1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Beszélgető

Diskurzus a(z) 'Kantin' témában - Tcat által indítva @ 2013. január 16..

  1. Fennek

    Fennek Well-Known Member

    Sajnos ez többrétű és hosszú folyamat volt.
    Tény magyar bálintot lámpavasra kellene húzni, amiért ezt elkezdte, de az is tény, hogy bárki jött utána nem javított a helyzeten. A fidesz sem.
    A 80-as években a gyenge képességűek mentek a kisegítőbe. Nagyrésze dzsennaro volt, valamint ha a maradék nem figyelt ment a hosszú favonalzóval fegyelmezés.
    Ma nem lehet hozzáérni, nem lehet kisegítőbe rakni, mert az szegregáció tehát inkább elb@sszák mindenki más gyerekének az életét.

    Kellenek az alapok. Én is húztam a számat, hogy minek a fizika, majd hogy minek az elektrotechnika most meg magamtól álltam neki tanulni, mert érdekel és kell. Már bánom, hogy anno nem tanultam meg kívülről-belülről. Mondjuk ehhez anno más is közrejátszott, mindegy.

    Szóval szerintem kell mindenkinek mindenből az alap, hogy ha később kitalálja, hogy mi szeretne lenni ne álljon ott mint a sült sügér.
    És igazad van Molni, lehetne sokkal izgalmasabban látványosabban tanítani, hogy megfogja a gyerekeket. Sajnos a prezentációs eszközök és kellékek irgalmatlan drágák, így ez még nagyon messze lesz....ha lesz :(
     
    nyugger, Kurfürst, anonim999 and 4 others like this.
  2. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    A rendes könyvek alatt mit értesz? A kötelező olvasmányokat? Ha igen, akkor elárulom, hogy azok egyetlen dologra voltak jók, hogy a legalább 50%-ukat utáljam, mint a szart, a maradék nagy része meg közömbös volt.

    Mennyiségre annak kb. 10-20-30-szorosát olvastam el azoknak más könyvből önként, mert azok érdekeltek. Világtörténelem, katonai repülés, műszaki dolgok, stb. Nem a azért, mert a kezembe adták, én akartam azokat elolvasni. És azokat figyelmesen olvastam. Emlékeztem is rájuk, használtam is a benne levő tudást. Ezek után kettőt lehet találni miért is lett végül a hobbim az, ami...

    Ezzel szemben pl. a Kőszívű Ember Fiaiból meg tudod, hogy mire emlékszem? Hogy valami névcserés tévesztés fordítás hibával az egyik feláldozza magát a másikért. Az Anyeginből tudod mire? Hát, a címére... A Voltaire Candide műből meg az "Ez a világ minden világok legjobbika" idézet maradt meg meg a levágott seggű nő.
    Stb. stb. Ezért aztán volt értelme egy az én ízlésem és érdeklődési köröm szerint egy rakás unalmas vagy egyenesen szutyok könyvet olvasni és embertelenül sok időt tölteni velük ahhoz képest, amit pl. matek vagy fizikára fordíthattam. Mert mire azt vagy 600 oldalt végigolvassa az ember úgy, hogy értse is, az még egy igen gyorsan olvasó embernek is minimum 12 óra. És akkor még értelmezze, írjon belőle olvasónaplót vagy mit. Áh...

    Ha az emberrel olyat olvastatnak, ami rohadtul nem érdekli, akkor elárulom, hogy rohadtul nem fog rá figyelni. És nem azért, mert figyelemzavaros. Max., ha fizetsz neki. Melóban én is olvastam olyat, ami nem érdekelt, de meg kellett csinálni. Csak azért fizettek. Hatalmas difi...
    A kötelező olvasmányokat annyira olvastam csak el, hogy ne baszogassanak vele és inkább foglalkoztam mással.
    Már vagy egy évtizede volt valami műsor, ami a legolvasottabb könyveket rangsorolta és a fiatalok kiderült, hogy nagyon szívesen olvasnak olyat, amit nem egy 100-150+ éves közízlés és "általános műveltség" bullshit jegyében raknak össze egy csomagba.

    Az összes kötelező olvasmány közül amit tényleg szerettem és élveztem kb. egy volt, a Pál Utcai fiúk úgy 2. vagy 3. osztály körül. Azt többször is elolvastam. Nem tudom, hogy miért, de valami tetszett benne.

