• Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
5 452
6 620
113
hát, valamiért más szakmabelinek ez soha nem jutott eszébe...
És akkor minden megállóhoz kiépíteni a 25kV-t nem lenne nagyjából ugyanannyi drót? Ráadásul hány áramátalakító állomás kellene hozzá? Azok darabja milliárdokban van, nyilván nem kellenének ilyen nagyok, de azért akkor egy ilyen berendezés nem egy komplett vonalat látna el hanem csak pár kilométert, sokszor annyit kellene üzemeltetni. Meg hány kilométer alatt éri el a tervezett sebességet a vonat? Mekkora szakasz maradna drót nélkül a kettő megálló/állomás között? Szerintem amikor épültek a nagy sebességű vasutak ezt a kérdés vizsgálták, de nem kellett. Még az oroszok sem csinálnak ilyet, pedig ott biztosan vannak olyan vonalak ahol messze vannak az állomások.
Egyértelmüen a háttèrhatalom hiusitja meg ezeket a jó ötleteket. :)
 
  • Vicces
Reactions: fip7 and LMzek 2.0

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
1 148
1 705
113
Ez egy régebbi tanulmány, de most ezt találtam: https://docplayer.hu/12926703-Szeged-es-hodmezovasarhely-tramtrain-tervezett-uzeme.html
Illetve még ezt: "Szeged és Hódmezővásárhely között naponta több mint 80 pár busz közeledik, több mint 15 000 utassal."
De a vásárhelyi és algyői utazókon kívül a wikipedia azt írja -sajnos halott linkre hivatkozva, hogy "az Orosháza, Szentes és Békéssámson felől érkező autóbuszjáratok pedig csak Hódmezővásárhelyig közlekednek, ráhordást biztosítva a vasút-villamosra."
Ha megépül az M47 gyorsforgalmi út és úgy, hogy ha rácsatlakozik a vásárhelyi elkerülőre és a szegedi útra, az is megnövelheti azon a forgalmat, így jól jöhet, hogy vesznek le róla forgalmat, bár azért nem vészes jelenleg.
De van egy olyan célja is, hogy megvizsgálják, hogy mennyire válik be itthon. Erre viszonylag költséghatékonyabb megoldás.
ennél azért vannak újabb tanulmányok, ez már elég régi:
Van egy egész hosszú cikk/tanulmány, de akit Szeged érdekel annak egyszer érdemes elolvasni:
(azóta az idő meghaladta, a Szeged-Szabadka vasútvonal felújításának már van kivitelezője (részben ez fogja helyettesíteni a belgrádi vonalat az építkezés alatt) a tram-train lassan készen van, marad a fejpályaudvar, van vasúti pálya építési engedélye a Szabadka-Baja vasútvonalnak is)
 
  • Tetszik
Reactions: phaidros

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
3 077
3 332
113
"...Rögtön a budaörsi találkozóponton a Mobiliti DC villámtöltőjére tettük a Honda e-t, ahonnan elvileg 50 kW-os töltést is fel kellene vennie, ám a hidegben és hideg akkumulátorral sokkalta lassabban töltődött, így a percalapú számlázással ott 10,7 kW-ot 3900 forintért sikerült beletöltenünk - az otthoni töltéshez mérten csaknem tízszeres (!) tarifával..."

Oszt' még nincs is érdemi keresleti piac...

 

bolneroll

Active Member
2014. február 7.
205
124
43
Autómentes 170km hosszú város sor terv .... mert nincs elég olajuk ( na jó most még ér valamit ).

https://totalcar.hu/magazin/hirek/2021/01/14/automentes_varost_epitenek_szaud-arabiaban/



 
  • Vicces
Reactions: LMzek 2.0

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
4 039
4 942
113
Én anno feldrótoztam, csak pár hét után elkezdett rozsdálni, utána 4 hónapig fehér gyorskötözővel volt felfogatva.
A gyorskötegelő az emberi kreativitás egyik nagy diadala! (és naponta újabb diadalainak katalizátora)
Köszi a tippeket, kiválóan működik :DMondjuk annak fényében, hogy Fater a kültéri karácsonyi világítást is gyorskötözővel rakja fel kicsit ég a pofám, hogy pont ez nem jutott eszembe :confused:
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
30 278
35 472
113
Autómentes 170km hosszú város sor terv .... mert nincs elég olajuk ( na jó most még ér valamit ).

https://totalcar.hu/magazin/hirek/2021/01/14/automentes_varost_epitenek_szaud-arabiaban/




A hosszabb távokat pedig teljesen automatizált közlekedés fogja biztosítani, és a tervek szerint a 170 kilométer hosszú város egyik végéből a másikba is el lehet majd jutni mindössze 20 perc alatt.

