A-50 Shmel , Mainstay / A-100 Premjer (Berjev)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

grabo112

Well-Known Member
2011. október 15.
1 377
3 504
113
Az AWACS gép maga gondolom jól le van árnyékolva (mármint a saját üzemanyag, személyzet stb.), de az összes többi géppel, amely adott esetben a közelében tartózkodhat (védővadász, utántöltő) ugyanezt meglépni elég drága lenne.
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 033
24 590
113
"41"
205755.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 033
24 590
113
A-100 Premier AWACS. Új IL-476 platform, az új PS-90A-76 turbofan hajtóművekkel és egy szintén új VEGA gyártmányú Premier AESA rádiólokátorral. Antenna forgási sebessége 12 fordulat/perc, egyidejűleg 300 objektum (légi, tengeri, szárazföldi) követése, max. 650 km hatótávolságon belül. Állítólag most márciusban volt az első teszt repülése, várhatóan 2018-ban kezdődik a gyártása.
wp_20160907_10_08_21_pro.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and fishbed
M

molnibalage

Guest
A-100 Premier AWACS. Új IL-476 platform, az új PS-90A-76 turbofan hajtóművekkel és egy szintén új VEGA gyártmányú Premier AESA rádiólokátorral. Antenna forgási sebessége 12 fordulat/perc, egyidejűleg 300 objektum (légi, tengeri, szárazföldi) követése, max. 650 km hatótávolságon belül. Állítólag most márciusban volt az első teszt repülése, várhatóan 2018-ban kezdődik a gyártása.
wp_20160907_10_08_21_pro.jpg
Ezek elég sovány paraméterek. Az E-2D 2000 db cél követésére képes úgy, hogy töredéke méretbe.
 
M

molnibalage

Guest
Mennyi a realitasa annak, hogy 300 objektum nem eleg?
Amikor húzzák az F-35-ösök a csalit, dobják a chaff-et, eregetik a TALD-ot, csinálják a fals célokat EW-vel, eregetik tucatszám a CM-et é SDB-t? Kevés az 300 db cél, de röhejesen. Ezt senki nem gondolhatja komolyan. A hidegháború alatt is az lett volna.

Az F-15 írásban is említve van egy gigamege F-15 + E-3 teszt a '70-es évekből. 400+ repülőeszköz volt a levegőben.
 
  • Tetszik
Reactions: 2ndt

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 786
75 818
113
Ezek elég sovány paraméterek. Az E-2D 2000 db cél követésére képes úgy, hogy töredéke méretbe.

Nem mintha köze lenne a gép vagy a radar méretének ehhez a követhető célok számához.Ami a jelfeldolgozást végzi az a radar számítógépe az meg nem tudjuk mekkora.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 726
80 534
113
A-100 Premier AWACS. Új IL-476 platform, az új PS-90A-76 turbofan hajtóművekkel és egy szintén új VEGA gyártmányú Premier AESA rádiólokátorral. Antenna forgási sebessége 12 fordulat/perc, egyidejűleg 300 objektum (légi, tengeri, szárazföldi) követése, max. 650 km hatótávolságon belül. Állítólag most márciusban volt az első teszt repülése, várhatóan 2018-ban kezdődik a gyártása.
wp_20160907_10_08_21_pro.jpg

Ezek nem pontos adatok.A valódi adatok titkosítottak. A-50 /A-50U radar hatótávja 800-1000 km, 150-250 cél felderítésére képes.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 786
75 818
113
Amikor húzzák az F-35-ösök a csalit, dobják a chaff-et, eregetik a TALD-ot, csinálják a fals célokat EW-vel, eregetik tucatszám a CM-et é SDB-t? Kevés az 300 db cél, de röhejesen. Ezt senki nem gondolhatja komolyan. A hidegháború alatt is az lett volna.

Az F-15 írásban is említve van egy gigamege F-15 + E-3 teszt a '70-es évekből. 400+ repülőeszköz volt a levegőben.


