Dél-Afrika hadiipari fejlesztései

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 338
33 798
113
Nekiáltam keresgélni a búr TTD hk programrol,de éerdekességeket találtam a nukleáris programjukrol.Külön érdekesség,hogy a legtöbb zsidó oldalakon van róla (együtműködtek a programba,igy annyira azért nem csoda)
A búr atomprogrambol egy hires kép van,amin 8 bombahüvely látható,"hivatalosan" 6+1 bomba készült.Valószinűleg ennél több készült.Dolgoztak egy kisebb tölteten,ami az iraki Al-Fao 210milis ágyúval kilöhető lett volna-de nem csak abbol.A töltet elkészült,késöbb Izraelbe került.
97727-a4548afd1e980fe27c7495ea7d9bc9eb.jpg
LRAAM
ASMP/Meteor tipusú torlósugaras rakéta.Vékonyabbat nagy hatótávolságú aktiv radaros légiharcrakétának szánták.A vastagabbat meg ASMP szerepkörre,atomfegyverhordozónak,400km hatótávval.
Dolgoztak CM-en.Ebből lett később a paki Raad család.
0307225033e7234b76cd4a4b4d90babd.jpg

A legérdekesebb az RSA rakétacsalád.Ebből egy üres rakétatest maradt meg máig.
Az izraeli Jerikó/Shavit rakéták helyi változatai.4 változata volt.
images
RSA-3 változat hivatalosan is ki lett próbálva,bejelentett módon.Kb azonos a mai Jerikó-3 ICBM-lel.Egymásra épültek,egyfokozatúként hadműveleti rakéta,két fokozatúként már középhatótávolságú,3 fokozatúként meg interkontinentális.Az első két fokozat szilárd,3. hidrazinos üzemanyagú.A fejlesztett új dupla ágyú tipusú töltettel elérhette volna Moszkvát.Mobil,szállitó-inditó járműröl indult,amiből állitólag 2 db el is készült és szolgálatba is állt.Ezek most Izraelben vannak,továbbiakat alkatrészként szállitották le,és ma is használatban van.Az RSA4 műholdinditó lett volna,ez is elkészült,kipróbálták.GreenEye néven földfigyelő/támadásjelző műholdat is fejlesztettek.


194775-4d34c57ae8827406e109077dc70242e3.jpg

Nincs róla fénykép,se dél afrikai,se izraeli szolgálatban.Viszont van egy 6x6os változata,amit a G6 mellé csináltak löszerszállitónak.
LZN.png

Ennek a teherautónak a 8x8as változata a hordozó-inditójármű.
Az új töltet kb 300kg,dupla ágyú tipusú,és triciumfokozóval 100kt hatórejű.89ben költségvetési okokbol az atomprogramot felfüggesztették.94es hatalomátadás elött meg szó szerint beszántották.A szállitható dolgokat átadták Izraelnek,amerikai segitséggel.Ami meg nem volt szállitható,azt szisztametikusan megsemmisitették.Az USA ragaszkodott hozzá,hogy semmi ne kerüljön a fekete ANC kormány kezébe.(szerintem igencsak jol tették)
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 338
33 798
113
Az új töltet kb 300kg,dupla ágyú tipusú,és triciumfokozóval 100kt hatórejű
RSA ISBM orrába csinált változat kb 300kg.Maga a töltet belefért a 210milis ágyú gránátba.A löveg szintén Bull terv alapu,az ürge tervezett egy 203milis ágyút is (eladta a spanyoloknak és a kinaiaknak is).Állitólag azért növelték meg 7milivel az ürméretet,mert az istennek nem fértek bele az új töltettel a 203milis ürméretbe......(hogy aztán ez igaz e,az jó kérdés).
Még képek a szállitó-inditó jármű kisebb 6x6 teherautó változatárol.Igy "kissebben" is rohadt nagy dög.
D9a1YRfUwAIp4ne
116270-d29877114b00e61f9e349f619a841542.jpg
90859-67cbf21e4ba51d7394729635efb5c994.jpg

Ez sem lett rendszeresitve,végül tüzoltósági autóként végezte,máig üzemel
Screen-Shot-2015-12-01-at-4.35.53-PM.png
 
K

kamm

Guest
@Aladeen
https://plane-encyclopedia.com/modern/denel-rooivalk/
És papiron van új generációs változata is-de csak papiron.H225 Makila2 hajtóművével-de a búr vizsgálatok szerint az 5 lapátos főrotor nem elég üzembiztos,igy maradt az Oryx 4 lapátosa modernizálva.

