Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 847
18 961
113
Tessék, itt egy anyag róla. Vagyis a HCOOH üzemanyagként való használatáról.
Nem bonyolult, a HCOOH-t H2 + CO2-re bontják, a hidrogént pedig üzemanyag-cellákban használnák fel. Elvben lehetne belsőégésű motorban is, ez már inkább technikai kérdés. Környezetvédelem szempontjából a legfőbb probléma, hogy egyfelől ez is jelentős CO2 kibocsátást eredményez, tehát tényleg csak úgy lenne környezetbarát, ha utána a CO2-őt lekötjük valahogy.

Gazdasági szempont a másik probléma: egyfelől a hangyasavnak olcsóbbnak kellene lennie, mint a jelenlegi fosszilis üzemanyagoknak. Másfelől magának a katalizátoroknak, illetve magának a hidrogén üzemanyag-celláknak az ára kellene, hogy kellően olcsó legyen (mert jelenleg nem az).

Szóval röviden: technikailag lehetséges a hangyasav üzemanyagként való használata, de jelenleg egészen biztos, hogy ez nem rentábilis. Ha a hangyasavat tényleg elő lehetne állítani széndioxidból olcsón, akkor működhet viszont a dolog...
Persze ahhoz is jelentős mennyiségű hidrogén, és valószínűleg energia kéne, ahogy a szintetikus benzinhez/dieselhez is. Sokkal olcsóbbnak kéne lennie ahhoz, hogy megérje a hatalmas meglévő infrastruktúrát átállítani.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 847
18 961
113
A jövő:
44:26-50:13-ig
A legviccesebb beszólás, we americans own the things. Lol még a lakásukat is csak bérlik.
De amúgy szomorú és félelmetes ez a jövő. Pedig benne élünk.
Van egy jelentős réteg ott, aki birtokolja a dolgait, főleg vidéken. A városi mobilis réteg az, aki mindent bérel.
 
M

molnibalage

Guest
A jövő:
44:26-50:13-ig
A legviccesebb beszólás, we americans own the things. Lol még a lakásukat is csak bérlik.
De amúgy szomorú és félelmetes ez a jövő. Pedig benne élünk.
Miért szomorú és félelmetes? Az autó ma jelenleg egy olyan dolog, amit:
  • kurva drágán veszel újan...
  • ha csak elfordítod benne a kulcsot és 1 km-t mész vele az értéke 10%-kal vagy mennyivel is esik? Mikor semmiféle műszaki állapot nem indokolja ezt...
  • rohadt gyorsan veszti értékét...
  • és az élettartama nagy részében csak áll...
  • és állás alatt is fizetsz rá minden biztosítást...
Valahol egészen mókás, hogy az emberek tökéletesen képesek elfogadni azt, hogy felhőben vannak a játékaik, a zenéjük és megosztott infrastuktúrán keresztül érthető el fillérekért ahhoz képest, amit a fizikai terjesztés adott. Tisztán emlékszem, hogy 2001-es áron voltak 5-7 ezer HUF-os audió CD-k itthon. Ez ma 10-15 ezer. Egy szájbavert korong. Ma ennyiért kb. korlátlan mennyiségű zenéhez férsz hozzá. Ehhez képest a közös autóhasználat = megosztott infrastruktúra nem fér bele a világképükbe.

Igen, a hasonlat nem pontos, hiszen felhőből letöltés az nem egyenlő fizikai osztozással, de az elv ugyanaz. Nem kell 1 millió felhasználónak fizikai adathordozóban elküldeni minden számot, hozzáférést kapnak.

Na, a megosztott autóhasználat és bérlés is ilyen lehet. Mi a fenének álljon egy rohadt drága autó nálad, hogy 0 km haladással is veszítse az értékét? Lehet, hogy egyesek gumicicája a saját autó, de ha tényleg elérhető lesz a tömeges autóbérlés és nem törik szanaszét a userek, akkor számomra ez igen vonzó lenne főleg, ha ettől még csökken a forgalom és lehet haladni is.
 
T

Törölt tag 008

Guest
Miért szomorú és félelmetes? Az autó ma jelenleg egy olyan dolog, amit:....
Nem nem, féreértettél. Nem kimondottan az autóra gondoltam. Ott a car sharing jó dolog. Örülök, hogy itthon is van, tényleg nagyon flottul működik.
Amikor fiatal voltam földhöz verdestem volna magam örömömbe, ha nem kell mindig autót kunyizni valamelyik rokontól, hanem csak egy appal kattintok 2-őt és már megyek vele.