Miért kell egy légtérellenőrzőnek bombákat chaff-et követnie?Rávezeti a vadászokat?
 

akagi

Well-Known Member
2015. január 16.
1 814
305
83
Nem mintha köze lenne a gép vagy a radar méretének ehhez a követhető célok számához.Ami a jelfeldolgozást végzi az a radar számítógépe az meg nem tudjuk mekkora.
Őt ez nem érdekli a a foteljéből! Nem is értem, hogy miért a MOL munkatársa? Lehet, hogy azért, mert írt egy hosszú esszét az F15-ről, amire állandóan hivatkozik?:eek:
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 033
24 590
113
Na azért álljunk meg egy szóra! A 300 db az lehet célcsoport, akár többszörös egyedi célokkal. Még a hagyományos lokátoroknál is összevontak célokat egy csoportba, úgy kezelték őket. A másik, hogy felderíteni, követésbe venni és dolgozni rá, célparamétereket adva, az három külön dolog! Egyáltalán nem mindegy, hogy melyikre vonatkozik a 300 db, vagy 2 000 db. Ne keverjük a szezont a fazonnal.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and fishbed
M

molnibalage

Guest
Nem mintha köze lenne a gép vagy a radar méretének ehhez a követhető célok számához.Ami a jelfeldolgozást végzi az a radar számítógépe az meg nem tudjuk mekkora.
Frászt nincs. Be is kell építeni a hozzá szükséges hardvert...
 
M

molnibalage

Guest
Miért kell egy légtérellenőrzőnek bombákat chaff-et követnie?Rávezeti a vadászokat?
A digitális radar működési elve, hogy minden észleléssel foglalkozni kell, tehát viszi a számítási időt, a memóriát, stb. és diszkretizával van minden a digitalizálás miatt. Ha te annyi céllal szóród teli az egész rendszer, ami szépen elborítja az egész rendszer adatokkal, akkor hogyan fogod te filterenzni egy idő után, hogy akkor mi az, amivel ne törődjön a rendszer...?

Képzeld el, hogy egy jenki E-2 mit szólna ahhoz, amikor közeledik 200 ASM, száz platfrom meg van EW és csalik, majd szétteszi a kezéd, hogy "bocs, sok cél van" és egyeseken nem fog megjeleníteni és eldob a rendszer. Wunderbar...
 
M

molnibalage

Guest
Na azért álljunk meg egy szóra! A 300 db az lehet célcsoport, akár többszörös egyedi célokkal. Még a hagyományos lokátoroknál is összevontak célokat egy csoportba, úgy kezelték őket. A másik, hogy felderíteni, követésbe venni és dolgozni rá, célparamétereket adva, az három külön dolog! Egyáltalán nem mindegy, hogy melyikre vonatkozik a 300 db, vagy 2 000 db. Ne keverjük a szezont a fazonnal.
Az egyedi célok és célcsoportokra nem kell rámérni és az nem viszi az erőforrásokat...?
Az ASM és a többi fenyegetés megteszi azt a szívességet, hogy célcsoportban mozogj, mert csak azt képes kezelni az A-50...?

Az ős A-50 változat 10-12 gép/kötelék vezetési képessége döbbenetesen alacsony érték, amikor a jenki E-3 gépek ennek többszörösét mozgatták. PVO-nál ennyi 2-4 gépes MiG-31 kötelékvezér számára az adat átjátszás még OK, akik tovább osztják a célokat lefelé, de frontlégierőnél ez olyan nevetségesen kevés képesség lett volna a '80-as években, hogy seggre ültem, mikor ezt megtudtam. Ott sokkal, de sokkal dinamikusabb a környezet. N+1 gép, összevissza magasságon, EW-vel megfejelve - a Tomahawk nem zavar és nem repül mindenféle magasságon, nem dob chaff-et sem - BM-ek repkedhettek ide-oda...

És mindenzt úgy, hogy az A-50 harcértéke finoman szólva kérdésese volt...

Rövden a következő volt a helyzet 1989 táján is Az oroszok saját értékelése az A-50-ről valamikor a 80-90-es évek fordulója táján, mikor már őszintén írhattak az Avijacija i koszmonavtika-ban, a légierő lapjában.

