Civil repüléssel kapcsolatos témák

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 334
13 693
113
A sikertelen landolás esetleg azt jelenti hogy elfelejtettek futót nyitni, és azért sérültek a hajtóművek mert majdnem hasra szálltak ez miatt?!!

Azt hogy a francba?
Ha futó nélkül jössz be Natasha leüvölti a fejedet, GPWS meg úgy vinnyog, hogy nem lehet tőle megmaradni. Az egész fülke ráadásképp úgy világít, mint egy karácsonyfa.
Hogy lehet kihagyni a futót? Nem ismerik a checklistet? Nem gyakorolták be a flow-t a proceure-hez? (nekem pl. egyik oktatóm a fejembe verte, hogy mindíg mondogassam "Lába-Szárnya-Lámpa". Így nem marad ki semmi életbevágó. Egy másiktól pedig azt örököltem, hogy minden helyzetben kántáld el magadnak a "100 to minima, last check on gear" költeményt. Pont emiatt mindezt).
Itt valami nem kerek... ehhez több infó kell. 320as rohadt okos masina, azzal lyesmit nem csinál olyan ember, aki a fülkébe bejut (remélem, de nem tudom melyik ország osztotta ki nekik a szakszót).
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Azt hogy a francba?
Ha futó nélkül jössz be Natasha leüvölti a fejedet, GPWS meg úgy vinnyog, hogy nem lehet tőle megmaradni. Az egész fülke ráadásképp úgy világít, mint egy karácsonyfa.
Hogy lehet kihagyni a futót? Nem ismerik a checklistet? Nem gyakorolták be a flow-t a proceure-hez? (nekem pl. egyik oktatóm a fejembe verte, hogy mindíg mondogassam "Lába-Szárnya-Lámpa". Így nem marad ki semmi életbevágó. Egy másiktól pedig azt örököltem, hogy minden helyzetben kántáld el magadnak a "100 to minima, last check on gear" költeményt. Pont emiatt mindezt).
Itt valami nem kerek... ehhez több infó kell. 320as rohadt okos masina, azzal lyesmit nem csinál olyan ember, aki a fülkébe bejut (remélem, de nem tudom melyik ország osztotta ki nekik a szakszót).
Ezért nem értem én se az egészet. Viszont ott a fotó amelyiken a hajtóművek alja már sérült, a már RAT nyitva, DE a futók zárva vannak, ezt szerintem egyértelműen az első leszállási kísérlet után fotózhatták. Az utolsó másodpercekről készült videón meg egyértelműen nyitva a futók, tehát ha a végén ki tudták nyitni, akkor valamelyik nyitó-rendszer végig működőképes volt. A 320-as meg nem Boeing, nyitott futókkal jóval magasabb gép, az első leszállási kísérletnél nyitott futókkal így el nem tudom képzelni hogyan sérülhetett volna egyszerre MINDKÉT hajtómű?!! Még erős oldalszélben is azt elhiszem, hogy talajfogásnál a túldöntött gépnél leér az EGYIK hajtómű, de hogy tud végzetesen megsérülni mindkettő?!! Szóval nekem eddig ez elég rejtélyes és sötét ügy ...
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 983
14 003
113
A sikertelen landolás esetleg azt jelenti hogy elfelejtettek futót nyitni, és azért sérültek a hajtóművek mert majdnem hasra szálltak ez miatt?!!
Sok a kérdőjel, de mivel megvannak az adatgyüjtők, csak idő kérdése, hogy kiderüljön az igazság.

Az mindenesetre különös, hogy mindkét hajtómű ugyanúgy sérült.
 