A tendencia, hogy semmit sem birtokolsz. Lakás, zene, játék ezt követi most az autó. Ehhez jön, hogy idővel megszünik a készpénz.
Lassan lassan semmi tulajdona nem lesz az embernek. Mindent bérel vagy virtuális.
Ez jó, amíg az ember fiatal és keres. De ha ér egy betegség, baleset, vagy csak idős vagy és már nem tudsz dolgozni miből fizeted ki a bérleti díjat?
SHTF-ről nem is beszélve.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and nyugger

Septimus

Well-Known Member
2018. november 22.
241
1 238
93
Miért szomorú és félelmetes? Az autó ma jelenleg egy olyan dolog, amit:
  • kurva drágán veszel újan...
  • ha csak elfordítod benne a kulcsot és 1 km-t mész vele az értéke 10%-kal vagy mennyivel is esik? Mikor semmiféle műszaki állapot nem indokolja ezt...
  • rohadt gyorsan veszti értékét...
  • és az élettartama nagy részében csak áll...
  • és állás alatt is fizetsz rá minden biztosítást...
Valahol egészen mókás, hogy az emberek tökéletesen képesek elfogadni azt, hogy felhőben vannak a játékaik, a zenéjük és megosztott infrastuktúrán keresztül érthető el fillérekért ahhoz képest, amit a fizikai terjesztés adott. Tisztán emlékszem, hogy 2001-es áron voltak 5-7 ezer HUF-os audió CD-k itthon. Ez ma 10-15 ezer. Egy szájbavert korong. Ma ennyiért kb. korlátlan mennyiségű zenéhez férsz hozzá. Ehhez képest a közös autóhasználat = megosztott infrastruktúra nem fér bele a világképükbe.

Igen, a hasonlat nem pontos, hiszen felhőből letöltés az nem egyenlő fizikai osztozással, de az elv ugyanaz. Nem kell 1 millió felhasználónak fizikai adathordozóban elküldeni minden számot, hozzáférést kapnak.

Na, a megosztott autóhasználat és bérlés is ilyen lehet. Mi a fenének álljon egy rohadt drága autó nálad, hogy 0 km haladással is veszítse az értékét? Lehet, hogy egyesek gumicicája a saját autó, de ha tényleg elérhető lesz a tömeges autóbérlés és nem törik szanaszét a userek, akkor számomra ez igen vonzó lenne főleg, ha ettől még csökken a forgalom és lehet haladni is.
Erre először is három mondást idézek (az egyik talán ismerős lesz):
"Mindenki annyit ér, amennyije van."
"Magyar ember a szomszédnak vesz autót."
"Aki harminc fölött még busszal jár, az sikeres ember nem lehet."
Tudomásul kell venni, hogy Magyarországon az autó a nagy többség számára még mindig státusszimbólum. Mutatja a tulajdonosának és környezetének is, hogy mennyit ér. Ez általában persze fals visszajelzést (pl. 20 éves leharcolt tuning BMW..), de hát nem is Sherlock Holmes a célközönség, ebben a kis országban ez jól működik a értelmi felső 2%-ot leszámítva, ők meg a kutyát sem érdeklik. A fentiek miatt a magyar számára nagyon fontos, hogy saját autót birtokoljon. Ha nincs autója, azt még ki tudja magyarázni valahogy (vagy legalábbis megpróbálja..), pl. sportos életmód miatt kerékpározik, óvja a környezetét, 5 perc séta a munkahely, stb. De a bérelt autót azt nem tudja kimagyarázni. Ilyenkor jön a többségben a "Nézd már a csórót, még saját kocsira sem futja neki!" értékítélet. Szóval ne csak a számok világában nézzük, hanem ahogy a néplélek működik. :)
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz
M

molnibalage

Guest
Nem nem, féreértettél. Nem kimondottan az autóra gondoltam. Ott a car sharing jó dolog. Örülök, hogy itthon is van, tényleg nagyon flottul működik.
Amikor fiatal voltam földhöz verdestem volna magam örömömbe, ha nem kell mindig autót kunyizni valamelyik rokontól, hanem csak egy appal kattintok 2-őt és már megyek vele.

