Rafale (Dassault, Franciaország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 135
53 760
113
Idézek a francia wikiről:

F1 szabvány​

Az F1 szabvány tehát csak levegő-levegő funkciókat tartalmazott. Operatív szolgálatba lépését a francia haditengerészet 20052004. június 25a Landivisiau tengeri, 53. , 54. légibázisán . Főként az első tíz repülőgépet (Rafale M1 – M10) érintette, amelyeket 2000 szeptemberétől szállítottak a francia haditengerészethez , hogy sürgősen pótolják a kereszteseket kötelük végén. Amikor az F2 szabványnak megfelelő mennyiségű Rafale Marine-t szállítottak, a Rafale M2-től M10-ig egy gubóba kerültek (2008-tól 2013-ig), a Rafale M1-et továbbra is repülési tesztekhez használták.

Ezt a 10 eszközt aztán közvetlenül az F3 szabványra frissítették a 2013-ban megkezdett, majd 2018-ban befejezett jelentős utólagos felszerelési művelettel, a Dassault Mérignac futószalagon tett új látogatással . Az "új szállítások" a francia haditengerészethez 2014-től 2018-ig tartottak.

F2 szabvány​

A 2005-ben üzembe helyezett F2 szabvány (Rafale M11, B304, C103) a következő változásokat idézi elő:

  • Scalp cirkálórakéta
  • A2SM moduláris fegyverzet
  • Air-Air Mica IR rakéta
  • L16 adatkapcsolat
  • Az elülső szektor Optronics (OSF) IR és TV
  • Moduláris számítási központ
  • Új ember-gép interfész
Az összes Rafale-t az F2-es szabvány szerint frissítették az F3-as szabványra .

F3, F3-O4T és F3-R szabványok​


2015-ben kiállított MBDA Meteor rakéta és Thales Thalios nacelle modelljei az F3R szabvány bemutatására.

A Thales RBE2 AESA radar és az OSF 2015-ben kiállított modellje az F3R szabvány bemutatására.
Az első felében a 2006 , a DGA döntött , hogy adja 400 millió euró a korszerűsítés a repülőgép, amely ismét végzik terjed ki megrendeléseket 13. jegyzet . Ez a szabvány megfelel az új technológiák frissítésének, a megnövekedett lopakodási és felderítési képességek ellenségeinek a felső eszközökkel, lehetővé téve a Rafale számára, hogy megfeleljen fő versenytársainak, az F-35-nek és az F-22 US . Az F3 szabvány adtak át 2009-ben, ezt követte a többi al-szabványokat, mint az F3-O4T és F3R (R ütemterv ) elindított2014. január 10Látogatása során a Dassault Aviation helyszínen Mérignac honvédelmi miniszter, Jean-Yves-Yves Le Drian aki bejelentette, hogy a program már értesítették2013. december 30A Főigazgatóság Fegyverzeti , összegben egymilliárd euró elosztva öt évben azzal a céllal, minősítő az új szabvány 2018-ban. 2018. november 8-án a DGA bejelentette az F3-R szabvány minősítését és megerősítette, hogy a francia hadseregben már működő 144 Rafale-t fokozatosan frissítik az F3-R szabványra, beleértve az első tízet is 2018 vége előtt. .
 
  • Tetszik
Reactions: arbalest

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 135
53 760
113
Az F3 szabvány a következő változásokat hozza:

  • A Thales RBE2 radarhoz hozzáadunk egy aktív antennát ( AESA ) , amely egyetlen mozgóhullámú cső (TOP) helyett ezer gallium-arzenid adó-vevő modullal van felszerelve, 14. megjegyzés, és lehetővé teszi a fesztávolság 50% -os növekedését;
  • Az OSF új verziója , az OSF-IT, amely az elavult kettős infravörös csatorna felszámolását látja, és meg lesz elégedve egy továbbfejlesztett tévécsatornával;
  • Új infravörös rakétaindító detektor (DDM-NG) integrálása a SPECTRA ;
  • a reaktor HP (nagynyomású) testének fejlődése, az úgynevezett M88 -2 Stage 4 Pack CGP (teljes tulajdonköltség), amely lehetővé teszi a karbantartási költségek csökkentését élettartammal, akár 50% -kal is növekedve bizonyos forgó alkatrészeknél felülvizsgálatok;
  • a Damocles nacelle hordozása, amely lehetővé teszi, hogy ugyanaz a repülőgép kijelöljön egy célpontot és irányított bombát lőjön
  • A SCALP EG lopakodó cirkáló rakéta sztrájkokra 500 km-en .
  • A stratégia előtti MBDA levegő-föld fokozott közepes hatótávolságú (ASMPA) szuperszonikus cirkálórakéta szállítása 300 kt- os nukleáris csapáshoz 500 km-en .
Az F3R szabvány a következőket tartalmazza:

