Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Ooorky

Well-Known Member
2016. szeptember 1.
9 779
44 962
113
Meg kell nézni a gyártó kommünikéit, típusra le van bontva. Etanol általában a karburátoros kocsiknál lehet probléma, az injektoros rendszerek úgy tűnik jól bírják akármilyen régiek. Esetleg még üzemanyag pumpáknál lehet érdekes, de a 17 éves Matizban azok is kaptak már az élettől,

Egyébként már jó pár éve etanolos benzint tankolt (E5), most pár százalékkal ment fel az etanol arány. Ha valakinek nem jó az E10 az tankolhat 100-as benyát, abban nincs etanol.

Azt teszi :D
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
6 663
27 831
113
Energiatartalom szerint 1,6 százalékos az eltérés a két keverési arány között. 50 literes tanknál ez azt jelenti, hogy az új benzinnel mintha 49,2 litert tankolnék. 8 deci eltérés, nem vészes. Viszont a gyakorlati, egy tankkal megtehető kilométerek alapján sokkal nagyobb az eltérés, mint amit az energiatartalom-különbség indokolna. Legyünk szigorúak és számoljunk csak 800 kilométerrel a régi benzinnél. 100 kilométerre vetítve ez 6,25 literes fogyasztás vegyesben. Többszöri E10 tankolás után viszont rendre 700 körüli érték jön ki. Számoljunk a legutóbbi 710-el. 7,04 liter, ami felkerekítve 8 decis eltérés, de 100 kilométerenként, nem egy tankra vetítve, szintén vegyesben. 12,6% eltérés. Na egy liter sima Shell Fuelsave literje volt pénteken Veszprémben 382 forint, egy liter 100-as Racing pedig 435. 13,8% árban az eltérés. Ha kilométerben behozza az árbéli különbséget akkor viszont hülye leszek E10-t tankolni. Április végén 5 éves 1,4 TSI Golf VII 122 lóerővel végig szakszervizelve 96,5 ezer kilométerrel a referenciajármű btw.
 

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
8 064
23 139
113
akkor viszont hülye leszek E10-t tankolni.
Ha nem túl nagy nyűg, akkor érdemes lenne kipróbálni azt, hogy felesbe tankolsz, azaz ujra 5% os benya lenne a tankban. Ha újra felmenne 800 km-re a hatótáv, akkor az egyértelmű jelzés lenne arra, hogy a 10% alkohol már túl sok a motornak.
 
  • Tetszik
Reactions: Gyurma

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
6 663
27 831
113
Ha nem túl nagy nyűg, akkor érdemes lenne kipróbálni azt, hogy felesbe tankolsz, azaz ujra 5% os benya lenne a tankban. Ha újra felmenne 800 km-re a hatótáv, akkor az egyértelmű jelzés lenne arra, hogy a 10% alkohol már túl sok a motornak.
Azt elfelejtettem megírni, hogy a 100-as benga is E5 szintű, de tudtommal minden kúthálózatnál az és nem lehet megúszni a bioetanolt. Meg olyasmit hallottam még mellé, hogy a 100-as benyák sima etanol helyett ETBE-t kapnak ami viszont jobb tulajdonságú. De ez tényleg ilyen széljegyzetben olvastam, nem tudom igaz-e meg a vegyészethez végképp nem értek.

"A Shell V-Power Racing 100 legfeljebb 5 térfogatszázalék bioetanolt tartalmaz (E5)."
https://www.shell.hu/autosok/uzemanyagok/v-power/racing.html
 

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
8 064
23 139
113
Azt elfelejtettem megírni, hogy a 100-as benga is E5 szintű, de tudtommal minden kúthálózatnál az és nem lehet megúszni a bioetanolt. Meg olyasmit hallottam még mellé, hogy a 100-as benyák sima etanol helyett ETBE-t kapnak ami viszont jobb tulajdonságú. De ez tényleg ilyen széljegyzetben olvastam, nem tudom igaz-e meg a vegyészethez végképp nem értek.

"A Shell V-Power Racing 100 legfeljebb 5 térfogatszázalék bioetanolt tartalmaz (E5)."
https://www.shell.hu/autosok/uzemanyagok/v-power/racing.html
Akkor, nincs más ötletem, ...így jártál. Marad a jó érzés, hogy talán véded a környezetet. Kábé mint a napelemek éjszaka, vagy a szelektív gyűjtése a szemétnek, amit egy autón összeöntve visznek el, stb, stb. :)
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Én most az influenza szezonban baromira megörültem hogy megtaláltam 2 működő higanyos lázmérőt.

