1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Civil repüléssel kapcsolatos témák

Diskurzus a(z) 'Kantin' témában - molnibalage által indítva @ 2019. január 24..

  1. rudi

    rudi Well-Known Member

    A probléma a 737-es trimm rendszerével amire a videó rávilágít a következő:
    - a trimmeléshez a vízszintes vezérsík állásszögét kell állítani,
    - alapesetben ezt a robot végzi automatikusan, vagy a pilóta a kormányon lévő gomb segítségével manuálisan,
    - előfordulhat olyan hiba hogy meghibásodik az automatika és eltrimmeli a gépet (runaway stabilizer), vagy maga a csavarorsót mozgató elektromos motor romlik el.
    - ebben az esetben lekapcsolják a trimm elektromos mozgatását és a két pilóta között lévő trim kerék manuális mozgatásával próbálják meg állítani a vezérsík állászögét

    És itt jön a probléma…

    Ha a gép fejre van trimmelve akkor húzni kell a kormányt ahhoz hogy a gép vízszintesen repüljön. Minél jobban fejre van trimmelve annál erősebben kel húzni...
    Ezt szemlélteti a videó. Az elektromos trimm mozgatás lekapcsolása után a szemléltetés kedvéért a capt. megkéri az fo.t hogy tekerje trimmet manuálisan koppig fejre.
    Az Etióp gépen u.ezt az elromlott automatika tette meg mielőtt lekapcsolták.
    300 kt sebességnél sikerült előre tekerni a trim kereket 3 fokig.
    Amit ezután látunk attól feláll a szőr az ember hátán mert pontosan szemlélteti azt a küzdelmet ami az Etióp gép kabinjában is történt….

    A gép erősen fejretrimmelt állapotban leadja az orrát és elkezd gyorsulni…
    A capt. teljes erővel húzza a kormányt hogy a gép levegőben maradjon.
    Megkéri a fo.t hogy próbálja visszatekerni a trimmet normál pozícióba. Az eredmény: nagyobb sebességnél a fo. már meg sem tudja mozdítani a kereket….
    A capt. feladja, megkéri hogy fejezzék be a szimulációt…

    Ez a probléma kezdetektől ismert a 737-nél. A gyártó javaslata erre az esetre hogy csökkentsék a sebességet és hajtsák végre a hullámvasút manővert.
    A manőver lényege hogy a gépnek hullámvonalú pályán kell repülnie és a hullámok tetején - ahol a gép lassabb és ki lehet engedni a kormány húzásából - elvileg lehetőség van a trimmet manuálisan visszatekerni megfelelő állásba.

    Ezzel a menekülő manőverrel két probléma van:
    ad.1: mint ahogy a videóban is elhangzik ennek a manővernek a leírása már nincs benne az újabb 737 szériák flight manual-jében. A Lion Air baleset után kiadott buletinben sem esik szó erről a manőverről. A 737 MAX manualjében annyi van erről a témáról hogy: "“effort required to manually rotate the stabilizer trim wheels may be higher under certain flight conditions.."
    ad.2: az Awiation Week cikk ismerteti a tapasztalt pilótákkal 737 MAX szimulátorban végrehajtott kísérletek eredményeit. E szerint 5000 láb alatt és 350 kt fölött a dolog nem túlélhető. Nincs elég magasság a hullámvasút manőverhez és akkora erők jelentkeznek a kormányon hogy képtelenség a gépet nemhogy emelkedésbe de még vízszintes repülésbe is hozni.
    Az Etióp gép 8000 lábon volt amikor a trim meghibásodott. Mire felismerték a hibát, lekapcsolták a rendszert stb.. a gép magasságot vesztett és begyorsult…
     
    fulcrum11, fishbed, arbalest and 4 others like this.
  2. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Akkor a problémát pontosan értettem...
    ...csak a videó végét nem, amikor sikerül átugrania a hegyet, de nem fordult semerre. Azt most sem értem.

    A 350 kt az CAS vagy TAS?
     