Mokopannak meg elkészültek az ARH és IR irányitású változatai is,többféle robbanófejjel.Sőt,földi inditású változata is van-csak egyik sincs megrendelve.
Sóval ha nem kell az Apach,lehet rendelni búr csatahelit....
Nincs semmilyen del-afrikai ipar, plane nem bur, az orszag a csod szelen billeg, szetloptak mindent a sunyi, alszent, primitiv egybites feketek.
Annak az orszagnak vege, a hetekben elindult a teljes osszeomlas, most mar csak orakra van aram es hasonlok...

Sorban mennek csodbe a cegek, vagy nyilnak meg a legnagyobb cegek vezetoi es beszelnek a teljesen elrohadt, korrupt, mukodeskeptelen orszagrol, a totalis kleptokraciarol - ez it a legnagyobb elektromos szolgaltato feje, akit eppen levaltottak a fekak:








 
K

kamm

Guest
Ami azt illeti,sanszosan a létező és MK2 szintre modernizált Rooivalk még mindig az Apach után a legjobb csataheli.Papiron,rendelhetően már van MK3 modernizációs csomag is,Makila 2B hajtóművel,DIRCMmel,meg mindennel-csak a rotorárbóc radar hiányzik (törökök eredetileg rendeltek a T129hez az Eltatol olyat,csak aztán a kapcsoltaok megromlása miatt nem kapták meg.Búrok is rá akarták kalapálni a zsidó radart a gépükre-de csak nekik már túl drága lett volna,lemondtak róla.Szóval e tekinteben is felzárkózhetna az Apach mellé,"csak" pénzkérdés.Több tekintetben a búr gép különben felülmúlja az amcsit).
Különben van nekik egy 30x113-as DEFA löszerre tervezett gá-k is,amit eredetileg a Rooivalkhoz terveztek.Szóval az M230 és az ADEN-en kivűl van még egy lehetőség a kaliberben.
Búroknál még mindig sok élvonalbeli cucc van elfekvőben,és meglepően sok dolog búr eredetű.Pl az RM C-RAM rendszere is.UAE Halcon meg teljes egészében félbehagyott búr fejlesztéseket elevenit fel.
Pl teherautós tüzérségnél is a legjobb tipus a T5-52 Condor.Jobb az MRSI képessége,mint a PzHnak.....És olcsó.Protó TATRA alvázra készült Indiának (azt ott liszenszben gyártják),de simán lehet másik alvázra tenni,esetünkben HX-3ra.
Jaja, meg Mbombe, meg kefirek, tudjuk. :cool:
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 453
81 630
113



Defence industry of South Africa


Armored fighting vehicles​

Armored personnel carriers​

Mine-resistant ambush protected vehicles​

Light tactical vehicles​

Internal security vehicles​

Armoured ambulance​

Utility vehicles​

Military trucks​

Tanks​



Towed artillery​

Self-propelled artillery​

Rocket artillery​



Assault rifles

Battle rifles​

Sniper rifles​

Anti-material rifles​

General purpose machine guns​

Anti-tank launchers​


Fighter aircraft​

Attack aircraft​

Unmanned aerial vehicles (UAVs)​

Attack helicopters​

Transport helicopters​



Air-to-air missiles​

Bombs​

Surface-to-air missiles​


Anti-tank missiles​


Cruise missiles​


Ballistic missiles​


...

 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 338
33 798
113
Van ilyen topik és nem @Negan szövegével van tele oldalakon keresztül?!? :eek:
Mindig éreztem, hogy valami nincs rendben a világgal...
Jó,makd irok bele,nehogy osszeomoljon a vilag....
Pl atomtengot ugyan nem terveztek,de atomtoltetu CMet hordozó dizel-delejest igen.Es ahoz volt meg egy CM terv ,aminek tengo mellett foldi inditadu valtozata is lett volna.Ez is tech demoig jutott,ment hyakorlo legicelt egy darabik promoztak is a butitott valtozatat.
De az igazsag az,hogy a szamunkra nem relevans dolgokon inkabb csak stfutok,mint erdekessegen.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Pogány

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 338
33 798
113
Elszomorít mindig azt látni, hogy mi lett azzal az országgal.