If you know what I mean.
Ukrajnában bagóért árulják, csak kell egy sűrűn arra járó vagy ott élő ismerős. Az utóbbi években már ötösével rendeltem egy barátomtól, kellett a családnak is, aztán meg az össze ismerősnek, még az orvosunk asszisztensnőjének is néhány (??!!). :);)
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 584
4 670
113


Itt azért elég sok nyitott kérdés van. A pótkocsin általában van 1-2 pótkerék. Emelő, kerékkulcs volt-e? Magán a vontatón jellemzően már nincs pótkerék, mert a mindent elfoglaló üzemanyag tartályok miatt nem fér el. Ettől függetlenül létezik olyan megoldás is, hogy a kabin hátuljára a légterelők közé fel lehet tenni pótkereket. Ezt a legtöbb cég fillérbaszásból nem szokta megvenni.
Másik oldalról viszont az is gyakori, hogy a sofőrök akkor sem akarnak kereket cserélni, ha minden adott hozzá. Sokan nem is tudnák megcsinálni, sokan meg azt hangoztatják, hogy ők sofőrök és nem szerelők, küld a szervizet.
Spare-tyre-carrier-1024x768.jpg

Semi%2520Truck%2520Tire%2520Carrier%2520Model%25202.JPG


Amerikában például népszerűek a csavarra húzható kis kupakok, amikkel meggátolható azok berohadása, és így a manuális szerszámokkal is normálisan lehet kereket cserélni.
Vannak olyanok megoldások is, amivel ránézésre ellenőrizhető, hogy valamelyik csavar nem lazult-e meg.
dustite_lr_-_fluoro_on_wheel_large.jpg

Szóval nem mondom, hogy a fickó füllent, meg azt sem, hogy a fuvarozó cégek nagy része ne lenne egy szemétláda, de ebben benne lehet az is, hogy a faszi nem akart kereket cserélni. Ha így volt és még ott is hagyta a kamiont azért én is kirúgtam volna.
A videóban látszik, hogy Zoli bá leszedte már a kis műanyag kupakokat, viszonylag könnyen meg is indulnak a csavarok. Itt meg láthatod, hogy egyszer ezen is voltak csak aztán leszarta a sofőr is, meg a cég is. Sanszosan ezzel már lenne szopás, az is lehet, hogy pár csavart már csak csavarlazító vagy a légkulcs tudná megindítani a meneten.
image-450w-1353102524.jpg
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 135
53 757
113
Nem voltam ott , de mobil gumist is lehet hívni. Sokszor célszerű, mert teherautón/kamionon nem könnyű kereket cserélni.
 
M

molnibalage

Guest
Itt azért elég sok nyitott kérdés van. A pótkocsin általában van 1-2 pótkerék. Emelő, kerékkulcs volt-e? Magán a vontatón jellemzően már nincs pótkerék, mert a mindent elfoglaló üzemanyag tartályok miatt nem fér el. Ettől függetlenül létezik olyan megoldás is, hogy a kabin hátuljára a légterelők közé fel lehet tenni pótkereket. Ezt a legtöbb cég fillérbaszásból nem szokta megvenni.
Másik oldalról viszont az is gyakori, hogy a sofőrök akkor sem akarnak kereket cserélni, ha minden adott hozzá. Sokan nem is tudnák megcsinálni, sokan meg azt hangoztatják, hogy ők sofőrök és nem szerelők, küld a szervizet.
Spare-tyre-carrier-1024x768.jpg

Semi%2520Truck%2520Tire%2520Carrier%2520Model%25202.JPG


Amerikában például népszerűek a csavarra húzható kis kupakok, amikkel meggátolható azok berohadása, és így a manuális szerszámokkal is normálisan lehet kereket cserélni.
Vannak olyanok megoldások is, amivel ránézésre ellenőrizhető, hogy valamelyik csavar nem lazult-e meg.
dustite_lr_-_fluoro_on_wheel_large.jpg

Szóval nem mondom, hogy a fickó füllent, meg azt sem, hogy a fuvarozó cégek nagy része ne lenne egy szemétláda, de ebben benne lehet az is, hogy a faszi nem akart kereket cserélni. Ha így volt és még ott is hagyta a kamiont azért én is kirúgtam volna.
A videóban látszik, hogy Zoli bá leszedte már a kis műanyag kupakokat, viszonylag könnyen meg is indulnak a csavarok. Itt meg láthatod, hogy egyszer ezen is voltak csak aztán leszarta a sofőr is, meg a cég is. Sanszosan ezzel már lenne szopás, az is lehet, hogy pár csavart már csak csavarlazító vagy a légkulcs tudná megindítani a meneten.
image-450w-1353102524.jpg
A videó alapján nem volt mit cserélni, ezért jelentette, hogy akkor most mi van strácok. Majd egy ilyen állapotúra aki azt mondja, hogy "menj tovább, meglátjuk jó lesz-e", az kb. akkora duma, mint egy hajtómű hibás géppel felszállni, amin látszik boroszkópos vizsgálattal kritikus repedés, majd benyögik "szállj fel, majd meglátjuk mi lesz". Na, ennek eredménye a B737 MAX is. Meg 300+ halott...

