1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Bell P-39 Airacobra

Diskurzus a(z) 'Második világháborús vagy azelőtti repülőgépek' témában - weasel007 által indítva @ 2014. október 24..

  1. weasel007

    weasel007 Well-Known Member

    Amerikai vadászgépvolt, melynél a motort az orr helyett a pilótafülke mögé helyezte, amelynek köszönhetően az közelebb került a gép súlypontjához, így javult a gép fordulékonysága, ugyanakkor szabadon maradt a hely az orrban a géppuskáknak és a futómű orrkerekének.
     
  2. weasel007

    weasel007 Well-Known Member

  3. weasel007

    weasel007 Well-Known Member

    [​IMG]
    FullHD
     
    fishbed likes this.
  4. bolneroll

    bolneroll Active Member

    Egy időben warthunderben az egyik "legjobb" vadászgép volt
     
  5. emel

    emel Well-Known Member

    Nemcsak ott, hanem a II. világháborús szovjet légierőben is. Nem véletlen, hogy a legtöbb légi győzelmet elért csúcs-ászpilótáik közül is sokan Aircobra-val érték el győzelmeik nagy részét, köztük Pokriskin, Recskalov, Klubov, a Glinka-fivérek, Guljajev. Pokriskinnek pl. kimondottan tetszett a Cobra hatalmas tűzereje, ezzel nem kellett másodpercekig folyamatosan célkereszben tartani és lőni az ellenséges gépet mire az "méltóztatott" lezuhanni. A Cobra-val elég volt egy rövid össztűz még egy bombázónak is (igaz, korábban MiG-3-al repült, hát az nem éppen a tűzerőről volt híres).
     
  6. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Pokriskin a történet szerint megkérte a szerelőit hogy a P-39-esen a Pontiac T-9-es 37mm-es gépágyút és a Browning M3-as nehézgéppuskákat egyszerre lehessen egy lőgombbal elsütni. Ezután indult meg látványosan felfelé a győzelmeinek száma.
     
  7. emel

    emel Well-Known Member

    DA, a Cobra botkormányán egy téglalap alakú billenőkapcsoló volt, ha az egyik végét nyomta a pilóta akkor a nehézgéppuskák működtek, ha a másikat nyomta akkor a gépágyú dübörgött. Ezeknek az elektromos vezetékeit köttette össze Pokriskin úgy, hogy bármelyik végét nyomta a gombnak, minden fegyverrel össztüzet adott! Így aztán nem kellett neki hosszú másodpercekig tűz alatt tartani az ellenséget, mert ilyen koncentrált tűzcsapást - még ha csak fél másodpercig is tartott - csak egy harckocsi élt volna túl, azzal meg a levegőben sose találkoztak. :)
     
    fishbed likes this.
  8. rudi

    rudi Well-Known Member

    Ott lehet.. a háborúban viszont nem véletlen hogy csak mellék hadszíntereken vetették be illetve odaadták az oroszoknak.
    A valóságban a képességei elég "visszafogottak" voltak. Az egyfokozatú-egy sebességes sűrítője már akkor is korszerűtlen volt. Emiatt nagyobb magasságban teljesen esélytelen volt. Sebessége és fordulékonysága még kis magasságban is elmaradt az élvonalbeli gépekétől, dugóhúzó tulajdonságai pedig egyenesen veszélyesek voltak...(nem lehetett kivenni lapos dugóból)
    Az oroszoknak bejött mert szívós szerkezet volt, erős fegyverzettel és különösen az tetszett nekik hogy RÁDIÓ volt benne. Elsősorban a gárda alakulatok kapták akik az átlagnál képzettebbek voltak, ezért fel tudták venni a versenyt a német vadászokkal.
    Egyszóval érdekes konstrukció volt, sok hibával...
     
