1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Civil repüléssel kapcsolatos témák

Diskurzus a(z) 'Kantin' témában - molnibalage által indítva @ 2019. január 24..

  1. rudi

    rudi Well-Known Member

    Hír: A Diamond megnyitotta a DA-50 RG order book-ját...lehet leadni a rendeléseket. :)

    Érdekes a hír a több szempontból is...
    címszavak: kis repülőgépgyár, innováció, külföldi tulajdonos…(vedd észre a hasonlóságot az Aero Vodochody-val!!)

    A lényeg hogy a Bombardier 2017 végén eladta a patinás osztrák Diamond repülőgépgyárat a kínai Wanfeng Aviation Industry csoportnak.
    A kínaiak nagyon rendesen tolták a pénzt a fejlesztésbe és ennek eredményként mos elkészült a Cirrus verőnek szánt DA-50 RG (a Cirrus Aviation egyébként szintén kínai tulajdonban van...)

    A DA-50 RG egy rendkívül izgalmas kis gép:
    - full karbon kompozit szerkezet, max 5 utas
    - 300 LE Continental Aerospace Technologies CD-300 dízel motor (JET-A1 üzemanyag) egy három ágú automata MT MTV-12-D/210-56 légcsavarral
    - Garmin G1000 NXi flight deck
    - FC700 Automated Flight Control System egy három tengelyes auto pilot rendszerrel
    - TKS jégtelenítő rendszer
    - kabin oxigén rendszer

    - utazó sebesség (16000ft, 335 km/h)
    - hatótávolság: 1,389 km
    - max. utazó magasság: 20.000 ft
    - üres tömeg: 1,440 kg
    - MTOW: 1,999 kg

    Bár a gép árát még hivatalosan nem jelentették be, de mivel a Cirrus SR-22 versenytársának szánják, ezért várhatóan olyan $7-800 ezer körül lesz...
    A gépről már most kijelenthető hogy nagyon jó eséllyel komoly siker lesz.

    A tanulság számunkra...egy kis repülőgépgyárnak is van helye a piacon ha:
    - lépést tud tartani a technikai fejlődéssel, innovatív, jó fejlesztő csapata van
    - tőkeerős és elkötelezett tulajdonos van aki mer kockáztatni és képes éveken keresztül finanszírozni a fejlesztést.
    Végül néhány kép:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    fip7, KoviUbi, endre and 4 others like this.
  2. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Elég pofás kis masina.
     
  3. Terminator

    Terminator Well-Known Member


    Nem valami ilyesmit akar(t) kifejleszteni a Magnus Aircraft Zrt. az Il-103-asból? :rolleyes:
     
  4. rudi

    rudi Well-Known Member

    Lehet, de akkor jô messziről futnak neki.
    Az Il-103 egy hagyományos fémépítésű, AVGAS üzemanyaggal működô Continental IO-360 motoros repülôgép, teljesen hagymányos avionikával.
    Nagyjából mindenben az ellentéte ennek...
     
    endre likes this.
  5. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Igen, már akkor kitárgyaltuk, hogy nem értjük az elképzelést, amikor megvették a repülőgép jogait... de azt mondták hogy 4 személyes kompozit gépre akarják áttervezni.
     
  6. Tcat

    Tcat Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor



    A tavalyi 787-8 helyett idén a nagyobb kapacitású Dreamliner változattal lesz elérhető ismét Szöul. Ennek úgy nézem leginkább az az oka, hogy nem BUD bázisú gép viszi majd, hanem a 3 főváros egy Varsó - Szöul - Budapest - Szöul - Varsó útvonalra lett felfűzve.
     
    molnibalage, fishbed and emel like this.
  7. Tcat

    Tcat Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    Így is lett:
     
    fip7, endre, rudi and 3 others like this.
  8. SilvioD

    SilvioD Well-Known Member

    Airbus - 15.000

    Az Airbus bejelentése szerint 5000 álláshely fog megszűnni Franciaországban, 5100 Németországban (ebben benne van a már korábban bejelentett 900 fő is), további 900 Spanyolországban, 1700 az Egyesült Királyságban és még 1300 a világ többi részén.Az Airbus vezérigazgatója a Die Weltnek beszélt a vállalati tervekről a napokban. Többek között elmondta, hogy

    • a következő két évben a korábban tervezetthez képest 40 százalékkal alacsonyabb gyártással és értékesítéssel számolnak,
    • idén áprilisban és májusban 80 százalékkal maradtak el a tervektől, áprilisban 75 helyett csak 14 gépet szállítottak ki.
     
  9. beta

    beta Well-Known Member

    Gondolom nem véletlenül hasonló a két szám...
     
  10. Tcat

    Tcat Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

  11. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Korszerű kisebb gépet gyárt az AB.
     
  12. wolfram

    wolfram Well-Known Member

    Igen, de ha az A350-esre gondolsz, azzal mondhatni, csak hozták a kötelezőt (kényszerből) a 787-esre válaszul. Azért az A380 egy jóval nagyobb ugrás volt.
     
  13. formosa1

    formosa1 Active Member

    Az A380 egy értelmetlen "ugrás" volt, megmutatni, hogy kié a nagyobb, - melyhez az Airbus HUB-os ötlete csak magyarázatként szolgált...
    Az utasok nem óriásrepterekre és óriásgépekre vágynak, hanem minél hamarabb és minél kevesebb átszállással akarnak eljutni az úticéljukig...
     
