1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

CAIC Z-10

Diskurzus a(z) 'Harci helikopterek' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. borisz

    borisz Well-Known Member

    <p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: A Z-10 eredetileg orosz?
    Ahogy én tudom, a koaxikális rotorelrendezést levédte a Kamov.
     
  2. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    >Ahogy én tudom, a koaxikális rotorelrendezést levédte a Kamov.

     

    Meglepne, de ha így van, akkor ügyesek voltak :)
     
  3. Mackensen

    Mackensen Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    <p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: A Z-10 eredetileg orosz?
    Mondjuk azért jó lenne, ha Kamov ennél több bizpnyítékkal is előállna...
     
  4. boki

    boki Well-Known Member

    Miért találták volna ki ? A 90-es években pénzhiánnyal kuszkodtek,  hogy fennmaradjanak elvállaltak " minden" munkát, így megtervezték a gépet és projekt dokumentációt odaadták a kínaiaknak.  A tobbit a kínaiak végezték (gyártás). Nem hallani, hogy a kínaiak cáfolnák a hírt....
     
  5. tallking

    tallking New Member

    <p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: A Z-10 eredetileg orosz?
    Azért elég hihetetlen, hogy valaki tisztán elméletileg megtervez valamit és azt a másik legyártja . A tervezési folyamat is tele van fizikális kísérletekkel, próbálkozásokkal,nem megy tisztán papíron (illetve számítógépen) főleg egy,a hagyományos profiltól távol eső új termék esetében.
     
  6. piratvitorla

    piratvitorla New Member

    <p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: A Z-10 eredetileg orosz?
    - Egy dolog a sárkány hasonlósága. A fedélzeti rendszerek manapság sokkal bonyolultabbak. Kis túlzással megfelelő szoftverekkel egy kődarabból és egy petárdából is lehet repülőgépet csinálni...
    - Ráadásul itt előzetes tervekről van szó és nem konkrét helikopterről...
    - Másrészt azért sem szimpla másolásról van szó, mivel feltételezhetően a kínaiak fizettek a tervekért...
     
  7. Mackensen

    Mackensen Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    A kínaiak gyakorlatilag soha nem kommentálnak semmit. Nem is fognak se cáfolni se megerősíteni.

    Magyarán valami olyasmi történhetett, hogy a Kínaiak felkérték a Kamovot, hogy készítse el a tervdokumentációját egy harci helinek, hogy ők ne menjenek neki fejjel a falnak mint az indiaiak szokták. Erre Kamov elkészített egy tervet aminek az alapján ők az Eurocopterrel karöéltve elkészítették a gépet.

    Hajlok rá, hogy elhigyjem, de akkor is, mért nem folytatták az oroszokkal a melót? A másik dolog, ami érdekes, hogy a Kamov miért nem kapott az alkalmon és valósította meg ő is Ka-60-ra alapozva? Gyakrlatilag borítékolható, hogy a Ka-52 nem lehet külföldön eladni mivel a legtőbb vásárlónak túl nagy. Viszont egy kissebb olcsóbb gépre lehet még belföldön is lenne kereslet.
     
  8. dudi

    dudi Well-Known Member

    Mackensen

     

    szerintem azért nem folytatták mert a vízdíjat sem tudták kifizetni akkoriban...

    És azért nem koax mert a kínaiakok nem olyat kértek.
     
  9. Mackensen

    Mackensen Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    Nem azt mondtam, hogy koax legyen, hanem, hogy miért nem folytatták az oroszokkal a munkát: orosz hajtómű, erőátvitel stb. Privatvitorla is melítette, hogy a Kamovnak van hagyományos gépe is a Ka-60.

    Vizitdíjat ki nem tudka akkoriban kifizetni? Az oroszok lehet, de a kínaiaknál nem volt probléma. Nézd meg miket és mennyit vásároltak akkoriban az oroszoktól. Ez igazán nem dobott volna akkorát a számlán.

    Ja és ha azt vesszük a Ezurokopterrel is akkortályt kezdődhetett a munka a gépen.
     
  10. arbalest

    arbalest Well-Known Member

    <p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: A Z-10 eredetileg orosz?
    Szerintem teljesen hihető történet. És ha tényleg így van, akkor a kínaiak nagyon ravaszak. Szerintem a Kamovtól csak a sárkányt és az aerodinamika alapját akarták, a hajtóművet és erőátviteli rendszert pedig az Eurocoptertől, ami ebben fejlettebbet tudott adni, akár másolásra is, mint az orosz erőforrások. A "belsőséget" meg a karmokat pedig csinálták maguk. És hogy én is maradjak az indiai példánál, valószínűleg megint tized annyi pénzből kétszer annyit tanultak, mint India a saját harci heli projektjével.
     
