1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Csapatlégvédelmi rendszerek

Diskurzus a(z) 'Légvédelmi fegyverek, rendszerek' témában - ijasz által indítva @ 2013. október 29..

  1. ghostrider

    ghostrider Well-Known Member

    ZU-23M - Ural-4320 "ЗУ-23М - Урал-4320"
    [​IMG]
     
    rudi, fishbed, gacsat and 1 other person like this.
  2. arbalest

    arbalest Well-Known Member

    gacsat, fishbed and molnibalage like this.
  3. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Akkor itt folytatnám, mert talán ide tartozik.
    A felderítést nem az IFV végzi, hanem a légvédelmi rendszerbe/hálózatba integrált radarok.
    A modern légvédelmi rendszerekben a hálózatra épül a rendszer. Nem csak analóg rádió összeköttetés van meg az egyes elemek között, de adatkapcsolat is kiépítésre kerül. Minden feladatot dedikált járműre bízzák, és mivel a rendszerről van szó akár több azonos feladatú elem is kiegészítheti és helyettesítheti egymást.
    Nagyon jó példa erre a SAAB Giraffe rendszere.
    Különböző feladatokra alkalmazható, így a feladatra skálázható védelmi rendszer hozható létre belőle kezdve az 1X-szel ami egy ultra hordozható 3D radar, a mindenes 4A-n keresztül (még tüzérségi bemérő funkciója is van), egészen a nagy teljesítményű 8A-ig, amit kimondottan nagy hatótávolságú rendszerek alkalmaznak.
    Az radarrendszer adatai belekerülnek a C4 rendszerekbe, és battle management rendszerek fogják a feladatokat leosztani az elhárító (rakétás, ballisztikus, és újabban már lézeres) fegyverrendszereknek.
    Na ebbe lehet beilleszteni egy a rendszerbe integrált IFV-t is.
    Neki nem kell a felderítéssel foglalkoznia. Neki elég azt tudnia, hogy honnan érkezik a behatoló, és amint az érzékelőivel láthatóvá válik a cél, nincs más dolga mint optikai (lézeres) célkövetéssel, és távolságméréssel (mindkettő automatikus) a gépágyúval leküzdeni a célt.
    /A modern radarok már arra is képesek, hogy madarakat észleljenek, egy 50 centis drón nem jelent gondot. A radarnak meg mindegy, hogy milyen álcafestés van a drónon./
    Ennek esélyét növeli az időzített repeszromboló lövedék, amit folyamatosan a céladatoknak megfelelően akkor állít be (robbanás időzítés) a torony célzó rendszere, amikor a lövedék elhagyja a csövet, továbbá az a tény is segít, hogy az IFV általában nem egyedül, hanem alegységben "dolgozik". Minél több gépágyú szólal meg egy időben annál nagyobb felhőt lehet létrehozni repeszekből, és annál nagyobb a légi jármű (UAV, Drón, Helikopter, stb.) lelövésének az esélye.
    Az LvKv90 egy önálló csapatlégvédelmi eszköz, ami önállóan is tud minden feladatot ellátni felderítéstől a tűzvezetésen át a cél leküzdéséig. Kiváló eszköz egy CV90-es zászlóaljhoz, viszont kevésbé rugalmas, mint a hálózati megoldás.
    És mivel az alegységgel együtt mozog, így gyakorlatilag el is árulja azt. Amint bekapcsolja a radarját, az ellenség azonnal tudni fogja, hogy ott egy CV90-es egység van a közelben.
    Ha viszont különválasztod a funkciókat, sokkal nehezebb ellene védekezni. Ez a lényege a NASAMS rendszernek is. Ott a rakéta indítók elektronikai szempontból passzívan lapítanak, akár a légtérbe behatoló ellenség közvetlen közelében is. Nagy valószínűséggel, a behatoló repülő ha érzékeli a felderítő radart, már nagy bajban van ugyanis esélyes hogy akár közvetlen alatta akkor kapcsolnak fel egy célbefogót és már indítják is rá a rakétát az előző kettőtől teljesen független helyről, anélkül, hogy bármit is tehetne ellene. Ilyenkor ha el is indul a HARM rakéta, már túl késő. És az a durva ezeknél a NASAMS jellegű rendszereknél, hogy ha fel is derít (esetleg ki is iktat) a behatoló ellenség 1-2 elemet a rendszerből, a rendszer akkor sem zuhan meg, mert egy ilyen rendszert 6-8 radar, 6-12 kilövő, + extra optikai, passzív érzékelők is bővíthetik, amelyek akkor is észlelhetnek behatolót, amikor mondjuk a radarok kudarcot vallanak (pl.: lopakodó a behatoló). Mindehhez a kompromittált radarok könnyedén áthelyezhetőek, így megmenthetőek egy későbbi ellentámadás esetén.
     
    gacsat likes this.
  4. comandante

    comandante Well-Known Member

    A nebóm messziről kiszurta a videón
     
  5. dudi

    dudi Well-Known Member

    Ez azt feltételezi,hogy az IFV a légvédelmi eszköz is de az nem olyan jó dolog tekintve,hogy a gyalogság meg a harckocsik harcát kéne támogatnia és ha nincs más a légvédelemmel foglalkoznia.De ha rátestálod a légvédelmet is az túl sok feladat.
     
  6. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Szép hosszú poszt. A probléma az, hogy a világ legfejlettebb és legtöbb réteggel bíró csaplégvédelem az orosz és még ott sem osztják meg légvédelmi egységeken kívül az adatot, mert semmi haszna nincs belőle a APC/IFV-nek. Legalábbis én így tudom.