A tendencia, hogy semmit sem birtokolsz. Lakás, zene, játék ezt követi most az autó. Ehhez jön, hogy idővel megszünik a készpénz.
Lassan lassan semmi tulajdona nem lesz az embernek. Mindent bérel vagy virtuális.
Ez jó, amíg az ember fiatal és keres. De ha ér egy betegség, baleset, vagy csak idős vagy és már nem tudsz dolgozni miből fizeted ki a bérleti díjat?
SHTF-ről nem is beszélve.
  • A zenét sem birtokoltad, csak sehogy máshogy nem tudták neked odaadni, hogy hallgasd. Privát használatra limitálta a vétele a fizikai formában is. Nem játszhattad le akárhol, ahogy most is. A szotvereknél is pont ez volt, csak az emberek többsége nem olvasta el soha az EULA-t.
  • A készpénz és virtuális pénz között sincs igazán eltérés. Pont úgy mindkettő mögött a bizalom áll. Pont úgy nem ér semmit a papírfecnid, ahogy a bankszámládon levő pénz, ha nincs mögötte semmi, mint a felfújt részvényárak mögött. Magának a fizikai formátumú pénznek sincs fizikailag kifejezhető értéke. Persze egy globális áramszünet esetén gáz lenne, hogy nem tudsz fizetni, bár globális áramszünet esetén egy ponton túl ez lenne a legkisebb baj. KP-val sem tudnál semmit venni, mert nem tudnak számlát adni sok helyen manuálisan...
  • A lakásokat jellemzően mindig hitelből vették, ergo ebben semmi új nincs, amíg nem fizeted ki. Az ember szerintem idős korára vesz saját lakást - ha addig nem tette meg - amikor tudja, hogy már nem lesz újra gyereke és nem kell nagy. Egy lakás esetén a teljes hiteltörlesztett összeg a lakás árának 150%-a is simán lehet vagy még több. Ha a meg nem vett lakás induló részének különbözete csak végig államkötvényben pihen, akkor 20 év alatt 2,5% kamattal is csak 163%. Tehát az, hogy nem veszel lakást, hanem bérelsz, az ennyivel több pénz tud hozni és mindig abban laksz és akkor lépsz ki belőle, amikor jól esik. A saját lakást, ha el kell adni sé gyorsan, akkor meg vagy buksz rajta, vagy nem. Persze lehet fiatalon is lakást venni, csak akkor tessék felkészülni arra, hogy jó drága mulatság lesz és pont akkor, amikor a gyerek is viszi a pénz. Csak a SHTF esetben a lakásodat is bukhatod...
    Amikor a gyerekek már felnőttek, kirepülnek, és ideális esetben anyu és apu is dolgozik, akkor olyan mennyiségű pénz tudnak keresni, hogy akkor nem nagy gond elvben öreg korodra lakást venni egy kereseti szint felett abból a pénzből, amit nem vertél el lakásra. Persze akinek a család összedobja a lakás felé is akár, úgy könnyű...

Erre először is három mondást idézek (az egyik talán ismerős lesz):
"Mindenki annyit ér, amennyije van."
"Magyar ember a szomszédnak vesz autót."
"Aki harminc fölött még busszal jár, az sikeres ember nem lehet."
Tudomásul kell venni, hogy Magyarországon az autó a nagy többség számára még mindig státusszimbólum. Mutatja a tulajdonosának és környezetének is, hogy mennyit ér. Ez általában persze fals visszajelzést (pl. 20 éves leharcolt tuning BMW..), de hát nem is Sherlock Holmes a célközönség, ebben a kis országban ez jól működik a értelmi felső 2%-ot leszámítva, ők meg a kutyát sem érdeklik. A fentiek miatt a magyar számára nagyon fontos, hogy saját autót birtokoljon. Ha nincs autója, azt még ki tudja magyarázni valahogy (vagy legalábbis megpróbálja..), pl. sportos életmód miatt kerékpározik, óvja a környezetét, 5 perc séta a munkahely, stb. De a bérelt autót azt nem tudja kimagyarázni. Ilyenkor jön a többségben a "Nézd már a csórót, még saját kocsira sem futja neki!" értékítélet. Szóval ne csak a számok világában nézzük, hanem ahogy a néplélek működik. :)
Érdekes mondások no.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 847
18 961
113
Miért szomorú és félelmetes? Az autó ma jelenleg egy olyan dolog, amit:
  • kurva drágán veszel újan...
  • ha csak elfordítod benne a kulcsot és 1 km-t mész vele az értéke 10%-kal vagy mennyivel is esik? Mikor semmiféle műszaki állapot nem indokolja ezt...
  • rohadt gyorsan veszti értékét...
  • és az élettartama nagy részében csak áll...
  • és állás alatt is fizetsz rá minden biztosítást...
Valahol egészen mókás, hogy az emberek tökéletesen képesek elfogadni azt, hogy felhőben vannak a játékaik, a zenéjük és megosztott infrastuktúrán keresztül érthető el fillérekért ahhoz képest, amit a fizikai terjesztés adott. Tisztán emlékszem, hogy 2001-es áron voltak 5-7 ezer HUF-os audió CD-k itthon. Ez ma 10-15 ezer. Egy szájbavert korong. Ma ennyiért kb. korlátlan mennyiségű zenéhez férsz hozzá. Ehhez képest a közös autóhasználat = megosztott infrastruktúra nem fér bele a világképükbe.