Anno itthon fejlesztettek pár alkatrészt az LIW (ma Denel) 155 millis ágyújának irányzásába ex-MOMosok a rendszerváltás után. Beszéltem is még a küldöttségük vezetőjével. :p
Oryx helikopacsba meg a romanok voltak bedollgpzok.Meg a komcsi idokben
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 338
33 798
113
@Aladeen vilaga ossze ne omoljon.Mivel telorol vagyok,kep is link nincs,ki kivancsi,utanakeres
Elsonek egy fejlesztes,aminek leszarmazottja rendszerben van az MHnel.
M6 60 milis messzehordo aknaveti 6km feletti lotavra kepes,papiron meg pothajtasos granat is van hozza(nem kwrult gyaratasar).Kifejlesztesenek oka,a logisztika.A nagy tavolsagu melyportyazo mobil hadviseles neuralgikus pontja a logisztika.A tapasztalatok nyoman igeny mutatkozott egy olyan nagyobb lotavu aknavetore,aminek loszere a leheto legkisebb helyen elfér.Hogy s kisebb hranat is megfelelő pisztito erovel birjon,ezert jelentos robbanofejresz fejlesztest vegeztek-aminek technologiajat megkaptak a spanyolok.(apatheid alatt jelentos egyutmukodesuk volt,sokindent szereztek be Spanyolorszagon keresztül).A mi Expal aknavetoink granatjai ezt a technologiat hasznaljak.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 338
33 798
113
@Aladeen vilaga ossze ne omoljon.Mivel telorol vagyok,kep is link nincs,ki kivancsi,utanakeres
Elsonek egy fejlesztes,aminek leszarmazottja rendszerben van az MHnel.
M6 60 milis messzehordo aknaveti 6km feletti lotavra kepes,papiron meg pothajtasos granat is van hozza(nem kwrult gyaratasar).Kifejlesztesenek oka,a logisztika.A nagy tavolsagu melyportyazo mobil hadviseles neuralgikus pontja a logisztika.A tapasztalatok nyoman igeny mutatkozott egy olyan nagyobb lotavu aknavetore,aminek loszere a leheto legkisebb helyen elfér.Hogy s kisebb hranat is megfelelő pisztito erovel birjon,ezert jelentos robbanofejresz fejlesztest vegeztek-aminek technologiajat megkaptak a spanyolok.(apatheid alatt jelentos egyutmukodesuk volt,sokindent szereztek be Spanyolorszagon keresztül).A mi Expal aknavetoink granatjai ezt a technologiat hasznaljak.
Prospektus a tipusrol
http://admin.denel.co.za/uploads/60mm_Long_Ra_ge_mortar.pdf

denel-new-m6-long-range-mortar-system.jpg
Számunkra a területvédelem,és a könnyűgépesitett erők számára releváns lehet a tipus.Egy viszonylag könnyű,súlyához képest viszont nagy hatótávolságú eszköz.Mozgékony,könnyen telepithető és rejthető eszköz,tűzrajtaütésekhez jol megfelel.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 431
20 631
113
Prospektus a tipusrol
http://admin.denel.co.za/uploads/60mm_Long_Ra_ge_mortar.pdf

denel-new-m6-long-range-mortar-system.jpg
Számunkra a területvédelem,és a könnyűgépesitett erők számára releváns lehet a tipus.Egy viszonylag könnyű,súlyához képest viszont nagy hatótávolságú eszköz.Mozgékony,könnyen telepithető és rejthető eszköz,tűzrajtaütésekhez jol megfelel.
Miért kéne ilyet venni ehelyett?


Ha lemaradtál volna róla: a Hirtenberger (egyik?) tulajdonosa a magyar állam.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 338
33 798
113
Miért kéne ilyet venni ehelyett?


