1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Bell P-39 Airacobra

Diskurzus a(z) 'Második világháborús vagy azelőtti repülőgépek' témában - weasel007 által indítva @ 2014. október 24..

  1. emel

    emel Well-Known Member

    Hát erről a témáról csak Tobak Tibi "Cica" bácsi személyes véleményét tudom mondani, akit anno még szerencsére élőben ismerhettem meg: a Thunderbolttal ők nem találkoztak, azok idáig el se tudtak repülni, a Lightning meg 1-1-ben nem igazán lett volna ellenfele a G6 Messernek - de az 1-1 felállás szerencséje csak elvétve jutott ki nekik, ő 44-től repült bevetést és addigra a szövik már nyomasztó számbeli fölényben voltak (a L.-ról a régi pumások oktatták ki, de ő már nem találkozott vele). A Mustang szerinte kb. egálban volt az ő saját Messereikkel, de ezt úgy tudta, hogy Jimmy elrepült ide Dél-Olaszországból meg vissza is, és még közben légiharcolt is, erre a Messer képtelen lett volna!! A Mustang alatt ő is, én is egyformán értjük a B-C-D változatokat, jelentős reptechnikai különbség nem volt köztük a Pumások szerint, a korai Allison motoros változattal az USAF nem repült Európa fölött, csak a RAF, és ők igényeltek bele új motort, így került bele a Rolls Royce Merlin. A La-7 pilótáknak meg ilyen szempontból több szerencséjük volt, a háború utolsó heteiben is jutott nekik célpont, mert a Luftwaffe már jóformán csak a keleti fronton harcolt a tőle telhető erőbedobással (benzinnel), mivel addigra világossá vált, hogy Berlint Joszif bácsi akarja elfoglalni, ezt próbálták foggal-körömmel hátráltatni. Nem véletlen hogy a szovjet Odera-hídfők ellen a Luftwaffe még kamikaze-támadásokat is szervezett (állítólag egy pontonhidat sikerült is lerombolniuk), hogy pl. Kozsedub is így találkozott Me-262-vel és lőtte le, vagy hogy Hartmann utolsó légi győzelmét 45 máj. 8.-án érte el szovjet gép ellen. A Luftwaffe átlagos pilóta-minősége meg addigra már olyan volt, amilyennek sikerült, küldték őket a húsdarálóba...
     
    zsolti likes this.
  2. zsolti

    zsolti Well-Known Member

    Így van. Azt azért nem szabad elfelejteni, hogy 44- végére a mi G6 BF-109 eink már nagyon nem az élvonalat jelentették sajnos. A P-51D meg úgy tudta velük kb. egy szinten tartani a légiharc képességét, hogy valóban a világ végéről elrepült idáig, meg vissza is ha nem lőtték le a világ végére. Azonos repidőre feltöltve jobb gép volt már, ez nem vitás. A Mustang sajnos már 1944 -re, a D verzióval átugrotta a 36 tól reszelgetett toldozott foltozott BF-109 konstrukciót, aminek a G6 verziója igazából ennek is csak a felső közepe volt, mert a nem nagy számban gyártott K sorozat azért ha lett volna rendes üzemanyag, MW-50, és jó pilóta, még tarthatta volna magát egy ideig az új Mustangok, Lavocskinok, Yakok, Spitek ellen is. De hát nem volt egyik sem...


    A résztvevők visszaemlékezéseivel óvatosan bánok, mivel én is minden anyagot/könyvet/elemzést/visszaemlékezést elolvastam ebben a témában amit csak tudtam, s sokszor egymásnak ezek a visszaemlékezések ellent mondanak ha típus vs típusról kérdeznek egy egy volt pilótát.

    Ez egyébként szerintem simán érthető, mivel pl. egy átlagos II. VH-s magyar hajózó sem tudja általában még azt sem megmondani, hogy Yak-3 vagy Yak-9 az amit látott, ami ellen légiharcolt legtöbb esetben, s azért ezt még tovább árnyalva, pl. nagyon nem mindegy, hogy egy Yak-9DD vel akadt össze 44 végén mondjuk(ami egy régi Vk-105 ös gyenge motorral, és hatalmas belső üzemanyagkészlettel rendelkező nehéz és akkor már gyenge teljesítményű gép volt arra kihegyezve, hogy a világ végére is elkísérjen egy bombázót --->SZU Mustang szerepkör, évekkel korábban, nyilván szerényebb képességekkel), vagy mondjuk egy VK-107 es motorral felszerelt relatív ÚJ háború végi YAK-9U-val, ami meg kb. olyan gyors volt mint a Mustang, több másodperces fordulókör előnnyel, jobb emelkedő képességgel a legjobb háború végi nagy magasságú SZU vadászgép. Külsőre a két gép közt meg ALIG van különbség. Ebből aztán persze könnyen ellentmondás lehet, ha megkérdeznek egy Pumát, hogy na akkor hogy is volt, mi volt a Yakokkal? Akinek Yak-9DD jutott, az azt mondja, hogy áhhh, nem volt ellenfél, akinek meg Yak-3/9U, az meg már sanszosan nem él:(...
     
  3. weasel007

    weasel007 Well-Known Member

    [​IMG]
    P-63 Kingcobra FullHD
    [​IMG]
    One Sky edition
     
    misinator and arbalest like this.
  4. wankel

    wankel Well-Known Member

Ezen oldal megosztása