Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
Ha túl rövid a szaggatott, az baj.
Egyébként sajnos vannak rossz szabályok/rossz felfestések/hibás táblázások... o_O Pont ezért szoktam mondani, hogy a szabály értelmét kell nézni, nem a betűjét.
A KERSZ úgy kezdődik, hogy
  • biztonság mindenekfelett
  • bizalmi elv
Na, ebből mit tartott be a gyorshajtó, öveket be nem csatolós barncs?
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 409
3 671
113
A KERSZ úgy kezdődik, hogy
  • biztonság mindenekfelett
  • bizalmi elv
Na, ebből mit tartott be a gyorshajtó, öveket be nem csatolós barncs?

Semmit, nyilván. Egy mondatomban sem védtem őket.

Egyébként meg emberileg valahol azért sajnálom őket is. Nyilván nem úgy indult el az apa aznap, hogy kinyírja a fiát. Nyilván örök trauma marad a történet nekik is. Simán lehet, hogy nem kapott elég gógyit, illetve megfelelő családi hátteret ahhoz, hogy megtanuljon helyesen cselekedni, hogy átlássa tetteinek lehetséges következményeit.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 337
10 690
113
Bjani ezen írására válaszoltad:

"Persze a covid utáni világban lehet kismillió műszaki nélkül szaladgáló autó az utakon, én azért mégis azt mondanám, hogy 99%, hogy a sofőr volt alkalmatlan. Vagy nem az utat nézte (pl. mobilozott), vagy a gázra lépett a fék helyett, vagy csak simogatta a féket, mert ugye a satufék VESZÉLYES! Vannak emberek, akik még életükben ki sem próbálták, hogyan reagál az autójuk a satufékre... Erre írtam nemrég, hogy mindenki csak annyival vezessen max, amennyiről még mer satufékezni, ha pedig ez kevesebb, mint a megengedett sebesség, hát ne vezessen egyáltalán! "
ABS nélküli autóra azért ez nem feltétlenül igaz.

Most lehet, teljesen félreértettem az egészet, (ha igen, akkor lépjünk át rajta).
De ABS-es autóval a hülye is tud fékezni, 300-ról is. Feltéve, ha elmagyarázták előtte neki, hogy a fékpedál ropogása nem hiba, hanem rendeltetésszerű működés. (Bizonyára nem vagyok egyedül azzal, hogy megkerestek ismerősök a "hibajelenséggel", mielőtt szervizbe vitték volna a kocsit).

Pont, hogy ABS nélküli autóval kell tudni fékezni, s kell megtanulni fékezni, meg előtte a határokat. Még rengetegen vagyunk, akik vezettek (lehetőleg a mind a négy keréken) dobfékes kocsikat (az sem baj, ha rásegítés nélkülieket): 126p, Trabant, Nysa, Robur, Barkas, stb.
A két utóbbinál akkor kellett gyanakodni, ha mind a négy fék egyformán fogott és nem kellett automatikusan a kormányt is betépni közben valamerre (ha a sebesség növekedésével, vagy a fékek fáradásával az elvárt irány is megváltozott közben, akkor pláne minden rendben volt...)

Amikor még enyhébb elbírálás alá esett az engedély nélküli vezetés, akkor lakott területtől távoli földutakon tanítgattam a lányomat a vezetés alapjaira az 1.4-es Albeával: Elindulás alapjáraton (ennek ott jártányi ereje sincs), elindulás gázzal, kézifékkel, váltás kettesbe, tolatás.
Úgy ennyi - a többit tanítsa meg majd az oktató.
De ami a legfontosabb volt (amikor már ezek mentek), az a traktor járta egyenetlen földúton a satufék (no ABS), meg a padlógázas elindulás, felváltás kettesbe, gáz - majd nyilván megint satufék. (Meg közben nézz ki oldalra a búzatáblára, ne magad elé bámulj).

