Kivont amerikai szállító- és légi utántöltő repülőgépek (USA, 1945 utáni)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

weasel007

Well-Known Member
2011. július 15.
3 780
8 333
113
tna5kcsb0qo82e2fi4up.jpg
 

weasel007

Well-Known Member
2011. július 15.
3 780
8 333
113
C-123 Provider (Fairchild, USA)

Közepes teherszállító repülőgép, melyet a Chase Aircraft fejlesztett ki, majd később a Fairchild Aircraft gyártott az Amerikai Légierő részére.
 

Tcat

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2009. április 27.
2 067
9 178
113
Hogy ne csak a facebookon legyen meg:

A típus érdekessége, hogy eredetileg csapatszállító vitorlázónak tervezte meg az 1943-ban alapított Chase Aircraft-nál tevékenykedő orosz immigráns, Michael Stroukoff.

A végül közepes teherszállítóként 1956-ban hadrendbe állított típus gyártását azonban nem a kifejlesztését végző cég végezte. A limitált gyártókapacitással rendelkező Chase Aircraft 1953-ra a Kaiser-Frazer vállalat többségi tulajdonába került.

Más kérdés, hogy végül a Kaiser-Frazer meg nem gyárthatta.

A gyártókapacitás megvolt: a Henry J. Kaiser iparmágnás érdekeltségébe tartozó vállalatnak ekkoriban tulajdonában állt azon nagy kapacitású gyárüzem, ahol a Ford a háború alatt 8 000 B-24 Liberatort gyártott le. Sőt, a Kaiser-Frazer-nek ekkoriban volt megbízása a Farichild C-119 Boxcar szállítógép kiszervezett gyártására is.

A C-123 gyártásából viszont nem lett semmi, mert kibukott, hogy a Kaiser-Frazer-nél gyártott C-119-esek lényegesen drágábbak lettek, mint a Fairchildnál készülő példányok és várhatóan ez történne a C-123 esetében is. A C-123 gyártása így újra lett tendereztetve, amin végül a Fairchild nyert jogot a gyártásra. A típusból 1949-1970 között összesen 307 példány készült el.

Az USAF-nál 1980-ig szolgáló típus intenzív használatban volt a Vietnami háború ideje alatt: egyrészt, mint teherszállító, másrészt, mint a permetező műveletekbe bevont géptípus.

Használta a papíron civil, gyakorlatban azonban az USA kormánya által üzemeltetett Air America légitársaságon keresztül számos kormányszerv, így a CIA is.

Később a tartalékosok állományába került, de megtalálható volt a Parti Őrség gépállományában is.