Igen, a hasonlat nem pontos, hiszen felhőből letöltés az nem egyenlő fizikai osztozással, de az elv ugyanaz. Nem kell 1 millió felhasználónak fizikai adathordozóban elküldeni minden számot, hozzáférést kapnak.

Na, a megosztott autóhasználat és bérlés is ilyen lehet. Mi a fenének álljon egy rohadt drága autó nálad, hogy 0 km haladással is veszítse az értékét? Lehet, hogy egyesek gumicicája a saját autó, de ha tényleg elérhető lesz a tömeges autóbérlés és nem törik szanaszét a userek, akkor számomra ez igen vonzó lenne főleg, ha ettől még csökken a forgalom és lehet haladni is.

Bár használok felhős szolgáltatásokat, de nem vagyok velük elégedett, amit akarok fizikailag is birtokolni akarok, ugyanis minden ilyen dolog amit mondtál, kiszolgáltatottabbá tesz. Egyszerű példa: egyik kedvelt együttesem kiadója a spotify-al veszekedett, eltűntek albumaik, dalaik. Én ugyanannyit fizetek, de nekem csökkent az utilitása a szolgáltatásnak. Amig megvettem, az az enyém, rendelkezésemre áll.

Mindig áll a ház előtt MOL Limo, amikor nem kell. Múltkor kellett volna, az autó a szerelőnél volt karbantartáson, de nem volt egész Óbudán elérhető közelben egy sem... (Úgyhogy BKK-ztam egy jót egy eléggé kényelmetlen irányban, és elolvastam egy régóta olvasott könyv végét).

Nem rossz dolgok ezek, de amit te úgy mondasz, hogy az autó áll, azt én úgy mondom, hogy az autó rendelkezésre áll.

Amúgy a mindig áll nyilván érzéki csalódás: amikor parkoló helyet keresek akkor mindig van egy az én helyemen :D
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 847
18 961
113
Erre először is három mondást idézek (az egyik talán ismerős lesz):
"Mindenki annyit ér, amennyije van."
"Magyar ember a szomszédnak vesz autót."
"Aki harminc fölött még busszal jár, az sikeres ember nem lehet."
Tudomásul kell venni, hogy Magyarországon az autó a nagy többség számára még mindig státusszimbólum. Mutatja a tulajdonosának és környezetének is, hogy mennyit ér. Ez általában persze fals visszajelzést (pl. 20 éves leharcolt tuning BMW..), de hát nem is Sherlock Holmes a célközönség, ebben a kis országban ez jól működik a értelmi felső 2%-ot leszámítva, ők meg a kutyát sem érdeklik. A fentiek miatt a magyar számára nagyon fontos, hogy saját autót birtokoljon. Ha nincs autója, azt még ki tudja magyarázni valahogy (vagy legalábbis megpróbálja..), pl. sportos életmód miatt kerékpározik, óvja a környezetét, 5 perc séta a munkahely, stb. De a bérelt autót azt nem tudja kimagyarázni. Ilyenkor jön a többségben a "Nézd már a csórót, még saját kocsira sem futja neki!" értékítélet. Szóval ne csak a számok világában nézzük, hanem ahogy a néplélek működik. :)

Autót bérelni körülményes, kivéve a GreenGo/MOL Limo, ami viszont csak Budapest egy részterületén működik. Friss jogsival ezeket nem tudod használni.
Sokan utilitárius értéke miatt használnak autót, ők olyanokat is használnak, pl. csótány suzukit (az öreg swift. azért csótány, mert ütött-kopott, de elpusztíthatalan). Ők akik a service economytokban házhoz szállítják a pizzát pl.

Egy 20 éves autó nem státusz szimbólum senkinek sehol. Egy tíz éves sem, de az még jól tud működni némi ráfordítással, és élvezetes is tud lenni egy sportosabb modell.