Miután meglesz a jogsija, akkor mehet az Albeával (már a nevén van). A váltója túl hosszan áttételezett, a kormánya meg olyan közvetlen, hogy autópályán ne tüsszents, a tengelytáv rövid, tehát ideges az úttartása, s bár szerpentineken stabil (ott számomra kifejezetten élvezetes az ott AUTÓ), de a hátsó futómű mielőtt betámasztana, előtte még egy olyat lebillen a karosszéria, hogy ha ijedős vagy, minden alkalommal kihordasz egy infarktust.
...s akkor még nem történt terhelésváltás. Időpontra beállítva 4 perc 40-ig:
Nem szabványos jávorszarvas teszt 3 perc-10-ig:

Na szóval azt szoktam mondani a lányomnak, hogy ha ezt megfogod tanulod uralni, akkor semmi nem fog majd ki rajtad.

S nem az öregedő ötvenes mondatja velem, hogy én mindenkit minimum 105-ös Skodán, Wartburgon, meg Nysan tanítanék meg vezetni. Egyszerűen a mai kor embereinek fogalma nincs azokról az erőkről, határokról, műszaki terhelésekről (karburátoros autó szívató nélküli indítása, s utána elindulás), amiket a mai rendszerek a júzer helyett megoldanak. (Csak egy másik egyszerű: Álló helyzetben póz arccal, tenyerelt kormánnyal, menőbe' az első kerekek teljes átkormányzása bármilyen útfelületen is).

Aztán meg csodálkozunk az utakon, a híradókban látva, hogy ezeket, ezekkel a full korszerű autókkal hogy sikerült!?

Hát így: Megkapja élete első autóját a sikeres eredeti tőkefelhalmozó elsőszülöttje ( misinator frusztrált) 18 évesen; egy 1.6+ tonnás 200+ lóerős SUV-ot, s fogalma nincs, hogy már nemcsak a hárombetűs biztonsági rendszerekben volt percek óta amperszag, de végül már a védőangyala is csak legyintett mind a két kezével.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 337
10 690
113
Pedig ebben gafzhunak igaza van: "de az is, hogy annak van elsőbbsége, akinek megadják."
Ezért a mondatért kb. ütnék és nem én vagyok az egyetlen.
Ezt kéne elfelejteni és nem eszerint szocializálódni.
De igazad van, nem kell úgy szocializálódni, elég az utolsó mondatok című kiadvány újranyomtatásába bekerülni a " de nekem volt elsőbbségem" tartalmú mondatokkal.
Tipikus gyalogos, kerékpáros, szétrohadt öreg kisautó-s (stb.) frusztrált mentalitás, hogy de nekem van/volt elsőbbségem.
Ja, csak ez a jog.
A fizikát, meg a biológiát viszont pont nem érdekli.

A legfontosabb te magadnak vagy (őrizd magad ember én is úgy őrizlek), utánad jönnek a sorban, akik téged szeretnek, a többi meg csak azért, mert nem akar börtönbe kerülni illetve - jobb esetben, mert civilizált emberként szocializálódott.
Szokták mondani, hogy a repülés törvényeit vérrel írták.
A közúti közlekedés törvényeit meg folyamatosan azzal írják.
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
12 962
32 246
113
S nem az öregedő ötvenes mondatja velem, hogy én mindenkit minimum 105-ös Skodán, Wartburgon, meg Nysan tanítanék meg vezetni. Egyszerűen a mai kor embereinek fogalma nincs azokról az erőkről, határokról, műszaki terhelésekről (karburátoros autó szívató nélküli indítása, s utána elindulás), amiket a mai rendszerek a júzer helyett megoldanak. (Csak egy másik egyszerű: Álló helyzetben póz arccal, tenyerelt kormánnyal, menőbe' az első kerekek teljes átkormányzása bármilyen útfelületen is).

Ilyeneket nem volt szerencsém vezetni (jóval 2000 után tettem csak le a jogsit), de nem volt se ABS se szervókormány a mostani előttiekben. Viszont természetesen injektoros motor, elöl tárcsafék, elsőkerék-hajtás, fogacléses kormány szóval semmi igazán "őskori". Szívató? Emlékszem gyerekkoromban a család Wartburgjában volt olyan.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 506
10 090
113
A KERSZ úgy kezdődik, hogy
  • biztonság mindenekfelett
  • bizalmi elv
Na, ebből mit tartott be a gyorshajtó, öveket be nem csatolós barncs?
A kettő sokszor üti egymást. A gyorshajtó a bizalmi elvet tartotta be, hogy senki sem sorol be elé szabálytalanul, mert a gyorshajtónak is elsőbbsége van. Meglepő ugye?
 
