Civil repüléssel kapcsolatos témák

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

ghostface

Well-Known Member
2010. június 20.
2 869
9 783
113
A Ruszlan anno emelt 150 tonnát is, még a berepülési program kezdetén, ami akkor világrekordot is jelentett egyben. De sok éve tervezgetett An-124-150 civil verzió csak nem akar elkészülni, a katonai pedig nem alkalmas erre. Azaz, alkalmas mindegyik példány a 150 tonna emelésére, csak ekkro nincs semmiféle hatótáv, meg ez nincs benne az üzemeltetési tartományban.

Nem is lesz már An-124-150, az ukránok már nemépítik meg, az oroszok már kiszáltak belőle, lesz helyette Szlont, amit most terveznek. Ha végre-valahára egyszer megépül, azmár eleve 150 tonnás kapacitásra lesz méretezve. Majd biztos a berepülések alatt fognak vele emeleni vagy 200 tonnát, ami a Mrija szintjét persze nem éri el, de a négyhajtóművesek közt rekord lesz.

Úgy rémlik, egy alkalommal 170 tonnánál is többet szállított a gép.

Mit lehet tudni erről az új mega gépről?
Számomra egyébként meglepő, hogy a C-5 és C-17 pótlására semmit nem látni a jenkiknél. Ok, hogy a C-5-ösök egy részét kvázi kétszer újjáépítették, de akkor is...

"Papíron" már látható volt. A tervek szerint kétféle törzs szélességgel fogják gyártani. Egyiket civil felhasználásra, a másikat katonai célra. A többi mérete nagyjából a Mrija méreteihez lesznek hasonlóak. Négy darab PD-35 típusú hajtómű hajtaná majd, ha elkészül.

https://army-news.org/2019/02/proekt-slon-tyazhyolyj-transportnyj-samolyot-budushhego/
1500833542_778663_main.jpg


jgyg-U2QUFtAZF8ZPSAqIqMZa5JWXkDFTzOjmBscR1vFvZTOuxJIla5IswD9b_MzJ7q2lvt2-cB7f_51mjTb3i76agtrJGLrF6z8zic
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 162
60 903
113
A C-5M Super Galaxy még jóideig meg fog felelni az USAF-nak, ahogy a C-17 is, de ezeknek nincs civil változatuk és nem is nagyon használják őket civil feladatokra. A civileknek ott van a 747F, de az nem tud nagyméretű terheket szállítani, rámpája sincs.

Az An-124-esnek egyszerre van civil és katonai változata és feladatai. Azonban már nem gyártják, csak nagyjavítják őket. Ha végleg kikoppan belőlük az üzemidő, akkor bajban lesznek.
Az An-225-ösből csak egy darab van, de igény van rá. Az üzemideje viszont ennek is véges.
A 747F változatai se lesznek örökké, bár most még készülget egy-két 8F.

Az orosz Szlon tehát perspektivikusan egyszerre lesz váltótípusa a katonai An-124-esnek, a civil An-124-100-nak, az An-225-nek és talán az összes teherszállító Jumbo-nak.
És ki tudja, talán bérszállithatnak majd vele a Super Galaxy utáni időkben is.
Szóval nem hülyeség, hogy a Mrija-val közel azonos törzshosszra elvben nagyobb hasznos raktérhossz és hátsó rámpa is jut, ahogy a közel azonos fesztávra hat helyett négy darab, de tervek szerint másfélszer erősebb hajtóművek kerülnek.
Azonban az extrém, 250 tonnás kapacitás helyett “csak” 150-180 tonna a megcélzott képesség.
Ezek a projekt irányszámai.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 922
73 342
113
Az An-225-ösből csak egy darab van, de igény van rá. Az üzemideje viszont ennek is véges.

Head of Antonov says it will be too expensive to finish building second An-225...

In 2016, the Airspace Industry Corporation of China was allegedly ready to participate in the project, but later reportedly lost interest due to the extremely high cost.
The current Mriya already has limited use, as it is simply too big and too expensive for many freight transport jobs.

The giant aircraft normally has nearly 20 flights a year, and contracting it costs at least $1 million.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 162
60 903
113
Az ember elgondolkodik és azt mondja, hogy ha valami repül, nagy és amerikai, akkor az csakis Boeing lehet. Mert ugye B747 Jumbo Jet, B777 és B-52. És...?
És ennyi.

