Civil repüléssel kapcsolatos témák

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
12 828
31 841
113
Nekik mondjuk fix helyük van, ha beindul ismét a móka, de minden attól függ, milyen gyorsan áll vissza a forgalom.

Amúgy egy kis ízelítő, milyen az ATC clearance egy amerikai reptéren. Elég mókás, hogy a natív helyeken nem lehet érteni egy delivery frekin a szöveget, de mondjuk egy skandináv országban olyan penge angollal beszélnek, hogy minden angoltanár elsírná magát rajta.
(kivéve a franciákat, az egy köcsög banda. Nem akarnak megszólalni angolul (mert ők aztán az ICAO felett állnak), ha mégis muszály, akkor is tessék-lássék. Bunkó a legtöbb ATCs arrafelé)


Eszembe jutott, hogy tényleg 2020-ban sincs a fónián kívül más kommunikáció a gépek és az irányítás között? (jó tudom a sebességet, magasságot stb. le tudják kérdezni) Szerintem lehetne sok mindent automatizálni, de nyilván erős a légiirányító szakszervezet.
 

T.Tom

Well-Known Member
2016. november 6.
364
1 702
93
Eszembe jutott, hogy tényleg 2020-ban sincs a fónián kívül más kommunikáció a gépek és az irányítás között? (jó tudom a sebességet, magasságot stb. le tudják kérdezni) Szerintem lehetne sok mindent automatizálni, de nyilván erős a légiirányító szakszervezet.
Hogy ne lenne ! Ilyen rendszer például a CPDLC, amit jellemzően az ACC-sek használnak:
https://www.skybrary.aero/index.php/Controller_Pilot_Data_Link_Communications_(CPDLC)
Természetesen egyelőre ez sem lett (még) a Szent Grál a nehézkes bevezetés, és a működéséből adódó egyéb kockázatok miatt.
 
M

molnibalage

Guest
Ennek inkább itt lenne a helye.
Ki az a mindenki? Vagy csak a te fejedben? De tényleg már erről linkelj komoly helyről egy 5-10cikket. Nem lesz nehéz ha mindenki tudja.

Boeingnak 2018ban 18B$!! nyeresége volt. Ez a MAX miatt 2019ben 4B$ nyereségre csökkent. 2019 Q2, Q3 minimál nyereség, Q4 már negatívba csúszott de ezek jórészt amiatt mert a MAXokat gyártották az udvarra de átadni nem tudták, pénzt nem kaptak érte.

2020 eléggé kétséges, én agusztus-szeptemberre várom kb az FAA engedélyt, onnan a világ nagy részén újra repülhet. Ha MAX átadásokat fel tudják pörgetni, 400+db áll a parkolóban akár 2020 is nyereséges lehet. Ha nem FAA engedély elcsúszik akkor 2020 fixen veszteséges lesz és csak 2021 fognak nyereségbe menni. Én ez utobbit tartom valószínűnek.

Én ebből nem látom, hogy a Boeinget mért kéne feldarabolni vagy akármi. Volt egy veszteséges évük 30év nyereséges után. na bumm. És 2021 már fixen nyereséges.

A cash flow persze büdös szarul áll. Hasra csapásra MAX beker ára Boeingnek 50m$. 400+db átt parkolóban = 20B$ áll a parkolóban. Ennyi pénz nem jött be 2019ben. Ha első átadások 2020Q3ban meglesz Q4ben felpörög 70*400= 28B$ fog bejönni. Igen főleg ez meg kárpótlások, álló sorok nagy lyukat ütötte a cash flown, cash állományan, de meglepne piaci alapon ne tudnák magukat finanszírozni.

Az meg nem kérdés, hogy a marketing, sales túlsúly, a köv 2-3év nyerersége fő szempont mentalitás, meg hogy elszámolták magukat súlyos gond Boeingnél... és minden más cégnél is.
A mai helyzet fényében kit érdekel, hogy mi volt 2018-ban? Ez kb. olyan nevetséges benyögés volt, mintha Sztálingrád alatt bekerítve azzal kábítod Hans közlegényt, hogy 1940 májusában hogyan álltak Franciaországban.

Irreleváns.