M

molnibalage

Guest
A kettő sokszor üti egymást. A gyorshajtó a bizalmi elvet tartotta be, hogy senki sem sorol be elé szabálytalanul, mert a gyorshajtónak is elsőbbsége van. Meglepő ugye?
Mi volt benne a szabálytalan? A záróvonal meglétét ki és hol bizonyította be?
Amúgy most sikerült a bizalmi elvvel igazolni a gyorshajtást?
 

ximix

Well-Known Member
2017. december 1.
807
2 353
93
Itt most mit látunk? Autopilot hibát?
Sajna nem tudom hogy sofőr hiba volt vagy valamit félre értett az önvezető rendszer, de szépen összetolta a sort állóhelyből.

Szerintem városi környezetben simán lekorlátozhatná magát ~100Le tartományba az autó, talán kevesebb kalamajkát okozna egy téligázás elindulás, egy ismeretlen sofőrnek.


Amúgy lehet a Tesláknak van valami random generátor üzemmód a gázpedálnál, olyankor csinál érdekes dolgokat . . . csak viccelek.



 
  • Tetszik
Reactions: fip7

ximix

Well-Known Member
2017. december 1.
807
2 353
93
Egy mai autó javítási költségeiről beszélgetnek az TC égéstérben
YT link
A sérülés látható része
k-p.png

k-p.png
 

ximix

Well-Known Member
2017. december 1.
807
2 353
93
Na ki a kemény,
Félre innen rusnya népség! Megjött jött . . .


Egy kis érdekesség, amcsiban van olyan rendszer amivel vontathatod pl: lakóbusz után az autódat, átmenő fék vezérléssel.
Állítólag ezt használják ki a mexicóiak és viszik át a sérült autókat lábon Mexicóba, hogy ez így szabályos-e ott azt nem tudom, de érdekes az itteni törvények és szokásokhoz képest.


Vigyázz, ha jön a vonat . . . kivéve Argentína
 
  • Tetszik
  • Hűha
Reactions: fishbed and BJani

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 409
3 671
113
Spoiler alert, egyikkel se mész le Debrecenbe és vissza..

Hát 130-al lehet nem, de 90-el kamion mögött biztos megjárod mindegyikkel. sacc/kb a 130-as hatótávot megszorozhatod 1,5-el simán ;)

Amúgy régóta vesszőparipám, hogy minden új autó könyvébe betetetnék egy hivatalosan (standardizált körülmények között kimért) ábrát, mely a kocsi sebesség-fogyasztás görbéjét ábrázolja. A legmagasabb fokozatban mindenképp, de akár az alacsonyabbakban is, elvégreis 5-6 görbe is elfér egy ábrán.
Szerintem a következő előnyei lennének:
  • ráeszmélnének az emberek, hogy mennyivel gazdaságosabban, környezettudatosabban tudnának közlekedni, illetve mindenki kvázi ki tudná számolni, hogy neki mennyivel éri meg haladni. Nyilván a CEO-nak drága az ideje, ott kb. nem kérdés a 150+, de azért a magyar átlagfizetésből élők lehet meglepődnének, ha tudnák, mennyivel olcsóbban is kijönne egy hosszabb túra.
  • ráeszmélnének az emberek arra is, hogy sokan túl későn váltanak fel magasabb fokozatba, helyette utaznak egy gazdaságtalan fokozatban. (Nagybátyámra kérdeztem már rá 110-nél, hogy miért 4.-ben vezet... én ugyanazt a kocsit hazaúton 75-nél már 6.-ba tettem. Mondjuk 2 literrel kevesebb is lett az átlagfogyi a végére... 9.5 vs. 7.5)
  • az idősödő autóról is megállapítható lenne, hogy mennyivel kér többet, mint újkorában
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 506
10 090
113
Mi volt benne a szabálytalan? A záróvonal meglétét ki és hol bizonyította be?
Amúgy most sikerült a bizalmi elvvel igazolni a gyorshajtást?
Ha sávváltás balesetet okoz, akkor az nem volt túl szabályos...
A fő érv az, hogy aki gyorsabban hajt a megengedettnél, annak is elsőbbsége van adott esetben. Az meg nem érv, hogy xy háziasszony szerint milyen gyorsan ment... Aki még sosem ment 30nál gyorsabban, annak az 50 is iszonyú sebesség...
Szóval egy ilyen levélkét alapján ne akarjunk már ítélkezni. Vitatkozni, elemezgetni lehet.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 033
10 068
113
Hát 130-al lehet nem, de 90-el kamion mögött biztos megjárod mindegyikkel. sacc/kb a 130-as hatótávot megszorozhatod 1,5-el simán ;)