  14. wolfram

    wolfram Well-Known Member

    Ha így lett volna (amit kétlek), akkor is jól tették. Mint ahogy anno a Boeing is jól tette a 747-essel.
     
    endre likes this.
  15. emel

    emel Well-Known Member

    Hát pedig bizony ...
    A Boeing anno azért épített 4-hajtóműves gépet, mert az akkori hajtóművek tolóereje és üzembiztonsági foka a nagy távokra, főleg az óceánrepülésekre egyértelműen szükségessé tette ezt! Viszont már akkoriban is feltűntek azok a jelek és jetek (Tristar, DC-10), amik arra mutattak hogy a hajtóművek erősödésével és üzembiztonságuk növekedésével előbb-utóbb kevesebb hajtómű is elég lesz. Az A-380 megszületésének korában már ezért is sokan mondták hogy ez csak fölösleges erőfitogtatás, hiszen alig kevesebb utast ugyanazzal az üzembiztonsággal lassan már 2-hajtóműves gépek is (nagyságrenddel kevesebb kerót fogyasztva!) elvisznek! És ez is lett a vége, a nagy bálnát csak a gazdag légitársaságok tudták megfizetni, és csak a nagyon sok utasforgalmat bonyolító nagyon hosszú útvonalakon tudták kihasználni - aztán jött a koronavírus és ez csúnyán alápakolt a légiforgalomnak, így nem maradhatnak csak a leggazdaságosabban üzemeltethető gépek. A többi meg lesz szép emlék meg kiállítási tárgy ... de csak a reptereken, mert kétlem hogy más múzeumokba el tudnák juttatni ezeket az óriásokat. :(
     
    fip7, endre, fishbed and 2 others like this.
  16. formosa1

    formosa1 Active Member

    A Jumbóra a 70-es években valós piaci igény volt, amit az ezredfordulón már nem lehetett elmondani. - Nem véletlen, hogy az A380 bejelentése után a Boeing nem kezdett 1 végig kétszintes B747-be, hanem a korszerű 2 hajtóműves kompozit Dreamlineren kezdett dolgozni...
     
  17. wolfram

    wolfram Well-Known Member

    Ez tökéletesen áll az A340-esre, de az A380-as 800+ fős utaslétszámra lett tervezve. Na annyit 2 darab mai kéthajtóműves visz csak el. Azokból kettő meg se nem olcsóbb, se nem olcsóbb üzemeltetni kettőt, mint egy A380-ast. Hogy az Airbus benézte picit a későbbi (a jelenlegi) felhasználói igényt, az persze tény.
     
    endre likes this.
  18. rudi

    rudi Well-Known Member

    Én nem mondanám értelmetlennek..
    Nagyon is józan számítások voltak mögötte.

    Látni kell hogy a 2000-es évek elején a kereskedelmi repülés üzletágban egyre érezhetőbbé vált a légterek és a repülőterek zsúfoltsága miatti korlát.
    Erre a problémára két megoldás született és ezek versenyeztek egymással.

    Az egyik megoldás a Hub modell lett volna, aminek a lényege az volt hogy vannak nagy csomópontok (hubok), ahonnan hatalmas, sok száz személyes befogadó képességű gépek repülik a long haul járatokat, a kisebb ráhordó city hopper gépek pedig a kisebb repülőterekről hordták volna az utasokat a hubokba (tölteni a nagy gépeket). Ezzel úgy tudták volna növelni az szállított utaslétszámot a zsúfolt vonalakon hogy a járatszám nem nőtt volna. Az A380 erre a koncepcióra építve született.

    A másik megoldás a point to point modell - és végül is ez nyert. E szerint az elv szerint a közepes méretű, gazdaságos üzemű gépek a nagy hubok kihagyásával közvetlenül kötik össze a desztinációkat. Az utasok nem szállnak át a hubokban hanem direkt járatok vannak. Ez úgy csökkenti a zsúfoltságot hogy időben és térben szétteríti azt.
    Erre a modellre épült a B787, majd amikor az Airbus látta hogy ez a modell lesz a nyerő, akkor az A350-es.
     
    fip7, endre, fishbed and 4 others like this.
  19. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    800 fős konfigban tudtommal kb. soha senki nem használta a gépeket, úgy a 600-650 fős teljes befogadó képességet lőtték be átlagban tudomásom szerint.

    Ez egy példa.


    A zsúfoltság tudtommal kétféle helyen a repterek körüli légterekben, illetve a leszállások közötti időközben. A gépek súlya alapján van meghatározva, hogy mekkora távot kell tartani a szárnyvégi leváló örvények miatt, amik sokáig egyben maradnak. Emiatt viszont gyakorlatilag szinte az jön ki, hogy egy A380 akkora szünetet kell tartani,h ogy a zsúfoltságot alig csökkenti tudomásom szerint főleg utasra fajlagosítva, ha az A380 pl 3/4-ig van csak tele, de egy fullos másik széleströzsű a mérce.

     
  20. wolfram

    wolfram Well-Known Member

    Így van, senki nem használja ki a hitelesített maximális, 853 fős kapacitását.

    Akkor már egy kis A380 marketing és fact sheet:
    https://www.airbus.com/content/dam/...ercial-Aircraft-A380-Facts-and-Figures-EN.pdf
     

Ezen oldal megosztása