  • A DGA által minősített Thales TALIOS 66 lézerjelző nacelle szállítását, melyből 45 darabot 2018 és 2022 között 67 szállítanak , ami éjjel-nappal 70 km-es bombázási képességet biztosít . Közepes sávban működő infravörös érzékelője lehetővé teszi, hogy minden hatékonyságát megtartsa forró és / vagy nedves légköri körülmények között. Lehetővé teszi az 1 162 kg súlyú GBU-24 Paveway III lézervezérelt bomba önálló ledobását ;
  • A Meteor 68 levegő-levegő rakéta
Skálázhatóságának lehetővé kell tennie, hogy a DGA stratégiai igazgatója szerint 2050-ig a legjobb technológiai szinten maradjon 46 .

Az exportált repülőgépekre vonatkozó szabványok az F3 szabványból származnak.

F4 szabvány​

Az F4 szabványnak meg kell felelnie az F3R-nek, a forgalomba helyezés 2025 körül várható

Thales szállítja a sisakellenzőt, és kifejleszt egy mesterséges intelligencia rendszert, amely lehetővé teszi a RECO NG rendszer számára, hogy közvetlenül felismerje az érdeklődésre számot tartó elemeket, lehetővé téve az eredmények bemutatását a személyzet számára, miközben jelenleg egy órára van szükség ahhoz, hogy egy elemző feldolgozza 10 km 2 szárazföldet, és hogy a rendszer 3000 km 2 -et képes lefényképezni egy óra alatt . Thales és Atos integrálja az új kapcsolatot a CONTACT rádióval, egy biztonságos intelligens kommunikációs szerverrel 72 és a Navigációs és Fegyverkezési Rendszer átjáró kiterjesztésével .

Javítani fogják a Rafale F4 támadó és védekező képességeit, hogy megoldják az A2 / AD koncepciók kidolgozásának kérdését (Anti-Access / Area Denial: hozzáférés megtagadása és terület tiltása): a hálózati műveletek növekedése, fokozott csatlakozás, gyorsulás a döntési és bekapcsolási ciklus, az M88 motorok, érzékelők fejlődése: az RBE2-AESA radar fejlesztése, különösen a levegő-föld üzemmódban), az OSF és a SPECTRA fejlesztése, a fegyverzet javítása, különösen az új Mica NG-vel kettős impulzusú hajtóművel felszerelt levegő-levegő rakéta, amelyet a DGA 2018. novemberében 567 egységet rendelt meg 68 , 74a szárny alatt a 3. pont kinyitásával további 2 MICA NG rakéta (6 MICA rakéta + 2 METEOR rakéta) szállítható. A SCALP-EG felújításra kerül az élet közepén, és az AASM vegyes tehetetlenségi / GPS / infravörös vagy 1 tonnás lézeres vezetéssel helyettesíti a GBU-24-et (csak lézeres vezetés esetén). Műholdas összeköttetésű antennát helyeznek el az alaplap lábánál egy megelőzően létrehozott tartóba "