Ugyanis az összes többi igazán nagy gépet mások csinálták. A B-36-ost a Convair, későbbi GD, későbbi Lockheed.
Jó, de ez még Convair volt.
Viszont ha már Lockheed, ők a mindenféle csiribiri mesegépek, szuperszonikus és nagy magasságú felderítőgépek, egzotikus lopakodók kifejlesztői.
Ezen kívül ők adták a világnak az egyik legföldhözragadottabb, legkonzervatívabb kinézetű, de ezért jóformán elnyűhetetlen, légcsavaros C-130-as Hercules-t, a világ legelső, tisztán sugárhajtóműves harcászati szállítógépét, a C-141 Starlifter-t és Amerika legnehezebb óriásgépét, a C-5-ös Galaxy hadászati nehéz szállítógépet.
Ők építették a Lockheed Tristar szélestörzsű utasszállítót, amíg a Douglas, majd McDonnell-Douglas megépítette a hasonló DC-10/MD-11-est. Amiből a KC-10 Extender lett.
Ez sem Boeing.
Ahogy a C-17-es se Boeing, még ha most úgy is hívják, hanem egy faltól-falig eredeti McDD konstrukció.
Ahogy a B-1B is Rockwell volt, mielőtt Boeing név alá került utógondozásba.
A maradék nagy nehézbombázó, a B-2 is Northrop-munka.

Jobban belegondolva a Boeing óroásgép gyártó nimbusza is csak egyetlen olyan típushoz volt köthető, ami ugyan tényleg bitang nagy, de szinte a cég összeomlása előtti utolsó órában jött létre, a hatvanas évek végén. Előtte a Boeing sok mindenrol volt híres, csak az óriásgépekről nem. Bár a B-52 a maga kezdeti éveiben még nagynak számított, már akkor is volt nála nagyobb.

Szóval, ha az amerikai nagy méretű repülőgépek gyártóinak összeírásakor egyből a Boeing-re asszociálunk, nem biztos, hogy jó nyomon járunk...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 162
60 903
113
Ez a kínai An-225-ös verzió egy érdekes helyzet. Az biztos, hogy az ukránok már csak a meglévő tervek átadásával fognak tudni hozzájárulni a sikerhez, míg a kínaiaknak mindenképpen új kihívás lesz egy ekkora gép sorozatgyártása. Bár végül repülőgép hordozót is tudtak építeni, holott korábban olyanuk se volt.

Az oroszok előnye a Szlon tekintetében meg csak annyi, hogy Uljanovszkban volna mód legyártani. Ott készült ugyanis az An-124-esek döntő hányada.
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Ez a kínai An-225-ös verzió egy érdekes helyzet. Az biztos, hogy az ukránok már csak a meglévő tervek átadásával fognak tudni hozzájárulni a sikerhez, míg a kínaiaknak mindenképpen új kihívás lesz egy ekkora gép sorozatgyártása. Bár végül repülőgép hordozót is tudtak építeni, holott korábban olyanuk se volt.

Az oroszok előnye a Szlon tekintetében meg csak annyi, hogy Uljanovszkban volna mód legyártani. Ott készült ugyanis az An-124-esek döntő hányada.
Előny...?!? - Szerintem 1 /vagy 2/ monstrumtípus kifejlesztése és gyártása már a SOHA meg nem térülő költségek miatt is csak hátrány lehet, mert ekkora gépekre nem igazán lesz fizetőképes kereslet. - Nem csoda a kínai Mrija üzlet befuccsolása sem...!

Miként az sem véletlen, hogy az USA a sokoldalú BigMac-et a jóval nagyobb Galaxy váltótípusának szánta. - És a "sokoldalúságnak" köszönhetően /civil vevő nélkül is/ sikerült eladni belőle...

Értem én a monstrumok katonai előnyeit, de egy C-17 méretű airlifter is elvisz minden lényeges technikát, melyek a frontvonalhoz közel hatékonyabbak, mintha távolabb és többet raknánk le belőlük...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 162
60 903
113
Előny...?!? - Szerintem 1 /vagy 2/ monstrumtípus kifejlesztése és gyártása már a SOHA meg nem térülő költségek miatt is csak hátrány lehet, mert ekkora gépekre nem igazán lesz fizetőképes kereslet. - Nem csoda a kínai Mrija üzlet befuccsolása sem...!

Miként az sem véletlen, hogy az USA a sokoldalú BigMac-et a jóval nagyobb Galaxy váltótípusának szánta. - És a "sokoldalúságnak" köszönhetően /civil vevő nélkül is/ sikerült eladni belőle...

Értem én a monstrumok katonai előnyeit, de egy C-17 méretű airlifter is elvisz minden lényeges technikát, melyek a frontvonalhoz közel hatékonyabbak, mintha távolabb és többet raknánk le belőlük...

Két tévedés van a látásmódodban.
Az egyik, hogy az oroszok-ukránok igen jól megélnek a Ruszlan-ok és az egyszem Mrija futtatásából és még bővülnének. Az An-124-esek méret és kapacitásazonos, ha nem jobb váltótípusára valós igény van a piacon. A B747-esek 400-as és 8-as, továbbá a B777-esek 300-as szériáinak teherszállító verzióira szintén igen nagy az igény.