    A történelmet is végül azért szerettem meg, mert egy olyan fiatal tanár oktatta, aki a történelmi folyamatok mögött levő mozgatórugókat és társadalmi és eszmerendszerek "csatáját" is felvázolta. Az előtte levő tanár meg erre képtelen volt. Lehet, hogy ebből jön az is, hogy a technológia evolúcióját is szeretem és nem véletlenül írok annyit róla itt is a HTKA-n.

    Sajnos erőforrás nincsen hozzá, de régen afelé kellett volna az oktatásnak elmozdulnia, hogy hogyan szelektálható legyen az már középiskolában is, hogy mit akarsz és mit NEM akarsz hallgatni. Mert ok, hogy lehetek fizika és matekfaktos PLUSZBA a meglevő olyan órák mellé, amire készülni kell, de számomra tökéletesen indifferens.

    Nyelvtanból is tanultunk mindenféle hülye zöngésedés meg ilyen baromságot, ami nyelvésznek kell, de azt, hogy hogyan kell megfogalmazni egy cikket, egy szakdolgozatot, stb. Ja, hogy azt mind magamnak kellett.

    A poroszos rendszerben is totálisan félrement hülyeségek voltak 20 éve is. Akkor el tudom képzelni, hogy hova vezetne egy hasonlóan merev rendszer. Tisztán látható volt, hogy én nem leszek se jogász, se irodalomtanár, se nyelvész és csupa olyan hülyeség vitte el az időm legalább felét, amit nem szerettem és semmi haszna nem volt. Simán nagyobb haszna van annak, ha az egyént nem baszogatod olyannal, ami nem érdekli és tudod, hogy nem lesz haszna. Mert a vektoralgebrát és az elektrotechnikát sem szerettem mindig (kurva szarul oktatták azt is sajnos nekünk), de tudtam, hogy van értelme. Valamennyire.

    Az az oktatási rendszer, ami emberek tömegeit nyomja afelé is, amit számára csak teher és nem engedi azt tanulni, ami érdekli és haszna is lehet, nos, annak a XXI. században mi értelme van? Ha engem kérdeztek, akkor semmi.

    Az érettségire való felkészülésem döntő idejét az vitte el, hogy olyan tantárgyakra készültem, amiről tudtam, hogy soha többet semmi gyakorlati haszna nem lesz. Nem lett volna egyszerűbb az élet, ha azokkal nem baszogatnak és még több időm marad matekra és fizikára? Vagy csak simán arra, hogy fiatal és pihent legyek?

    Ööö, egy mai okostelefon, PC és internet mellett milyen prezentációs eszközökről beszélünk...? Azt mutatsz meg animált videón, amit nem szégyelsz.
     
  3. Fennek

    Fennek Well-Known Member

    Detto. Utána elkezdtem Rejtő majd Dale Brown könyveket olvasni és imádtam. Tudom, nem leszek PC meg az LGBT community utálni fog de szerintem nem ugyanazokat kellene fiúkkal és lányokkal olvastatni. Aki kötelezővé tette a Noszty fiú esete a Tóth Marival-t azt agyonverném vele!

    Kézzelfoghatóbbra. Ha csak egy kivetítőn nyomod az nem az igazi bár már az is haladás.
    Inkább a fizikai-kémiai szemléltető eszközökre, összedugható elektromos áramköri tesztlapokra, makettasztal pl keresztbevágott vagy építhető hegyláncokkal, vagy csak kivetített mikroszkóp és mindenféle szar sejtszerkezetét megmutatni. Szóval ami érdekes, megfogható és nem csak rizsa. Az emberek nagyrésze vizuális és a leírt betűket annyira nem biztos, hogy beseggelik. Érdekessé kell tenni, ami kizökkenti éket a facebook pörgetésből meg a majka videókból.
     
    fip7 and molnibalage like this.
  4. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Akkor teljességgel nyilvánvaló, hogy nincsed gyereked.
    Meg tudnád nekem mondani, hogy milyen gyakorlati haszna van annak, hogy a 4.-es gyerekemnek azt tanítják, és szigorúan számonkérik, hogy mekkora a f@szom tudja milyem réce fészkének az átmérője. Cm-ben megadva. Vagy hogy miért kell elsőtöl eddig minden egyes évben a római számokat tanulniuk, és azokkal akár műveleteket végezni.
    Tudok még ilyen hasznos dolgokat sorolni, ha akarod!;):hadonaszos:o_O
     
    notaricon likes this.
  5. Ooorky

    Ooorky Well-Known Member

    Jó lenne, segítene a felkészülésben :)
     