  9. zsolti

    zsolti Well-Known Member

    Ez így azért több helyen pontatlan, Rudi.
    Odaadták az oroszoknak a P-47 et is, meg a britek a Spitfire-t, Hurricane-t is. Azok sem voltak rossz gépek, valamint az USA-nak a távol kelet nagyon nem volt mellék hadszíntér/másodrangú, s kb. annyit használt a P-39/63 családból csak maga az USA, mint Mustangból. Az igaz, hogy a SZU nak meg 2x annyit adtak. Az oroszokat viszont rohadtul nem érdekelte továbbá, hogy egyfokozatú, és egy sebességes volt a masina, ugyanis a 36.000 db Il-2 miatt főleg 43-tól mikor is már PTAB okkal IS tizedelték a német páncélos csapatokat nagy hatásfokkal, a második VH FŐ FRONTJÁN(mert mellészaladj ne legyen, a napokban hallottam BBC-History-s podcaston, hogy a keleti fronton szenvedte el a német hadigépezet a 90%!!!! veszteségét) a németek kb. a hajukra kenhették azt, hogy milyen teljesítmény-előnye volt 5000m felett a messzereknek, fókáknak. A sok fals infoval ellentétben a MIG-3 sem volt rossz gép, sőt. A tűzereje a kezdeti konstrukciónak valóban elégtelen volt, de voltak 2x20mm Shvak-os változatok is, s bár valóban nagy tudást igénylő feladat volt vezetni, egy jó és képzett pilóta nagyon jó teljesítményt tudott volna kihozni belőle. Amikor a Mig-3 megjelent, mint nagy magasságú elfogóvadász, nem igen volt párja teljesítmény alapján, gyorsabb volt mint a korabeli Spitek, Messzerek, a fóka és a későbbi US csodagépek meg még sehol nem voltak. Az igazi oka hogy nem igen lett elterjedt, sokat használt gép az az, hogy egész egyszerűen a keleti fronton mivel a németeknek komolyan vehető stratégiai bombázó ereje nem volt, NEM VOLT RÁ szükség. A He-111 és Ju-87 kombó az nem B-17/24/29. Na ebben a környezetben viszont, az Airacobra egy kiváló gép volt, szóval az oroszok köszönték szépen, de a nagy elérhető zuhanósebesség, igénytelen üzemeltetés, masszív szerkezet és nagy tűzerő oda pont passzolt. Abban igazad van, hogy a legnagyobb előnye addig amíg nem jelentek meg a korszerűbb SZU gépek, a megbízható rádiója volt a SZU ászok szerint. Nyilván ahogy megjelentek a háború vége felé az új hullámos SZU gépek, Yak-3, Yak-9U, La-7, onnan már nem nagyon rúgtak labdába a P-39 ek.
     
  10. emel

    emel Well-Known Member

    Szergejék kaptak még bőségesen, több ezer példányt a P-40 Tomahawk/Kittyhawk gépcsaládból is, hogy csak a vadászoknál maradjunk, Thunderboltot viszont csak olyan 200 körül. Magassági vadászgép lévén az se igazán jött be nekik, és mivel Fortress-t vagy Libbyt nem kaptak (pedig Sztálin a Kommunista Kiáltványt odaadta volna értük!) , nem volt rá szükségük.
     
  11. rudi

    rudi Well-Known Member

    Persze, jó gép volt, csak megvoltak a maga korlátai.
    Ott ahol nem volt szempont a nagy magasságú légiharc (pl.: orosz front) ott a legjobban képzett pilóták tudták vele tartani a lépést az ellenféllel.
    Amit írtál - hogy fő hadszíntereken vetették be - ez egyedül az oroszokra igaz.
    A britek 41 közepén kaptak belőle egy századnyit - 42 elején sürgősen megszabadultak tőlük (ott szempont volt a magassági teljesítmény)
    Az USA aktívan a csendes óceáni háború első felében Guadalcanalnál vetette be ahol 1:1 légigyőzelem - veszteség arányt ért el a Zérókkal (kis magasságon Zérókkal leállni forduló harcolni nem volt túl tanácsos).
    42 közepétől a P-39-eket - érdemeik elismerése mellett - áthelyezték Burmába és az Aleut szigetekre (ezek azért elég mellékes színterek voltak...)

    Vannak ilyen gépek - pl.: a Brewster Buffalo is - amik egyes helyeken beváltak, más helyeken istencsapással értek fel. Ilyen volt a P-39-is.
     
    zsolti likes this.
  12. zsolti

    zsolti Well-Known Member

    A zerokkal a csendes óceáni csaták első felében 1:1 re hozni az arányt a legnagyobb dícséret. Az egy gennel későbbi us gépekig a saját korabeli vadászokat élve falták fel...
     
  13. rudi

    rudi Well-Known Member

    Még annyi, hogy le a kalappal az orosz pilcsik előtt. Jól tolták a P-39-cel.

    [​IMG]

    Gregory Rechkalov és az Ő szépen dekorált Airacobrája...
     
    rejsz felügyelő, fishbed and zsolti like this.
  14. zsolti

    zsolti Well-Known Member

    Le a kalappal az összes WW2-es pilóta előtt! Az volt a hőskorszak, szerintem. Abban az időben a reflexek, a jó szem-biztos kéz, gyors helyzetfelismerés rengeteget számított, ők voltak az igazi ÁSZOK. Ma már a radar-elektronikai hadviselés-rakéta hármas negál nagy százalékban mindent. Az még FÉRFIMUNKA volt. Ezért a kedvenc ez az időszak.

    Az orosz pilóták meg olyannyira jól tolták a P-39/63 családdal, hogy gyakorlatilag a BELL gyár sokszor úgy és azt fejlesztett a konstrukción, ahogy és amit a SZU berepülőpilóták/harci tapasztalok szükségesnek tartottak. A P-40 érdekes módon amúgy, ahogy Emel is hivatkozta, bár az USA által sokkal inkább szeretett konstrukció volt mint a P-39, bár volt belőle bőven a SZU-ban is, ott azt fele annyira sem tartották mint a Cobra vonalat...
     
