1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Beszélgető

Diskurzus a(z) 'Kantin' témában - Tcat által indítva @ 2013. január 16..

  1. antigonosz

    antigonosz Well-Known Member

    Nemsokara ugyis feldobja a pacskert, aztan hullik is szet a birodalom. Speciel en valahogy sosem kedveltem a zenejet.
     
  2. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    Molni, szeretlek, tisztellek és becsüllek, de néha nagyon nehéz érvrendszerek mentén vitázni veled. :)

    1.: Egyszer az a felhozott érv, hogy a hazai autók átlagéletkora 14 év (a Mühelyporn kapcsán hoztad ezt fel), mert akkor az a saját nézeted számára kedvező tény. Ha viszont az adott esetben az autók magas ára lenne a kedvező, akkor hirtelen 5-10 milliós értékű tárgyként hivatkozol rájuk. Mindkét tény igaz lehet persze, csak más-más konstellációban. A 14 éves átlagéletkorból könnyen sejthető, hogy az átlag autós járművének értéke bizony 1-2 millió forint körüli inkább, és nem 5-10 millió forint.
    2.: Az eredeti szövegkörnyezetben nem utaltál arra, hogy azokra gondolsz, akik havi szinten használják az autójukat. Igen, én is ismerek ilyet, sőt, olyan 70 éves doktornőt is, aki hónapok óta nem ült a Suzuki Alto-jába, az csak kint áll az utcában (télen és sötétben nem vezet). De ettől még nem lehet ezt általánosítani. Akikkel (szerintem) inkább gondod van, azok napi szinten használják az autót, tehát náluk az, hogy az idő nagy részében áll, még mindig igaz, csak éppen az arányok teljesen mások...

    Nyilván azzal nehéz vitatkozni, hogy annak felesleges az autó, aki a több millió forintos járművét havonta 1x használja, már csak gazdasági szempontból is.
    De heveny kétségeim vannak afelől, hogy ez a halmaz valóban jelentős mennyiséget tesz ki az autótulajdonosokon belül...
     
  3. Fennek

    Fennek Well-Known Member

    A gonoszság konzervál. :(
     
  4. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Akkor kifejtem:
    • Az új autó eszméleten drága és akkor is gyorsan veszti értékét, ha kvázi egy métert sem mész vele. Egy 4-5 millás új autó 3-5 évesen már a 2/3-át sem éri.
    • Az átlagéletkor két dolgot is mutat, öregen veszik a kocsit, vagy sokáig használják a fiatalabban vett járművet.
    • A műhelyporn kapcsán sorjáznak az olyan autók, hogy 1-1,5 millás vételár után lehet 1 milláért meg kalapálni a szart. Iszonyatosan kockázatos használt autót venni. Lehet szerencséd is, de olyan is, hogy anyagi csőd az egész.
    Ehhez képest a mikró példa azért nem jó, mert egy új mikró sem drága, ergo nem tudsz rajta nagyot bukni, tökmindegy, hogy mennyit használod.
    Kurfürst szerint már a havi 2-3 használat mellett is (ha jól értem) olcsóbb a saját autó, mint a bérlés. Csak nálam sehogy nem jön ki a matek, hogy ez mitől lenne.
     
  5. Kurfürst

    Kurfürst Well-Known Member

    Ne már, én ilyet nem mondtam, te jöttél 2-3000-es évi futásteljesítménnyel. Ne adj a számba olyan dolgokat, amiket nem mondtam.

    Én ezt mondtam - "Egyszer már kiszámoltuk itt hogy még minimális kihasználtság mellett is sokkal olcsóbb a saját autó fenntartása, mint a bérlése a jelenlegi car sharing árak mellett. Úgy 2-3x a carsharing fajlagos költsége, az egyetlen előnye hogy nem kell az elején nagy befektetés."

    Namármost, én anno a saját (ismert) üzemeltetési költségeimet és (ismert) futásteljesítményemet rávetítettem, hogy mennyi lenne Car Sharinggel ugyanay a km szám percdíjas alapon, és lényegesen magasabb költség jött ki, mint amit ténylegesen költöttem. Ami amúgy nem meglepő, hiszen a car sharing percdíjas, amennyire tudom városon belüli közlekedésre elérhető, ott az átlagsebesség még nagy jóindulattal számolva is alacsony. Ha valaki évente havonta 1-2x kocsiba ül, annak nyilván hótt felesleges erre egy zsír új verdát beújítania (vehet persze 1 misi körül valami még használható használt kocsit). Viszon az életben aki vesz kocsit, az ki is fogja használni, mert hétvégén végre lemehet gyorsan a balcsira, szülőkhöz stb.

