1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Egyéb hajtóművek

Diskurzus a(z) 'Hajtóművek' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 5..

  1. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Olvasgatok én itt össze-vissza, most épp a Kuznyecov NK-86-osokról. Ez volt a "Kozák Jumbo" Il-86-osok hajtóműve.
    Szép nagy gép, négy jókora hajtóművel, amelyek úgy szóltak, mint egy bombázóé. Aki emlékszik még rájuk Ferihegyről, az tudja miről beszélek.
    A hajtóműről készült képek inkább emlékeztettek a Tu-22M3-asok NK-25-öseire, de még a Tu-160-asok NK-32-eseire, mintsem egy "rendes" utasszállítógép hajtóművére.

    Az is beszédes, hogy mikor elkészült az Il-96-os a konkurens PSz-90-esekkel, akkor az 3500km-es hatótáv valahogy egyből felkúszott 9500km-re. Úgy, hogy a sárkányon csak minimális változtatást eszközöltek.
    Erre most olvasom, hogy anno a Kuznyecovnál javában nyakig benne voltak a Tu-22M hajtóművének fejlesztési munkájában, mikor is kaptak a minisztériumból egy visszautasíthatatlan felkérést a leendő Il-86-os hajtóművének záros határidőn belüli kifejlesztésére.
    Hivatalosan jelezték, hogy erre se idő, se képesség nincs, de meg kellett csinálni a munkát.
    Jobb nem lévén a nálunk is jól ismert NK-8-asokat és a fejlesztés alatt levő utánégetős NK-32-eseket alapul véve hozták létre az amúgy távolról sem kellően erőteljes, de annál sokkal többet fogyasztó, igencsak zajos NK-86-ost.
    1979-ben, amikor a világ nyugatabbik felén ebben a kategóriában már olyan szerkezeteken dolgoztak, mint a P&W PW2000 (B757. C-17...stb), vagy épp odahaza a konkurens Szolovjov is a PSz-90-eset vetette papírra (ami a PW2000-es szovjet megfelelője), az 1.15-ös kétáramúsági fok önmagában anachronizmusnak számított.
    A kezdeti 127kN-t fel tudták ugyan tornászni 130-ra, de az Il-86-os így is félelmetesen teljesítményszegény volt, gondoljunk csak a rettentő hosszú nekifutásigányre.
    Kuznyecovék még megpróbálkoztak az NK-56-ossal és az NK-64-essel, de anélkül, hogy erre bármiféle állami megrendelés lett volna.
    A hajtóművek elkészültek, de a fékpadi teszteken nem jutottak tovább, viszont szétszerelésre se kerültek. A soha ki nem próbált szerkezetek legutóbb akkor vették elő, mikor híre ment, hogy lesz PAK-DA projekt.
    Senki egy szóval se mondta, hogy ennek a projektnek és a Kuznyecovnak bármi köze lesz egymáshoz, de a cég úgy marketingelte meg saját magát, hogy elővette az NK-56-ost a raktárból és berakta az egyik fékpadra, mintha aktív programról lenne szó.

    http://www.leteckemotory.cz/motory/nk-56/index.php?en

    A képek 2014-ben ekkor készültek.
    Ha azt vesszük alapul, hogy az NK-56-os kortársa a jól ismert Szolovjov PSz-90-es, amelyet pont a Szolovjov PD-14-essel és annak további nagytestvéreivel akarnak majd leváltani, jól látható, hogy az immáron ősöreg, de soha meg nem rendelt és ki sem próbált NK-56-osnak semmiféle babér nem fog teremni.
     
    Luthero, Rotten878, fishbed and 2 others like this.
  2. gacsat

    gacsat Well-Known Member

  3. gacsat

    gacsat Well-Known Member

  4. boki

    boki Well-Known Member

    TV7-117SZT tesztelése

     
  5. arbalest

    arbalest Well-Known Member

  6. boki

    boki Well-Known Member

    Eurojet EJ200.3D modell

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Felülről a második a kaukktojás. Így ránézésre a GE F136-osa lehet.
     
