1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Bell Boeing V-22 Osprey

Diskurzus a(z) 'Szállító és egyéb vegyes feladatú helikopterek' témában - Guest által indítva @ 2013. február 16..

  1. fedett_mókus

    fedett_mókus Well-Known Member

    én nem lihegném túl ezt a mai dolgot , együtt gyakorlatoztak a különlegesek meg mivel itt járt Putyin hát megmutatták hogy van itt ami jelenlét , ennyi
     
  2. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Ez volt bemutato repulesnek beharangozva?!? Legalabb lebegtek volna kicsit a Parlament elott vagy leszallast gyakoroltak volna valahol...

    Ez varosnezes volt az amerikaiaknak. Kb. mint az A10 kotelekathuzas legutobb...
     
  3. Python

    Python Well-Known Member

  4. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  5. anonim999

    anonim999 Well-Known Member

    Halászsasok a város felett, pesti rémhírek, és a valóság

    Egy különleges típus látogatása. A billenőrotoros technika hátrányai és előnyei. A jövő: a hajtómű már nem mozog...
    [​IMG]

    [​IMG]Érkezés Ferihegyre (fotó: MTI/Balogh Zoltán)
    Titokzatos óriás drón, Putyin elnök érkezésének felvezető gépei, vagy kitört a háború? A korlátlan fantázia eme termékei is előkerültek a közösségi oldalakon, annak ellenére, hogy nyilván épp a rémhíreket és konteókat elkerülendő, a budapesti amerikai nagykövetség a Magyar Távirati Iroda közreműködésével próbálta tájékoztatni a fővárosiakat két különleges repülő szerkezet megjelenéséről.

    A közlemény szerinta magyar különleges műveleti erők meghívására – az amerikai és a magyar kormányok egyeztetése alapján – múlt pénteken kezdődött a magyar és amerikai különleges műveleti erők közös kiképzése. A gyakorlat részeként a CV-22B Osprey konvertiplán tart bemutató repülést Budapest felett kedden déli 12 órakor.” Végülis nem is egy, hanem két gép repült át a város felett, sőt, a Duna feletti légibemutatók forgószárnyasainak szokásos jobbfordulója után a keleti elővárosok, például Kerepes felett húztak vissza a gépek Ferihegy irányába.

    [​IMG]

    [​IMG]Az őstípus, az ötvenes évek kísérleti gépe, az XV-3
    Az egyik szemtanú beszámolója szerint a Halászsasok „borzalmas mély dübörgés” közepette repültek: amint ezt ritkábban ugyan, de nagy nemzetközi repülőtalálkozók alkalmával az elfogulatlanabb megfigyelők is igazolják, a két gázturbina és a rotorok hangja a gép nagyságához és teljesítményéhez képest eléggé visszafogott, ami nyilván tényezője a gép katonai alkalmazásának is.

    A Halászsas valóban ritkaság, pláne ritka vendég Magyarországon. Most még kizárólag az amerikai fegyveres erők alkalmazásában rendszeresítették a gépet, amellyel portálunk is többször foglalkozott, lévén valóban különleges szerkezetről van szó. A kísérletek már az ötvenes években beindultak, a lényeg az aviatikusok egyik nagy álmának megvalósítása: a helyből fel- és leszállás, illetve a gyors vízszintes repülés megvalósítása – egyetlen konstrukcióban.

    [​IMG]

    [​IMG]Helikopter-üzemmódban (fotók: Bell-Boeing)
    Az elgondolás kétféle vonalon öltött használható formában testet, jellemző a feladat nagyságára, hogy végül is mindkettő eddig csak egy-két működő, sorozatgyártást is megért repülőeszközhöz vezetett el: az egyik a brit Harrier, majd a mostani, hadrendbe állított F-35-ös ötödik generációs „multirole” harcigép B-változata, a másik a Bell-Boeing Osprey, vagyis két sikeres jet, és egy sikeres billenőrotoros gép. Az egyetlen, fejlesztés alatt álló polgári billenőrotoros, a Belltől átvett AgustaWestland AW609-es programja 2003 óta bukdácsol, az egyik prototípus 2015-ben bekövetkezett katasztrófája még inkább visszavetette ennek a különleges kategóriának a civil kivirágzását.

    A közös ős a Bell XV-3 volt, amely 1955-ben repült először, majd következett a már fejlettebb XV-15. Amivel azóta is küszködnek a mérnökök, az egyrészt a konstrukció bonyolultsága: a lényeg ugyanis, hogy a rövid szárnyak végére helyezett hajtóművek helikopter-üzemmódban függőlegesen állnak, a rotor tehát vízszintesen forog, mint akármely helikopternél, majd megfelelő magasságban a hajtóműveket vízszintesre döntik, a rotorok pedig közel függőleges síkban forognak, vagyis a helikopterek rotorjainál sokkal hatékonyabb vízszintes repülést tesznek lehetővé, nagyobb sebességgel és hatótávolsággal, mint a hagyományos forgószárnyasok.

    [​IMG]

    [​IMG]Légi tankolás, vízszintes repülés: gyorsabb, nagyobb hatótávolságú, mint a hagyományos forgószárnyasok
    A rendszer viszonylagos sérülékenysége illetve a tiltrotorokra jellemző veszélyes aerodinamikai jelenség, a földközelben – főképp leszálláskor – jelentkező örvényorsó-hatás okozta, hogy a kísérleti gépek után fejlesztett, és hadrendbe is állt C/MV22 Osprey-k baleseti átlaga valamivel magasabb volt a hagyományos gépekhez képest. Az átmenet függőleges és vízszintes mozgás között szintén rendkívül kényes manőver. Ugyanakkor most már annyira növekedett az üzembiztonságuk, hogy a Osprey-k bekerültek az amerikai elnök szállítására szakosodott tengerészgyalogos alakulatba is, igaz, nem magát az elnököt, hanem annak kíséretét és különféle felszereléseket szállítanak velük. Például azért sem tölthetik be a Marine One szerepét, mert a Fehér Ház kertjében a két rotor nagyobb kárt tehetne, mint a hagyományos forgószárnyasok...