A státusszimbólum az az új Porsche meg a Maserati. Előző munkahelyemre egy kihagyás után mentem felmondani, alig fértem el a mélygarázsban a szabálytalanul parkoló Maseratik meg Porschek közt... XII. kerület, gyűlöletem fókusza.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 847
18 961
113
Nem nem, féreértettél. Nem kimondottan az autóra gondoltam. Ott a car sharing jó dolog. Örülök, hogy itthon is van, tényleg nagyon flottul működik.
Amikor fiatal voltam földhöz verdestem volna magam örömömbe, ha nem kell mindig autót kunyizni valamelyik rokontól, hanem csak egy appal kattintok 2-őt és már megyek vele.

A tendencia, hogy semmit sem birtokolsz. Lakás, zene, játék ezt követi most az autó. Ehhez jön, hogy idővel megszünik a készpénz.
Lassan lassan semmi tulajdona nem lesz az embernek. Mindent bérel vagy virtuális.
Ez jó, amíg az ember fiatal és keres. De ha ér egy betegség, baleset, vagy csak idős vagy és már nem tudsz dolgozni miből fizeted ki a bérleti díjat?
SHTF-ről nem is beszélve.
Plusz a kiszolgáltatottság. Ha van egy házad, az a tiéd. Ha megemelik a bérleti díjat hirtelen, akkor gondban vagy. Ezt ha az élet minden területére kiterjeszted, akkor nagyon könnyen ki lehet húzni a talajt az ember lába alól "piaci alapon" (tehát államosítás és más vis maior nélkül is). A szuperkapitalisták (globális top 0.1%) tolják ezt, hogy új jobbágy réteget építsenek ki, és a kényelmetlen középosztályt jogaiból kiforgassák. Most még olcsón adják ezeket, hogy rövid távon megérje, illetve ha a kockázatot nem faktorizálod be, akkor hosszú távon is jó stratégiának ígérkezzék. Én kiábrándultam ebből, régebben hittem ebben, mert túl sok szolgáltatás baszott ki velem.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 153
113
Miért szomorú és félelmetes? Az autó ma jelenleg egy olyan dolog, amit:
  • kurva drágán veszel újan...
  • ha csak elfordítod benne a kulcsot és 1 km-t mész vele az értéke 10%-kal vagy mennyivel is esik? Mikor semmiféle műszaki állapot nem indokolja ezt...
  • rohadt gyorsan veszti értékét...
  • és az élettartama nagy részében csak áll...
  • és állás alatt is fizetsz rá minden biztosítást...
Ebbe több ponton bele lehet kötni.

  1. A "kurva drága" viszonyítási alap, mert melyiket és milyen célból. Ne kezeljük a 4 millió forintos Fiat Tipot együtt a 40 millió forintos BMW 7-essel.
  2. Azért 10%-ot nem esik az ára (ne a listaárat nézd, az vicc).
  3. Hogy rohadt gyorsan veszti az értékét, az viszonyítás kérdése megint, arányaiban egy olcsóbb autó évente nem veszít 10%-ot.
  4. Hogy az élettartam nagy részében áll, az megint egy erős kijelentés, mert ez mindenre igaz, a mikrohullámú sütőtől a fűnyírógépig.
  5. A biztosítás esete időtartam alapú, független a használattól.
Valahol egészen mókás, hogy az emberek tökéletesen képesek elfogadni azt, hogy felhőben vannak a játékaik, a zenéjük és megosztott infrastuktúrán keresztül érthető el fillérekért ahhoz képest, amit a fizikai terjesztés adott. Tisztán emlékszem, hogy 2001-es áron voltak 5-7 ezer HUF-os audió CD-k itthon. Ez ma 10-15 ezer. Egy szájbavert korong. Ma ennyiért kb. korlátlan mennyiségű zenéhez férsz hozzá. Ehhez képest a közös autóhasználat = megosztott infrastruktúra nem fér bele a világképükbe.

Nem tudom milyen 1 CD-s kiadvány van 10-15 ezer forintért, de most ránéztem a Warner kiadványokra (ezekhez van közünk) és egy ilyen sincs. A limitált LP (vagyis Vinyl) kiadványok esetleg előfordulnak ilyen árrégióban, de az kifejezetten a gyűjtőknek szól.
Konkrétan nem látok az új megjelenések között még 5 ezer forintba kerülő CD-s kiadványt sem.

Igen, a hasonlat nem pontos, hiszen felhőből letöltés az nem egyenlő fizikai osztozással, de az elv ugyanaz. Nem kell 1 millió felhasználónak fizikai adathordozóban elküldeni minden számot, hozzáférést kapnak.

A hasonlat rohadtul nem pontos, mert megvásárolhatod digitálisan is a zenét, mondjuk az iTunes-on, de akkor a vételár kb. annyi lesz, mint a CD ára. (konkrétan a Jojo Rabbit OST-re kerestem rá, ott a CD az olcsóbb 4233 Ft-ért).

