadászni a helyet... Mammutnál télen is szinte reménytelen, nemhogy nyáron.
    ON

    Már elnézést, de akkor döntsd már el, hogy az eleve vásárlóképtelen csotrogány tulajokkal számolsz, vagy a kérdés az, hogy nyugati átlag felett élő Hans, Jürgen, Fracois vagy John a következő ÚJ Audi, Opel, Renault, Fiat vagy Skoda helyett, akkor elektromos autót vegyen.

    Ez az a pont, ahol már tényleg fogom a fejem.

    Hol azzal jössz, hogy hú, de megtérül a befektetés átlagos jó állapotban levő kocsinál, annál, aki esetleg tud venni vellanyautót. Aztán a példádban egy csóró szerepel, aki szutyok autókat használ és élete során közelébe nem került annak, hogy normális használt autót vegyen eddig, nemhogy újat. Ő villanyautót kb. akkor fog venni, amikor 30 évesen valaki az árokba lökné és inkább eladja neki.

    BTW ennyit még a 20 éves Skoda 120L-ünk sem evett. Szegény eszerint még szarul is vezet...?

    Nyáron nézd meg, amikor termel a német napelem is, aztán éjszaka, amikor elállt a szél is meg a nap sem süt akkor mi történik. Most annyi történt, hogy full szénen és gázon mentek napközben és éjszaka mélyvölgynél visszaterheltek. De miért is terheltek vissza?

    Mert nincs villanyautó. Ha sok, a lenne, akkor nem terhelnek vissza.


    Bocs, de most repült le a gépszíj. Ennyire nem érted, hogy miről dumálsz. Megnézed a mai fogyasztást úgy, hogy nincs villanyautó. Majd ezek után kitaláltad, hogy ez lenne a fogyasztás mennyisége és a szennyezés is, amikor adott villanyautó mennyiség felett nem hajnali mélyvölgy, hanem, hajnali csúcs lenne. Bocs, de ez az a pont, ahol eszemfaszom megállt. Mi f*szt kéne ezen a ponton mondanom fantasztikus logikai teljesítményedre...? De tényleg. Ha villanyautó marad, akkor akár nőtt is volna éjszaka a fogyasztás.

    Ez az egyszerű dolog nem jutott át? Minden szarra nekem kell felhívnom a figyelmem? És akkor még én vagyok lehülyézve? Bocs, de ezen a ponton elszakadt bennem valami.

    Nem kivételes, csak egész egyszerűen nem gondolkodsz, nem figyelsz és nem is azonos dolgokat hasonlítasz össze. Ja, meg cserébe felbaszod az agyam.

    600 km-es hatótávolsággal? Challenge accepted. Legyen igaza.

    LOL, a közműszolgáltatók azok az elosztó rendszer végén levők, akik a 20 kV alatti rendszereket birtokolják és tartják karban. Ezért van az, hogy van olyan régiója az országnak, ha most két nagyobb trafó kiesne, akkor nem tudnának előkapni tartalékot. De higyjél amit akarsz, nem te beszéltél karbantartóval aki inkább elhúzott a francba, mert a fizetését sem akarták emelni.

    Én azt látom, hogy sokadszorra bizonyítottad inkompetenciád. Az, hogy meg sem érted meg, hogy miről dumálsz. Ez a "mai kivételes nap résznél" látszott.

    A mai villanyautós hálózat fogyasztását applikáltad arra, mintha lenne tömeges autózás. Ehhez mennyire kell figyelmetlennek lenni? Vagy mondjam, hogy ostoba voltál...? Mert a nagy hevületben azt sem nézted meg, hogy mi történt, ha megtörténik a villanyautózás.

    Valami oknál azt hiszed, hogy marad ugyanaz a fogyasztás este. Ha itthon csak 400 ezer autót töltene 3 kW-tal, akkor az kb. veszteséggel együtt +1,4 GWe. Jó reggelt, eltűnik az esti mélyvölgy. Tessék. Állítsd át az időt és látni fogod.
    http://mavir.hu/web/mavir/rendszerterheles

    400 ezer autó az az itthoni 2018-as személyautó állomány kb. 11-12%-a, de van átmenő forgalom is. Az is tankol. És, egyesek meg villanykamionnal és kisteherautókkal meg buszokkal is álmodnak. Ja, és képzeld el nyáron, amikor a légkondis csúcsra még rárakódik akkor még a villanyautó csúcsa. is. Ej...


    Tehát, ha csak ennyi villanyautó lesz, az a németeknél ez azt jelenti, hogy mennek tovább a gáz és szénerőművek, amik napközben is. Egy adott mennyiségű villanyautó felett meg nő a csúcs, ergo még szén és gázt fogsz égetni. Ezt az egyszerű dolgot nem voltál képes megérteni, majd nagy önbizalommal posztoltál olyat, hogy "különleges este". Nyáron a helyzet annyival rosszabb, hogy akkor még légkondi is van.

    Bocs, de ez az pont, ahol kb. elegem van a hülyeségeidből.

    Szerintem szálljál picit magadba, mert ez kb. az elégtelen szintű osztályzatra elég. Mikor jön el az a pont, hogy a modellalkotás során a modellben változó paraméterek hatását is figyelembe veszed...? Az a számítás addig igaz amit elvégeztél, ameddig vonalvastagságnyi a villanyautó. És az kit érdekel, amikor te és a többi pápa arról pofázik, hogy tömeges lesz és tiszta? Hm...

    Ameddig éjszakai csúcsban nem tudsz tisztán termelni, addig csak röhögök rajtad és az összes hülyén is.
    Bocs, de most tényleg sikerült kiakasztani.

    Debreceni ismerősömtől hallottam ugyanezt.
     
  19. Ooorky

    Ooorky Well-Known Member

    Az se jobb (sőt) , de nem csak litium kell és nem csak aksiból áll egy autó.
    Én csak az álszenteskedést nem szeretem vele kapcsolatban.
    Legyen zöld rendszám, ingyenparkolás, ingyenes töltés munkahelyen, bevásárláskor.

    De ne dobáljuk milliókkal azokat akiknek amúgy is tellik rá és ne álszenteskedjünk, hogy ezzel megoldunk bármit is, miközben a kevésbé tehetősöket egyre öregebb roncsokba szorítjuk (linkeltem anno, 2010-2018 között 4 évet öregedett az EU-s járműflotta átlaga), ezzel még jobban rontva a közlekedési helyzeten...

    Villanyautózás még a mi életünkben lenyomná ígyis-úgyis az ICE-t, de jelenlegi formájában inkább hasonlít a gőzgéppel szerelt szekerekre, amikor egy máshol sikeres technológiát próbáltak beleerőltetni egy új szerepkörben. Azok is sikeresek lettek volna állami dotációval...
     
  20. ximix

    ximix Member

    Ócó "népautó" ? Valaki ?


    VolksWagen népautót jelent, de ez a paripa hol lesz népautó nem tudom valószínűleg nem "nálunk".
     

Ezen oldal megosztása