    Az Osprey ma már a négyből három nagy amerikai haderőnem – légierő, tengerészeti légierő, tengerészgyalogság – kötelékében repül, 2017-ben lépte át a szolgáló gépek száma a négyszázat. Az Egyesült Államok mellett Japán és egyes hírek szerint Izrael tervezi szolgálatba állítani – a különleges típus ára hetvenmillió dollár fölött mozog darabonként, érthető tehát, hogy a kedvező harctéri, például az afganisztáni tapasztalatok ellenére nem épp a legütősebb exportcikke az amerikai katonai repülőgépgyártásnak. A két Rolls-Royce gázturbina egyenként 6150 lóerős, a rotorok átmérője 11,6 méter (vagyis viszonylag szűk területen képesek landolni), a függőleges felszálláshoz mért maximális felszállósúly csaknem 24 tonna, maxinmális utazósebessége 500 kilométer óránként, hatótávolsága pedig, 24 felszerelt katonával, csaknem 800 kilométer.

    [​IMG]

    [​IMG]A következő lépés: a Bell V-280 Valor: csak a reduktort és a rotort kell dönteni (fotó: Bell)
    Idén augusztusban új gyártóhelyet avattak az MV-22-eseknek Philadelphiában, amely egyben központja lesz a modernizációs programnak. Ami pedig a jövőt illeti, következő lépés a nagy álom megvalósítására a Bell V-280 Valor, a harmadik generációs billenőrotoros konstrukció, amely az amerikai hadsereg JMR/FVL, vagyis többfeladatú függőlegesen felszálló szállítógépének programjára készül. Az első példány 2017-ben szállt fel, és ami a nagy újdonság, ezen a gépen már nem az egész gázturbina-reduktor-rotor rendszer fordul el a függőleges felszálláshoz és a vízszintes repüléshez, hanem csak a rotorok és a reduktorok. A Bell szerint így egyszerűbb a technika, nagyobb az üzembiztonság, a V-22-es család pedig már elég tapasztalatot termelt ahhoz, hogy a billenőrotorosok új generációja sikeres, még sikeresebb legyen.
    http://iho.hu/hir/halaszsasok-a-varos-felett-pesti-remhirek-es-a-valosag-191030
     
  6. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  7. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  8. Mike

    Mike Well-Known Member

    USAF CV-22B, a RIAT18-on
    [​IMG]
     
  9. arbalest

    arbalest Well-Known Member

  10. arbalest

    arbalest Well-Known Member

  11. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  12. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

  13. borisz

    borisz Well-Known Member

  14. emel

    emel Well-Known Member

    Annyival beljebb, hogy a C-2 gépek kiöregedése után is van mivel gyors utánpótlást szállítani a hordozókra. Ezek nélkül teljesen a kisegítő hajókra lennének utalva, ami sokkal lassúbb megoldás. A kiválasztott típuson esetleg lehetne vitatkozni, én az S-3 Viking szállító-változatára fogadtam, ami ugye még gyorsabb lett volna ...
     
    blitzkrieg likes this.
  15. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Az az érzésem, hogy eladták, hogy így többi helinek nem kell terhet emelni, hanem azt is ez fogja csinálni. De, hogy mitől jobb ez, mint a C-2 vagy a Viking átalakítás lenne, azt nem vágom...
     
    misinator, emel and formosa1 like this.
  16. Negan

    Negan Well-Known Member

    Én már azt is érdekesnek tartom,hogy utód nélkül vonták ki a Vikinget.Szerintem hiányozni fog.
    Pedig anno a Lockheed teherszálitó mellet SIGNIT/REH,AWACS és tanker változatot is tervezett belőle,de egyikre se kapott megrendelést.
     
  17. emel

    emel Well-Known Member

    A C-2 az már nem opció, végleg kiöregednek. Vagy totál új tipus kellene (ami manapság USA-módszerrel soha el nem készülne, de legalább horror-pénzt elvinne), vagy a Viking-átépítés. Lehet hogy azért nem a Viking javára döntöttek, mert a Lockheed már eléggé ki van tömve az F-35 megrendelésekkel, jusson másnak is?!
     
  18. borisz

    borisz Well-Known Member

    Arra tudok gondolni, hogy tényleg a kevesebb típus miatt döntöttek így.
    Viszont a hasznos terhelése meg kb fele, azért az érzékeny pont.
     
    fip7, misinator, Ocses and 1 other person like this.
  19. formosa1

    formosa1 Active Member

    Valószínűleg a Pentagonban kiszámolták, hogy mi a fontosabb. Az tény, hogy a Viking gyorsabb, /bevetésenként 1 órát is nyerhetnek vele/, de 30-40 gép átalakítása milliárdos költség lehet - pláne, ha a hajtóművet is le kell cserélni. Persze az Osprey sem ingyen van, de 1 típust olcsóbb hadrendben tartani, mint kettőt...!
     
  20. Negan

    Negan Well-Known Member

    Ez nem feltétlen igaz.Egyrészt lehet a második tipus jóval olcsóbban üzemeltethető,akkor már eleve nem igaz.Másrészt ha a Osprey csak kisebb terheléssel képes nagyobb távolságra eljutni,akkor 2gép kell 1helyett-márha bontható a szállitmány.
    És a harcászati hátrányokat még nem is számitottam
     

Ezen oldal megosztása