A műszaki eszközök időnként elképesztő tortúrát el tudnak viselni, máskor meg rögtön büntetnek.Úúú erről mesélhetnék.
A korábbi kocsim egy '99-es Corolla volt a híresen agyonverhetetlen 1,6-os benzines motorral.
Ennek tükrében nem is gondoltam, hogy motorikusan komoly baja lehet. Egyszer azt vettem észre, hogy a kocsi a nagy melegben egyik pillanatról a másikra elkezdte forralni a vizet. De úgy, hogy egyszer majdnem forrt, majd hirtelen leesett a vízhőmérő jóval az üzemi hőmérséklet alá.
Elég érdekesen nézett ki. Utánanéztem, és kiderült, hogy ez egy viszonylag ritka, de létező hiba volt ennél a típusnál. Azt írták, hogy a termosztát hibás, és egy termosztát csere megoldja. Szerelővel kicseréltettem. Majd a frissiben leszervizelt hűtőrendszerrel kezdtem el járni. Nem telt bele 3 hónap, megint kísértetiesen hasonló para. Na mondom, ez hogy lehet frissiben cserélték a termosztátot. Újra kicseréltettem a szerelőmmel. Gondoltam van ilyen, hogy az utángyártott alkatrész hamar tönkre megy. (Asszem vissza is vette a Bárdi). Na, a csere után eltelt újabb 3-4 hónap, és megint jött ugyan az a hiba.
Na mondom, akkor épp itt az ideje, hogy elmenjünk a márkaszervizbe. Vicces volt, hogy az akkor 15-16 éves kocsimmal megjelentem a csitti-fitti új járgányok között.
Leadtam a kocsit, és nem telt bele 1 óra (biztos, még megkávéztak, mielőtt nekikezdtek), és hív a szerelő, hogy mikor lett a kocsiba hűtővíz töltve. Hát mondom, én alapvetően nyár előtt mindig megnézem, meg hát ugye most cseréltek benne többször is termosztátot, és akkor úgy is feltöltik a rendszert.
Azt mondja, hogy az érdekes, mert gyakorlatilag alig volt a rendszerben hűtővíz.
Kiderült, hogy a vízpumpa tömítése feladta a harcot, és eleresztette a hűtővizet. A kocsi meg letolta velem az egész tavasztól őszig tartó időszakot úgy, hogy alig volt benne víz, és a végére gyakorlatilag alig volt benne hűtővíz. Na akkor kezdett el kerekedni a szemem, hogy a többszöri megfőzéssel akkor leáraztam a hengerfej tömítéseket is. Szóval kinéz minimum egy tömítés csere, meg egy síkra köszörülés.
Erre mondja a szerelő, hogy ne essek pánikba, mert ő ebből a motorból nagyon sok mindent kinéz. Azt mondta, hogy lecseréli a vízpumpát (külön tömítést nem lehet), és majd figyeljük, hogy fogy-e a hűtővíz (mert ugye a hengerfejtömítés hibája esetén a hűtővíz beszivárog a hengerbe, és szintén fogyasztja a vizet). Mellesleg ami kevés víz volt benne az olajtól mentes volt (ha olaj van benne az azt jelenti, hogy átjárás van a víz- és az olajrendszer között)
Na onnantól hetente 2x ellenőriztem a hűtővizet aztán 3 hónap múlva meguntam. A kocsi onnantól még vagy 3 évig megvolt. Bár az eladásnál szóltam az új tulajnak, hogy időnként azért nézzen rá, de ő még a márkaszervizben beletöltött hűtőfolyadékkal vitte el, a minimum és a maximum között mértani középállásban.
Bocs, hogy hosszú voltam, de azt akartam jelezni, hogy még egy ilyen szarvashibát - mint hogy nem volt benne "víz" - is megbocsájtott nekem, úgy hogy útszélen sosem hagyott. Olyan volt, hogy nem indult el , de az is kizárólag a saját marhaságom miatt (lemerült akku, úgy hagyott világítás miatt 2x, aztán beleszereltettem egy sípolót), de olyan soha, hogy nem vitt volna el a végcélomig.
