Bell P-39 Airacobra

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 080
15 001
113
Van olyan dolog amit én is így tudok, meg olyan is amit nem abban amit írtál. A "Mustang" az nem P-51D késői verzió csak. Maga a sárkány ott volt már a kezdetek kezdete óta a Briteknél Mk I-IV ig, ugye. Az USA is használt jóval korábban már B-C verziókat P-51 ből, mint hogy "kifogytak" volna a lehetséges luftwaffe célpontok. A La-7 sem volt korábban a fronton, és mégis gyakorlatilag Berlin felett csinált a háború legvégén igen sok SZU pilótából szó szerint ÁSZT, a legutolsó napokon. Aztán az is valóban megérhet még egy misét, hogy akik ellen 42-43 ban elérték a légi győzelmeket a szövetséges pilóták, milyen százalékban álltak Expertékből, átlagos jó pilótákból, és zöldfülűekből a LF-nél, meg milyen volt ugyan ez az arány 44végétől. Sokkal nagyobb fegyvertény volt egy gyakorlott pilóta elleni lgy. 43 ban pl. Sztálingrád/Kursz környékén, mint 45 ben Berlin felett. Az már kacsavadászat volt a szövetségeseknek. A Mustang egyébként nekem pl. egyik személyes kedvenc, gyönyörű gép, és egyébként egy "all round" jó kísérő vadásznak tartom én is, viszont az egyetlen kiemelkedő képessége a hatótávolsága volt, és azon kívül semmi extra. A második világháború leginkább túlértékelt fegyverének tartom, a Királytigrissel(amit szintén szeretek) holtversenyben.
Hát erről a témáról csak Tobak Tibi "Cica" bácsi személyes véleményét tudom mondani, akit anno még szerencsére élőben ismerhettem meg: a Thunderbolttal ők nem találkoztak, azok idáig el se tudtak repülni, a Lightning meg 1-1-ben nem igazán lett volna ellenfele a G6 Messernek - de az 1-1 felállás szerencséje csak elvétve jutott ki nekik, ő 44-től repült bevetést és addigra a szövik már nyomasztó számbeli fölényben voltak (a L.-ról a régi pumások oktatták ki, de ő már nem találkozott vele). A Mustang szerinte kb. egálban volt az ő saját Messereikkel, de ezt úgy tudta, hogy Jimmy elrepült ide Dél-Olaszországból meg vissza is, és még közben légiharcolt is, erre a Messer képtelen lett volna!! A Mustang alatt ő is, én is egyformán értjük a B-C-D változatokat, jelentős reptechnikai különbség nem volt köztük a Pumások szerint, a korai Allison motoros változattal az USAF nem repült Európa fölött, csak a RAF, és ők igényeltek bele új motort, így került bele a Rolls Royce Merlin. A La-7 pilótáknak meg ilyen szempontból több szerencséjük volt, a háború utolsó heteiben is jutott nekik célpont, mert a Luftwaffe már jóformán csak a keleti fronton harcolt a tőle telhető erőbedobással (benzinnel), mivel addigra világossá vált, hogy Berlint Joszif bácsi akarja elfoglalni, ezt próbálták foggal-körömmel hátráltatni. Nem véletlen hogy a szovjet Odera-hídfők ellen a Luftwaffe még kamikaze-támadásokat is szervezett (állítólag egy pontonhidat sikerült is lerombolniuk), hogy pl. Kozsedub is így találkozott Me-262-vel és lőtte le, vagy hogy Hartmann utolsó légi győzelmét 45 máj. 8.-án érte el szovjet gép ellen. A Luftwaffe átlagos pilóta-minősége meg addigra már olyan volt, amilyennek sikerült, küldték őket a húsdarálóba...
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
12 837
20 517
113
Hát erről a témáról csak Tobak Tibi "Cica" bácsi személyes véleményét tudom mondani, akit anno még szerencsére élőben ismerhettem meg: a Thunderbolttal ők nem találkoztak, azok idáig el se tudtak repülni, a Lightning meg 1-1-ben nem igazán lett volna ellenfele a G6 Messernek - de az 1-1 felállás szerencséje csak elvétve jutott ki nekik, ő 44-től repült bevetést és addigra a szövik már nyomasztó számbeli fölényben voltak (a L.-ról a régi pumások oktatták ki, de ő már nem találkozott vele). A Mustang szerinte kb. egálban volt az ő saját Messereikkel, de ezt úgy tudta, hogy Jimmy elrepült ide Dél-Olaszországból meg vissza is, és még közben légiharcolt is, erre a Messer képtelen lett volna!! A Mustang alatt ő is, én is egyformán értjük a B-C-D változatokat, jelentős reptechnikai különbség nem volt köztük a Pumások szerint, a korai Allison motoros változattal az USAF nem repült Európa fölött, csak a RAF, és ők igényeltek bele új motort, így került bele a Rolls Royce Merlin. A La-7 pilótáknak meg ilyen szempontból több szerencséjük volt, a háború utolsó heteiben is jutott nekik célpont, mert a Luftwaffe már jóformán csak a keleti fronton harcolt a tőle telhető erőbedobással (benzinnel), mivel addigra világossá vált, hogy Berlint Joszif bácsi akarja elfoglalni, ezt próbálták foggal-körömmel hátráltatni. Nem véletlen hogy a szovjet Odera-hídfők ellen a Luftwaffe még kamikaze-támadásokat is szervezett (állítólag egy pontonhidat sikerült is lerombolniuk), hogy pl. Kozsedub is így találkozott Me-262-vel és lőtte le, vagy hogy Hartmann utolsó légi győzelmét 45 máj. 8.-án érte el szovjet gép ellen. A Luftwaffe átlagos pilóta-minősége meg addigra már olyan volt, amilyennek sikerült, küldték őket a húsdarálóba...
Így van. Azt azért nem szabad elfelejteni, hogy 44- végére a mi G6 BF-109 eink már nagyon nem az élvonalat jelentették sajnos. A P-51D meg úgy tudta velük kb. egy szinten tartani a légiharc képességét, hogy valóban a világ végéről elrepült idáig, meg vissza is ha nem lőtték le a világ végére. Azonos repidőre feltöltve jobb gép volt már, ez nem vitás. A Mustang sajnos már 1944 -re, a D verzióval átugrotta a 36 tól reszelgetett toldozott foltozott BF-109 konstrukciót, aminek a G6 verziója igazából ennek is csak a felső közepe volt, mert a nem nagy számban gyártott K sorozat azért ha lett volna rendes üzemanyag, MW-50, és jó pilóta, még tarthatta volna magát egy ideig az új Mustangok, Lavocskinok, Yakok, Spitek ellen is. De hát nem volt egyik sem...