A stream egy másik történet, ott a Spotify egy egészen speciális ámokfutása fordította fenekestül fel a piacot. Nem biztos, hogy a jó irányba, legalábbis a kiadók és a művészek szempontjából, de ne gondold, hogy a Spoti üzleti modellje olyan hú, de méltányolandó. Azért adják olcsón (vagy kvázi ingyen) a zenét, mert hatalmas felhasználói bázist építsenek, amit aztán az üzleti tárgyalásoknál töltött fegyverként lehet használni. Teszik ezt veszteséggel, rengeteg veszteséggel - amíg azonban vannak befektetők és a részvényeik érnek valamit, ez működik. A művészek és a kiadók pedig nem tudnak mit tenni, hiszen már több, mint 100 millió fizető és 300 millió összes felhasználót érnek el. A bevételek szempontjából lassan több pénz folyik be a Spotiból itthon, mint a Youtube-ból (a Youtube a legnagyobb bevétel még mindig, főleg külföldön, ahol a beépített reklámok miatt eszméletlen pénzek forognak egy angol vagy egy amerikai fogyasztónál). Ezek a tények miatt jönnek az olyan pálfordulások, mint Taylor Swift esete, aki először puffogva bejelenti, hogy azonnal szedjék le a Spotiról az összes számát, mert ingyen ne hallgassa senki az ő műveit, majd pár év múlva (mikor a rideg valósággal szembesülni kényszerült a művésznő, hogy mennyi felhasználó és potenciális hallgató van már a Spotin) mégis visszatért.

A stream egyfelől kétségkívül egy nagyon jó dolog felhasználói szempontból és a kiadók / művészek szempontjából is (akik még mindig a 90-es évek, 2000-es évek legelején volt arany korszakot sírják vissza), de az, ahogy a Spoti letarolja a piacot, finoman szólva sem olyan örömmenet, ahogy elsőre tűnik...

Azon is lehet morfondírozni, hogy a Spoti hajdan leállította a zenék eladását, és csak a stream-et futtatja, majd kicsivel később egyszer csak lehetővé teszi, hogy letöltsd a streamelni szándékozott zenéidet. A partnerek meg csak néznek, mint a moziban...

Na, a megosztott autóhasználat és bérlés is ilyen lehet. Mi a fenének álljon egy rohadt drága autó nálad, hogy 0 km haladással is veszítse az értékét? Lehet, hogy egyesek gumicicája a saját autó, de ha tényleg elérhető lesz a tömeges autóbérlés és nem törik szanaszét a userek, akkor számomra ez igen vonzó lenne főleg, ha ettől még csökken a forgalom és lehet haladni is.

Nekem több jelenlegi kollégám is használja a carsharing szolgáltatást. Mindegyik a meglévő autója mellett. Szóval nem kiváltja, csökkenti a városban lévő az autók számát a carsharing, hanem hozzáad a meglévőkhöz...
 

Tcat

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2009. április 27.
2 067
9 178
113
Szép fokozatosan gyarapszik az AMTRAK flottában a Siemens Charger mozdonyok száma. 2021 nyarától kezdődik annak a 75 darabos sorozatnak a szállítása, amit 2018 végén rendelt meg a vasúttársaság. Elvileg ezek mindegyike a hosszútávú vonalakra kerül a 20-25 éves GE Genesis gépek helyére. Az AMTRAK hosszú útvonalaira optimalizált ALC-42 (AMTRAK Long-distance Charger) jelölést kapott alváltozat várhatóan 2021 ősztől áll csatasorba és 2024-re kapja meg az összes ilyen mozdonyát az AMTRAK.

Tesztelgetik ezeket már egy ideje, a közelmúltban pedig lezajlott az első olyan teszt, amiben 2 Charger már a szerelvény elejére került. Az üres, de mindenféle kocsit vivő tesztvonat a Chicago -> Seattle -> Oakland -> Chicago útvonalat járta be, ami útvonalat tekintve a teljes Empire Builder, részben a Coast Starlight és ismét teljes egészében a California Zephyr.