    Egy gépkocsi fenntartási költsége jellemzően arányos a megtett úttal, az "állási" költsége önmagában nagyon minimális (olyan 11-12 fillér / perc), és nem is jellemző.
    Ebből az alap biztosítási és adóteherből egy évben mehetsz kb. 10 órát car sharinggel vagy kb. 10-15x taxizhatsz helyette egy évben. Nyilván aki évente egy két tucat alkalommal használja csak a kocsiját, annak tök fölösleges. Mármint persze városon belül, mert utána elszáll a nem saját tulajdonú jármű költsége az egekbe, ugyanakkor ezért cserébe ki vagy szolgáltatva és alkalmazkodnod kel la szolgáltatóhoz.

    Te azt akarod kihozni, hogy a bekerülési költség + amortizáció + távolsággal fajlagos üzemeltetési költség + adó + biztosítás + ügyviteli díj + haszon (azaz amennyiért neked a szolgáltató adni tudja azt a kocsit, mert neki is meg kell vennie és fizetni a költségeket, plusz haszont is akar azért termelni) az valamiért, valahogyan kisebb vagy legalábbis egyenlő a bekerülési költség + amortizáció + távolsággal fajlagos üzemeltetési költség + adó + biztosítás költségével.

    Ez hogy jön ki nálad? A bérlet mindig drágább hosszú távon mint a tulajdonlás, csak akkor éri meg, ha neked nagyon, nagyon kevés időre vagy csak nagyon ritkán kell és nem éri befektetni az elején. A bibi csak az, hogy a kocsit vesz az bizony használja is, még nagyon alacsony futásteljesítmény esetén is megtesz 5-6000 km-t (kb. havi egy tank benzin). Az átlag meg olyan 12 000..

    De ha akarsz, számolgass, nehogy már nekem kelljen excel táblát gyártani arról a ráérő időmben, hogy a te állításod miért nem igaz.
     
    nyugger likes this.
  6. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Mivel semmiféle számot nem adtál az alacsony kihasználásra én vettem a sajátomat...
     
  7. Kurfürst

    Kurfürst Well-Known Member

    "Egyelemes mintából extrapolálsz a végtelenbe!"
     
    vilmoci and Ooorky like this.
  8. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    LOL...
    Mivel saját magam számára van relevanciája, hogy kell-e autó, ezért kiét kéne vizsgálnom? Nem arról volt ,hogy mindenki számára.
    Szóval sikerült megint jól belerohannod a...
     
  9. Kurfürst

    Kurfürst Well-Known Member

    Szokás szerint megint inkoherens ez a csapongás.

    Te vettetted fel eredetileg, hogy minek a saját tulajdonú autó bárkinek, amikor van car sharing. Az ezt alátámasztó számok persze azóta is hiányoznak...

    Erre mondtak, hogy ezt már kiszámoltuk (pontosabban kiszámoltam helyetted is), és nem jön ki a matek.

    Ezek után jöttél te egy extrém alacsony 3000 km-es példával, hogy számoljam ki helyetted, és cáfoljam a mindenfajta igazolást, számítást nélkülöző álláspontodat.

    Majd átjöttél ebbe a topicba, és már azt montad, hogy tulajdonképpen én állítom, hogy szerintem havi 2-3 használat esetén sem éri meg.

    Ezt megcáfoltam, rámutattam az elgondolás alapvető elvi hibáira, plusz hogy ha van is megtérülési pont, az extrém alacsony felhasználást feltételez és komoly felhasználási korlátokkal jár.

    Most meg ismét az az állítás, hogy ezek tulajdonképpen a saját számaid (n.b. - még mindig nem ismerjük őket, és számítás sincs közölve) + egy LOL + némi szánalmasan gyenge személyeskedés.

    Fuss neki még egyszer a betonfalnak ha gondolod, a te fejed lesz véres.
     
    vilmoci and Ooorky like this.
  10. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Sehol nem írtam, hogy bárkinek.
    End of story.
     
  11. Ooorky

    Ooorky Well-Known Member

    De. Folyamatosan azt bizonygatod, hogy mindenkinek úgy kellene élnie, mint neked.
     
  12. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    [​IMG]
     
    svajcibeka likes this.
  13. arbalest

    arbalest Well-Known Member

    A japán hadsereg helikopter palettája

     
    fishbed and Cifu like this.
  14. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    Többek között ugye Kurfürst hsz.-eit sem látom, mivel ignorálva vagyon. Ez esetben elnézést, a vita azon része számomra láthatatlan maradt, így pedig lehet nem kellett volna ebbe belefolyni (bizonyos fórummotoroknál az ignorált illetőre szóló válaszok sem jelennek meg, itt ugye csak az idézett részeket rejti el a fórummotor, szóval úgy tűnik számomra, mintha a témához kapcsolódva beírtál volna valamit).