A MAX miatt is nagyon szenvedtek volna. Annak most egy ideig kampó és a mostani vírusizé egy hatalmasan rúg az egész repiparba. Nem tudom hány évtized után volt először olyan, hogy 0 db gépet rendeltek a Boeingtől. Ez még a vírus előtt volt.
https://www.cnbc.com/2020/02/11/boeing-posts-zero-new-airplane-orders-in-january.html

Szóval erre kíváncsi leszek. Százszámra állnak a földön a gépek, amiket még ha ki is javítanak, akkor sem fogja reptetni őket egy ideig senki és, ha kereslet visszaesik az utas oldalon akkor kevesebb repülés = a mostani flotta is tovább él sőt, kevesebb kell.

Ráadásul eddig is igen kemény alig burkolt állam támogatással ment a Boeing, adó jóváírással vagy kedvezménnyel, ha jól emlékszem.

Innen lesz szép nyerni.

Ha jól belegondolunk elég szépen felfújt ipari lufi az egész. Mert az olcsó repülésnek ezek szerint illúziója kb. most dőlt össze. Egy kis gikszer és kártyavárként dől össze az egész. A valós költségei ezek szerint szint sehol nincs megfizetve ennek sem. Itthon is asszem ÁFA mentes a repülés. Ami LUXUS nagyrészt. Nem munka. De, ha mással utazol, az meg nem. Miért? Mert csak...

Szóval, ha nem lenne ez, a gépeket valós áron kéne legyártani, fizetnének a környezetszennyezésért, ahogy ipari szereplők, akkor mennyibe is kerülne a jegy? Hát bizton nem annyiba, mint ma... Viszont, ha nincs turista tömeg, akkor nincs turizmus sem...

Szóval a tömegturizmust akkor lényegében félig meddig a közösből fizeti. Mindenki... A szegény is.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 665
3 515
113
Ennek inkább itt lenne a helye.

A mai helyzet fényében kit érdekel, hogy mi volt 2018-ban? Ez kb. olyan nevetséges benyögés volt, mintha Sztálingrád alatt bekerítve azzal kábítod Hans közlegényt, hogy 1940 májusában hogyan álltak Franciaországban.

Irreleváns.

A MAX miatt is nagyon szenvedtek volna. Annak most egy ideig kampó és a mostani vírusizé egy hatalmasan rúg az egész repiparba. Nem tudom hány évtized után volt először olyan, hogy 0 db gépet rendeltek a Boeingtől. Ez még a vírus előtt volt.
https://www.cnbc.com/2020/02/11/boeing-posts-zero-new-airplane-orders-in-january.html

Szóval erre kíváncsi leszek. Százszámra állnak a földön a gépek, amiket még ha ki is javítanak, akkor sem fogja reptetni őket egy ideig senki és, ha kereslet visszaesik az utas oldalon akkor kevesebb repülés = a mostani flotta is tovább él sőt, kevesebb kell.

Ráadásul eddig is igen kemény alig burkolt állam támogatással ment a Boeing, adó jóváírással vagy kedvezménnyel, ha jól emlékszem.

Innen lesz szép nyerni.

Ha jól belegondolunk elég szépen felfújt ipari lufi az egész. Mert az olcsó repülésnek ezek szerint illúziója kb. most dőlt össze. Egy kis gikszer és kártyavárként dől össze az egész. A valós költségei ezek szerint szint sehol nincs megfizetve ennek sem. Itthon is asszem ÁFA mentes a repülés. Ami LUXUS nagyrészt. Nem munka. De, ha mással utazol, az meg nem. Miért? Mert csak...

Szóval, ha nem lenne ez, a gépeket valós áron kéne legyártani, fizetnének a környezetszennyezésért, ahogy ipari szereplők, akkor mennyibe is kerülne a jegy? Hát bizton nem annyiba, mint ma... Viszont, ha nincs turista tömeg, akkor nincs turizmus sem...

Szóval a tömegturizmust akkor lényegében félig meddig a közösből fizeti. Mindenki... A szegény is.

1940 az mindegy. Hogy két éve mi volt az nagyon nem. Ha te nem tudsz a kettő között különséget tenni az no comment.

A virusizé nagyon nagyot rug az iparágban, de ahonnan elindultunk nagyon nem ez volt a kiinduló alap.