  6. migfun

    migfun Well-Known Member

    Már évekkel ezelőtt elkrzdték a legkisebb iskolákat is teleszórni okostáblákkal. Két dolog hiányzott; a tanárokat elfelejtették kiképezni a használatra, és a gyerekeknek nem voltak kapcsolódó perifériái. Úgyhogy kihasználatlanul álltak. Nem tudom, azóta változott-e a helyzet. Erre lehetett pályázni, hát beszerezték.
     
    molnibalage likes this.
  7. alali77

    alali77 Well-Known Member

    Az én gyerekeim iskolájában még hiányzott egy hdmi kábel is hozzá, a KLIKK nem adott rá pénzt, mondtam hogy megveszem, mégis a fél falat elfoglalta az osztályban, az volt a válasz hogy nem fogadhatják el csak ha hivatalosan, papírral adományozom.
     
    migfun and molnibalage like this.
  8. HAndrás

    HAndrás Well-Known Member

    A fenti problémákat a mindennapos tesióra bevezetésével orvosolták?
    Szó volt a mindennapos énekóráról is, azt a "libsisírás" miatt nem vezették be?
     
    molnibalage likes this.
  9. HAndrás

    HAndrás Well-Known Member

    Főleg meg valóban lehetne ekézni a "libsiket" pl az integràció agyatlan erőltetése miatt, ott is ahol totál indokolatlan.
     
    fip7 and Ooorky like this.
  10. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    A szerkesztett videó és képanyaggal kb. végtelen számú dolog mutatható meg 0 anyagköltséggel és oda viszed, ahova akarod.

    Ezek nagyon drágák, eltörnek, tönkremennek és mindez megmutatható 3D-ben is ma már és a jövőben VR technológiával is.
     
  11. fip7

    fip7 Well-Known Member

    Igazából egy sima PPT is nagyon sokat tud dobni egy előadáson. Szép képek, ábrák, vagy grafikonok, animációk vagy rövid videó részletek.
    Pl. a magyar oktatásban még nem jöttek rá arra, hogy a komplett 20. századot lefényképezte és levideózta az emberiség. Még az első világháborút is!
    Pl. Töri órán meg lehetne ezt mutatni a gyerekeknek :)
    De ott van például a "volt egyszer ..... (Élet, ember, ötlet, föld, felfedezők stb...)" sorozat. francia ismeret terjesztő, tudományosan többnyire pontos sorozat.
    Nem hiszem, hogy egy általános iskolás gyereknek annál sokkal többet kéne tudnia a történelemről vagy az emberi testről.
    Vagy környezet ismeret órára ott van David Attenborough komplett életműve....
    Pl. Volt egyszer a föld:


    Az ember:


    Első világháború:


    Második világháború:


    Földünk titkai:


    Én az órák felében inkább filmet nézetnék a gyerkőcökkel, szerintem jobban leköti őket, mint a hagyományos közoktatás, meg többet is lehet belőle tanulni, főleg ha később dolgozatban kikérdezik a látottakat.
    Persze a matekot meg az írni/olvasni tudást csak hagyományos módszerrel lehet megtanulni, de a többi órában jó lenne nem fárasztani a gyerekeket hülyeségekkel....
     
    anonim999 and HAndrás like this.
  12. phaidros

    phaidros Well-Known Member

    Majd vonzóbb lesz, ha nem fegyelmezéssel telik az óra, nem büdösek a gyerekek egy része, kultúráltan tudnak közösségben lenni (mai órán két fingás között egy fitymaszűkület bejelentése -egyikre se voltam kíváncsi), és gyakorolnak otthon, elhozzák a felszerelésüket, foglalkoznak velük a szülők. Ez nem pénz hanem igény kérdése, a szülők igényessége/igénytelensége. Semmi köze hozzá sem Orbán Viktornak se a 2/3-anak.

    Az a "rendszer" nevelte ki a mai szülőket. Hát... inkább ne.

    "Cuki." Tudod, nem kívánságműsor, ezek is a csomag része. :) Ilyen felvázolt körülmények között minden tanár élvezettel tanítana, de nem lehet megválogatni.

