Civil repüléssel kapcsolatos témák

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

T

Törölt tag 1711

Guest
Mást is állít: Azt állítja, hogy azok a csíkok összefüggnek olyan korommal, ami fokozottan üvegházhatású. Hogy ez mennyire igaz, arról nem tudok nyilatkozni.

Nem a korom az üvegházhatású, hanem, hogy kicsapódik rajta az üvegházhatású pára és átalakul kissé üvegházhatásúbb jéggé.
 
M

molnibalage

Guest
Én egész egyszerűen azt nem látom be, hogy a kondenzcsíkok hatása hol kimutatható. A teljes földfelszín felületének töredéke a természetes felhőmennyiséghez képest.

Az ilyenektől tudok agyf*szt kapni, személyautókat szabályozzuk sz*rrá, de a repülők égessenek el feleslegesen több tíz(száz?)ezer liter kerozint, hogy ne legyen csúnya csíkos az ég, hiszen a különbözet csak 0,014%.
Nem a korom az üvegházhatású, hanem, hogy kicsapódik rajta az üvegházhatású pára és átalakul kissé üvegházhatásúbb jéggé.
Tehát a cikk arról szól. hogy akkor nagyon picivel magasabb üzemanyag fogyasztásért cserébe menjenek lassabban, mert annak CO2 emissziója kisebb, mint a kondenzcsík melegítő hatása.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Mást is állít: Azt állítja, hogy azok a csíkok összefüggnek olyan korommal, ami fokozottan üvegházhatású. Hogy ez mennyire igaz, arról nem tudok nyilatkozni.
Milyen korommal, honnan "tudja" az a hajtómű, hogy éppen milyen kormot gyártson?!! Ez is akkora hülyeség szerintem, mint ide Tókió!! A hajtómű azonos üzemanyagot és légköri körülményeket feltételezve mindig ugyanolyan kormot gyárt. Azt hogy ebből lesz-e kondenzcsík az dönti el, hogy mekkora az adott területen és magasságon a légköri páratartalom. A kondenzcsíkot ugyanis a mikroszkopikus koromszemcsékre kicsapódott és megfagyott vízpára, tehát jégkristályok alkotják!!
Egyébként meg tényleg szennyeznek ezek a repülők? Mondjuk egy Airbus-320 100km-en bekajál nagyjából 500l kerót, vagyis egy autó 10-szeresét, huhh, tényleg sok?!! Viszont elvisz 140-160 embert, mondjuk 30 autóra való utast - de csak 10 kocsi fogyasztásával!! És minél nagyobb egy gép és minél modernebb hajtóműve van, annál jobbak az arányok, nagy távolságra utazva utaskilométerre kiszámolva annál kevésbé szennyeznek a repülőgépek. És az A-320 nem éppen újdonság, több mint 30 éve repül már, az újabb gépek még kevesebbet fogyasztanak.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 161
60 896
113
Más a károsanyagkibocsátása egy gázturbinás sugárhajtóműnek, mint egy benzin, vagy dízelautónak. Magasabb az NOx és a CO2 is közvetlenül a troposzféra felsőbb rétegeibe kerül, míg az autók esetében a növények az utóbbiból valamit be tudnak nyelni. Továbbá az eső, meg a talajmenti pára is meg tud kötni ebből valamit.
A magasban eregetett üvegházhatású CO2 viszont direktben ott kering, főleg a futóáramlással.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 910
73 320
113
Nem, a B-2-esnél kémiai módszert alkalmaznak, bár tény, hogy a normél utazómagassága kb 13-16 ezer méter.
Azonban nagyon ritka esetben lehet kondenzcsík jóval nagyobb magasságban is, lásd az SR-71-es elfogásokat, amikor az egyik alkalommal kb 27 ezer méteren húzott csíkot a gép.

Terminator

Én úgy olvastam, hogy a B-2 kémiailag tünteti el a kondenzcsíkját. De titkos gépeknél ki tudja :)

Igen, ez volt a hír, ami alapján elkezdődött akkor a vita. A másik oldal szerint meg mindegy hogy mit csinálsz, a hideg és a meleg levegő találkozásánál akkor is lesz kondenz képződés.
 

Loken

Well-Known Member
2016. november 24.
2 209
3 552
113
https://m.origo.hu/gazdasag/20200304-repuloter-fejlesztes-szekesfehervaron.html
"A kormány felhívta az innovációért és technológiáért felelős minisztert, a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli minisztert és a miniszterelnök kabinetfőnökét, hogy a Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt. bevonásával készítsenek előterjesztést az Alba Airport repülőtér nemzetközi kereskedelmi repülőtérré fejlesztéséről."
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 910
73 320
113

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
"Különleges repülőgép landolt ma Budapesten – fotók"

https://hvg.hu/tudomany/20200309_il_62_mgr_ferihegy_budapest_airport_fotok

Ennek a hajtómű-elrendezésnek mi a hátránya, hogy nem használják?
Hát pl. még egy hajtómű olajszint-ellenőrzést/utántöltést se tudsz a földön állva megcsinálni, mint a szárny alól lelógó hajtóműveknél, magas állvány vagy kosaras emelő kell hozzá. Ha jegesedik a szárny és onnan leválnak jégdarabok, akkor azok könnyen bekerülnek valamelyik hajtóműbe, és ez nagyon nem tesz jót a kompresszor-lapátoknak, így a hajtóműnek se.
 

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 376
8 563
113
És mikor megy?

Ha jól emlékszem az ukrán kormánygép is ilyen típus volt még néhány évvel ezelőtt, azóta biztos lecserélték...

Elsőre úgy gondolnám, hogy jött és ment is.

Wiki szerint Air Ukraine-nek volt tíz, de az a cég 2002 után leállt.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 910
73 320
113
Elsőre úgy gondolnám, hogy jött és ment is.

Wiki szerint Air Ukraine-nek volt tíz, de az a cég 2002 után leállt.

Szerintem még itt van Ferihegyen. Most néztem róla néhány éjszakai képet. Persze el is mehetett már azóta.
 

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 679
6 443
113
Olaszországban a zárlat ellenére komoly a légiforgalom. Vajon kiket visznek-hoznak ezek a gépek?
azért jóval jóval kevesebb gép van a levegőben mint szokott,érdekesség hogy pl az alitalia mai BUD-FCO járata is rendben közlekedett, ahogy nézem igazából az alitalia meg a ryanair gépei vannak a levegőben főként, nem csoda mondjuk , egyik fapados a másik meg csőd szélén, nem engedhetik meg szerintem hogy ne repüljenek
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 161
60 896
113
  • Tetszik
Reactions: fedett_mókus