Ha vmivel ilyesztegetni akarsz nem a 0db megrendelés a probléma, hanem, hogy 2020 net rendelés állomány -171dbnál jár. Így már 737 MAXra 4700+db érvényes megrendelés van. Tudod mennyi MAXot gyártott 2018-2019ben Boeing? Hasra csapva 400/év. ŐŐŐŐ akkor van 10+évre előre rendelésük. Tipikusan ilyen egy csődbe ment cég... 10+év rendelés előre. Ha a felét lemondják az még mindig 5+év. De ilyenkor a megrendelő fizet úgy is hogy nem kapott semmit és nem keveset.

Hogy 3-5év múlva hogy változik a légi közlekedés és mennyi gépet rendelnek akkor azt meg én nem tudom. Ha te igen akkor megint és még mindig k*ra okos vagy.
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 315
13 367
113
Eszembe jutott, hogy tényleg 2020-ban sincs a fónián kívül más kommunikáció a gépek és az irányítás között? (jó tudom a sebességet, magasságot stb. le tudják kérdezni) Szerintem lehetne sok mindent automatizálni, de nyilván erős a légiirányító szakszervezet.
Hogy ne lenne ! Ilyen rendszer például a CPDLC, amit jellemzően az ACC-sek használnak:
https://www.skybrary.aero/index.php/Controller_Pilot_Data_Link_Communications_(CPDLC)
Természetesen egyelőre ez sem lett (még) a Szent Grál a nehézkes bevezetés, és a működéséből adódó egyéb kockázatok miatt.

Itt a válasz, a műszaki részét nem részletezem, a gyakorlati, hogy is néz ki nekem izgalmasabb. Egy kis kivonat egy AIP-ből, ez hogy is néz ki. Képernyőre kapod, ez van benne:

DIGITAL DEPARTURE CLEARANCE (DCL)
Digital en route clearance shall be requested MAX 25 minutes prior to EOBT. A digital en route clearance contains:
1. Airport of destination
2. Designated departure runway
3. Standard instrument departure (SID) or heading and
altitude after departure
4. SSR-code
5. ADT (Approved Departure Time = CTOT, if applicable)
6. Next frequency
7. CTOT (if applicable)
8. QNH
9. TSAT (if applicable)

The implementation of the DCL service is based on EUROCAE Document ED-85. The following procedure applies:
The pilot shall acknowledge the en route clearance by means of a Departure Clearance Readback message (CDA) downlink
within 5 minutes; otherwise a negative FSM (Flight System Message) will be issued and pilot shall revert to voice procedures.

Only the following optional free text messages are noticed: Runway other than in use only permitted due performance:"REQ [RWY]"
Aircraft unable to follow RNAV SID: "REQ NEGATIVE RNAV"

When using the DCL service pilots shall maintain a listening watch on the channel published for Helsinki Ground XXX.XXX MHZ.
An en route clearance issued by RTF always supersedes an en route clearance transmitted via the DCL service.

Példa:

SID: ABC123 CLRD TO ESSA OFF 22R
VIA ADIVO2N
SQUAWK 2202 ADT 1110
NEXT FREQ 118.125
CTOT 1110
QNH 1013
TSAT 1103
HDG/ALT: ABC123 CLRD TO ESSA OFF 22R
HDG 280 CLIMB TO 4000 FT VECTORS ADIVO
SQUAWK 2202 ADT 1110
NEXT FREQ 118.125
CTOT 1110
QNH 1013
TSAT 1103

Jó cucc, csak a gépnek is tudnia kell fogadni/kijelezni. Régebbiek nem tudják.
 