@Terminator : ha akarod, tedd át az autós topicban, csak a téma miatt kalandoztam el.
A Renault Trafic 2.0 dCi motorja, hogyha nem cseréltetsz benne 120-130 ezer kilométerenként (biciklilánc vékonyságú egysoros) vezérműláncot, kíméletlenül büntet; átugrik a vezérlés, anyagi csőd. De legalább a motor kiszerelése és szétborítása kell e megelőző karbantartáshoz.
Méregdrága szervizköltség, minimum többnapi munkából kiesés. Egy haszonjárműnél. Ezt komolyan gondolták a Renaultnál!?
Bezzeg a korábbi verzió; az 1.9-es dCi!!!
Már csak a telephelyen használjuk az öreget, meg úgy max. két kilométeres utakra, kulcsos autóként...
Húzza a belét is, de mindig beindul, működik.
Van benne több, mint 400000 kilométer, a vezérműszettje a korábbi szállításvezető szerint is soha nem volt cserélve...
Pedig amit azt kapott!
Elődöm használta a Bp-i, meg annak 60 kilométeres környékére Miskolcról beszerző utakra; minden alkalommal 13-16 random cím.
Laborminták időre szállítása oda, szükséges anyagok, eszközök, műszerek "Ha itt lenne is késő lenne!" az akkori miskolci kórházba vissza.
Én már csak ráfejeltem:
Kétszer használtam két héten belül. Iiiiigeeen; az öt évvel fiatalabb 2.0 dCi motorja volt szétborítva a lánc csere miatt, úgyhogy reggel hatkor irány Budapest!
Tatabányára tovább a kánikulai nap délutánján indultam volna. Araszoltam a budai rakparton a dugóban, amikor rácsodálkoztam a folyadékhőmérőre (abban még van, az utódjában nincs...), ami kiakadt, mint a sezlonyrugó.
Hurrá. A motor járt, a megjavított gyerekőrző monitorokat a szülészet várja, meg kell próbálni.
A Hegyalja úton szintén araszolás, a motor pedig egyre nehezebben járt; kezdett megszorulni...Szóval volt melegem így is (klíma nem működött volna amúgy sem), meg úgy is.
Felvonszolta magát a tetőre, onnan szerencsére beindult a forgalom.
Az Osztyapenkónál (nekem már csak az marad) megmoccant a hőmérő! Mire elértem az M1-M7 elágazást, visszaállt a mutató középre, s visszatért a "power". Tőgáz, neki az M1 partjainak, hiszen a szerviz nemsokára zár!
Mondanom sem kell, gond nélkül hazaértem estére Miskolcra.
Hűtő ventilátor megjavítva, két héttel később (2.0 dCi még mindig szétborítva) újrázás!
Kánikula, megint Tatabánya is, hazafele M0, araszoló dugó, inkább állnánk. Mint utólag kiderült, egy kamionos halt meg utolérve egy másikat a Pesti út és a Péceli út között.
Csak az M5-től araszoltunk, a sor a lehajtóknál mindig meglódult, hogy utána megint araszolás legyen... persze utólag okos az ember, hogy le kellett volna kanyarodni a falvak felé, de akkor ez erősen kétesélyes volt.
...amikor is csikorgással leállt a hűtőventilátor


Felnyitott motorháztetővel araszoltam ezután, de biztos, ami biztos a Véda kapunál átmenetileg visszacsuktam...
Balesetet elhagytuk, simán hazaértünk. A rekkenő hőségben mellettem darvadozó boncmester azt mondta, hogy neki ez nem való...
Mint írtam, az 1.9 dCi azóta is (eltelt vagy öt év) dacosan kitart, az utódom alatt a 2.0 dCi motorja pedig 230000 kilométernél átugrott.
Azóta is ott van szétborítva egy szerviz udvarán, mert nem kicsi a kár...
Szóval a fene sem tud elmenni ezeken a méretezéseken.