    Sok mindent lehetne csinálni, sok mindent lehetne szemléltetni, nézni, elmesélni, csak hát ehhez nem csak a tanári oldal kellene, persze az is. Mellesleg elég sok minden(ki) használ különféle szemléltető anyagokat, videókat.
     
  13. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Lásd fenti kommentemet. Aki nem akar fizikát tanulni, az ne jöjjön néhány óra után. Ennyi. Talán el kellene jutni ide az oktatási rendszernek. Persze elő lehet írni valami minimális óraszámot és egyebeket, de hogy minek tanuljon két nyelvet az kötelezően, aki örül, ha egyet meg tud tanulni, mert nincs érzéke hozzá?
    Engem meg ne fárasszanak zöngétlenedéssel meg hasonló "hasznos" dolgokkal...

    Ha olyan közeget tanítasz, aki tanulni akkor, akkor kb. problem solved.
     
  14. phaidros

    phaidros Well-Known Member

    Nem mindenki teheti meg, hogy a közeget megválogassa, ugyanis kötelező iskolába járni. Szerintem ez minden országban így van.
    Van egy olyan, hogy alapműveltség, aminek része bizonyos szintig a fizika is. Ha meg nem ismerkedhet meg vele, akkor el sem tudja dönteni, hogy szereti-e, erre meg pár óra nem elég. Ha meg eljut a diák a középiskolába, akkor tud választani olyan iskolát vagy szakot, ahol több, és olyat, ahol kevés fizika van. És igaz ez több tantárgyra is. Tehát választási lehetőség -középiskolai szinten teljesen megvan.
     
  15. Laci1970

    Laci1970 Well-Known Member

    Az általanos meg a középiskolarol beszélsz. Vannak specko közepiskolak de a legtöbb csak altalanos tudast, ugymond betekintest nyujt egy adott targyba. Sok mindenre ment el az időd? Mintha ennek 7-18 ev között olyan nagy jelentősege lett volna. Jo hogy nem mar forintositod. Tetszett A Pál utcai fiúk? Onnan tudod hogy tetszett mert elolvastad hiszen kötelező volt. Talan az életben nem hallottal volna rola egyebkent. A matek vagy fizika iranti vonzalmad is általanos vagy közepsuliban ébredt fel benned nem de? És amikor felsőoktatasba kellett menned ezen iranyban folytattad a tanulmanyaidat es ma ezzel foglalkozol. Mi a problema. Ja hogy közben volt egy kis irodalom, töri, nyelvtan, földrajz urambocsá ének, tesi. Mas gyerekeknek pedig ezen általad feleslegesnek tartott targyak adtak iránymutatast.
     
    csibeszke, zeal and phaidros like this.
  16. antigonosz

    antigonosz Well-Known Member

    Ez jobb mint a kozmunka, de barki elott ott a lehetoseg hogy penzt kereshessen ha hazamegy a 06-14-es muszak utan, megszakadni nem kell, havi kb 132000-re jon ki netto. Akinek kell penz menjen, jobb mint az Auroraban, vagy a PS elott ulni es nyafogni, hogy xar minden. Igaz tuncin lehet tobbet fizetnek hetvegen.
     
    zeal, Kurfürst and fip7 like this.
  17. antigonosz

    antigonosz Well-Known Member

    Aposom is sorbanallt egyszer Pesten kajaosztasra. Amugy nem szorulnak ra mert minden honapban welneszeznek pedig mindketten rokkantnyugdijasok. En nem tudom hogyan csinaljak, de olyan soher hogy hihetetlen, mindent kihasznalnak. Azert a par kilo lisztert meg cukorert is elmennek amit karikor ad a sinosz. Szoval belefutottak, aztan jol bekajaltak mert ingyen volt. Szerintem a fel kerulet ott potyazik ilyenkor aki nem dolgozik. Bolond lenne kihagyni egy gulyast.
     
  18. ozymandias

    ozymandias Well-Known Member

    Sajnos egy nemzedék nőtt fel a tévés "műveltségi" vetélkedőn, majd hitte az a vágóistvánról és a műsoráról, hogy ha majd egyszer bekerülsz, akkor... Klasszikus idézve: "lófaszt, mama!"