Szerintem a régi gépeket nem építik át F4 szabványúra hanem eladják őket.
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
6 663
27 831
113
Az üzlet értéke biztosan valós?
Mert ez 46 millió euró/gép. Lehet, hogy használt gépeket kapnak, mint a görögök?
Ránéztem az eredeti honlapra és ott ezt írják
D’après nos informations, l’accord concerne trois contrats. Le premier porte sur l’achat de trente avions de chasse Rafale à Dassault pour un montant de 3,75 milliards d’euros. Les deux autres représentent un marché à 200 millions d’euros au profit du missilier MBDA et de l’équipementier Safran Electronics & Defense. Montant total de l’opération : 3,95 milliards d’euros.
Amennyiben jól fordít a Google bagettről e szerint maguk a gépek kerülnek majd 3,75 milliárd euróba, ezt kiegészíti egy 200 milliós MDBA illetve Safran Electronic&Defense szerződés a fegyverzetre/egyéb kiegészítőre vonatkozóan, így jön ki a 3,95 milliárdos végösszeg. Így egy gépre vonatkozóan 131,6 millió euró jön ki, ami circa 158 millió dollár. Matek szerint ár alapján új gépek lesznek.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 731
80 570
113
Részletesen az üzletről:
Állítólag maga a 30 Rafale szállítási szerződése 3,75 milliárd euróba kerül, és további két, összesen 200 millió euró értékű szerződés ezeknek a repülőgépeknek a fegyvervásárlásához kapcsolódik - egy szerződést kötöttek az MBDA szövetséggel, és a másodikat a Safran Electronics & Defense (a Safran csoport katonai részlege) zárta. A forrás szerint Abdel Fattah al-Sissi egyiptomi elnök kérésére titokban tartják a szerződések aláírásának tényét. Beszámoltak arról, hogy a szerződéseket a Crédit Agricole, a Société Générale, a BNP és a CIC francia bankokból álló konzorcium által nyújtott kölcsönök alapján kötötték meg, a francia kincstár által kibocsátott kormányzati garanciák alapján és a tranzakció értékének 85% -át fedezték (3,4 milliárd euró ). A szerződések biztosítására vonatkozó pénzügyi megállapodást a feleknek május 4-én Párizsban kell parafálniuk. Május 3-án este az Al-Watan és később az Al-Jazeera TV című egyiptomi újság honlapja arról számolt be, hogy egy egyiptomi védelmi minisztérium tisztviselője megerősítette, hogy Franciaország és Egyiptom aláírt egy megállapodást, amelynek értelmében Egyiptom 30 új Rafale repülőgépet vásárol. A szóvivő nyilatkozatában kijelentette, hogy „a politikai vezetésnek az állam képességeinek fejlesztése és megerősítése iránti érdeklődésének részeként Egyiptom és Franciaország szerződést írt alá 30 Rafale repülőgép szállítására az egyiptomi fegyveres erők és a francia Dassault Aviation társaság között, feltéve, hogy finanszírozási kölcsönt kötöttek a szerződés alapján. legalább 10 évre ".
 
  • Tetszik
Reactions: nyugger and fip7

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 731
80 570
113
Egyiptom 2015 februárjában írta alá Franciaországgal az első szerződést 24 Dassault Rafale vadászgép (16 kétüléses Rafale DM és nyolc együléses Rafale EM) 3,5 milliárd euró értékű vásárlásáról, és ezzel a Rafale repülőgépek első külföldi megrendelője lett A szerződés tartalmazott opciót további 12 Rafale repülőgépre, de az opciót akkor még nem használták. Ugyanakkor 700 millió euró értékben kötöttek szerződést a Rafale vadászgépek irányított fegyvereinek szállítására, ideértve a MICA levegő-levegő rakétákat, az AASM irányított bombákat és a Black Shahine cirkáló rakétákat. Mind a 24 Rafale F3 repülőgépet leszállították a Az egyiptomi légierő számára 2015 júliusától 2019 közepéig. Egy Rafale EM gépet veszített el a légierő Egyiptomban egy 2019 februári demonstrációs repülés során.
A francia média szerint ezt az első szerződést a Rafale vadászgépek Egyiptom általi megvásárlására Szaúd-Arábia és az Egyesült Arab Emírségek 40% -ban finanszírozta, 60% -át pedig a francia államkincstár által garantált kölcsön finanszírozta három tagú konzorciumnak.amelyet francia bankok (BNP Paribas, Credit Agricole és Societé Générale) alkottak. Ugyanakkor a "Disclose" forrás szerint a kölcsönt valójában "a francia adófizetők kárára" írták le, mivel állítólag Egyiptom nem fizette le.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
6 663
27 831
113
Franciák hivatalosan is megerősítették a Rafale üzletet, 2024-től kezdve szállítanak
 
T

Törölt tag 2361

Guest
Az üzlet értéke biztosan valós?
Mert ez 46 millió euró/gép. Lehet, hogy használt gépeket kapnak, mint a görögök?
itt tobbet irnak.

Egypt has signed a contract with France to buy 30 Rafale fighter jets, its defence ministry said in a statement early on Tuesday, in a deal that investigative website Disclose said on Monday was worth 3.75 billion euro ($4.5 billion).

jo draga jatek ez a rafale...

-Qatar bought 24 Rafale for €6.3 billion in 2015
-India bought 36 Rafale for a price estimated at €7.8 billion in 2016
-Greece bought 18 Rafale (6 news + 12 2nd hands) for €2.5 billion in 2021
-Egyptian's 2nd batch of 30 Rafale for €3.9billion
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1 and fip7

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 455
113
itt tobbet irnak.