  15. emel

    emel Well-Known Member

    Bocs, de nem Gregory (ő a Boyington volt és Corsair-es), hanem Grigorij Recskalov, aki 58 igazolt légi győzelemmel 3. volt a szovjet ászok sorában. Az 58-ból állítólag 44-et Aircobra-val ért el....
     
    rejsz felügyelő and zsolti like this.
  16. zsolti

    zsolti Well-Known Member

    Volt azok közt gyanúsan Kingcobra(P-63) is :p. Végig tagadták a SZU források, hogy a nekik nyugati fronton is, tehát a németek ellen használták az újabb P-63-akat, ugyanis ki volt kötve a LL szerződésben, hogy ezeket már csak a távol-keleten, a japók ellen vetik be, enyhítve az USA-ra nehezedő nyomást azon a hadszíntéren. Ettől függetlenül, több Német és Lengyel terület felett lelőtt P-63-ről is írtak pl. német jelentések. Gyanúsan szépen sumákba cserélgették le a régi P-39eket rájuk a gárda alakulatoknál.
     
  17. kelepisti

    kelepisti Well-Known Member

    Szovjet Cobra ászok:
    Aleksandr I. Pokryshkin 48 lgy
    Nikolay Gulaev 41 lgy
    Grigori A. Rechkalov 50 legy
    Dimitriy B. Glinka 41 legy
    Aleksey Smirnov 30 lgy
    Ivan I. Babak 32 lgy
    Mikhail S. Komelkov 32 lgy
    A. Klubov 16 lgy
    Boris B. Glinka 16 lgy
     
    zsolti and fishbed like this.
  18. zsolti

    zsolti Well-Known Member

    Igen, jókat derültem rajta, mikor pár évvel ezelőtt láttam leírva, hogy a második világháború legeredményesebb amerikai gyártmányú gépe a sokak által lesajnált P-39/63 volt. A sors furcsa fintora, hogy bár a Mustang van elhitetve mint a WW2 szuper vadásza, még az amerikaiak saját használatban lévő gépei közt sem az az első, ha azt vesszük górcső alá, hogy melyik ászuk mit repült. Abszolút első 40 lgy-s pilótájuk Richard Bong, valamint a második 38 lgy-s Thomas McGuire is a Csendes óceáni hadszíntéren P-38 at repült. Az európai hadszíntéren meg Gabi Gabrieski P-47 el volt a legeredményesebb.
     
  19. emel

    emel Well-Known Member

    Azért azt ne felejtsük el, hogy bár az összes II. világháborús USA-vadászgép közül tényleg a Mustang volt a legkorszerűbb (ahová a bombázók elrepültek, oda a M. el is kísérte őket!), de az is készült el és került ki a harctérre legkésőbb. Mire a Mustangok tömegesek lettek Európa fölött, addigra a Luftwaffe-t elég rendesen megritkították a keleti fronton Grisáék és az afrikai fronton meg Németország fölött a Lightning-ek és Thunderboltok is. Így aztán nem csoda, hogy Mustang-pilóták százai repültek rengeteg kísérő-bevetést úgy, hogy vagy egyáltalán nem, vagy csak a távolban láttak néhány ellenséges vadászgépet, amiket már tucatnyi másik Mustang hajszolt. Szóval nagy többségük már alig vagy egyáltalán nem is talált lelőhető célpontot magának.
     
    zsolti likes this.
  20. zsolti

    zsolti Well-Known Member

    Van olyan dolog amit én is így tudok, meg olyan is amit nem abban amit írtál. A "Mustang" az nem P-51D késői verzió csak. Maga a sárkány ott volt már a kezdetek kezdete óta a Briteknél Mk I-IV ig, ugye. Az USA is használt jóval korábban már B-C verziókat P-51 ből, mint hogy "kifogytak" volna a lehetséges luftwaffe célpontok. A La-7 sem volt korábban a fronton, és mégis gyakorlatilag Berlin felett csinált a háború legvégén igen sok SZU pilótából szó szerint ÁSZT, a legutolsó napokon. Aztán az is valóban megérhet még egy misét, hogy akik ellen 42-43 ban elérték a légi győzelmeket a szövetséges pilóták, milyen százalékban álltak Expertékből, átlagos jó pilótákból, és zöldfülűekből a LF-nél, meg milyen volt ugyan ez az arány 44végétől. Sokkal nagyobb fegyvertény volt egy gyakorlott pilóta elleni lgy. 43 ban pl. Sztálingrád/Kursz környékén, mint 45 ben Berlin felett. Az már kacsavadászat volt a szövetségeseknek. A Mustang egyébként nekem pl. egyik személyes kedvenc, gyönyörű gép, és egyébként egy "all round" jó kísérő vadásznak tartom én is, viszont az egyetlen kiemelkedő képessége a hatótávolsága volt, és azon kívül semmi extra. A második világháború leginkább túlértékelt fegyverének tartom, a Királytigrissel(amit szintén szeretek) holtversenyben.
     

Ezen oldal megosztása