A résztvevők visszaemlékezéseivel óvatosan bánok, mivel én is minden anyagot/könyvet/elemzést/visszaemlékezést elolvastam ebben a témában amit csak tudtam, s sokszor egymásnak ezek a visszaemlékezések ellent mondanak ha típus vs típusról kérdeznek egy egy volt pilótát.

Ez egyébként szerintem simán érthető, mivel pl. egy átlagos II. VH-s magyar hajózó sem tudja általában még azt sem megmondani, hogy Yak-3 vagy Yak-9 az amit látott, ami ellen légiharcolt legtöbb esetben, s azért ezt még tovább árnyalva, pl. nagyon nem mindegy, hogy egy Yak-9DD vel akadt össze 44 végén mondjuk(ami egy régi Vk-105 ös gyenge motorral, és hatalmas belső üzemanyagkészlettel rendelkező nehéz és akkor már gyenge teljesítményű gép volt arra kihegyezve, hogy a világ végére is elkísérjen egy bombázót --->SZU Mustang szerepkör, évekkel korábban, nyilván szerényebb képességekkel), vagy mondjuk egy VK-107 es motorral felszerelt relatív ÚJ háború végi YAK-9U-val, ami meg kb. olyan gyors volt mint a Mustang, több másodperces fordulókör előnnyel, jobb emelkedő képességgel a legjobb háború végi nagy magasságú SZU vadászgép. Külsőre a két gép közt meg ALIG van különbség. Ebből aztán persze könnyen ellentmondás lehet, ha megkérdeznek egy Pumát, hogy na akkor hogy is volt, mi volt a Yakokkal? Akinek Yak-9DD jutott, az azt mondja, hogy áhhh, nem volt ellenfél, akinek meg Yak-3/9U, az meg már sanszosan nem él:(...
 

weasel007

Well-Known Member
2011. július 15.
3 520
6 477
113

P-63 Kingcobra FullHD

One Sky edition