Egypt has signed a contract with France to buy 30 Rafale fighter jets, its defence ministry said in a statement early on Tuesday, in a deal that investigative website Disclose said on Monday was worth 3.75 billion euro ($4.5 billion).

jo draga jatek ez a rafale...

-Qatar bought 24 Rafale for €6.3 billion in 2015
-India bought 36 Rafale for a price estimated at €7.8 billion in 2016
-Greece bought 18 Rafale (6 news + 12 2nd hands) for €2.5 billion in 2021
-Egyptian's 2nd batch of 30 Rafale for €3.9billion
Mennyiért is lehet AMRAAM rakétát venni?
Csak mert a felsorolt üzletek - tudtommal mind - igen jelentős fegyvercsomaggal értendők. Meteor, KEPD Taurus, miegymás.... rakétánként 1-2 Millkóért...
A drágábbak szerződések meg 3-5 éves all inclusive csomagot tartalmaznak kiképzéstől kezdve, a support-ig.
A Rafale szerintem egyáltalán nem tartozik a drága gépek közé.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 176
113
Tessék, a horvátok bölcs és józan döntéssel a legolcsóbb mellett tették le a voksukat:


A világ legolcsóbb repülőgépe, kifejezetten jól jön világjárvány és karantén idején, egy alapvetően a turizmusból élő, amúgy földrengések sújtotta országnak.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 176
113
Kísértetiesen emlékeztet az osztrák EF beszerzésre. Egy kevéske ultradrága repülőgép, a fegyverzet meg majd kimerül pár darab IR rakétában.
Egy Rafale-nak akkor van értelme, ha megveszik hozzá a teljes fegyverzetet, talán az ASMP kivételével.
Az AASM, a Meteor, a Mica rakéták ennél a gépnél alapvetően szükségesek, viszont mind a lehető legdrágábbak a kategóriájukon belül.
Az AASM darabára pár éve 320 ezer euró volt, szemben a JDAM-al, ami megvolt 10 ezer dollárból és egy F-16-os esetében már a párszáz dolláros, nem irányított Mk-82-essel is beljebb volnának. Nem irányított bomba eleve nincs is a Rafale-hoz.
 
K

kamm

Guest
Tessék, a horvátok bölcs és józan döntéssel a legolcsóbb mellett tették le a voksukat:


A világ legolcsóbb repülőgépe, kifejezetten jól jön világjárvány és karantén idején, egy alapvetően a turizmusból élő, amúgy földrengések sújtotta országnak.
Kísértetiesen emlékeztet az osztrák EF beszerzésre. Egy kevéske ultradrága repülőgép, a fegyverzet meg majd kimerül pár darab IR rakétában.
Egy Rafale-nak akkor van értelme, ha megveszik hozzá a teljes fegyverzetet, talán az ASMP kivételével.
Az AASM, a Meteor, a Mica rakéták ennél a gépnél alapvetően szükségesek, viszont mind a lehető legdrágábbak a kategóriájukon belül.
Az AASM darabára pár éve 320 ezer euró volt, szemben a JDAM-al, ami megvolt 10 ezer dollárból és egy F-16-os esetében már a párszáz dolláros, nem irányított Mk-82-essel is beljebb volnának. Nem irányított bomba eleve nincs is a Rafale-hoz.
Kb ugyanezt irtam a horvat tender temaban. :D
Ez meg rosszabb, mint a romanok 40 eves F-16-osai, mert azokbol legalabb kettucatnyit tucatnyit vesznek majd ugyanennyibol es felearon repulik a franciahoz kepest.
 
T

Törölt tag 2361

Guest
Tessék, a horvátok bölcs és józan döntéssel a legolcsóbb mellett tették le a voksukat:


A világ legolcsóbb repülőgépe, kifejezetten jól jön világjárvány és karantén idején, egy alapvetően a turizmusból élő, amúgy földrengések sújtotta országnak.
azt irja 12 polovnih, szoval 12 hasznalt gep lesz...abbol a legoregebb gep kb 10 eves lesz... es a komplett uzlet, fegyverzettel, kikepzesel nem lenne tobb mint 1 milliard $

nincs nekik penzuk ujra, az izraeli hasznalt gepek eladasat meg az amcsik betiltottak.
valami meg kell nekik, mert a migek tropa, az a par ukriktol nagyjavitot meg csak ara volt jo, hogy legyen mire panaszkodni mien szar uzlett volt az egesz...

ez win win lesz mindenkinek.