  3. ghostface

    ghostface Well-Known Member

  4. beta

    beta Well-Known Member

  5. emel

    emel Well-Known Member

    Nem tudom ki írt ilyen gyenge cikket, az eredeti, vagy a fordító/ferdítő volt ennyire gyenge.
    1. Már az elején feltűnhetett volna, hogy minek bármilyen új rendszer a gépre ha az sose fog bekapcsolni, ez hatalmas ellentmondás?!! Ha bármit felszerelnek egy repülőgépre annak üzembiztosnak kell lenni, nem abban bízni hogy szar ugyan, de úgyse lesz rá szükség soha!!
    2. Módosítanak egy új rendszert, de azt nem tesztelik mert ... ??!!
    3. Kivették a légi üzemeltetési utasításból (??) az MCAS-rendszert, ezzel sikeresen eltitkolták a komolyabb kiképzés szükségességét a légitársaságok és a pilóták elől egyaránt?!!
    4. "Az alapján amit elmondtak neki ..." - a Boeing műszaki főpilótája nem tesztek sora, hanem mások "bemondása" alapján minősíti egy új tipusváltozat új fedélzeti rendszerét??!!
    5. "A karbantartási útmutatóban még az első, eredeti MCAS-változat szerepelt ..." ??!! Tehát a gépen ténylegesen lévő rendszert a földön nem is tudták tesztelni?!!
    Akárhogy számolom, ez nem egyetlen buta döntés, hanem szar döntések sorozata!! Ráadásul ebben nincs is benne, hogy az USA Légügyi Hatóság egy csomó dolgot nem is ellenőrzött, tesztelt, hanem a minősítés jogát átadta a B.-nak, annak meg jó volt úgy mert gyors megoldás/ok volt/ak (később meg jó sok halott).
    Még a cikkhez: AoA-szenzor nem dőlésszöget, hanem a bólintási szögből IS következő, légáramlattal bezárt állásszöget méri/jelzi (dőlésszöget a műhorizont mér/jelez). Az AoA-szenzor nem tölcsér alakú, hanem egy kis tengely körül elforduló lapátocska, ami beáll a légáramlat irányába.
     
    FilcTroll, fip7 and molnibalage like this.
  6. szuvorov

    szuvorov Well-Known Member

  7. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

  8. jani22

    jani22 Well-Known Member

  9. jani22

    jani22 Well-Known Member

  10. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

  11. arbalest

    arbalest Well-Known Member

    50 éves az Airbus, összeállt egy kötelékbe a teljes paletta. :D

    [​IMG]
     
  12. Tcat

    Tcat Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    https://airportal.hu/megserult-a-futopalya-lezartak-ferihegyet-szerda-este/

    (A másik futópálya karbantartás alatt van éppen.)
     
  13. migfun

    migfun Well-Known Member

    Mindenhol azt olvasom, hogy korábban meglazult a futópályán egy darab beton, amitől később kidurrant a Wizz-járat kereke. Ok, de mitől lazul meg egy darab beton a kifutópályán?
     
  14. emel

    emel Well-Known Member

    Pl. az előző gép egyik kerekétől, súlyától ami kifordította a helyéről.
     
  15. KoviUbi

    KoviUbi Well-Known Member

  16. Pocok75

    Pocok75 Well-Known Member

    Baszki! Este 10kor szálltunk le a Lisztre! Alapból 30 perc késés, mondom sebaj! Landolás után satufék, megállunk, semmi taxizás. 5 perc után bemondja a pilóta, hogy a nagy forgalom miatt várni kell mert nincs hely! 30 perc után begurulunk, semmi. Öt perc után bemondja a pilóta, hogy nincs busz, várni kell! 20 perc után, nyitják az első ajtót, a hátcsóhoz nincs lépcső! Persze hogy a 28. sorban ülünk! 10 perc mire leszállunk, 5 percet vár még a busz, mert fogalmuk sincs, hogy hova álljanak be. Elindulunk, szerintem 2x körbebuszoztunk a repteret, kanyargunk mint állat, persze a gyerek behányt! :eek: Végre megállunk, tömeg megindul, de csak az ajtóig jut, mert nincs útlevélkezelő!:mad: Várunk! Megjön a nő, értem én, hogy este fél 12 van, de ilyen búvalbaszott, megkeseredett nőt még nem láttam! Hát nem ezért van itt?? Ezért fizetik? Na mindegy, nesze neked ország imázs! Szóval üdv a 21. századi Ajrópában!! :eek:

    Bocs, kicsit bepöccentem! :D:hadonaszos::D:hadonaszos::hadonaszos:
     
  17. Pocok75

    Pocok75 Well-Known Member

    Igaz, jobb mint Pozsonyban landolni! :D:D
    Összeségében megúsztuk kissebb kellemetlenségekkel.
     
  18. arbalest

    arbalest Well-Known Member

    Lehet, hogy ez kavart be nálatok is.

    https://index.hu/belfold/2019/06/20/nagy_kavarodast_okozott_ferihegy_serult_kifutopalyaja/
     
    Pocok75 likes this.
  19. Pocok75

    Pocok75 Well-Known Member

  20. arbalest

    arbalest Well-Known Member

    Magyarországon ez nem szokás, nyugi. :D
     
    Pocok75 likes this.

Ezen oldal megosztása