Mi a tökömért jó, hogy 170 km hosszú? Valami "rejtélyes" oknál fogva soha nem fejlődött így város. Talán, mert baromság? Mert a városban úgy vannak egymáshoz pontok közel, ahol mozog az ember, hogy nem vonalban van 170 km-re, hanem a városközpont körül kisebb központok vannak?
Meg 170 km város két vége alatt 20 perc? Mivel? Ha végtelen nagy a gyorsulás, akkor ez 510 km/h átlagsebesség. Biztos nagyon "energiahatékony ennyivel szágulnadni". Nem lenn ésszerűbb a kompakt város és 100-120 km/h-s körvasút?

Félelmetes, hogy milyen és mennyi baromságra van pénz. Hogy ez mitől lesz 0 emissziós vagy logikus, az sem nem derül ki. Mert tározós erőművet nem látok, és a sivatagban sem süt éjjel a nap.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg and fip7

Ooorky

Well-Known Member
2016. szeptember 1.
3 350
5 958
113
A hosszabb távokat pedig teljesen automatizált közlekedés fogja biztosítani, és a tervek szerint a 170 kilométer hosszú város egyik végéből a másikba is el lehet majd jutni mindössze 20 perc alatt.

Mi a tökömért jó, hogy 170 km hosszú? Valami "rejtélyes" oknál fogva soha nem fejlődött így város. Talán, mert baromság? Mert a városban úgy vannak egymáshoz pontok közel, ahol mozog az ember, hogy nem vonalban van 170 km-re, hanem a városközpont körül kisebb központok vannak?

Az a vicc anno a szovjet várostervezés a közlekedés minimalizálására épült, centralizálva elérhető volt minden alapcikk a lakótömbök között, tömegközlekedésre csak munkábajárás, mozi/színház, bútorvásárlás stb. miatt kellett ülniük, de arra általában volt metró a tömbök között, onnan kiágaztatva meg busz/villamos. Mondjuk náluk erre a lakosság minimális mobilitása miatt volt szükség.

Lassan eljutunk oda, hogy a modern várostervezők felfedezik újra ezt, csak átnevezik kommunista várostervezésről zöldre :D
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 127
2 653
113
Nagyon fals.
Elösszőr is,nincs min szállitani.Nincs sinpár.
Vasuti szállitási költségbe rendre elfelejtik beleszámolni a vasuti pálya fenntartásának költségét.Ugyancsak nem számolják a többszörös átrakás költségét.
Azonkivűl a rugalmasság problémája.Egy 60 vagonos szerelvénnyel nem tudsz 3raklapos házhozszállitásért 5km-ként megállni-föleg,hogy még mindig nincs sin.Az úthálózat meg mindenképpen ott van.
Folyamatosan nyomják,támogatják a vasuti támogatást,mégis a közutit magassan vezt-mert ez éri meg üzleti alapon.
Nagy távolságokra meg a hajózás.
Ez van.

Mondjuk a hivatalos amerikai számokban picit más szerepel! (HTKA Dark alatt picit fos módon látszik, de ki lehet bogarászni, ha nem, akkor egy kattintás a fehér téma.)

Az átrakás ugyanúgy megvan a teherautó esetén is. Gondolom te is gyakran jársz logisztikai központokba. Ha cégekhez mész akkor igaz csak az, hogy nem kell átrakni. Cserébe te mész 1600 kilométert 20 tonnával, vonat esetén ez meg lenne mondjuk negyven egy teherautónak.
A rugalmasság gond, de ez gond a 40 tonnás esetén is. Nem véletlen virágzik a nemzetközi furgonozás. Ehhez sajnos kéne egy szemléletváltás is, hogy ne percre kiszámolt fuvarok legyenek, meg közutakon gördülő dízel meghajtású raktárak.
"Európának" nem volt érdeke eddig a vasúti szállítás.

A németek a kontinens eladásainak több mint 50 százalékát elviszik! Most, hogy kezd körvonalazódni a megfizethető üzemanyag idejének a vége meg is született a 30/30 direktíva. Most ez EU szinten 13 százalék a vasút részesedése.