Ha lemaradtál volna róla: a Hirtenberger (egyik?) tulajdonosa a magyar állam.
Nem kell,csak lehet.
A nagyobb lőtáv végett.Az M6 nem a hagyományos 60milis aknavetők kiváltására van,hanem a nagyobb 81(120)milisek kiváltására,bizonyos harcászati/hadműveleti helyzetekben.
És a Hirtenberger is kifejleszthet egy ilyen tipust,akár létező tipusára alapozva.(Hirti viszonz attol még osztrák gyár marad,hogy az egyik? tulaja a magyar állam.Pl a II.vh-ban az amcsi tulajdonu német Ford simán termelt a Reichnak,tulajdonjog ilyenkor lényegtelen,a birtokjog számit)
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 338
33 798
113
Következő legyen az RG41,aminek története jol mutatja a harcjárműfejlesztés buktatóit.
Közismert változata a kenguruknak ajánlott változat,egy könnyebb,25milis egyszemélyes toronnyal ellátott változat.
rg-41-image02.jpg

Eredetileg egy az angolai háború tapasztalatai nyomán született SADF kivánságlista nyomán született.Egy rajz az eredeti kivánságlistarol (kicsit hiányos,mert a listán rajta volt még a 60milis aknavető opciós felszerelhetősege és az APS is)
38296-cfdeb70b7e9d288aaa5b29cb55a39c93.jpg

Csakhát a mérnökök erre azt mondták a katonáknak,hogy majd meglesz,közvetlenül a birodalmi csillagromboló elkészülte elött.....
Amit létre is tudtak hozni,az a Mechen Piranha.
4a0942deba81b270e152a71fcce9d5d5.jpg

Léghütéses dizel motoros,légrugós,35milis gá-s torony,egy komplett harcjárműcsalád alapjának szánták.
bf999ac73604fd4eba15e556f2b6c499.jpg

A program félbeszakadt.Később a tipus modernizált,már RG41 jelzésű változata szerepelt a 35milis kétszemélyes toronnyal.Modernizált formában továbbra is létező exportajánlat,de csak a Badgerhez módositott 30milis gá-val ellátott toronyvariánssal.
144372-77ba15754db687c07188c50f6ac25aa6.jpg

Ebben a változatban nehezebb,kb a Boxer kategóriája.
Egyébbként jol szemlélteti a dél afrikai konstrukciók jellegzetességeit.Elsőrendű szempont a lehető legnagyobb önálloság,a minnél kisebb logisztikai támogatási igény,és a kiemelt aknavédelem.(egyik szabványkövetelménye volt anno az SADFnek,hogy 2 db TM akna robbanását a jármű javithatóan élje túl-és a javitást a saját készleteivel,a személyzet 1 óra alatt képes legyen végrehajtani.A ma exportajánlatban lévő járműveik is képesek ezt a követelményt teljesiteni.).Legyen viszonylag olcsó,praktikus,strapabiró,korlátozott erőforrásokkal fenttartható.Ezek olyan tulajdonságok,amik számunkra is igencsak fontosak-mert málunk is a pénz az,ami a legkevesebb.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 338
33 798
113
Következő legyen a Logim hk,csak hogy merjünk nagyok lenni.
A fejlesztés a 80as évek második felében indult,alapja a Leopárd2A4 volt,aminek teljes tervdokumentációját megkapták,valamint egy torony nélküli testet kölcsönbe,tanulmányozásra.Ekkoriban az SADF hk állomány kb a 73as IDF szintre modernizált Centurion Mk3-okbol állt (és még ma is azokbol áll,végletekig modernizálva).
Első,hogy a Logim végül nem készült el,az ANC kormány végül nem rendelte meg a sorozatgyártást.Ami elkészült,az a TTD,egy technológiai demonstrátot,ami az volt,ami a neve.Egy technológiai demonstrátor,és nem a kész Logim
SA-ARMOUR-MUSEUM-3-640x427.jpg

Ez nem a végleges hk,még 105milis lövege volt (GT3,ami egy helyi változatú,továbbfejlesztett L7),mert a tervezett 120/140milis GT6 löveg még csak próbapadi lövészetnél tartott (és végül soha nem lett beépitve semmibe,a tervek az irattárba kerültek)
120mm-640x334.jpg

Az alapváltozatnak tekintett 120milis csövű löveg 4 fős kezelószemélyzetű,vagyis nem automata töltésű.A lőszereket a robbanópanelekkel ellátott toronyputtpnyban,illetve a vezető mellett,az orr részbe épitett üzemanyagtartályba sűlyesztett lőszertároló térben tárolta volna.Egyes információk szerint lett volna még egy lőszertároló a küzdőtér mögött,a végleges V12 (MTU883-lényegében az MTU euroPowerPack eredetileg a Logimhoz lett fejlesztve) keresztmotor elött,szintén egy páncélozott üzemanyagtartályba sűllyesztve (lehetséges,a Leo2nél is voltak ilyen tervjavaslatok az MTU883 motoros átépitéshez)
europowerpack.jpg

