Az IRIS-T SLM-el váltja az RBS-70-est Svédország - a Saab elégedetlen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

specialist

New Member
2011. november 11.
22
0
1
De a RBS-70 nem praktikusabb? Hiszen az egészet 2-3 ember el tudja cipelni,míg az IRIS-T-hez kell egy hordozó platform.
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
39 769
56 983
113
Azért ezt MANPAD-nak hívni elég erős szerintem egy Stinger vagy Iglához képest.
 

magic

Member
2012. február 22.
91
0
6
Dudi megelőzött. :) Tényleg nem egy kategória a kettő. De a versenyeztetés hiánya tényleg bunkóság.
Az iris-t elméleti hatótava 25km a maximális elméleti magassága 20 km. Ha ezeket a SLM is tudja ráadásul radar vezérlésű akkor tényleg nagyon messze vannak egymástól.

Egy nagyobb város 50 000 fő vagy nagyobb védelmére önmagában a RBS-70 szinte biztosan alkalmatlan.  De egy RBS-70-ekkel együttműködő IRIS-T SLM üteg nagy valószínűséggel képes. Nem hiszem hogy egyik vagy másik mellett kellene elkötelezniük magukat. Mindkettő párhuzamos alkalmazása hozhatja a legjobb hatékonyságot.

A honvédségnek is  IRIS-T SLM lenne a hasznosabb választás Aspide 2000 helyett. De azt hiszem a németektől "ajándékba" kapott Roland 2 ütegeknek is lesz helye az biztos.

 

 

 
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
20 546
11 018
113
Mintha láttam volna valahol, hogy Aspidet szereltek Kub járműre. Lehet a MH is ilyesmiben gondollkodik.
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
39 769
56 983
113
Az IRIS T indítási távolságra repülőről az AIM-9L/M kategória, szó nincs 20 km-ről. Kérlek olvasd el az F-15 cikk fegyverzetről szóló rész kék keretes ításait meg az aIM-7F HMZ-t taglaló részét.

Földről indítva szemből közeledő nem manőverező célra az IRIS T ferde indítási távolsága 4 km táján lehet, ha a cél 3 km alatt van.

Hányszor kell még ezt leírni...?
 

puppetmaster

New Member
2010. szeptember 13.
1
0
1
(Mivel nem megy az idezes gomb)
Molni:
"Földről indítva szemből közeledő nem manőverező célra az IRIS T ferde indítási távolsága 4 km táján lehet, ha a cél 3 km alatt van.
Hányszor kell még ezt leírni…?"
Még szerencse hogy nem IRIS T-ről van szó a cikkben...

http://www.diydashboard.com/RTNImages/Dec10/7646.pdf
 

magic

Member
2012. február 22.
91
0
6
molni: valóban téve1dtam ami a sima iris-t illeti erre majd figyelek.

aerophyl: A légi indítású infrás persze de úgy néz ki  részben a SL ben is igazad van.
A wikin olvasottak szerint radar irányítású ráadásul megemlítik hogy a sima változattal ellentétben a SL rakétáknak hegyes az orruk. A részletesebb doksikban már benne volt, hogy az infra fej megmaradt. Indítás előtt az indító jármű radarja fogja be a célt és indítja a rakétát a megfelelő irányba. Bár ha jól értem "folyamatosan" tud segíteni a jármű radarja a rakétának.

borisz:  Volt róla szó hogy kapnánk valamennyi feleslegessé vált Roland2 rakétát a németektől néhány indító járművel együtt de már nem találom az erről szóló hozzászólásokat. Mintha ezt a járművet linkelték volna http://www.panzer-modell.de/referenz/in_detail/carola/Carola_006.jpg

Igen a csehek integrálták francia segítséggel  Kub járművekbe az Aspide 2000 rakétát.
http://www.raketaezred.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=288:kub-modernizacioval-allt-el-az-mbda&catid=47:szakmai-hirek&Itemid=105

Volt itt egy vita, hogy jó párosítás e ez és nekünk megoldást jelent e. Valaki ott jegyezte meg hogy az Aspide 2000 is elavult már. Azt hiszem valahol másutt egy oldalon olvastam hogy a HMtől megnézte valaki ezt a cseh megoldást de nem azok akiknek használni kéne.

 

 

 

 

 
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
39 769
56 983
113
41723 said:
(Mivel nem megy az idezes gomb)
Molni:
“Földről indítva szemből közeledő nem manőverező célra az IRIS T ferde indítási távolsága 4 km táján lehet, ha a cél 3 km alatt van.
Hányszor kell még ezt leírni…?”
Még szerencse hogy nem IRIS T-ről van szó a cikkben… http://www.diydashboard.com/RTNImages/Dec10/7646.pdf

Nem érdekel, hogy a cikk mit hazudik be. A cikkben szereplő rakéta méretei beszédesek. Ekkora méretű rakéta nem tudja azokat a paramétereket. Fizikai képtelenség.