    A tanári állomány nagyon-nagyon kevés kivételtől eltekintve - és most a műszaki vonalra hegyezem ki a mondandóm, totál alkalmatlan. Az általános iskolát rüheltem. Kisváros, mindenki ismer mindenkit, és ha otthon a négy fal között nem a magyar nyelvet használod "hivatalos" nyelvként, akkor mutogatás van rád. Megy a pofára osztályozás. Ha esetleg egy olyan szerencsétlen helyen élsz, ahol még NB1-es bajnos kosárlabda-csapat is van és a játékosok gyerekei az iskolatársaid, akkor egyértelműen csak szar lehetsz. Az általános iskola majdnem elültette a fejemben azt a "tanárok" által sugallt/kimondott tézist, hogy egy istelenül szerencsétlen, hülye és buta gyerek vagyok.

    Igazából egy menedékem volt, a könyvtár - a menő srácok nem nagyon mászkáltak be oda, maximum számítógépezni. Volt lehetőségem olvasni bármit. Voltak kedvenc íróim - főként magyar, de megfordult a kezeim között Vonnegut-tól elkezdve az orosz realizmuson át az ókori görögökig terjed a paletta. (A Mesél az erdő és egyéb mesekönyvek valahogy nem vonzottak). Imádtam az ókori görögöket, majd a rómaiakat. Plutarkhosz Párhuzamos Életrajzok című könyve az éjjeli szekrény lakója. Nem mondom, hogy a könyvek nem voltak hatással rám, de az örökké bütykölős/legózós énemet nem elégítette ki.

    Aztán valahogy a kezembe került az első Kolibri könyv, AZ ŰRHAJÓZÁS. Még nagyobb elánnal vetettem magam a könyvekbe. Igazából az általános iskolára ezután szartam magasról. Igazából azért nem kerültem a teljesen hülyék közé, mert nyelvizsgáztam. A matematika és fizika oktatása a béka segge alatt volt.

    A középiskolát úgy vártam, mint a megváltást. Iszonyatos szerencse ért. A matektanárom egy 10-es szigorúsági skálán súrolta a 32-es számot, és látta rajtam, hogy érdekel a matek. Adott feladatokat. Az elektronika tanárom szintén egy VALÓDI pedagógus volt. Látta, hogy érdekel a matek, fizika, majdnem minden héten hozott megoldandó feladatot. Kaptam tőlük könyveket. Imádtam azt az időszakot. A többi tárggyal békén voltam hagyva, megéltem abból, amit általánosban olvasgattam.

    Az egyetemről azt hittem, hogy ez még nagyobb királyság lesz, végre igazi, komoly dolgokat fogok tanulni. Hát, nem. Igaz, 4,7-es átlagom volt, bebélyegezték a PhD-ra alkalmas minősítést, de valahogy úgy éreztem, itt valami nem kerek. Az anyagtudományt nem az egyetemen tanultam. Az akkori munkahelyem a Csepel Művek területén volt. Egy idős bácsi volt korábban a hegesztőmérnök és egy csomó könyvet összehordtak. Gyorsan csináltam egy könyvtárat, ETO-sor, majd kategorizálás és elkezdtem olvasni a könyveket. Egyedül az anyagtudományt tanultam saját úton, saját tempóban, saját elképzelések szerint, a többi tárgyat úgy, ahogy oktatták - akarom mondani, mínusz hőtan - ez ugyebár a hegesztéshez kellett...

    Pár éve úgy hozta a sors, hogy kinematikai számolásokat kellett végeznem (hullámvasút) és ebből szilárdsági méretezést. Kiderült, hogy a BME-n szerzett matekaparátusom igazából olyan szinten elméleti, szóval értéktelen. Újra elkezdtem a matekot, mechanikát az elejétől.

    Igazi tanárok kellenének, való életből hozott példákkal ÉS MEGTANÍTANI A MÉRNÖKÖKNEK A CALCULUS-T, rendesen. Gyökeresen új alapokra kellene helyezni az oktatást, megfeleltetni a XXI. század követelményeinek és leszámolni végleg a "műveltségi vetélkedőre" felkészítő, lexikális tudásra kihegyezett és sablonokban gondolkodó emberek iskolakapun kieresztésének gyakorlatával...
     
  19. antigonosz

    antigonosz Well-Known Member

    Bakker azt hittem csak ketten jottetek ki. Tiszta Don kanyar... :D
     
  20. Negan

    Negan Well-Known Member

     

Ezen oldal megosztása