  • A kész A-50 a kívánalmakhoz képest erősen túlsúlyos lett, ennek két oka volt. Az első a szokásos, a szovjet elektronikai berendezések kb. 50%-al voltak nehezebbek mint nyugati megfelelőik az E-3-ban.
  • A másik a HM által állított követelmény, miszerint az A-50-nek képesnek kellett lenni mind a hadsereg, mind a flotta, mind a légierő felé a kapcsolattartásra, kommunikációra. Ezek azonban nagyon eltérő rendszereket használtak, ezért az A-50-en gyakorlatilag triplázott rendszert kellett alkalmazni a három-irányú kommunikációhoz.
  • A fentiek miatt - hogy a futóművek túlterhelését elkerüljék - starthoz nem tankolhatták tele a gépet, max 30 (!) percnyi tüzelőanyaggal szállhattak fe. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy minden felszállás után az utazómagasságon azonnal légitankolást kellett végrehajtani, ez viszont az Il-78 tanker és az A-50 kialakítása miatt erősen problémás volt, ugyanis az A-50 AWACS-nak rendkívül rossz légitankolási tulajdonságai voltak.
  • A tankergép örvénylése szilárdságilag veszélyes volt a rotodomra (az eleve túlsúlyos állapot miatt nem fért bele a további szerkezeti megerősítés), valamint durván befolyásolta a magasra helyezett T-vezérsíkon a vízszintes vezérsík és a magassági kormányvezérlés hatásosságát, úgyhogy a sikeres tankoláshoz fontos volt a profi kiképzettségű személyzet, és kívánatosak voltak a jó időjárási körülmények.(A 2010-es évekig nem volt megoldott a vibráció, többször letörött az utántöltő csonk...)
  • A túlsúly és a triplázott kommunikációs rendszerek miatt nem volt hely a gépen sem pihenőfülkének sem WC-nek, így a 15 főnyi személyzet vödört volt kénytelen használni. Ehm...
  • Ehhez azért hozzátették, hogy hiába is lett volna pihenőfülke, a gépen olyan magas volt a zajszint hogy pihenésről/szunyókálásról szó se lehetett volna. (Általános probléma az szovjet/orosz gépeken, a Tu-160 is ettől szenvedett.)

So ezek alapján nekem az A-50 valahogy nem tűnik egy fúde sikertörténetnek. Az indiai gépekbe is izraeli radar került.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat and endre

2ndt

Well-Known Member
2015. július 9.
2 634
1 384
113
Az egyedi célok és célcsoportokra nem kell rámérni és az nem viszi az erőforrásokat...?
Az ASM és a többi fenyegetés megteszi azt a szívességet, hogy célcsoportban mozogj, mert csak azt képes kezelni az A-50...?

Az ős A-50 változat 10-12 gép/kötelék vezetési képessége döbbenetesen alacsony érték, amikor a jenki E-3 gépek ennek többszörösét mozgatták. PVO-nál ennyi 2-4 gépes MiG-31 kötelékvezér számára az adat átjátszás még OK, akik tovább osztják a célokat lefelé, de frontlégierőnél ez olyan nevetségesen kevés képesség lett volna a '80-as években, hogy seggre ültem, mikor ezt megtudtam. Ott sokkal, de sokkal dinamikusabb a környezet. N+1 gép, összevissza magasságon, EW-vel megfejelve - a Tomahawk nem zavar és nem repül mindenféle magasságon, nem dob chaff-et sem - BM-ek repkedhettek ide-oda...

És mindenzt úgy, hogy az A-50 harcértéke finoman szólva kérdésese volt...

Rövden a következő volt a helyzet 1989 táján is Az oroszok saját értékelése az A-50-ről valamikor a 80-90-es évek fordulója táján, mikor már őszintén írhattak az Avijacija i koszmonavtika-ban, a légierő lapjában.

  • A kész A-50 a kívánalmakhoz képest erősen túlsúlyos lett, ennek két oka volt. Az első a szokásos, a szovjet elektronikai berendezések kb. 50%-al voltak nehezebbek mint nyugati megfelelőik az E-3-ban.
  • A másik a HM által állított követelmény, miszerint az A-50-nek képesnek kellett lenni mind a hadsereg, mind a flotta, mind a légierő felé a kapcsolattartásra, kommunikációra. Ezek azonban nagyon eltérő rendszereket használtak, ezért az A-50-en gyakorlatilag triplázott rendszert kellett alkalmazni a három-irányú kommunikációhoz.
  • A fentiek miatt - hogy a futóművek túlterhelését elkerüljék - starthoz nem tankolhatták tele a gépet, max 30 (!) percnyi tüzelőanyaggal szállhattak fe. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy minden felszállás után az utazómagasságon azonnal légitankolást kellett végrehajtani, ez viszont az Il-78 tanker és az A-50 kialakítása miatt erősen problémás volt, ugyanis az A-50 AWACS-nak rendkívül rossz légitankolási tulajdonságai voltak.
  • A tankergép örvénylése szilárdságilag veszélyes volt a rotodomra (az eleve túlsúlyos állapot miatt nem fért bele a további szerkezeti megerősítés), valamint durván befolyásolta a magasra helyezett T-vezérsíkon a vízszintes vezérsík és a magassági kormányvezérlés hatásosságát, úgyhogy a sikeres tankoláshoz fontos volt a profi kiképzettségű személyzet, és kívánatosak voltak a jó időjárási körülmények.(A 2010-es évekig nem volt megoldott a vibráció, többször letörött az utántöltő csonk...)
  • A túlsúly és a triplázott kommunikációs rendszerek miatt nem volt hely a gépen sem pihenőfülkének sem WC-nek, így a 15 főnyi személyzet vödört volt kénytelen használni. Ehm...
  • Ehhez azért hozzátették, hogy hiába is lett volna pihenőfülke, a gépen olyan magas volt a zajszint hogy pihenésről/szunyókálásról szó se lehetett volna. (Általános probléma az szovjet/orosz gépeken, a Tu-160 is ettől szenvedett.)