    Rotten878 likes this.
  8. papajoe

    papajoe Well-Known Member

    Már akartam kérdezni,hogy jellemzoen Mekkora a legnagyobb fordulatszáma egy modern hajtómunek?
     
    gacsat likes this.
  9. Roni

    Roni Well-Known Member

    Am kerozin ide kerozin oda meg tudnátok mondani mi az elképzelés arról hogy mi lesz a kőolaj elfogyasztása után? Nem haltttatok valami forradalmi fejlesztést elképzelést amivel majd ki lehet váltani a kőolajat a nem túl távoli jövőben?
     
  10. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    10+ éves HTKA hír, hogy szintetikus üzemanyag gyártása lehetséges. Pl. földgázból is. Hegyekben áll abból. A szénből dettó. Bármilyen szénhidrogén előállítható. A kérdés az ár.
     
  11. misinator

    misinator Well-Known Member

    Például ezt a projektet is fel lehet melegíteni:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-155
     
    Roni likes this.
  12. zolkas

    zolkas Well-Known Member

  13. gacsat

    gacsat Well-Known Member

  14. zolkas

    zolkas Well-Known Member

  15. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Ez a kis modellhajtómű a házi készítésű utánéegtőjével kiválóan szemlélteti, hogy mennyire nem egyszerű az utánégetés művelete. Egy jól működő hajtómű mögé applikált utánégető gond és erőlködés nélkül vissza tudja fojtani a sugárhajtóművet annyira, hogy az akár le is álljon.
    Sőt, a tüzelőanyag vezetéket is visszafojtja, amitől az ki tud gyulladni.
    És ne felejtsük el, hogy itt még léghűtés sincs, ami pedig már a korai valódi forszázskamrákon is meg kellett, hogy legyen.

     
    misinator, gnagypal, KoviUbi and 5 others like this.
  16. papajoe

    papajoe Well-Known Member

    A napokban írta valaki,hogy nem érti a radiál,meg az X henger elrendezésü motorok kenési rendszerét,ez ügyben kódorogtam a csövön,amikor belebotlottam ebbe a motorba,28 hengeres,4 sorban,spirál alakban van elrendezve a 4x7 henger,1944-ben építették,cirka 71.4 literes,4300 lóerő,és 18696 darabot készítettek el belőle,pöppet tárva maradt a szám.




    Üzem közben




    Így néz ki belül






    Allesmor fórumtársat kérném közben a mikrofonhoz,mutasson már nekünk valami ábrát,hogy is van a kenése a radiál motoroknak,most már engem is érdekel,van pár videó a csövön,hogy,hogy működik a radiál motor,de az olajzásról nem esik szó egyikben sem.
     
  17. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    A forgattyús tengely üreges, abban fut végig a beszállító szivattyú által nyomott olaj, innen furatokról szórja be a hajtókarokat, dugattyúcsapszege és a henger falán folyik vissza az olaj, amit a visszaszállító szivattyú a tartályba szállít vissza. Ez mindig nagyobb teljesítményű, mint a betáp szivattyú.
    Ugyanezen a körön szokott lenni az összes segédberendezés, légcsavarállítás, a hengerfejen a szelepmozgatás/vezérlés olajzása is.

    Attól, hogy csillagmotor, még az egykoszorúsnál is szárazkarteres, nyomás alatti szóróolajzás van és a rövid forgattyús tengelyről a centrifugális erő hatására kenik a hajtókarokat, dugattyúkat.
     
    fip7, fishbed and formosa1 like this.
  18. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Ha jól tudom ez volt a B36os és a Super Constellation motorja. Azt hiszem bevetésenként 336 gyújtógyertyát kellett kicserélni a szerelőknek.
     
  19. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Na de hogy szedik össze? Nincs is olajteknő. Az olajlehúzó gyűrűnek meg a dugattyú legalján kéne lenni, és pont a henger tetejéig érni. A forgó motor még nagyobb talány.
     
  20. gacsat

    gacsat Well-Known Member

Ezen oldal megosztása