A végleges toronykonstrukció protója végül az Olfan Optimum torony formájában elkészült,a régi Centurion toronygyűrűhöz,és a 105milis GT3 löveghez igazitva.
DSCF4410-640x360.jpg

Sorozatgyártásra persze ez sem került,a ma is szolgáló nagypapa korú modernizált Centurion Olifan tornya az eredeti torony átépitése.Érdekessége a képnek,hogy a logimhoz kifejlesztett kompozit futógörgők és lánctalp van rajta,egy aknavédett torzios rugos új futóműrendszerrel.Olifant az új felfüggesztést megkapta,de hagyományos fém futógörgőkkel és lánccal (olcsóbb a fém).(álitólag erre a fejlesztésre is érvényes,hogy a futómű aknasérüléseit a gép legénysége saját készletéből képes javitani-dehogy ezt egy 60+ tonnás tanknál végül is hogyan is lehetséges,azt én el nem tudom képzelni-háááát,hiszem ha látom)
A tüzvezető rendszer végül elkészült,az Olifan modernizáción szolgálatba állt,némileg olcsósitva.Eredetileg szoros rokonságban áll a Merkava III tűzvezető rendszerével,annak erősitett helyi változata.A pk figyelő műszerek sokkal jobbak,mint a Merkaván.(mások a harctéri körülmények).Mind az irányzónak,mind a pk forgatható műszertornyának nappali-északai,hőképes,lézer távmérős és célmegjelölőt is tartalmazó rendszert terveztek eredetileg (ezt az Olifan részben kapta meg,pl célmegjelölője nincs,hóképes rendszere első lépésben csak az irányzónak jutott).A tűzvezető rendszer képes lett volna célkijelölés utáni automatikus célkövetésre és tűzkiváltásra,valamint az alacsonyan repülő célok elleni harcra (helikopterek-Merkava III ugyanazekre volt képes).Terveztek egy 120milis csőböl inditott ATGM fejlesztést is,aminek aknavető lövegből inditható változata is lett volna (tanulmányterv szinten megrekedt).
Kiegészitő fegyverzet párhuzamositott gp,és a szokásos tetőgp-ká,meg egy 60milis aknavető.RCWSt ekkor még nem terveztek,ma már az kéne hozzá.(mégpedig komoly 30DEFA programozható löszeres)
A védelmi rendszerét (szándékosan irom igy) elég összetettre tervezték.Kezdve a korai BMS rendszerrel,mert a jó helyzetképpel kezdődik a védelem.Egy csökkentett hőkibocsálytású hűtő és kipufogó rendszert terveztek.Szokásos ködgránátvetők,és kipufogó ködösitő rendszer.Ahol az érdekesség kezdődik,az a Kentron Mongoose APS rendszer.Ez egy összetett rendszer,passziv zavaró és aktiv kétfokozatú elfogó résszel.Érdekessége,hogy teljesen passziv,radarkisugárzás néküli rendszer lett volna (részben elkészült,SAAB LEDS 150 néven a passziv rész részben szolgálatba is állt).Az aktiv rész az Iron Fist rokona.A Moonguse-1 elfogó a közelkörzeti rész,kézi hsn vetők,lassabb ATGM rakéták ellen.20-50méter hatótávrol vannak emlitések.Mongoose-3 elfogó gyors ATGM,sabot,aknagránátok elleni védelemre tervezték,kb 300méteres hatótávra (vagyis ez már atmenet egy mini C-RAM rendszer felé).A rendszer kisérleti lövészetekig jutott a 90es években
FDRbzEeWUAUBa20