Amúgy régóta vesszőparipám, hogy minden új autó könyvébe betetetnék egy hivatalosan (standardizált körülmények között kimért) ábrát, mely a kocsi sebesség-fogyasztás görbéjét ábrázolja. A legmagasabb fokozatban mindenképp, de akár az alacsonyabbakban is, elvégreis 5-6 görbe is elfér egy ábrán.
Szerintem a következő előnyei lennének:
  • ráeszmélnének az emberek, hogy mennyivel gazdaságosabban, környezettudatosabban tudnának közlekedni, illetve mindenki kvázi ki tudná számolni, hogy neki mennyivel éri meg haladni. Nyilván a CEO-nak drága az ideje, ott kb. nem kérdés a 150+, de azért a magyar átlagfizetésből élők lehet meglepődnének, ha tudnák, mennyivel olcsóbban is kijönne egy hosszabb túra.
  • ráeszmélnének az emberek arra is, hogy sokan túl későn váltanak fel magasabb fokozatba, helyette utaznak egy gazdaságtalan fokozatban. (Nagybátyámra kérdeztem már rá 110-nél, hogy miért 4.-ben vezet... én ugyanazt a kocsit hazaúton 75-nél már 6.-ba tettem. Mondjuk 2 literrel kevesebb is lett az átlagfogyi a végére... 9.5 vs. 7.5)
  • az idősödő autóról is megállapítható lenne, hogy mennyivel kér többet, mint újkorában
Fogyasztasgorbet elemezgetni? Ne viccelj, aki most leszarja akkor is leszarja. Az emberek két harmada sosem nyitja ki a használati útmutatót, akkor sem ha autót vett, akkor sem ha mosógépet. Te megteszed? Te vagy az elit.
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 409
3 671
113
Fogyasztasgorbet elemezgetni? Ne viccelj, aki most leszarja akkor is leszarja. Az emberek két harmada sosem nyitja ki a használati útmutatót, akkor sem ha autót vett, akkor sem ha mosógépet. Te megteszed? Te vagy az elit.

Teljesen igazad van, sajnos. Nagyon jól látszik a rengeteg félszemű autón is, hogy mennyi a buta, igénytelen, beleszarós ember.
A görbe a maradék 1/3-adnak szólna. (Azért ország/világszinten az sem kevés ember.)
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
4 850
15 186
113
Amúgy régóta vesszőparipám, hogy minden új autó könyvébe betetetnék egy hivatalosan (standardizált körülmények között kimért) ábrát, mely a kocsi sebesség-fogyasztás görbéjét ábrázolja. A legmagasabb fokozatban mindenképp, de akár az alacsonyabbakban is, elvégreis 5-6 görbe is elfér egy ábrán.

Műszaki vénájúaknak ez jó lenne, én pl. teljesen öncélúan is élvezném.

A WLTP szerinti fogyasztásban ez többé-kevésbé teljesül, ott külön is megadásra kerül a fogyasztás alacsony, közepes, magas, nagyon magas sebességeket, ami nagyjából megfelel a város - autópálya közötti sebességértékeknek 56 és 131 km/h között.

Akinek ez nem elég, az elkezdhet vadászni a neten motorhatékonysági görbéket.

 
  • Tetszik
Reactions: misinator and BJani

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 366
30 870
113
Úgy látom, hogy a sok önjelölt KRESZ pápa és helyszínelő közt eléggé árválkodik ez a gyöngyszem, ez a formatervezési műremek és az, hogy ezt egy sufniban, kevés felszereléssel rakták össze itthon lelkes amatőrök. Pedig ez is közlekedés, eutózás -nem csak napi rettegés adag mantrázása.
 
  • Tetszik
Reactions: misinator