M

molnibalage

Guest
Wizz vs. JFK
A JFKn máshoz vannak szokva az irányítók
Fentebb már volt.
Az viszont nem semmi milyen flém van a kommentek között. Volt némi feszültség a rádiózásban, de ebből ezt kihozni...
Bár a feszültséget tényleg nehéz megérteni, a forgalom kicsi, ergo időkényszer sincs.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 694
90 793
113
Égeti a pénzt, a túlélésért küzd az Airbus

Az Airbus vezérigazgatója a cég dolgozóinak küldött levelében kiemelte, hogy a társaság példa nélküli sebességgel égeti a pénzt a koronavírus-járvány miatt, emellett a cégvezér elbocsátásokat helyezett kilátásba, miután Guillaume Faury szerint, ha nem lépnek azonnal, a cég túlélése foroghat kockán.
https://www.portfolio.hu/uzlet/20200427/egeti-a-penzt-a-tulelesert-kuzd-az-airbus-428540
airbus-366516.png
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Égeti a pénzt, a túlélésért küzd az Airbus

Az Airbus vezérigazgatója a cég dolgozóinak küldött levelében kiemelte, hogy a társaság példa nélküli sebességgel égeti a pénzt a koronavírus-járvány miatt, emellett a cégvezér elbocsátásokat helyezett kilátásba, miután Guillaume Faury szerint, ha nem lépnek azonnal, a cég túlélése foroghat kockán.
https://www.portfolio.hu/uzlet/20200427/egeti-a-penzt-a-tulelesert-kuzd-az-airbus-428540
airbus-366516.png
Lehet hogy a "dinoszauruszok" korának a végét látjuk?:eek::confused:
 
  • Tetszik
Reactions: svajcibeka

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 315
13 367
113
Ez ok, de ha ők nem gyártanak repülőgépeket, akkor ki fog? Nyeretlen kétévesek? Lényegében senki másnál nincs meg a tudás és a tapasztalat. Ha elveszik, akkor "muris" lesz ezt újra kifizetni majd.

Igeeeeen!
Francba a sok rohadt elektronikával, autama felszállórendszerrel meg a többi szarral!! Nem lesz aki kifejlessze, legyen garázs manofaktúra! Jön vissza a sál és pilótaszemüveg, az igazi pilóták kora :D
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Ez ok, de ha ők nem gyártanak repülőgépeket, akkor ki fog? Nyeretlen kétévesek? Lényegében senki másnál nincs meg a tudás és a tapasztalat. Ha elveszik, akkor "muris" lesz ezt újra kifizetni majd.
Ha van három gyárad akkor ilyen helyzerben dönthetsz úgy hogy kettőt bezársz, egyet meg megmentesz.
Ha viszont egy teljes iparág egy vállalatban összpontosul akkor nem tudsz mit csinálni. Egy ekkora iparágat szerintem nem tud egy állam sem megmenteni, vagy csak nagyon súlyos következményekkel.
Nem szabad elfelejteni hogy így vagy úgy de a mentőcsomagot is ki kell egyszer valakinek fizetnie.
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Ez ok, de ha ők nem gyártanak repülőgépeket, akkor ki fog? Nyeretlen kétévesek? Lényegében senki másnál nincs meg a tudás és a tapasztalat. Ha elveszik, akkor "muris" lesz ezt újra kifizetni majd.
Nyugi, a 2 nagy gyártó küzdelmek és hitelek árán megmarad. - Inkább a "nyeretlen kétévesek" fognak bajba kerülni... :(
 
M

molnibalage

Guest
Ha van három gyárad akkor ilyen helyzerben dönthetsz úgy hogy kettőt bezársz, egyet meg megmentesz.
Ha viszont egy teljes iparág egy vállalatban összpontosul akkor nem tudsz mit csinálni. Egy ekkora iparágat szerintem nem tud egy állam sem megmenteni, vagy csak nagyon súlyos következményekkel.
Nem szabad elfelejteni hogy így vagy úgy de a mentőcsomagot is ki kell egyszer valakinek fizetnie.
Jó. Akkor ezzel kijelentjük, hogy akkor ameddig a mai gépek húzzák addig lesz repülés, a gépek egy része donor lesz és majd 20 év múlva lesz újra repülőgépesdi?
Érdekes helyzetbe navigálta magát a világ a végleteik történő specializálással és költséghatékonyság hajszolásban...
Nyugi, a 2 nagy gyártó küzdelmek és hitelek árán megmarad. - Inkább a "nyeretlen kétévesek" fognak bajba kerülni... :(
A nyeretlen kétéves alatt új próbálkozókat értek. A probléma az, hogy a kerekítési hiba Szuhoj gépeket leszámítva ki gyárt A320/B737 vagy B787 és A350 szerű gépeket? Vak lehetek, hogy senkit nem látok?