    Amit ehhez hozzá tudok tenni:

    • Az autó értékvesztése egy olyan dolog, amit a tulajnak kell (szerintem) mérlegelnie. A saját anyagi és használati lehetőségeitől függ, hogy mi éri meg számára. Azt, hogy valaki e téren hogy dönt, nem feltétlen érdemes minősíteni. (Én is ismerek olyat, aki hitelre vett fél millió forintos iPhone-t, és közben albérletben lakik. Megvan a véleményem egy ilyen gazdasági döntésről, de ha ő úgy gondolja, hogy ez neki így jó, hát csinálja.)
    • Az átlagéletkor mutatja, hogy itthon is jelentős mennyiségű a használt autó forgalom, az autótulajdonosok elsöprő többsége nem engedhet meg magának új autót, avagy ha megengedhetne magának, akkor is inkább vásárol egy jobban felszerelt használtat, mint egy szerényebb kivitelű újat.
    • A műhelyprn egy speciális eset, ott is eleve azokat hívják inkább be, akik érdekesek (párszázezer forintos Suzuki Swift, 700 ezer km-t futott Skoda, stb.). Mondjuk a saját tapasztalatom is az, hogy a használtautó piac szörnyen oroszrulet, láttam jól láthatóan törött, helyreállított autót patent állapotúként árulni, láttam olyan autót, amelynek a szervizkönyve szerint volt, hogy 36 000 km volt két olajcsere között (gyári ajánlás: 15 ezer), és így tovább. Még magánszemélynél is futottam jól látható aknamezőbe. Én ezért döntöttem végül az új autó mellett, mert a használtak után való futkosás, idő- és pénz-befektetés az eredménytelenséggel vegyítve egyre kevésbé tette vonzóvá a dolgot.

    A Carsharing havi pár használatnál még messze jobban megéri annak, aki Budapesten belül rohangál kisebb távokon. Ebben a rációját látom, amíg tényleg csak max. 20 perces utakra használja.

    MolLimo esetén a legdrágább Merci CLA is percenként 129 Ft alkalmi használatnál, heti 1 használat 2x 20 percnél: 5 160 Ft, az havi 20 640 Ft, illetve évi 247 680 Ft.
    Ugyanez (e-)Up vagy Kia Picanto szinten 85 Ft-vel számolva 163 200 Ft.

    Ugyanez egy saját autónál csak a kötelező biztosítás évi 100 000 Ft-s nagyságrend körüli, benzinköltség mondjuk 20 000 Ft, műszaki és karbantartás mondjuk 80 000 Ft. Plusz ugye magának az autónak a költsége, de egy CLA szinten ez nyilván értelmezhetetlen.

    Szóval van olyan forgatókönyv, akkor megérheti a Carsharing. Csak mint említettem, amennyire én látom, nem ilyen célú a felhasználó közönség. A jelenlegi munkatársaim közül is olyanok használják a Carsharinget, akiknek van autója. Tömegközlekedés vagy taxi helyett használják, amikor olyan élethelyzet van.

    Hozzáteszem, hogy amilyen MolLimo Merci A-ban én ültem eddig utasként (a CLA kimaradt eddig), az mind olyan lerúgott, koszos és mocskos volt, hogy max. véghelyzetben fanyalodnék rá. Persze volt pozitív példa is (feltehetően frissen kitakarított e-Up volt az), de az inkább a kivételes eset volt, általánosabb az, amikor az autó finoman szólva is lehangolóan nézett ki... :(
     
  15. arcas

    arcas Well-Known Member

    Hm...elolvastam itt pár oldalt, leirnám a saját koncepciómat, ahogyan én vettem ill. üzembentartom a kocsijaimat, csupa tények, számokkal, döntse el ki-ki magának mit éri meg ezek alapján:

    Két éve vettem egy Skoda RAPID 1,0TSI 81kw 110 lóerős kocsit, amit a feleségem használ, heti átlag 270-300km kocsikázva vele, 5,4l/100km benzin fogyasztással. Évi szinten 15 000km teker rá nagyvonalakban, vagy valamivel többet.
    A kocsi katalógus ára 16 633€ volt, adóval együtt, kedvezményekkel 14163€-t fizettem érte. Egy igazán praktikus kocsi, szeretem.
    Évi 64€ a kötelező biztositásom, ezenfelül külön balesetbizotsitást is fizetek, évi kb. 300€-s tételben (ezt most nem tudom fillérre pontosan, de kb ennyit).
    Az első olajcsere (meg egyéb szürők, klima) kb. 160€-s tétel voltak, ezenkivül minden apróságot (amit egyébként mi rontottunk el a kocsin) a márkaszerviz ingyen megoldott, javitott.