So ezek alapján nekem az A-50 valahogy nem tűnik egy fúde sikertörténetnek. Az indiai gépekbe is izraeli radar került.

Amit nem ertek, hogy 2017-ben hogy a fenebe lehetnek meg igy lemaradva, mikozben azert hozzafertek egy csomo nyugati fejleszteshez is.
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 033
24 590
113
Jelenleg a 300 db cél az egyik legjobb érték ebben a kategóriában, az e fölötti értékkel nem igazán találkoztam sűrűn. Az E-3 Sentry-nek is 100-at adtak meg, ez fejlődött 300-400 körüli értékre jelenleg. A 2 000 db szerintem nem csak számomra értékelhetetlen (nem tudom honnan van és mire vonatkozik konkrétan ez az érték, lehet, hogy a bemenet, de nem ezt szokták megadni), mert egyszerűen nincs rá szükség a gyakorlatban, kezelhetetlen, még ha lenne is rá számítási kapacitás. Nem ártana tisztában lenni a lokátorok jelfeldolgozásával, a be és kimenő paraméterek kezelésével. Amennyiben az engedélyezett limitet meghaladja a célsűrűség, abban az esetben a célok automatikusan összevonásra kerülnek, prioritás (veszélyesség) szerint szétválassza a rendszer a célokat, bizonyos szűrési feltételeket megadva adott célok eldobásra kerülnek, akár egy memóriába eltárolódva. Az, hogy több száz, akár 1 000 célról beérkeznek információk, nem jelenti azt, hogy azokkal mind foglalkozni kell egyszerre a rendszernek.
Azért én megnéznék egy operátor monitort, ahol 2 000 db célt akarnának megjeleníteni egyszerre?! Véleményem szerint az E-2D esetében is pár százas értékről van szó.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and fishbed
M

molnibalage

Guest
Jelenleg a 300 db cél az egyik legjobb érték ebben a kategóriában, az e fölötti értékkel nem igazán találkoztam sűrűn. Az E-3 Sentry-nek is 100-at adtak meg, ez fejlődött 300-400 körüli értékre jelenleg. A 2 000 db szerintem nem csak számomra értékelhetetlen (nem tudom honnan van és mire vonatkozik konkrétan ez az érték, lehet, hogy a bemenet, de nem ezt szokták megadni), mert egyszerűen nincs rá szükség a gyakorlatban, kezelhetetlen, még ha lenne is rá számítási kapacitás. Nem ártana tisztában lenni a lokátorok jelfeldolgozásával, a be és kimenő paraméterek kezelésével. Amennyiben az engedélyezett limitet meghaladja a célsűrűség, abban az esetben a célok automatikusan összevonásra kerülnek, prioritás (veszélyesség) szerint szétválassza a rendszer a célokat, bizonyos szűrési feltételeket megadva adott célok eldobásra kerülnek, akár egy memóriába eltárolódva. Az, hogy több száz, akár 1 000 célról beérkeznek információk, nem jelenti azt, hogy azokkal mind foglalkozni kell egyszerre a rendszernek.
Azért én megnéznék egy operátor monitort, ahol 2 000 db célt akarnának megjeleníteni egyszerre?! Véleményem szerint az E-2D esetében is pár százas értékről van szó.
Szó nem volt róla, hogy egy operátor foglalkozik egy céllal és egy monitorra kell kitenni. Az E-2 a CVN harcászatiba is leküldi a helyzetképet, immár majdnen 50 éve... A AWACS és az Sz-300 vezetési osztály vezetési pontján is szektorosan vannak az operátorok felosztva.
 
  • Tetszik
Reactions: 2ndt