De a rendszer integrálta volna a ködgránát vetőket,füstfejlesztőt,és egy stura jellegű zavarót is.Jelenleg a Saab birtokolja a Mongoose rendszer jogait,ade fejlesztése áll.
A konkrét páncélzat rétegelt hegesztett kazamatás acélpáncél,cserélhető NERA betétblokkokkal,illetve kivülről felerősithető NERA vagy ERA pótpáncélzattal.
Szóval a Logim egy kb 65 tonnás,szükséges modernizálásokkal még ma is korszerű hk tervezet volt.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 338
33 798
113
Következő légyen az Atlas Carver harcászati repülőgép program-amiről búrok jó szokása szerint,megintcsak alig tudni valamit.
Dél afrikai repülőipar liszenszjogok vásárlásával kezdte a fejlődését.Megvették a Mirage F1 és a Aermacchi MB-326 liszenszét,hajtóművek gyártási technológiájával eggyüt-de ténylegesen gyártani csak az olasz gépet gyártották egy és kétüléses változatban,a Mirage F1et végül sosem.Csak dobozban leszállitott franci gyártású gépeket szereltek össze.Meg kivánták venni a Mirage F1-M53 változat liszenszét is,hajtóműtechnológiával szintén,de nem kapták meg (ennek késöbb jelentősége lesz).Mirage 2000 vásárlási igényüket szintén visszautasitották a franszuák.
Próbáltak rácsatlakozni az izraeli Lavi programra,de azt az usákok kereken megtiltották (USA elzárkozott a búrok közvetlen támogatáatol,de közben elnézte,hogy a németek és a spanyolok diszkréten elég komoly támogatást nyújtottak.)Ez után a 80as évek elején kényszerből önálló vadászrepülő programba kezdtek.
Az első terv,mit próbáltak összekalapálni,egy iker Atar turbinás Mirage 4000 szerű kacsaszárnyas,F15 szerű beömlőnyilásokkal elképzelt gép volt.Kb koncepció terv szintjére jutottak vele.Egyszerűen nem volt meg a mérnöki tudásbázis,hogy zöldágra vergődjenek vele
9641-04f89db9a04a294541a3127ff35b7a65.jpg

86ban aztán kapot egy lökést a program.Ekkor egyrészt sikerül felfogadniuk a mirage 2000 egyik vezető tervezőjét,másrészt a Lavi program bukásával többszáz IAI mérnököt tudtak Dél Afrikába csábitani (a legenda szerint arany Kruger érmékben kapták a fizetésüket).Harmadrész kezdett eredményt hozni a 70es évek végén elkezdett saját mérnökképző programjuk is.És ekkorra a kutató intézeti technológiai felszerelésfejleszté is létrehozta egy modern vadászgép fejlesztési feltételeit (pl szuperszonikus szélcsatorna,stb)
Az ekkor kidolgozott FCA-1 Carverrel szokás azonositani a programot,ez a terv A Carver.A gép leginkább úgy jellemezhető,hogy egy fejlettebb aerodinamikájú,felsőszárnyas Mirage-2000.
9630-df1da5b6a12e8078c8bc6e701ada6114.jpg

Ez egy hivatalos Atlas gyári kiállitási modell a gépről,hogy ha elkészült volna,igy nézett volna ki.Elektronikus kormányvezérlésű,instabil kialakitású,4. generációs többfeladatú harcászati vadászgép.Harcrendszereit lényegében a Lavihoz kifejlesztett harcelektronika adta volna.A promó szerint a szokásos búr ridegtartásos követelményrendszer szerint tervezték,M2000től eltérően lett volna fedélzeti APUja,jóval kevesebb karbantartással,olcsóbban üzemeltethetőre.legalábbis igy szerették volna......Futóműve alkalmas lett volna a tábori repteres üzemre is.éppen csak azt nem tudni,hogy végülis milyen lett volna...Kezdetben a Mirage F1 futóművét vették mintának,de késöbb valószinüleg egy a MiG23éhoz hasonló kialakitásra váltottak át (vagy inkább a MiG27ére,mert az tábori reptér képes).Ez a váltás növelete a függesztési pontok számát is,5ről 9re,a törzsalsórész oldalain kialakithatóvá vált pontokkal.
Csakhát,volt vele egy komoly probléma.....Többszöri probálkozás után sem tudtak bele korszerű hajtóművet szerezni.Franciák ismét elutasitották a SNECMA M53 technológiájának átadását,de még eladását is.Még közvetitőkön keresztül sem voltak hajlandók az exportra.Amerikaiak meg továbbra is mereven elzárkóztak mindennemű amcsi technológia átadástol.Egyébb lehetőség híján,az ATAR 9K50 hajtómű korszerűsitésébe kezdtek,mert annak liszensze állt rendelkezésükre.Kb 75-78KN-ra emelték a tolóerejét,és ezzel a hajtóművel kezdték meg a prototipus épitését 89ben.
Csakhogy ekkor új pk került az SAAF élére,aki túl gyengének találta az egy ATAR hajtóműves gépet,hogy a készülő hadműveleti atomfegyverekkel mélyégi csapásokat tudjon mérni.Elrendelte a protó épitésének leállitását,és két hajtóműves erősitett változat tervezését.Ennek tervezése elkezdődött,de részletes kidolgozására már nem került sor.Az összeomlóban lévő apardheid rezsim 91ben a munkálatokat pénzhiány miatt felfüggesztette.Az újabb kéthajtóműves változat igy nézett ki
102301-bfa3ef076f77c6e88a19d0706c72da57.jpg