  • Tetszik
Reactions: emel
T

Törölt tag 4082

Guest
Ezért nem értem én se az egészet. Viszont ott a fotó amelyiken a hajtóművek alja már sérült, a már RAT nyitva, DE a futók zárva vannak, ezt szerintem egyértelműen az első leszállási kísérlet után fotózhatták. Az utolsó másodpercekről készült videón meg egyértelműen nyitva a futók, tehát ha a végén ki tudták nyitni, akkor valamelyik nyitó-rendszer végig működőképes volt. A 320-as meg nem Boeing, nyitott futókkal jóval magasabb gép, az első leszállási kísérletnél nyitott futókkal így el nem tudom képzelni hogyan sérülhetett volna egyszerre MINDKÉT hajtómű?!! Még erős oldalszélben is azt elhiszem, hogy talajfogásnál a túldöntött gépnél leér az EGYIK hajtómű, de hogy tud végzetesen megsérülni mindkettő?!! Szóval nekem eddig ez elég rejtélyes és sötét ügy ...
Nem emlékszem már pontosan hol olvastam, de braziliában sikerült már gépet törni úgy, h fekszárny nélkül szálltak fel, és végig üvöltött a vészjelző, csak a pilóták nem is fogták fel, h ez mit jelent. Szóval sajnos én el tudom képzelni.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 132
73 664
113
The Airframe for the First Il-96-400M Airliner is at the Final Assembly Stage...

211411_1F.jpg
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 983
14 003
113
B737-200 gepek 40+ évesen és még aktív szolgálatban. Látva a különleges feladatkörüket, és a speciális kialakításukat, persze érrhető, hogy a kanadaiak még repülik, bár ìgy sem mindennapi látvány a landolás sugárhajtóműves géppel nem aszfaltozott pályán, az ehez átalakított hajtóművel.
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
B737-200 gépek 40+ évesen és még aktív szolgálatban. Látva a különleges feladatkörüket, és a speciális kialakításukat, persze érthető, hogy a kanadaiak még repülik, bár így sem mindennapi látvány a landolás sugárhajtóműves géppel nem aszfaltozott pályán, az ehhez átalakított hajtóművel.
És még fogják is repülni, mert az újabb típusokhoz nem létezik "gravel kit", melynek hiányában nem tud leszállni rossz minőségű vagy havas-jeges kifutópályán...
 
  • Tetszik
Reactions: Zaphod Beeblebrox

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113

Akkor gyanús, hogy a teherszállító változat gyártásának is vége lesz hamarosan.
(A beszállító döntése nem derült égből villámcsapás volt természetesen, évekkel ezelőtt jelezték a hír szerint.)
Kár érte mert gyönyörű gép a Jumbo, főleg a hosszú-púposak a kedvenceim. :( Mikor az elsőt láttam élőben kigurulni az állóhelyről, a mellette álló B-707 és DC-10 "picikékhez" képest nekem az olyan érzés volt mintha a Gellérthegy kezdett volna arrébb gurulni!! :eek::) Aztán később élőben megnézni, alatta állni a hangár előtt!!! :):D
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 078
113
Milyen érdekes, hogy a 747-400-as F változata, de főleg a 747-8F nagyobb tömegű terhet tud emelni, mint az amúgy félelmetes C-5M katonai teherszállító. Csak a teher mérete van sajnos korlátozva.
De megkockáztatom, a jelenlegi széria An-124-eseknél is többet tud elvinni.
Vajon mire lett volna képes az A380F, ha valaha megépül?
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 413
3 683
113
A Ruszlán egyes verziói nem 150 tonnáig pakolhatók? Az kicsit több, mint a 747-8F terhelhetősége (138t).

A Galaxynak sztem az a baja, hogy túl korán született. Akkoriban még a hajtómű-teljesítmény korlátozta a maximális tömeget (nem volt erősebb hajtány), így a sárkányt sem építették erősebbre, mert minek, csak extra teher. Most már lenne erősebb hajtómű (ill. van is az M-en), de a sárkány már nem tud erősebb lenni, az túl nagy meló lenne...
(Sőt, ha jól emlékszem, a korai példányoknál még struktúrális problémái is voltak a Galaxynak, azaz még azt a terhet sem bírta el, amit beleterveztek...)

Az A380F a két, ill. három fedélzetes pakolás bonyolultsága miatt vérzett el. Meg a nyitható orr hiányán.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Milyen érdekes, hogy a 747-400-as F változata, de főleg a 747-8F nagyobb tömegű terhet tud emelni, mint az amúgy félelmetes C-5M katonai teherszállító. Csak a teher mérete van sajnos korlátozva.
De megkockáztatom, a jelenlegi széria An-124-eseknél is többet tud elvinni.
Vajon mire lett volna képes az A380F, ha valaha megépül?
A megépüléshez szerkezeti megerősítés kellett volna, ami /2 cargoajtóval/ nagyon megdrágította volna az egészet. - Így nem csoda, hogy törölték...

