1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Autó-motor, elektromos járművek, közlekedés

Diskurzus a(z) 'Kantin' témában - molnibalage által indítva @ 2018. február 9..

  1. Loken

    Loken Well-Known Member

  2. Veér István

    Veér István Well-Known Member

    Az autómat hálózatba és a cloudra kötve egy AI (MI) kielemzi a nyomás és rugó jeladókat, és megállapítja, hogy kátyúba hajtottam valószínűleg, majd push notificationt küld a telefonomra, hogy "Ön valószínűleg kátyúba hajtott"

    Hogy egy ismerősöm idézzem erről:



     
    ogretankHU and misinator like this.
  3. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    https://totalbike.hu/hirek/2020/07/07/svajcban_is_a_motorok_hangereje_a_tema/
    Azért érdekes, hogy le van írva egy szám és valaki már tart valamitől.
    A 95 dB felettieket tiltanák kint. Hogy kontextusba helyezzük.

    Az ipari berendezéseknél 1 méterre tőlük 80-85 db(A)-t várnak el ma manapság, de ha tartósan ilyen helyen vagy, akkor hallásvédő eszköz kell.
    Konkrétan a motorok egy része olyan zajos, hogy ha zebrán melletted elindulnak vele, akkor fájdalomküszöb táján is lehetnek,ha csendes háttérből emelkedik ki hirtelen és nagyon.

    Nem is értem, hogy a szutyok pöcsköszörű robogók, amik Trabant módjára füstölnek és zajosak miért is nincsenek úgy simán betiltva.
     
    hunter85 likes this.
  4. Kurfürst

    Kurfürst Well-Known Member

    Megfelel-e a 95 dB feletti motor által keltett lakossági zajterhelés a vonatkozó magyar szabványoknak és zajterhelési határértékeknek?
     
  5. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A0800027.KVV

    Az értelmezés és számítás módnak kell utánanézem, hogy milyen időegyenértékkel számolna, mert nyilvánvalóan az van, hogy egyes tüskékkel nem lehet mit csinálni.
    Az elvileg ebben van.
    https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a0700093.kvv

    OFF
    Miért nincs tartalomjegyzék egy jogtárban? Fel nem fogom, hogy ezekben, aki nem tudja, hogy mit keres, hogy a búbánatba talál meg bármit...????)
    ON

    [​IMG]

    A legnagyobb baj, hog senkit nem vigasztal a jogszabály, ha az ablaka alatt egy robogó ad egy kövér gázt 100 dB felett este 10 után és erre felébred... Mert ez belefér az időtartamos átlagolás miatt.

    Ehhez képest ipari üzemeknek meg a védendő felületen folyamatosan tudniuk kell a határértéket. Kimennek és ha 40 db(A) felett mérnek este 10 és reggel 6 között, akkor megy a bünti. Legalábbis utolsó ilyen doksim, ahol láttam zajmérést és tervet a csökkentésre ezt láttam. Mert az ipari üzemek zaja jellemzően nem nagyon változik.

    De a közlekedési zajban mégis valami homályos elv mentén eltűrjük a nagy tüskéket, amit nem értek...
    Ezeket az extrém tüskéket ki kellene szórni. Szerintem.
    Meg olyan szennyezőek ezek a szutyok robogók, hogy 1-2 perc időtávból is érezni a szagát. Az Üllői út mellett 1 db ilyen pöcsköszörű zajosabb, mint a teljes Üllői út forgalma és csak annak a szaga érezhető...
     
  6. Kurfürst

    Kurfürst Well-Known Member

    A műszaki-méréstechnikai része az MSZ 18150 szabványban van, de ha jól emlékszem külön szabvány van az ipari zajterhelésre és a közlekedésre is.

    De amúgy jó irányba haladsz, a zajterhelést nézik egy hosszabb időtartamra, amiből számítanak egy logaritmikus átlagot, különböző korrekciókkal és a zavaró tényezők kizárásokkal. Ha jól csal az emlékezetem a tüskékre is van valami korrekció, de 16/8 órára számítva az az egy-két moci nem fog nagyon extrém értékeket adni.

    A magyar szabványos mérés A-súlyozott, a teljes frekire, viszont az A szűrű a teljes frekiből erősen vága mélyekből, és pont ez aminél a moci is megszólal, a freki tetején viszont annyira már nincsen hangerő. Ha C-ben mérnénk, ami nem vág annyit, kb. semmilyen ipari létesítmény nem felelne meg. ;)

    Az ipari szabványtól annyiban is lényegesen eltér a lakossági, hogy általában nem 1 méterre kell érvényesülnie (mint pl. egy zajos ipari gép mellett, ami ráadásul konstans). , hanem a zajkibocsátástól nem a védendő felületen hanem jellemzően zárt ablaknál kell mérni.