Én azt gondolom, hogy 30-40 év alatt az európai teherszállítás drasztikusan át fog alakulni és a hosszútávú szállítás gerincét a vasút fogja jelenteni.
Meg azt is gondolom, hogy a németek nedves álmaiban ezt Siemens mozdonyok meg MAN/Mercedes/Scania alternatív meghajtású áruterítő teherautók csinálják.
 

Ooorky

Well-Known Member
2016. szeptember 1.
3 350
5 958
113
Mondjuk a hivatalos amerikai számokban picit más szerepel! (HTKA Dark alatt picit fos módon látszik, de ki lehet bogarászni, ha nem, akkor egy kattintás a fehér téma.)
"Európának" nem volt érdeke eddig a vasúti szállítás.
A németek a kontinens eladásainak több mint 50 százalékát elviszik! Most, hogy kezd körvonalazódni a megfizethető üzemanyag idejének a vége meg is született a 30/30 direktíva. Most ez EU szinten 13 százalék a vasút részesedése.

Én azt gondolom, hogy 30-40 év alatt az európai teherszállítás drasztikusan át fog alakulni és a hosszútávú szállítás gerincét a vasút fogja jelenteni.
Meg azt is gondolom, hogy a németek nedves álmaiban ezt Siemens mozdonyok meg MAN/Mercedes/Scania alternatív meghajtású áruterítő teherautók csinálják.

Amerikait "picit" torzítják a 35000+ tonnás vasérc és szénvonatok...

EU-ban pár éve megtapsolták a Rail Cargo Austriát, hogy átvitt 3500 tonnát az Alpokon...
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 127
2 653
113
Amerikait "picit" torzítják a 35000+ tonnás vasérc és szénvonatok...

EU-ban pár éve megtapsolták a Rail Cargo Austriát, hogy átvitt 3500 tonnát az Alpokon...

Igen, tudom, hogy ha értékre nézzük, akkor az usában érdekes a dolog, de árutonna-kilométer a lényeg nem az érték.

Meglátjuk az EU-mire jut, de mindenki tudja, hogy a jelenlegi állapot csak addig fenntartható ameddig olcsó a gázolaj. Ha nem sikerül hasonlóan olcsó és rugalmas megoldással kiváltani, akkor az nekünk, vásárlóknak lesz szopó, mert mindennek jól megküldi az árát, amit szállítani kell.
Nem gondolom, hogy például ez értelmesebb megoldás lenne, mint a vasút.
 
  • Vicces
Reactions: LMzek 2.0

Ooorky

Well-Known Member
2016. szeptember 1.
3 350
5 958
113
Igen, tudom, hogy ha értékre nézzük, akkor az usában érdekes a dolog, de árutonna-kilométer a lényeg nem az érték.

Meglátjuk az EU-mire jut, de mindenki tudja, hogy a jelenlegi állapot csak addig fenntartható ameddig olcsó a gázolaj. Ha nem sikerül hasonlóan olcsó és rugalmas megoldással kiváltani, akkor az nekünk, vásárlóknak lesz szopó, mert mindennek jól megküldi az árát, amit szállítani kell.
Nem gondolom, hogy például ez értelmesebb megoldás lenne, mint a vasút.

35000+ tonnát átviszel az amerikai kontinens egyik végéből a másikba az tkm-ben is elég tisztességes mennyiség.
60mph átlaggal, dízelvontatással.

A 3 középütközős ország kegyetlenül elhúzott a többiektől, nagyon nem mindegy, hogy egy vonat ~40000 tonnáig terhelhető, vagy ~4000-ig.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
4 135
3 670
113
Mondjuk a hivatalos amerikai számokban picit más szerepel! (HTKA Dark alatt picit fos módon látszik, de ki lehet bogarászni, ha nem, akkor egy kattintás a fehér téma.)

Az átrakás ugyanúgy megvan a teherautó esetén is. Gondolom te is gyakran jársz logisztikai központokba. Ha cégekhez mész akkor igaz csak az, hogy nem kell átrakni. Cserébe te mész 1600 kilométert 20 tonnával, vonat esetén ez meg lenne mondjuk negyven egy teherautónak.
A rugalmasság gond, de ez gond a 40 tonnás esetén is. Nem véletlen virágzik a nemzetközi furgonozás. Ehhez sajnos kéne egy szemléletváltás is, hogy ne percre kiszámolt fuvarok legyenek, meg közutakon gördülő dízel meghajtású raktárak.
"Európának" nem volt érdeke eddig a vasúti szállítás.