A szerkezet megerősítése nélkül viszont kevesebbet tudott volna szállítani a Jumbo Freighternél. /- A B747-est alapból teherszállítónak tervezték, így BCF átalakításhoz elég az alsó utastér padlójának megerősítése.../

Nagy fajsúlyú rakományt /pl. tankot/ pedig csak katonai airlifter képes szállítani...
 
  • Tetszik
Reactions: endre and emel

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 078
113
A Ruszlan anno emelt 150 tonnát is, még a berepülési program kezdetén, ami akkor világrekordot is jelentett egyben. De sok éve tervezgetett An-124-150 civil verzió csak nem akar elkészülni, a katonai pedig nem alkalmas erre. Azaz, alkalmas mindegyik példány a 150 tonna emelésére, csak ekkro nincs semmiféle hatótáv, meg ez nincs benne az üzemeltetési tartományban.

Nem is lesz már An-124-150, az ukránok már nemépítik meg, az oroszok már kiszáltak belőle, lesz helyette Szlont, amit most terveznek. Ha végre-valahára egyszer megépül, azmár eleve 150 tonnás kapacitásra lesz méretezve. Majd biztos a berepülések alatt fognak vele emeleni vagy 200 tonnát, ami a Mrija szintjét persze nem éri el, de a négyhajtóművesek közt rekord lesz.
 
M

molnibalage

Guest
A Ruszlan anno emelt 150 tonnát is, még a berepülési program kezdetén, ami akkor világrekordot is jelentett egyben. De sok éve tervezgetett An-124-150 civil verzió csak nem akar elkészülni, a katonai pedig nem alkalmas erre. Azaz, alkalmas mindegyik példány a 150 tonna emelésére, csak ekkro nincs semmiféle hatótáv, meg ez nincs benne az üzemeltetési tartományban.

Nem is lesz már An-124-150, az ukránok már nemépítik meg, az oroszok már kiszáltak belőle, lesz helyette Szlont, amit most terveznek. Ha végre-valahára egyszer megépül, azmár eleve 150 tonnás kapacitásra lesz méretezve. Majd biztos a berepülések alatt fognak vele emeleni vagy 200 tonnát, ami a Mrija szintjét persze nem éri el, de a négyhajtóművesek közt rekord lesz.
Mit lehet tudni erről az új mega gépről?
Számomra egyébként meglepő, hogy a C-5 és C-17 pótlására semmit nem látni a jenkiknél. Ok, hogy a C-5-ösök egy részét kvázi kétszer újjáépítették, de akkor is...
 
  • Tetszik
Reactions: endre and emel

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 350
10 739
113
Számomra egyébként meglepő, hogy a C-5 és C-17 pótlására semmit nem látni a jenkiknél. Ok, hogy a C-5-ösök egy részét kvázi kétszer újjáépítették, de akkor is...
Majd lesz kapkodás.
S nem az a gond hogy meg tudnak e tervezni egy új gépet, vagy megtudják e építeni rövid idő alatt.
Hanem az, amit te is sokat emlegetsz: A fejetlenség.
- Újabban képtelenek egyértelmű kiírásokat rövid idő alatt összeállítani.
- Nem állják meg, hogy menet közben ne variáljanak, ne változtassanak rajta.
- S olyan követelményeket állítanak fel, ami rettentően megdrágítja, de utána nem használják ki.

Félreértés ne essék: Ez lassan világjelenség.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and emel
T

Törölt tag 1711

Guest
Majd lesz kapkodás.
S nem az a gond hogy meg tudnak e tervezni egy új gépet, vagy megtudják e építeni rövid idő alatt.
Hanem az, amit te is sokat emlegetsz: A fejetlenség.
- Újabban képtelenek egyértelmű kiírásokat rövid idő alatt összeállítani.
- Nem állják meg, hogy menet közben ne variáljanak, ne változtassanak rajta.
- S olyan követelményeket állítanak fel, ami rettentően megdrágítja, de utána nem használják ki.

Félreértés ne essék: Ez lassan világjelenség.

2.vh-s német harcjármű gyártás is így üzemelt, ezek szerint ez jó hozzáállás :D