1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Egyéb hajtóművek

Diskurzus a(z) 'Hajtóművek' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 5..

  1. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    A háborúban gyártott B17eseket aligha tervezték békére. Az is bene volt a cikkben, hogy az egész háború alatt csak egy gépet kellett selejtezni az üzemórák elfogyása miatt. Tehát jól volt ez kiszámolva.
     
  2. emel

    emel Well-Known Member

    Lehet hogy így volt, csak akkor nem a gépek/sárkányok, hanem a motorok javításközi üzemideje lehetett 95 óra. Másképp nem lehetett volna olyan gép, ami 48 bevetést megélt, mert 2 órás bevetéseket nem repültek (lehet hogy volt amelyik többet is, de ezt a 48-at konkrétan tudom).
     
  3. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Az a személyzet volt. Valószinűleg az se változatlan formában. Ők voltak a Hells Angels.
    Egy bandatag átlag 14 bevetést teljesített. Az emberek negyede érte meg a 25. bevetését. Egy bevetésen átlag a gépek 5%a veszett oda.
     
  4. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Szerinted mi a búbánaton képezték ki az a tengernyi B-17-es gépszemélyzetet otthon? Na, azokkal mennyit repültek otthon?
    Eljutunk oda valaha, hogy gondolkodsz is én és nem marhaságokat posztolsz?
     
  5. papajoe

    papajoe Well-Known Member



    Csak kérdem,hogy a "KIÉPÍTETTÉK" kifejezés repulos szakzsargon, vagy tájszólás? Még Sosem hallottam.
     
  6. emel

    emel Well-Known Member

    A hajtómű ki- vagy beépítése - főleg még az 50-es 60-as években tervezett és gyártott gépeknél - nagyon komoly, nagymértékű munka volt. Az összes többi berendezés általában néhány csavarral van beszerelve, a kisebbek esetleg csak egy bilincsbe vannak rögzítve a gépben, és néhány cső- meg egy-egy elektromos kábelcsatlakozás van még rajtuk. A hajtómű ki/beépítéshez a MiG-23/27, Szu-15, Szu-24-ig le kellett szerelni a törzs hátsórészét (ehhez vezérlés-tolórudakat, el. kábeleket tucatszám, tüzelőanyag, hidraulika és sűrített-levegős csöveket szétkötni, törzs-hátsórész-kocsit alátolni és rögzíteni), fúvócső hátsó rögzítéseit a törzs-hátsórésztől szétcsatlakoztatni, majd a két törzsrészt összekötő csavarokat oldani és a kocsival lehúzni a hátsórészt. Ezután fúvócső-kocsit/kat aláhúzni, rögzíteni és leszerelni a külön egység fúvócsövet/ket a hajtómű/vek végéről, majd jöhet a légkondi-rendszer, hajtóműhöz menő oxigén, hidraulikus és tüzelőanyag-csövek, elektromos kábelek és vezérlő tolórúd/ak szétkötése, hidraulika-szivattyúk és generátorok leszerelése a hajtóműről. Ezután aláhúzni és aláemelni a hajtómű-kocsit, kiszerelni a hajtómű bekötő-csapjait (a MiG-21-en pl. 6db volt, és a tolóerő-átadó csap be is volt ékelve, nem mindig volt egyszerű kiszerelni), és ezután lehetett kihúzni a törzsből a hajtóművet. Mindezeket úgy, hogy körben 10-15mm-es hézagok vannak a hajtómű-elemek és a sárkány törzskeretei között! Beépítés fordított sorrendben, kiegészítve a hajtómű+fúvócső hőtágulását lehetővé tevő hézagok beszabályzásával, és beállításával a sárkány tengelyébe. Szóval ez sorrendben egymásra épülő, eléggé építkezés-jellegű nagyméretű munka. KI vagy BEÉPÍTÉS ... :);)
     
    misinator, fishbed, fip7 and 7 others like this.
  7. boki

    boki Well-Known Member

    Elkészült az első két PD-14 hajtómü és már úton is vannak Permből Irkutszkba.

     
    fishbed, fip7, KoviUbi and 3 others like this.
  8. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    ++ Hurrá!
    Jöhetnek a 35ösök.
     
  9. papajoe

    papajoe Well-Known Member



    Koszi.
    A korabeli nyugati technikai is ennyire komplikált volt Vajon?
     
  10. emel

    emel Well-Known Member

    Sajnos se Starfighteren se Mirage-III-on vagy Phantomon nem dolgozhattam :(, de tekintve hogy a statisztikák szerint az egy repült órára jutó karbantartási idő azokon még magasabb volt: szerintem igen. Kb. az F-16, keleten meg a MiG-29 voltak az elsők, amiknél ezt figyelembe véve próbálták ezeket a munkákat egyszerűsíteni, gyorsabbá tenni.
     
    fishbed, papajoe and Rotten878 like this.
  11. Roni

    Roni Well-Known Member

    Ezt szerintetek alkalmazni fogják más 6 gen gép fejlesztésénél is?

    http://www.aerotech.hu/newsdetail.php?tdate=2020-01-14&ttitle=Tempest_E2SG_Rolls-Royce

    "a generátort a sugárhajtómű magrészébe kívánják integrálni (itt található a nagynyomású kompresszor, az égőtér, valamint a nagynyomású turbina). Ez gyökeresen eltér a jelenlegi gyakorlattól, hiszen a ma használt jetmotorok esetében az áramfejlesztőt azok külsejére szerelik, és az áttételház fogaskerekein keresztül hajtják meg."

    És hogy mihez is kell ez a sok villamos energia?

    A folyamatosan növekvő energiaigényű fedélzeti elektronikus berendezéseken túlmenően a következő évtizedek hadviselésében vélhetőleg kulcsszerepet játszó lézerfegyverekhez.

    Érdekes ! Mert akkor alap lesz a lézer fegyver a 6 gen gépeknél na meg talán ez lesz az egyik követelmény is a fenti leírt megoldás .
     
  12. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Most így elsőre azt mondom, hogy nyílván meg lehet csinálni, de egyrészt a generátor vissza fogja fogni a forgórészt, másrészt a szerelhetősége is nehezebbé válik.
    Amúgy a RR már régóta pbulikál forgórészre installált generátorokat, mivel célja az, hogy egy többhajtóműves gépen legyen mondjuk két gáztrubina generátorral, meg két villanymotor hajtotta légcsavar, vagy fan.
    Ez utóbbival amúgy egy adott hajtómű kétáramúsági fokát tudják jelentpsen megnövelni.
     
  13. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    fishbed, vilmoci, Luthero and 2 others like this.
  14. emel

    emel Well-Known Member

  15. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Érdekes különbségek a Tu-144Sz gépek utánégetős NK-144-esei között. Volt belőlük NK-144A és NK-144F is.
    Itt egy korai megoldás ahol kizárólag csak a külső áram levegőjével táplálták az utánégtést és csak a külső áramhoz készült lángstabilizátor (A 77108-as Tu-144Sz gép hajtóműve, tehát már ez sem az ős-Tu-144-es):

    [​IMG]

    Ez pedig egy kis kék színeffekttel megdobva a vonalszolgálatban is dolgozó NK-144F. Látszik, hogy itt már a külső és a belső áram is kapott forszázs kollektorokat és hozzájuk lángstabilizátorokat:

    [​IMG]
     
    misinator, fip7, emel and 3 others like this.

Ezen oldal megosztása