Miért kajálnak be egyesek mindeféle marketing anyagot ész nélkül...?

Ha egy ekkora rakéta felmászna 20 km-re, akkor az azt jelentené kb. hogy a a hajtóanyag tömegegységre fajlagosított impulzus kb. egy nagyságrenddel lenne nagyobb, a létező legkorszerűbb rakétához képest, ami nyilvánvalóan sci-fi... Nézzed már meg, hogy mekkora rakéták kapaszkodnak fel 20 km magasra. Kb. tízszer nagyobb induló tömegőek...

20 km indítási távolság kb. az AIM-120 és AIM-7F/M kategória úgy, hogy a célpont közepes magasságban van, a célpontok relatív közeledési sebessége 450 m/s táján van és az indító platfomt kb. 200 m/s táján halad és nincs magasságkülönbség. Érted...? Úgy lesz 20 km indítási táv, hogy a rakéta csak víszintesen repül.

Számold már ki, hogy a rakéa hajtóművének hány másodpercig kellene üzemelnie, hogy 20 km-re tolja fel a cuccott, ha feltszed, hogy van booster fokozat, ami azonnal felgyorsítja M2.0-re. Ennyi ideig közepes hatótávolságú légiharcrakéták hajtóműve nem működik... A dual thrust-os AIM-7F/M megy 5+11 másodpercig. Booster fokozat nélkül földről indítva annak is a megsemmisítési magassága közeledő és 4 km alatti cél ellen kb. ~10 km.

Linkelés helyett lehetne néha gondolkozni is, de tényleg.
 

aerophyl

Member
2011. május 3.
60
0
6
http://www.diydashboard.com/RTNImages/Dec10/7646.pdf

"Nem érdekel, hogy a cikk mit hazudik be. A cikkben szereplő rakéta méretei beszédesek. Ekkora méretű rakéta nem tudja azokat a paramétereket. Fizikai képtelenség."

 

Molni, ezúttal nincs igazad. A földi indítású IRIS jóval nagyobb hajtóművel rendelkezik, mint az eredeti. AMRAAM méretű rakéta, ami elérhet 20 km-es hatótávot, a magasság azonban nekem is neccesnek tűnik.
 

Hans

Member
2010. április 19.
168
1
18
Mackensen:
" Mintha láttam volna valahol, hogy Aspidet szereltek Kub járműre. Lehet a MH is ilyesmiben gondollkodik."
Nézz körül légierő blogon, mintha Zordnak lenne posztja - részben - róla. Cseheknél vagy a lengyeleknél jelent meg a dolog?
(akkor az egyik kommentben az volt, hogy az akkori infok szerint a HM inkább a NASAMS felé hajlana, mivel az AMRAAM hadrendben van itthon)
 

Hans

Member
2010. április 19.
168
1
18
Mackensen:
legiero.blog.hu/2012/03/06/kub_3m9_helyett_aspide?token=de7c59a7561bd78740e8274188ee9d58
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
39 769
56 983
113
Molni, ezúttal nincs igazad. A földi indítású IRIS jóval nagyobb hajtóművel rendelkezik, mint az eredeti. AMRAAM méretű rakéta, ami elérhet 20 km-es hatótávot, a magasság azonban nekem is neccesnek tűnik

Igen, azért is írtam amit irtam. Ha AIM-9X teljes impluzú hajtómű kétszeresét képzeljük el - ez irtózatosan megnagyobbított hajtóművet jelent - akkor kapod meg kb. a Tor kategóriát. Tehát 10-15 km-es ferde indítási táv legfeljebb ~6 km-es hatómagassággal. A 20km egyszerűen ordítóan nevetséges a 35 km indítási távval is. A Kub sem tud ennyit a több száz kilós. Ehhez ~25-30 másodpercig működő hajtómű kellene. Mese habbal.

Az AIM-54 hajtómű működési ideje van 27 másodperc körül ami egy majdnem fél tonnás rakéta...Forrás itten.

http://navyflightmanuals.tpub.com/P-825/P-8250110.htm

Megjegyzem, hogy az is kiderült végre (?) a forrás által, hogy az AIM-54 bizony nem dual thurst karakterisztikás, hanem a jelek szerint hosszú ideig működő hajtóműve van, ami az elvi maximumhoz képest alacsonyabb tolóerőn megy. (Értsd, az adott keresztmetszet álal elérhető max. tolóerő alatt jóval.) Az indítás után nagyon alacsony a rakéta gyorsulása - ez a videókon tisztán látszik - ezért némi progresszíven növekvő karakterisztikát lehet feltételezni, de szó nincs szerintem olyanról, mint az AIM-7F/M-nél, ahol a booster/utazó fázis között kb. 5,5:1 tolóerő arány van.