    Eleve a távolság duplázásával -3dB-vel lehet számolni, tehát ha az úttól 8 méterre van a házad, az már eleve kb. -9 dB, egy jó minőségű ablak további 33-35 dB csillapítást tudhat. Itt már azért 40-50 dB-nél lehetsz, ami nem olyan vészes, persze még bőven lehet egyénileg zavaró, de a szabványba még belefér, pláne hosszabb időre mérve.

    Motorral meg műszakilag az a gond, hogy a kis méret miatt nem nagyon fér rá kellő hosszúságú kipufogórendszer, vagy katalizátor, ami csillapítsa. Kocsik is azért olyan relatív, halkak, mert van rajta 3 méternyi kipufogórendszer, katalizátor, miegymás.

    A jogszabályszerkesztés meg szar, jogtárakban szokott lenni főcímként tartalomjegyzék, de általában aki használja kiismerte már a jogszabályt, a "számok" meg jellemzően valami mellékletben van a végén, vagy egy valami végrehajtási rendeletben. Vagy a szövegben betűvel. Vagy számmal. :D
     
  7. zeal

    zeal Well-Known Member

    Motorokon a gyári kipufogók új állapotban nagyon csendesek.
    Évek alatt persze a zajcsillapító dobok telítődnek korommal, repedések lehetnek benne és a szigetelés is az enyészeté lesz. (A wikiről egy kép.)
    [​IMG]

    Nálunk meg rengeteg az importált használt motor, és ha nem sérült, akkor a dobot senki sem cseréli újra.

    Sokszor az is ront a helyzeten (leginkább "kisköbcentis" kétüteműeknél), hogy kifúrják a félig eldugult dobot, hadd ürüljön akadály nélkül a kipufogógáz, cserébe viszont hangosabb a gép.
    Az ún. sportdobok is részben hasonló elven működnek. Nyitottabbak a gyári hangtompítóknál, cserébe plusz lóerőket adhatnak. Egy kisebb robogónál sajnos szinte muszáj ügyeskedni ezekkel, mert a városban sem mindegy, hogy 3 vagy 4 lóerős a vas. A 125-ös gépeknél is ez az a 10-15 le-s határ, ahol plusz egy-két lóerő az autóúton vagy akár az autópályán még kell a biztonságos haladáshoz, stb, stb.
    A helyzetet tovább rontja, hogy sok dobban van egy "db killer" nevű zajcsillapító elem, ami egyszerűen kiszerelhető. Szerencsére ma már kezdenek erről leszokni a gyártók, és a rendőrök is büntetnek, ha nincs a helyén.
     
    Kurfürst likes this.
  8. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

  9. Redgreg

    Redgreg Well-Known Member

    Veér István likes this.
  10. Veér István

    Veér István Well-Known Member

    Inkább örülnék a rendrakásnak, mint nem. A hátsó ablakokról mondjuk a fóliát le kéne húznom. (Honosításnál nem írták be a forgalmiba, amúgy teljesen megfelel a hazai szabályozásnak, de így illegális átalakítás. Nem volt kedvem engedélyeztetni, amíg nem muszáj, van elég intéznivaló az életben ami ennél fontosabb)
     
  11. Ooorky

    Ooorky Well-Known Member

    zeal and LMzek 2.0 like this.
  12. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

  13. zolkas

    zolkas Well-Known Member

  14. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    nahát...
    :rolleyes:

     
    svajcibeka likes this.
  15. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Villamos topikba tegnap betették már.
     
  16. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

  17. Kurfürst

    Kurfürst Well-Known Member

    ...és még azt mondják, hogy a városi terepjárókat semmi nem indokolja! :D

    (komolyra fordítva azért ahhoz is kell pár hülye sofőr hogy egy ekkora, gyanúsan surprise mf tócsába lassítás nélkül belehajtson).
     
  18. altx

    altx Well-Known Member

  19. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Az autóhoz képest valóban tiszta még így is, mert töredék energiával mozgatja az ember tömegét.
     
    FilcTroll likes this.
  20. Redgreg

    Redgreg Well-Known Member


    Érdemes a kommenteket is elolvasni, elkeserítő. Mondom ezt úgy, hogy amúgy a tervezettel nem igazán értek egyet, mert a jelenlegi szabályozás is jó. Csak be kéne tartattni. De itt már szégyen az egyesek szerint, ha tömegközlekedsz, mert hát az autó az autó.
     

Ezen oldal megosztása