CAIC Z-10

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.

Terminator

Well-Known Member
2010. április 19.
16 919
24 538
113
>Ahogy én tudom, a koaxikális rotorelrendezést levédte a Kamov.

 

Meglepne, de ha így van, akkor ügyesek voltak :)
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
38 976
35 196
113
Miért találták volna ki ? A 90-es években pénzhiánnyal kuszkodtek,  hogy fennmaradjanak elvállaltak " minden" munkát, így megtervezték a gépet és projekt dokumentációt odaadták a kínaiaknak.  A tobbit a kínaiak végezték (gyártás). Nem hallani, hogy a kínaiak cáfolnák a hírt....
 

tallking

Member
2011. július 6.
417
3
18
<p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: A Z-10 eredetileg orosz?
Azért elég hihetetlen, hogy valaki tisztán elméletileg megtervez valamit és azt a másik legyártja . A tervezési folyamat is tele van fizikális kísérletekkel, próbálkozásokkal,nem megy tisztán papíron (illetve számítógépen) főleg egy,a hagyományos profiltól távol eső új termék esetében.
 

piratvitorla

Member
2013. március 4.
292
1
18
<p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: A Z-10 eredetileg orosz?
- Egy dolog a sárkány hasonlósága. A fedélzeti rendszerek manapság sokkal bonyolultabbak. Kis túlzással megfelelő szoftverekkel egy kődarabból és egy petárdából is lehet repülőgépet csinálni...
- Ráadásul itt előzetes tervekről van szó és nem konkrét helikopterről...
- Másrészt azért sem szimpla másolásról van szó, mivel feltételezhetően a kínaiak fizettek a tervekért...
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
20 059
9 513
113
A kínaiak gyakorlatilag soha nem kommentálnak semmit. Nem is fognak se cáfolni se megerősíteni.

Magyarán valami olyasmi történhetett, hogy a Kínaiak felkérték a Kamovot, hogy készítse el a tervdokumentációját egy harci helinek, hogy ők ne menjenek neki fejjel a falnak mint az indiaiak szokták. Erre Kamov elkészített egy tervet aminek az alapján ők az Eurocopterrel karöéltve elkészítették a gépet.

Hajlok rá, hogy elhigyjem, de akkor is, mért nem folytatták az oroszokkal a melót? A másik dolog, ami érdekes, hogy a Kamov miért nem kapott az alkalmon és valósította meg ő is Ka-60-ra alapozva? Gyakrlatilag borítékolható, hogy a Ka-52 nem lehet külföldön eladni mivel a legtőbb vásárlónak túl nagy. Viszont egy kissebb olcsóbb gépre lehet még belföldön is lenne kereslet.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
29 845
25 621
113
Mackensen

 

szerintem azért nem folytatták mert a vízdíjat sem tudták kifizetni akkoriban...

És azért nem koax mert a kínaiakok nem olyat kértek.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
20 059
9 513
113
Nem azt mondtam, hogy koax legyen, hanem, hogy miért nem folytatták az oroszokkal a munkát: orosz hajtómű, erőátvitel stb. Privatvitorla is melítette, hogy a Kamovnak van hagyományos gépe is a Ka-60.

Vizitdíjat ki nem tudka akkoriban kifizetni? Az oroszok lehet, de a kínaiaknál nem volt probléma. Nézd meg miket és mennyit vásároltak akkoriban az oroszoktól. Ez igazán nem dobott volna akkorát a számlán.