A Kub paraméterei mik is? Az sem megy fel 15km sem, pedig 600 kg-os a lelkem...

Ha a rakéta 20 km-es ferde vagy vízszintes indítási távolságot sem ér el, akkor hogy a bánatba mászna fel 20 km-re...?

Egyszerűen csak annyit kell tenni, hogy az ember elkedzni megnézni, hogy a rakéták milyen teljes ipulzus/tömeg paraméterekkel és hajtómű égésidővel bírnak. Ha még ez is magas, akkor még lejebb, általános iskolás szintre. 20 km magasság 20 sec alatt jelen 3 Mach sebességet. Ennyire fel sem gyorsul emelkedés (70 fok feletti szögben) közben egyetlen légvédelmi vagy SAM rakéta sem.

Semmiféle adatom és elméleti háttér nem támasztja alá azt, hogy a rakéta felmenjen 10 km-re, nemhogy 20-ra. Ha a hajtómű tüzelőanyagát kétszeresre növelték meg és azonos tolóerőt ad le kétszer hosszabb ideig, még akkor is teljesen irreális a 10 km-es célmagasság.

Itt egy egyszerű modellező program.

http://www.ecf.utoronto.ca/~pavacic/missiles/minizap.zip
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
36 023
40 399
113
molni

Az F-14 képes nagy magasságban 2400km/h-val repülni full üzemanyaggal és légi harc fegyverzettel?Állítólag csináltak ilyet mielőtt leszedtek pár SZU-22-est.
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
39 769
56 983
113
41833 said:
molni Az F-14 képes nagy magasságban 2400km/h-val repülni full üzemanyaggal és légi harc fegyverzettel?Állítólag csináltak ilyet mielőtt leszedtek pár SZU-22-est.

Nem, nem képes. Az F-15A teljes légiharcfegyverzettel is csak M1.78-at tudott elérni, az F-14-nél sanszosan még kisebb volt a maximális sebesség.

Szu-22-vel hol találkzott össze F-14? Líbiai gépekkel, de ott szó sem volt ekkora sebességről, szubszonikus sebessgnél akadszkodtak össze a jenkikkel.

Irak és Irán között mit keretek volna Szu-17/22 gépek magasan...? Nagy magasságból hogyan indított volna rakétát a jellemzően földközeli/alacsony magasságban operáló csapásmérők ellen a cicus...? Kb. sehogy. Az állításod tévesnek tűnik, nem is kicsit.

Az F-15 cikk tisztázza, hogy az M2.0+ sebesség annyira elmélti szinten minden vadászgépnél, hogy ezzel nemigen kell foglalkozni. Lényegében nincs harcászati hatósugara sem fegyerzete ilyenkor a gépeknek. Légiharc fegyverzettel is csak úgy képesek elérni, ha ez kb. 2xAIM-9-et jelent és akkor is 2-3 percig képesek erre úgy, hogy 2-4 perc mire ezt elérik. A harcászai hatósugár kb. 150-200 km (F-15/16), tehát pontvédelemről van szó. Ha már nagy magasan utántöltik a gépet és akkor kezd gyorsítani, akkor is a tankertől legfeljebb 300 km-re lehet eltávolodni, utána a gép manőverezési és hatótáv tartaléka 0. A tankerig eljut és lényegében azonnal sikeres összekapcsolódás kell vagy fürdés lesz a vége...

(A Streak Eagle cikknél láthattad, hogy néhány ezer font keró M2.2-ig gyorsítás és emelkedés fegyverzet nélkül elvitte ennek a mennyiségnek is kb. a 2/3-át) és alig 50 km-re távoldtak el a reptéről.)

Honnan jött ez a vad gondolat, amit említettél...? Nem neked szánom, de megint az van, hogy miden infót posztoltam már többször is ehhez, hogy fel sem merülhessenek ilyen vad gondolatok. És lám...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
36 023
40 399
113
Nem az én gondolatom!!!Én sem gondoltam,hogy így van csak megkérdeztelek róla.

Igen líbiai SZU-22-esekkel kapcsolatban állítja ezt vki.Konkrétan :

"“Az F-14 sikersorozata 1981ben kezdõdött Líbiában.A nagy magasságban járõrözô géppár riasztást kapott, két ellenséges légicél haladt a partok felõl a hordozó irányába. A géppár iránybaállás után 12s ideig utánégetõt használva 2400km/h sebesség fõlé gyorsított majd ereszkedés után légiharcba keveredett a líbiai légierõ két Szu-22 Fitter gépével. A Tomcat páros AIM-9 Sidewinder és AIM-7 Sparrow rakétákkal megsemmisítette a líbiai támadó gépeket, majd visszatértek a hordozó fedélzetére. A két gép a VF-41Black Aces századba tartozott.”

Jane's határozóra hivatkozik(azt nem tudom mi)