A németek a kontinens eladásainak több mint 50 százalékát elviszik! Most, hogy kezd körvonalazódni a megfizethető üzemanyag idejének a vége meg is született a 30/30 direktíva. Most ez EU szinten 13 százalék a vasút részesedése.

Én azt gondolom, hogy 30-40 év alatt az európai teherszállítás drasztikusan át fog alakulni és a hosszútávú szállítás gerincét a vasút fogja jelenteni.
Meg azt is gondolom, hogy a németek nedves álmaiban ezt Siemens mozdonyok meg MAN/Mercedes/Scania alternatív meghajtású áruterítő teherautók csinálják.
Az USAban nagyok a távolságok.A városias iparvidékek messze esnek egymástol.Érdemes vonatra rakni-meg árutol is erősen függ.
Volt régebben egy jó rendszeres fuvarom.Egy mikrochip gyárbol 1600km-t vittem 40tonnás kamionnal-25kg rakományt,amiből 20kg a raklap volt.
Ha tül drága lesz a dizel,és nem találnak ki helyette mást,akkor valószinűleg újra visszaveszi a vasút a királyságát.Ezt majd a technológiai fejlődés eldönti.
Mert alapvetően a földrajz,a technológiai lehetőségek és a kereskedelmi igény fogja eldönteni,hogy mivel,mi és hova lesz szállitva.
De a belátható időn belül Kina külkereskedelmében a hajózás nagyságrenddel fontosabb marad minden mással szemben.Ez nem azt jelenti,hogy ne vinnének más eszközzel árut oda/onnan,de mind mennyiségre mind árú összértékre messze a hajózás a legfontosabb.(kapaszkodj meg,muncheni/frankfurti repterekről minden nap ment joghurt repülővel Pekingbe/Sanghajba/Honkongba a válság elött)
 
  • Tetszik
Reactions: papi

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 127
2 653
113
35000+ tonnát átviszel az amerikai kontinens egyik végéből a másikba az tkm-ben is elég tisztességes mennyiség.
60mph átlaggal, dízelvontatással.

A 3 középütközős ország kegyetlenül elhúzott a többiektől, nagyon nem mindegy, hogy egy vonat ~40000 tonnáig terhelhető, vagy ~4000-ig.


Persze, ezért is jöttem amerikai példával, hogy látszódjon, hogy Európának bőven van lehetősége ezen a területen fejlődni.

Ne abból indulj ki, hogy mi van most, nem véletlen 30 éves a program.

 

Redgreg

Well-Known Member
2019. december 30.
729
1 438
93
A kedvenc ignobel díjam:
Béke-díjArturas Zuokas Litvánia Annak bemutatásáért, hogy a luxusautók tilosban parkolásának problémája megoldható azzal, ha áthajtunk rajtuk egy tankkal. (Megjegyzés: a kísérletben nem tankot használt, hanem egy BTR–60-as páncélozott szállító járművet
Szerintem itthon is alkalmazhatnánk
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
4 135
3 670
113
:D, gondolom a megrendelő kifizette a +400 liter gázolaj árát a semmire.
Akkoriban egy üres kamion azon,a kb átlagos útvonalon olyan 25L/100km elment.Ma már 20lityi alatt.(nem volt benn magashegység,végig autópálya)
A cég bizonsági fuvarokra volt specializálva (még létezik,de a tulaj halála után lecsúszott,és már nem is dolgozom ott).A biztonságot fizették meg,nem a szállitókapacitást.Egy kamionsoför A+++ biztonsági szállitmányozó igazolvánnyal eszméletlen helyekre eljuthat.
Ma egy 40tonnás gép fullra rakva átlagos úton 30litert alatt elmegy.Sokkal hatékonyabbak,mint az átlagos személyautók vagy furgonok üzemanygfelhasználás szempontjábol.
Amig az olaj nem lesz elviselhetetlenűl drága,a dizelmotor marad a leghatékonybb teherjárgány erőforrás.Hogy utána mi lesz,majd meglátjuk.De szerintem szénböl(vagy másbol) előállitott műdizelt fognak használni elösször.