  11. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    <p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: A Z-10 eredetileg orosz?
    Én azért tartom hihetőnek a történetet, mert nem egy komplett harci helikopter kifejlesztéséről szól, hanem egy alap dizájnról. A kínaiak gyakorlatilag (valószínű, egy közvetítő csoporton keresztül) kerestek maguknak olyan potenciális cégeket, ahol fellelhető volt elég szakember az ilyen iránymutató alapkutatásokhoz. Attól, hogy a Kamovnál a koax a módi, harci helikoptert tudnak még tervezni, gyakorlatilag akármilyet. Ilyen szintű felkérésre. Ugyanezt lépte volna a Mil szakembergárdája is, de a kínaiak nem ővelük szerződtek. Miért? Csak. Ehhez a szintű munkához gyakorlatilag bárkit felkérhettek volna, de ugye mégse állíthattak be pl. a Sikorsky-hoz, hogy khm-khm, Csókolom, mi vagyunk egy ázsiai megbízó küldöttei aki harci helikoptert szeretne magának terveztetni de úgy, hogy a gyártást majd ő fogja végezni, izé...

    Ebben az időben az oroszok felől lehetett számítani a legnagyobb diszkrécióra. A Eurocopter-től már technológiát vásároltak, ráadásul már akkor, mikor itt Európában mindenki repesett az örömtől, ha a kínaiak keresték meg. De ne feledjük, hozzájuk se úgy mentek, hogy harci helikoptert akarunk építeni.
     
  12. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    >Ugyanezt lépte volna a Mil szakembergárdája is, de a kínaiak nem ővelük szerződtek. Miért? Csak.

     

    Az 1990-es években a Kamov szerintem rosszabb helyzetben volt mint a Mil.

    Olyan ez mint a Szuhoj és a MiG viszonya. Mindkettőnek rossz volt, de a Szuhojnak jobbak voltak a politikai kapcsolatai.
     
  13. Mackensen

    Mackensen Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

     De ne feledjük, hozzájuk se úgy mentek, hogy harci helikoptert akarunk építeni.

     

    Dehogynem:))) Úgy az európaiak, mint az amik a program legelejétől teljes mértékben tisztában voltak, hogy mihez is segédkeznek. És ezt úgy csinálták, hogy hajlandóak voltak kifizetni pár csekély összegű büntit is (75 millió dollár) amiért embargót szegtek. A torta hatalmas. Kb 2 milliárd dollárra becsülik a civil helikopterpiacot amint gyakorlatilag az Eurocopter ural Kínában.

    http://www.rediff.com/news/report/china-z-10-helicopters-us-firm-admits-it-screwed-up/20120629.htm

    http://nation.time.com/2012/06/29/chinese-takeout-powered-by-pratt-whitney/

    A vicc a dologban az, hogy nem csak a Kínai piac a célpont. A Z-15-öt máshol Eurocopter EC175 név alatt fogják folgalmazni. Most zajlik, vagy zajlott az Amerikai piacra való bevezetés feltételeként a hatósági engedélyeztetés.

    http://youtu.be/SJvviEuaTOA
     
  14. Mackensen

    Mackensen Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    Ezt most találtam. Jól látható a pilóta sisakja.

    http://youtu.be/lxauqqj-oQc
     
  15. Mackensen

    Mackensen Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    Ha minden igaz, akkor öt századnyi Z-10 van rendszerben jelenleg.

    http://china-defense.blogspot.ro/2013/03/z-10-of-1st-lh-brigade-54th-group-army.html
     
  16. therob

    therob Active Member

    Ezek a képek nekem újak, hátha másnak is:
    http://chinesemilitaryreview.blogspot.hu/2013/08/full-strength-unit-of-chinese-z-10.html

    http://chinesemilitaryreview.blogspot.hu/2013/08/chinese-z-10-attack-helicopter.html
     
  17. Mackensen

    Mackensen Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    Valahol olvastam, hogy légvédelmi rakéta integrációja is megtörtént.
     
  18. Mackensen

    Mackensen Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    Valószínű, hogy TY-90-ről van szó.
     
  19. boki

    boki Well-Known Member

    Vagy annak tovább fejlesztett változata. A TY-90 már régebtol meg van nekik.
     
  20. Mackensen

    Mackensen Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    A WZ-9-en is az van. Persze lehet, hogy valamit reszelgettek rajta.
    [​IMG]
     

Ezen oldal megosztása