Ja és ha azt vesszük a Ezurokopterrel is akkortályt kezdődhetett a munka a gépen.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
5 489
7 637
113
<p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: A Z-10 eredetileg orosz?
Szerintem teljesen hihető történet. És ha tényleg így van, akkor a kínaiak nagyon ravaszak. Szerintem a Kamovtól csak a sárkányt és az aerodinamika alapját akarták, a hajtóművet és erőátviteli rendszert pedig az Eurocoptertől, ami ebben fejlettebbet tudott adni, akár másolásra is, mint az orosz erőforrások. A "belsőséget" meg a karmokat pedig csinálták maguk. És hogy én is maradjak az indiai példánál, valószínűleg megint tized annyi pénzből kétszer annyit tanultak, mint India a saját harci heli projektjével.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
8 637
26 864
113
<p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: A Z-10 eredetileg orosz?
Én azért tartom hihetőnek a történetet, mert nem egy komplett harci helikopter kifejlesztéséről szól, hanem egy alap dizájnról. A kínaiak gyakorlatilag (valószínű, egy közvetítő csoporton keresztül) kerestek maguknak olyan potenciális cégeket, ahol fellelhető volt elég szakember az ilyen iránymutató alapkutatásokhoz. Attól, hogy a Kamovnál a koax a módi, harci helikoptert tudnak még tervezni, gyakorlatilag akármilyet. Ilyen szintű felkérésre. Ugyanezt lépte volna a Mil szakembergárdája is, de a kínaiak nem ővelük szerződtek. Miért? Csak. Ehhez a szintű munkához gyakorlatilag bárkit felkérhettek volna, de ugye mégse állíthattak be pl. a Sikorsky-hoz, hogy khm-khm, Csókolom, mi vagyunk egy ázsiai megbízó küldöttei aki harci helikoptert szeretne magának terveztetni de úgy, hogy a gyártást majd ő fogja végezni, izé...

Ebben az időben az oroszok felől lehetett számítani a legnagyobb diszkrécióra. A Eurocopter-től már technológiát vásároltak, ráadásul már akkor, mikor itt Európában mindenki repesett az örömtől, ha a kínaiak keresték meg. De ne feledjük, hozzájuk se úgy mentek, hogy harci helikoptert akarunk építeni.
 

Terminator

Well-Known Member
2010. április 19.
16 919
24 538
113
>Ugyanezt lépte volna a Mil szakembergárdája is, de a kínaiak nem ővelük szerződtek. Miért? Csak.

 

Az 1990-es években a Kamov szerintem rosszabb helyzetben volt mint a Mil.

Olyan ez mint a Szuhoj és a MiG viszonya. Mindkettőnek rossz volt, de a Szuhojnak jobbak voltak a politikai kapcsolatai.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
20 059
9 513
113
 De ne feledjük, hozzájuk se úgy mentek, hogy harci helikoptert akarunk építeni.

 

Dehogynem:))) Úgy az európaiak, mint az amik a program legelejétől teljes mértékben tisztában voltak, hogy mihez is segédkeznek. És ezt úgy csinálták, hogy hajlandóak voltak kifizetni pár csekély összegű büntit is (75 millió dollár) amiért embargót szegtek. A torta hatalmas. Kb 2 milliárd dollárra becsülik a civil helikopterpiacot amint gyakorlatilag az Eurocopter ural Kínában.

http://www.rediff.com/news/report/china-z-10-helicopters-us-firm-admits-it-screwed-up/20120629.htm

http://nation.time.com/2012/06/29/chinese-takeout-powered-by-pratt-whitney/

A vicc a dologban az, hogy nem csak a Kínai piac a célpont. A Z-15-öt máshol Eurocopter EC175 név alatt fogják folgalmazni. Most zajlik, vagy zajlott az Amerikai piacra való bevezetés feltételeként a hatósági engedélyeztetés.

http://youtu.be/SJvviEuaTOA
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
20 059
9 513
113
Ezt most találtam. Jól látható a pilóta sisakja.

http://youtu.be/lxauqqj-oQc
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
20 059
9 513
113
Ha minden igaz, akkor öt századnyi Z-10 van rendszerben jelenleg.

http://china-defense.blogspot.ro/2013/03/z-10-of-1st-lh-brigade-54th-group-army.html
 

therob

Active Member
2012. december 26.
876
162
43
Ezek a képek nekem újak, hátha másnak is:
http://chinesemilitaryreview.blogspot.hu/2013/08/full-strength-unit-of-chinese-z-10.html

http://chinesemilitaryreview.blogspot.hu/2013/08/chinese-z-10-attack-helicopter.html
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
20 059
9 513
113
Valahol olvastam, hogy légvédelmi rakéta integrációja is megtörtént.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
38 976
35 196
113
Vagy annak tovább fejlesztett változata. A TY-90 már régebtol meg van nekik.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
20 059
9 513
113
A WZ-9-en is az van. Persze lehet, hogy valamit reszelgettek rajta.