 
M

molnibalage

Guest
Ebbe több ponton bele lehet kötni.
  1. A "kurva drága" viszonyítási alap, mert melyiket és milyen célból. Ne kezeljük a 4 millió forintos Fiat Tipot együtt a 40 millió forintos BMW 7-essel.
  2. Azért 10%-ot nem esik az ára (ne a listaárat nézd, az vicc).
  3. Hogy rohadt gyorsan veszti az értékét, az viszonyítás kérdése megint, arányaiban egy olcsóbb autó évente nem veszít 10%-ot.
  4. Hogy az élettartam nagy részében áll, az megint egy erős kijelentés, mert ez mindenre igaz, a mikrohullámú sütőtől a fűnyírógépig.
  5. A biztosítás esete időtartam alapú, független a használattól.
Csak amíg egy mikró nem kerül 4 millióba, nem kell rá biztosítás és az értékvesztése kisebb, mint ami áramot fogyaszt, addig ez nem nagyon érdekel...

Nem tudom milyen 1 CD-s kiadvány van 10-15 ezer forintért, de most ránéztem a Warner kiadványokra (ezekhez van közünk) és egy ilyen sincs. A limitált LP (vagyis Vinyl) kiadványok esetleg előfordulnak ilyen árrégióban, de az kifejezetten a gyűjtőknek szól.
Konkrétan nem látok az új megjelenések között még 5 ezer forintba kerülő CD-s kiadványt sem.
2001-ben Madonna Ray of Light albumba 5200-ba fájt, tesóval ketten vettük meg. Azon pislogtunk, hogy a Celine Dion - New Days Have Come album 7200 Ft volt. 2002-ben. Számold ezt át mai árakra és lehet erősen pislogni. De a Republic akkori albuma is 4200 volt.
Na, nem is nagyon vettem eredeti CD-t, az utolsót 2010-ben. Azóta csak elektronikusan vettem zenét ehhez képest vicc összegekért.

Nekem több jelenlegi kollégám is használja a carsharing szolgáltatást. Mindegyik a meglévő autója mellett. Szóval nem kiváltja, csökkenti a városban lévő az autók számát a carsharing, hanem hozzáad a meglévőkhöz...
Ez is ez nézőpont. Viszont én emiatt lehet, hogy más emiatt meg teszi le a sajátot. Ameddig az újabb lakóparkoknál nem az utcán parkolnak, valójában ez forgalomcsökkenést jelent, mert nem halad sem az utcán a saját kocsi, de a legfontosabb, nem ott parkol.
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 584
4 670
113
Miért szomorú és félelmetes? Az autó ma jelenleg egy olyan dolog, amit:
  • kurva drágán veszel újan...
  • ha csak elfordítod benne a kulcsot és 1 km-t mész vele az értéke 10%-kal vagy mennyivel is esik? Mikor semmiféle műszaki állapot nem indokolja ezt...
  • rohadt gyorsan veszti értékét...
  • és az élettartama nagy részében csak áll...
  • és állás alatt is fizetsz rá minden biztosítást...
Valahol egészen mókás, hogy az emberek tökéletesen képesek elfogadni azt, hogy felhőben vannak a játékaik, a zenéjük és megosztott infrastuktúrán keresztül érthető el fillérekért ahhoz képest, amit a fizikai terjesztés adott. Tisztán emlékszem, hogy 2001-es áron voltak 5-7 ezer HUF-os audió CD-k itthon. Ez ma 10-15 ezer. Egy szájbavert korong. Ma ennyiért kb. korlátlan mennyiségű zenéhez férsz hozzá. Ehhez képest a közös autóhasználat = megosztott infrastruktúra nem fér bele a világképükbe.

Igen, a hasonlat nem pontos, hiszen felhőből letöltés az nem egyenlő fizikai osztozással, de az elv ugyanaz. Nem kell 1 millió felhasználónak fizikai adathordozóban elküldeni minden számot, hozzáférést kapnak.

Na, a megosztott autóhasználat és bérlés is ilyen lehet. Mi a fenének álljon egy rohadt drága autó nálad, hogy 0 km haladással is veszítse az értékét? Lehet, hogy egyesek gumicicája a saját autó, de ha tényleg elérhető lesz a tömeges autóbérlés és nem törik szanaszét a userek, akkor számomra ez igen vonzó lenne főleg, ha ettől még csökken a forgalom és lehet haladni is.

Az autómegosztás jelenlegi árakkal számolva sokkal költségesebb mint a saját gép. Csak annak éri meg aki nagyon ritkán használja.
Mol Limo ha elérhető lenne nálunk, a legolcsóbb alternatívát tekintve is havi ~40k+ lenne a Swift fenntartásához képest. Napi durván 60 perc. Egy évben 500 000 forint. Ha 8 évig meglesz a kis gép akkor pluszban vagyunk a közösségi közlekedéshez képest, és a használt autó eladási árával még nem is számoltam. Most úgy gondolom, hogy 8 évesen is el lehetne majd adni 1,5 inkább 2 millió forint körül.