Nem voltam ott , de mobil gumist is lehet hívni. Sokszor célszerű, mert teherautón/kamionon nem könnyű kereket cserélni.
Csak a videó alapján az jön le, hogy a cég erre nem akart pénzt költeni. Oldja meg a sofőr.
(Gondolom saját költségen, ahogy ma a piac sok helyen diktálja...)
 
  • Tetszik
Reactions: papi

Ooorky

Well-Known Member
2016. szeptember 1.
9 779
44 962
113
Csak a videó alapján az jön le, hogy a cég erre nem akart pénzt költeni. Oldja meg a sofőr.
(Gondolom saját költségen, ahogy ma a piac sok helyen diktálja...)

Fuvarozók jelentős része 5-10 lízingelt kamionos egyéni vállalkozó aki a sz*rt is kihajtja az embereiből, főleg amikor a nagyoktól csurran-cseppen valami szaftosabb megrendelés.
 

Ooorky

Well-Known Member
2016. szeptember 1.
9 779
44 962
113
Ennek oka az energiatartalom, de a mértéke homályos, hogy miért ekkora.
https://www.engineeringtoolbox.com/fuels-higher-calorific-values-d_169.html
Etanol 23,4 MJ/l
Benzin 34,2 MJ/l

A lenti táblázat szerint a 5% és 10% metanol arány 1,6%-kal csökkenti 1 liter üzemanyag fűtőértékét. Látható, hogy 100%-nál a benzin, 0%-nál az etanol fűtőértékét adja ki a táblázat. Mivel 95%-ról állunk át azt tekintettem az arányszámítás alapjának.

Azt az energiát ki is kell nyerni, régi motorokat tiszta 95-ös benzinre lőtték be, ha egy gyengébb minőségűből többet juttat be ugyanannyi levegőhöz akkor romlik a hatásfok, amit még több üzemanyaggal kell kompenzálni.
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 217
4 568
113
Belehallgattam reggel néhányszor. Volt rá x évük, nem történt semmi. Most, hogy kikerültek a fővárosi pikszisből, rögtön számos zseniális ötletük támadt.
Közben egy kollégám mondta, hogy egy órával hamarabb kénytelen elindulni az agglomerációból dolgozni, mint a vonat menetideje indokolná, mert annyiszor késett a vonatkésések miatt, hogy mondták neki a munkahelyén; ezt már nem tudják tolerálni. Szóval először működő és pontos vonatközlekedés kellene a meglévő vonalakon, akkor lehet, hogy sokan maguktól is át/rászoknának a tömegközlekedésre.
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 584
4 670
113
Belehallgattam reggel néhányszor. Volt rá x évük, nem történt semmi. Most, hogy kikerültek a fővárosi pikszisből, rögtön számos zseniális ötletük támadt.
Közben egy kollégám mondta, hogy egy órával hamarabb kénytelen elindulni az agglomerációból dolgozni, mint a vonat menetideje indokolná, mert annyiszor késett a vonatkésések miatt, hogy mondták neki a munkahelyén; ezt már nem tudják tolerálni. Szóval először működő és pontos vonatközlekedés kellene a meglévő vonalakon, akkor lehet, hogy sokan maguktól is át/rászoknának a tömegközlekedésre.

Barátnőm 11 km-re jár dolgozni. Ha tömeg közlekedni szeretne akkor 1,8 km séta, busz, 400 méter séta, 9500 HUF havibérlet. Busz vagy jön időben, de inkább áll az elővárosi dugóban. Autóval jobb napokon 15 perc, rosszabb napokon 30, busszal nem tudta reggel sem 45 percnél rövidebb idő alatt kihozni a dolgot. 5 órakor végez, busz 17:30 +15-20 perc buszozás a dugóban + 20 perc séta. Naponta több mint egy órát hagy a rendszerben akkor is, ha a busz elfogadhatóan tud haladni.
1,2 Swift Mk5. Egy hónapban megy 480-520 kilométert. 42 literes tankból eddig havonta hiányzott 30-32 liter üzemanyag, ~12000 Huf. Ha kocsival megy gyorsabban hazaér, nem kell sétálnia, ha akar megáll a boltban stb.. Az elővárosi közlekedésben a busz nem alternatíva. Ugyanabban a dugóban állsz mint a kocsiddal, csak cserébe egy csomó kényelmetlenséget is bevállalsz vele.
Nem tudom melyik vonalon jár a munkatársad, én 70-est használgatom. Reggel rengetegen vannak a vonaton, öt perces késés alap, arra már mindenki számít, valójában az 5 percesnek kiírt késés az inkább 10. Mire bekocogunk a Nyugatiba addigra erre jön még 5-10 perc. Szerintem az állatkert hátsó falára festett graffitiket fejből le tudnám rajzolni. Ott mindég van ácsorgás.