A másik tévedésed pedig a C-5M/C-17 reláció.
Először is, a C-5M Super Galaxy önálló feladatkörrel bír, melyre az USAF 2030-ig biztosan számít, tehát szó nincs feleslegességről.
Másodszor, a C-17-es egyátalán nem a Galaxy, hanem a C-141 Starlifter váltótípusa volt, de STOL képességekkel és nagyobb szállítókapacitással kiegészítve.

A többi stimmel... :)
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 162
60 903
113
Ez már biztos volt, de berakom újra.

Nem csak elegáns gép volt, de a hangja is méltóságteljesen szólt:



Mikor kb húsz éve, vagy régebben, rendszeresen járt Ferihegyre, jó volt látni, hallani.


Itt meg vegyesen van a két rivális, a Tristar és a DC-10/MD-11, lehet válogatni:



 

zulu

Well-Known Member
2012. március 8.
635
906
93
Ez már biztos volt, de berakom újra.

Nem csak elegáns gép volt, de a hangja is méltóságteljesen szólt:



Mikor kb húsz éve, vagy régebben, rendszeresen járt Ferihegyre, jó volt látni, hallani.


Itt meg vegyesen van a két rivális, a Tristar és a DC-10/MD-11, lehet válogatni:



A Tristar-al jöttem haza Atlantából 97-ben, stuttgarti megállóval. Lehet, hogy pont akkor készült a felvétel is. Stuttgartban a pilótafülkébe is bemehettem, akkor még lehetett. Beszélgettem a pilcsikkel, a fedmérnök az USAF-nál szolgált C-130-on egy időben (?). Azt mondta, az is Lockheed azért repüli itt az L1011-et. Lehet tartalékos volt, vagy eltávon beugrott a Delta-hoz. Vagy félreértettem amit mondott.
 

T.Tom

Well-Known Member
2016. november 6.
364
1 703
93
Mikor kb húsz éve, vagy régebben, rendszeresen járt Ferihegyre, jó volt látni, hallani.
És miután a nyugati üzemeltetők leadták a gépeiket, még egészen sokáig repültek hajmeresztő dolgokat Afrikában és a Közel-Keleten hamisított papírokkal. Elképesztő dolgokat lehet olvasni azokról a gépekről, amelyek korábban az ATA színeiben gyakran nálunk is megfordultak, de az utolsó Budapesten járt utasos Tristarnak is sikerült Hondurasból idefele jövet 160 kilométeres navigációs hibát véteni. :)
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 922
73 342
113
Legyen meg itt is...

Felment ma 8 szazalekot az embraer, nert kinai es indiai érdeklődés is van utánuk:

CNBC: Brazil's Embraer draws foreign interest after Boeing rift, sources say.
https://www.cnbc.com/2020/05/29/bra...n-interest-after-boeing-rift-sources-say.html

"China's state-owned COMAC planemaker has voiced informal interest in co-operation with the world's third-largest jetmaker, two of the people said. Russian aircraft manufacturer Irkut has also explored the issue, two others said, though the company denied any current interest.

India, another rising aerospace power focusing mainly on defense but with a huge civil market, has informally conveyed interest at government level while still studying the matter, sources said."


Ugy tűnik, nem lassulnak:
Simple Flying: Embraer Is Looking At Developing A Brand New Turboprop.
https://simpleflying.com/embraer-new-turboprop/

 
  • Tetszik
Reactions: endre

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 328
13 661
113

Van egy ág, amiből viszont jól megélnek - a tengeri fúrótornyokra a váltószemélyzetet magáncégek hurcolják, akiket igen jól meg is fizetnek ezért. Gyakorlatilag menetrendszerű járatokként üzemelnek, pl. Norwichből repül egy haverom egy ilyen cégnek, akivel együtt végeztünk.

És miután a nyugati üzemeltetők leadták a gépeiket, még egészen sokáig repültek hajmeresztő dolgokat Afrikában és a Közel-Keleten hamisított papírokkal. Elképesztő dolgokat lehet olvasni azokról a gépekről, amelyek korábban az ATA színeiben gyakran nálunk is megfordultak, de az utolsó Budapesten járt utasos Tristarnak is sikerült Hondurasból idefele jövet 160 kilométeres navigációs hibát véteni. :)

Afrkában mindig is egy érdekes repülési kultúra volt. Sokan mennek oda bush pilot melóra friss CPL-el (+ME/IR), mert bárkit felvesznek, aki fel tud emelni ott egy vasat. Akivel beszéltem arról a környékről mind azon a véleményen voltak, hogy a S. Africant leszámítva az UN repülések voltak azok, amik nem a hőskort idézték. Egyébként Mad Max.
 
  • Tetszik
Reactions: Tcat and fishbed