    A svédek mindig mindenki előtt jártak, de erősen kétlem, hogy jelenleg bármelyik IFV fel lenne készítve arra, hogy légvédelmi jellegű adatokat fogadjon, mert számára azok eddig irrelevánsak voltak.
    Pontosan. Koncepcionálisan talán fejben itt tartanak egyesek, de hogy most ilyen nincs, arra azért elég nagy lelki nyugalommal ráteszek egy sört.
     
    papi and ghostrider like this.
  7. ghostrider

    ghostrider Well-Known Member

    Egy rekesz sört.
     
  8. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Ezért írtam ezt:
    Persze, hogy nem ez az elsődleges feladatuk! :rolleyes:
    De ha belegondolsz, a harctéren egy felderítő drón nem akkor fog megjelenni, amikor a legnagyobb tankcsata dúl.
    Mondjuk ha egy német mintájú zászlóalj felett megjelenik egy drón, akkor azt mivel lövöd le? Egy 1000 dolláros drónra csak nem fogsz rávezetni egy AMRAAM vagy egy Mistral rakétát!
    Nem lehet minden bokorban egy dupla gépágyús Gepárd. Mennyivel egyszerűbb egy ilyet lelőni az IFV-k fő fegyverzetével, ami ráadásul alkalmas az Airburst-re!
     
    ravenlord likes this.
  9. Szittya

    Szittya Well-Known Member

    Igazabol van legi cel mint jelleg harcjarmunel :) sot meg geppuskanal is. :) /egyebkent nem kivanok belefolyni a vitaba /
     
  10. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    A sörrel dobálózóknak: :)
    Mielőtt nagyon belemelegednétek, nézzétek meg az Airbus C4ISR rendszereit. Különös tekintettel Fortion SAMOC, Fortion IBMS, Fortion MDLU -ra.
    Esetleg a SAAB részéről ELSS rendszerét, Giraffe IS rendszerét,
    Az hogy mi kerül a taktikai kijelzőkre, egyedül a megrendelőn múlik! ;)
     
  11. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    ÓÓÓÓ itt nincs még vita! :)
     
  12. dudi

    dudi Well-Known Member

    Nincs mibe beleilleszteni mert nyugaton gyakorlatilag nincs csapatlégvédelem.
     
  13. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Ebben mostanában komoly változások lesznek! :rolleyes:

    Nem véletlenül jöttek ki a gyártók a komplex anti UAV rendszerekkel.
     
    gacsat likes this.
  14. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Mi lett a tankkal?
     
  15. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Valószínüleg semmi, de szerintem a katona nem biztos, hogy túlélte. Ha viszont bemegy a búvónyíláson, akkor mindenki meghal odabent.
    A modern járművek teteje már gyakran meg van erősítve. Pl. a Pumánál is olvastam, hogy emiatt kapott extra védelmet a tető. Ezzel együtt messze nincs olyan védelme, mint mondjuk akár a jármű hátuljának. Ha viszont nem is tudnak a drónról, és nem "gombolkoznak be", akkor nagy lehet a baj.
    Ez mondjuk egy ejtett bomba volt, de ha ugyan ez a pár 100-1000 dolláros drón fentről irányítottan zuhan rá, akkor be fog találni a lyukon...
     
  16. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Állítólag Mosulban esett ez az eset, iraki tank volt, és a muki megmurdelt. 30 milis gránát volt.
     
  17. papi

    papi Well-Known Member


    Az LkVk 90 volt a példa. Azért, mert szinte teljesen megegyezik a CV90-el. Kapott egy PS-95-ös radart, magasabb szögben lehet emeli az ágyúját. Árban 20-25 százalékos emelkedést jelentett ez a változtatás. Nagy valószínűséggel soha nem lesznek az IFV-k tömegesen radarral szerelve, mert felesleges pénzkidobás.
    A hálózatos hadviselés nagyon jó dolog, de korántsem Szauron szeme. Egyébként ha hálózatra integrált IFV, akkor sem a gépágyúval szórakoznék, hanem század szinten egyre felpakolnék MANPAD-ot az ATGM helyett. M6 Linebecker.
     
  18. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Húú, ha nálam lenne a honvédség tarisznyájának lakatkulcsa, csak a Saab kínálatából lehetne olyan csapatlégvédelmet rittyenteni, hogy mindenki a csudájára járna. :D
    Mondjuk lehet, hogy nem is kellene máshova kacsintgatni....;)
    A MEADS rendszer is Giraffe radarokat használ. Az amerikaiak nemrég rendeltek tesztpéldányt a Gripen F AESA radarjából, de a Navy is most rendelt tőlük.
     
  19. dudi

    dudi Well-Known Member

    Az,hogy a SAAB-nak van az nem azt jelenti,hogy azt rendszeresítettecbárki is vagy,hogy egyes elemei nem csak koncepcionálisan léteznek.
     
  20. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    link
    link
    link
    link
    link
    link
    link
    Hirtelen most ennyit találtam, ami vagy kimondottan SAAB, vagy felhasználja a SAAB elemeit. :rolleyes:

    Jah és úgy néz ki, hogy van már olyan rendszer, ami a szárazföldi erők felé biztosít légtérfelderítési adatokat:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Land_Environment_Air_Picture_Provision
    ebben is a Giraffe radart használják.
     

Ezen oldal megosztása