91 után azonban az Atlas gyár még próbálta éltben tartani a programot,az orosz RD33(helyi jelzése SRM95) hajtóműves változat kidolgozásába kezdet,egy és kéthajtóműves kivitelben is.Atlas ezután beolvadt a Denel állami holdingba,és az ANC kormány a programot véglegesen lezárta.
Véleményem szerint a gép SNECMA hajtóművel a kor szinvonalán megfelelő modernségű gép lett volna,kb Mirage 2000-5 szinvonalán.Lényegében annak egy fejlesztett,rossz körülményekre áttervezett változata.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 338
33 798
113
Folytatásként a Carvel számára tervezett fegyverzet adja magát
És mivel a fórumon igen nagy népszerűségnek örvend a Meteor AAM,legyen az első a búr Meteor,a LRAAM:
97722-0c4eacfbf0f60aaca15023484363fd07.jpg

Mint látható,ez a program a Carverhez képest elöbbre jutott,a legnagyobb változatával 400+ km lőtávolságot értek el (az első próbainditás 88 körül lehetett).Csakhogy az a változat nem légharc rakéta,hanem torlósugars atomtöltet hordozó csapásmérő rakéta,afélle búr ASMP-csak némileg nagyobb lőtávval.
Ugyanis 3 kalibert terveztek,127,180 és 230milis változatokat.(van "forrás"/visszaemlékezés egy 4.,340milis változatrol is,de ennek hivatalos nyomát én nem találtam,valószinüleg kacsa)
Integral néven a tipusnak légvédelmi változatát is tervbe vették,hogy ezzel meddig jutottak,az a jó kérdés kategóriája-halványlilagőzőmsincs. (90 körül az oroszok különben az R77 rakéta torlósugaras változatábol szintén fejlesztettek légvédelmi változatot,ami kisérleti lővészetekig eljutott.Pletykák szerint 91ben volt is a témában szovjet-búr együttműködés.Bizonyiték egy szál se,de nem lehet kizárni se.Ez időben kapták meg a búrok az RD33/SMR95 hajtóműveket is)
97725-634b222b6858c0791c71da802587c0fd.jpg

A 127milis változat,itt IR önirányitó fejjel.Hivatalos biztos infó nincs,de valószinüleg kb a Mica AAM mérete,a torlósugaras hajtás miatt annál valamivel nagyobb hatótávval.50-80km körül szóródnak a becslések.ARH önirányitó fejjel is terveték.
97957-94dbf9b6e1882b34edf292d8883a2c41.jpg

Következő a 180milis,ami ARH irányitó fejet kapott (volna),és 200+ km hatótávolságú LongRangeAirAirMissile.
97955-faeb496f0b96245fa9ab853f05a5c220.jpg

És végül a 230milis LRTM,az atomtöltet hordozó támadórakéta,már egy apartheid utáni kiálitáson (a program már állt,ekkor már a Denel próbált befektetőket találni a folytatáshoz-ami különben az USAnak nagyon nem tetszett.Úgy járt.,mint a Logim hk.Kinek eladhatták volna,annak nem kellett,ki meg megvette volna,annak nem adhatták el-zavaros egy történet ez is).Ezzel 400+ km lőtávot értek el,ha minden igaz
97956-b94826a68a1bcfd95a92565381d806cc.jpg

Egyesek szerint ennek is lett volna AAM változata,de azt én erősen kétlem.Már az LRAAM változat lehetséges kinematikai lőtávjá is meghaladta a Carverbe tervezett növelt méretű és teljesitményű Elta 2032 radar becsült lehetséges célkövetési távolságát.Semmi értelme egy olyan légharc rakétának,aminek a lőtávja duplája a célfelderitési képességnek.Ezt a változatot búr források nem is jelölik LRAAM néven.