Szeretem még ezekben az autómegosztásos dolgokban, hogy senki nem számol a Rush Hourral. Ki a picsának fog kelleni a több tízezer üres gép Pesten szétszórva miközben az emberek dolgoznak. Ugyanez délután vagy este a lakótelepek, lakóparkok esetén is igaz. Nálunk mindenki beáll a saját kocsijával a kertbe, garázsba, mert a bringás úton nem lehet megállni. Na ide jönne meg este 50-60 darab megosztott gép, amit nem rakhatsz be a kertedbe.
 
M

molnibalage

Guest
Az autómegosztás jelenlegi árakkal számolva sokkal költségesebb mint a saját gép. Csak annak éri meg aki nagyon ritkán használja.
Természetesen. Nem is értem a felvetést. A megosztás lényege, hogy pontosan ezeket a felhasználókat célozza meg. Semmilyen berendezés bérlése nem olcsóbb hosszútávon, mint tulajdonlás. Legalábbis nem ugrik be ilyen dolog.

Szeretem még ezekben az autómegosztásos dolgokban, hogy senki nem számol a Rush Hourral. Ki a picsának fog kelleni a több tízezer üres gép Pesten szétszórva miközben az emberek dolgoznak.
Pont az a lényege, hogy a csúcsidőn kívül ritkábban közlekedő közlekedés alternatívája. Pl. ma munkatársam megy tárgyalni velem Bp-n belül, de 10 km-re. Tömeggel neki 1+ óra, nekem bringa + tömeg volt 40 perc. Egy ilyen bérelt kiskocsi meg, ha van közelben, akkor lett volna 25 perc.
A napközbeni utazások és a közösségi közlekedés főirányán kívül fontos ez. Vagy pl. ha nem akarsz taxit hívni az éjszaka közepén.

Ugyanez délután vagy este a lakótelepek, lakóparkok esetén is igaz. Nálunk mindenki beáll a saját kocsijával a kertbe, garázsba, mert a bringás úton nem lehet megállni. Na ide jönne meg este 50-60 darab megosztott gép, amit nem rakhatsz be a kertedbe.
Ez a "nálunk" hangsúlyos. Mert nem derül ki, hogy ez milyen város, milyen környék. Én Bp-n a Hungárián belül napi szinten futok már bele megosztott kocsiba csak a szűken vett mozgásterületemben.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Akkor máshogy mondom. Nagyon magas a rendelkezésre állási költség. :)

Vicces ezt egy alapvetően haditechnikával foglalkozó fórumban érvként olvasni...
... ahol ugye alapvetően a haditechnikai eszközök rendelkezésre állására költ minden állam vagyonokat, nem pedig a rendeltetésszerű használatára.
:D

Kicsit hasonló mintha azt mondanád hogy ne költsünk honvédségre egyáltalán, majd jön a NATO megvédeni minket.
:rolleyes:
 
M

molnibalage

Guest
Vicces ezt egy alapvetően haditechnikával foglalkozó fórumban érvként olvasni...
... ahol ugye alapvetően a haditechnikai eszközök rendelkezésre állására költ minden állam vagyonokat, nem pedig a rendeltetésszerű használatára.
:D

Kicsit hasonló mintha azt mondanád hogy ne költsünk honvédségre egyáltalán, majd jön a NATO megvédeni minket.
:rolleyes:
Hehe...
Alig néhány hete írtam le, hogy a honvédelem kiadás az biztosítás jellegű kiadás. Maga a haderő létezésével képes biztosítani azt, hogy ne buzeráljon senki. Ezen felül ninc alternatívája. Ha nincs autó vagy nem kell, felülsz a buszra. Ha kell bérelsz.
Ha nincs MH és kéne haderő, akkor az nem tudod bérelni senkitől és helyettesíteni sem.
:D:rolleyes:

A car sharing mintha inkább pont a NATO lenne. Mint a tanker vagy AWACS. A tagállamok közül soknak egyre sem telne, de közösen mégis mennyire telik.
 
M

molnibalage

Guest
Hát a baltiaknak sikerült légierőt bérelni :)
A modell pontatlan. Mert nem úgy bérelik, hogy hol kell, hol nem. Ők a NATO, mint szervezet teljes légierejét bérlik ki, csak hol ilyen, ahol olyan vadászgép adja a szolgálatot. Mintha egy autókölcsönző hol ilyen, hol olyan autót adna. De a kölcsönző VIP. Aki nem tag, annak nem jár gép.