a horvatoknak lesz mivel repulni, a franciak ezek helyet kapnak uj gepeket, a vucic meg majd bir ordibalni a tvbe es ijezgetni a szerb 50 pontos IQ szavazotaborjat.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 176
113
Káeurópába nem kell a legújabb multirole gép.
Negyedik generáció.
Legyen jó légtérrendészethez, jól gyorsuljon és emelkedjen, a radarja legyen jó, legyen hozzá sok alkatrész, a légiharc fegyverzet legyen AIM-120C7 és AIM-9X vagy IRIS-T, bombából meg bőven elég sok, buta Mk-82-es, kb fele annyi Mk-84-es, lényegesen kevesebb, de azért érelmes mennyiségű lézeres révezetésű kt és némi JDAM kit.
Ennyi.
Kelet-Európa légierei nem szólnak másról mint az üzemeltetésről.

Az ideális káeurópai nagysebességű harcászati típus beszerzés 2021-ben, az átlag országméreteket, légtereket, geopolitikát figyelembe véve, nem más, mint két századnyi lerügyhedt, ősöreg, de könnyű block 15/25 F-16A/B, megerősített sárkánnyal, F100PW229EEP hajtóművel, Viper-upgrade-el, JHMCS sisakkijelzővel, nagyon sok alkatrésszel, sok fegyverzettel.
Ezt a koncepciót kell az első tárgyaláson a vevőnek követni, hogy később ne érjék az üemeltető országot meglepetések.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 176
113
Analógia az autópiachoz....:)
Teljesen jól látod. Errefele nem a gépnek kell komplexnek lennie, hanem az egész rendszernek, az üzemeltetési háttérnek, a startégiának, tehát magának a körítésnek.
Egy faék egyszerűségű F-16A, aminek jó alaposan meghosszabítják az éllettartamát, van benne egy jó erős hajtómű (nálunk nincs hely és idő kényelmesen emelkedni, sebességet összeszedni), aradraja korszerű, magas a hadrafoghatóság és a darabszám miatt kellő mennyiségű a pilóta és a kiszolgálószemélyzet ahhoz, hogy a politikusok már ne tudják felszalámizni a flottát, az alapja a biztos légierőnek.

Ez olyan, mint anno a MiG-21bisz volt felénk. Volt belőle elég, nem volt olyan pilóta, akinek ne lett volna típus rá, a PG nagyjavította, a kivonása után tíz évvel még kb kétszáz R-60-as rakéta maradt utánuk. Meg a rahedli pótalkatrész.
 
K

kamm

Guest
Teljesen jól látod. Errefele nem a gépnek kell komplexnek lennie, hanem az egész rendszernek, az üzemeltetési háttérnek, a startégiának, tehát magának a körítésnek.
Egy faék egyszerűségű F-16A, aminek jó alaposan meghosszabítják az éllettartamát, van benne egy jó erős hajtómű (nálunk nincs hely és idő kényelmesen emelkedni, sebességet összeszedni), aradraja korszerű, magas a hadrafoghatóság és a darabszám miatt kellő mennyiségű a pilóta és a kiszolgálószemélyzet ahhoz, hogy a politikusok már ne tudják felszalámizni a flottát, az alapja a biztos légierőnek.

Ez olyan, mint anno a MiG-21bisz volt felénk. Volt belőle elég, nem volt olyan pilóta, akinek ne lett volna típus rá, a PG nagyjavította, a kivonása után tíz évvel még kb kétszáz R-60-as rakéta maradt utánuk. Meg a rahedli pótalkatrész.

Ehhez kepest a horvatok kapcsan mintha (?) leszolnad a magyar Gripen beszerzest, ami pedig joval olcsobbra jon ki 30 ev utan, mintha F-16 vettunk volna, (az elmeleted szerinti keszenletre) biztosan boven eleg emelkedni, minimalis infra kell neki es feleannyi reptetni, raadasul nem fugg sem a beszerzes, sem a kesobbi support politikai szeljarastol (lasd svedek vs izraeli ill amerikai ajanlatok), a sw upgrade miatt meg a legujabb fegyvereket is elviszi.

Az vilagos, hogy itt is politikai dontes szuletett ill ugy gondoljak, ezeket tovabb tudjak majd repulni, mint a Gripen C/D-ket (azoknal ugye az E/F az uj, igy nehez ma mar C/D-vel hazalni, hiaba van ugyanugy eg es fold egy mostani F-16 meg egy F-16A/B kozott), ugyanakkor nekem az is erzesem, hogy az amerikai nyomast elkerulendo lett Rafale...