    5 év teljes körű gari van rá, ezért ebből indultam ki.
    5 év múlva a mellékelt link szerint ez a kocsi 6970€-t fog érni (5700-8300 közé lövi be a rendszer, egy másik oldalon 7000€-t irt egyébként)
    [​IMG]
    (Lásd itt: http://www.institutfinancnejpolitiky.sk/kalkulacky/aut/getprice.php#result )

    Tehát a vételára (nem azonos a listaárral) megfeleződik. Eddig a pontig a kocsi garanciális, tehát nyugodtan alszom, hogy ha valami elromlik azt a szerviz állja ill cserekocsit biztosit stb.
    A fentiek alapján aki akarja eljátszhat a számokkal, hogy az 5 év üzembentartás, olajcserék ill a biztositások mennyi pénzt emésztenek fel, és visszaoszthatja 5 évre, látva egy ilyen kocsi tényleges "árát", amibe a használata kerül, és eldöntheti megéri-e...

    Én azt tervezem, hogy ekkor (azaz kb 3 év múlva) eladom, mig 6000-7000-et kapok érte és inkább hozzáteszek ugyanennyit, hogy legyen 5 év múlva is egy új, ismét garanciális kocsim. Nekem megéri a nyugalmamnak...másnak lehet, hogy nem.

    Ebben a szellemben vettem decemberben egy Skoda KAROQ 1,5 TSI-t is...remélem hosszútávon jól döntöttem...
     
  16. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    Érdekes és hasznos kis levezetés. :)

    Viszont felhívnám a figyelmed arra, hogy egyfelől ez nem magyar példa, illetve inkább Molni azon megvilágítását támasztja alá, miszerint az autó értékvesztése évi 10% körüli, vagy feletti (a te példádban az autód 3 év alatt elveszti az értékének a felét!).

    Itthon most egy 3 éves Skoda Rapid 1.0 M/T ára inkább 3 millió forint (cirka 9000 euro) felett kezdődik, és 50e km alatti futásteljesítménynél inkább 3,5 millió (~10500 euro). Persze alku meg minden, de ebből látható, hogy nehéz a szlovák minta alapján a magyar viszonyokhoz hasonlítani.

    A jelek szerint nálatok inkább az van, mint pl. németben, ahol sok autóvásárló a magas szervizköltségek (drága munkaerő) miatt hasonlóan gondolkodik, mint te, és 3-5 évesen szépen eladja az autóját, aztán vesz egy másik újat. A használtat meg aztán viszik Magyarországra, Romániába, Bulgáriába...
     
  17. MsA2

    MsA2 New Member

    Ez jó! 15 éves Suzuki Swift évi 3000 km futásteljesítménnyel (nyugdíjas vagyok), a KGFB 2020 évi díj durván 50000 HUF.

    Üdv.
     
    antigonosz likes this.
  18. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    Sokminden függ attól, hogy hol laksz. Ha az én autómat a párom nevére vettük volna (aki Budapesti lakcímre van bejelentve) a kötelező biztosítás csaknem duplára emelkedett volna, ahogy a CASCO is jóval drágább. Ennyit számít hova vagy bejelentve...
     
    HAndrás and arcas like this.
  19. deze75

    deze75 Well-Known Member

    az is hozzátartozik,hogy merre vagy MO-n ...egészen más egy BP-n vagy ...Szeged ...Makó viszonylatban.Én amikor autót veszek nem nézem ezt a részét,nekem az autó egy cél eszköz,amivel...ellenörzök,üzletet kötök stb.Sajnos az az igazság ,hogy egy üzleti megbeszélésre nem mindegy ,mivel mész....ha túl "csóró" a kocsi akkor megijednek,hogy hoppá ez rajtunk akar meggazdagodni...ha pedig túl drága akkor azt mondják jaj jaj ez maffiózó.
     
    fishbed, arcas and Cifu like this.
  20. Fennek

    Fennek Well-Known Member

    Na akkor a biztosítóddal beszélj.
    Nekem 30k alatt volt a kötelezőm / év, egyszercsak fölment 47-re. Kiderült, hogy valami fos adatlapot kellett kitölteni, de mivel nem volt így max kockázatra vettek. Kitöltöttem és visszament a díjam majdnem az eredetire (csak az éves emelkedés volt rajta).
    Szóval lehet neked is csak egy kérdőívet kell kitölteni (ráadásul online volt)
     
    HAndrás likes this.

Ezen oldal megosztása