Egyéb hajtóművek

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
3 202
3 655
113
Gyűlölöm ezt a fajta szivárogtatást!
Akarom látni a hajtóművet!!!!
:hadonaszos::hadonaszos::hadonaszos:

A fiatal szülők szeretnének végre egyszer elmenni színházba, de nincs, akire rá tudnák hagyni egy estére a gyereküket.
Végül azt találják ki, hogy feltesznek egy meselemezt a lemezjátszóra: A gyerek egy idő után elalszik, mint anya esti mesemondásakor, így nyugodtan lehetnek távol.
Vége az előadásnak, hazaérve döbbenten hallják már a bejárati ajtónál, hogy a gyerek magából kivetkőzve ordít, hogy:
- Akarom:hadonaszos:! Akarom:hadonaszos:! Akarom:hadonaszos:! Akarom:hadonaszos:! Akarom:hadonaszos:! Akarom:hadonaszos:! Akarom:hadonaszos:!

Berohannak a gyerekszobába; a gyerek teljes önkívületben van, a szülők tekintete a lemezjátszóra ugrik, s döbbenten hallják, hogy:

- ...akarjátok hallani a mesét?...akarjátok hallani a mesét?...akarjátok hallani a mesét?...akarjátok hallani a mesét?...akarjátok hallani a mesét?...akarjátok hallani a mesét?...akarjátok hallani a mesét?...akarjátok hallani a mesét?......akarjátok ha...
:D
 

rudi

Well-Known Member
2015. november 30.
5 812
11 436
113

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
8 434
26 084
113
A japánok csodahajtóműve. Kontrarotáló forgórészek, 1800 fokos turbina előtti hőmérséklet, ötödik generációs amerikai hajtóművekre jellemző kialakítás és méretre simán befér a Mitsubishi F2-es F110GE129-ese helyére is.
Csak azzal ellentétben nem 80/130, hanem 110/150 kN-ra képes.


Hogy értsük jól, ez még az F-15SA/K/SG/QA/EX és a block 50-es F-16C-be is simán beférne.
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
32 401
40 165
113
A japánok csodahajtóműve. Kontrarotáló forgórészek, 1800 fokos turbina előtti hőmérséklet, ötödik generációs amerikai hajtóművekre jellemző kialakítás és méretre simán befér a Mitsubishi F2-es F110GE129-ese helyére is.
Csak azzal ellentétben nem 80/130, hanem 110/150 kN-ra képes.


Hogy értsük jól, ez még az F-15SA/K/SG/QA/EX és a block 50-es F-16C-be is simán beférne.
Ezt tök jól hangzik, de:
  • ez sorozatgyártásra érett már?
  • ki hajtóművezné újra a gépeket?
Az utóbbi 20+ év tapasztalata, hogy mintha többséget nem nagyon érdekelné a repteljesítmény fokozása.
Ennyire penge lett a japán hajtóműgyártás? Akkor miért kellett anno licenszelni még az F100-at is az F-15-höz?
Vagy miért nincsenek jelen komolyabban a piacon, amikor te magad írod, hogy 30+ éves hajtóművekkel repülnek a jenki gépek.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
8 434
26 084
113
Ennyire penge lett a japán hajtóműgyártás? Akkor miért kellett anno licenszelni még az F100-at is az F-15-höz?
A japán ipar a nemzetközi haditechnika sötét lova.
Licenszelte a Kawasaki az F100-ast negyven éve, a Mitsubishi az F110-est huszonöt éve, semmi sem ösztökélte őket akkor arra, hogy maguktól állítsanak elő a nulláról ilyen sugárhajtóműveket.
Pedig a japán K+F, a metallurgia, a gyártástechnológia és a gyártásszervezés eddig csúcsszinten volt.
Majd előrukkolnak a semmiből egy F135 színvonalú géppel.
Viszont az látszik, hogy ez egy prototípus, hiszen a belépő keresztmetszet például az F110-esből való.
A világon mindenki törekszik arra, hogy a prototípusokat a meglévő technológiákból legózzák össze, már amit lehet.
Az indiai Kaveri hajtóművel pont ez volt a baj, hogy nekik mindent másolni kellett a prototípushoz is, mert semmi saját hajtóműgyártásuk nem volt, még licenszben sem.
A kínaiaknak már igen, de csak a MiG-21-es hajtóművei, ami nagyon nem az ötödik, de még csak a negyedik generáció sem.

A japánok viszont már közel negyven éve gyártanak licenszben negyedik generációs hajtóműveket a lista elejéről származó F100PW100-tól kezdve a jóval modernebb F110GE129-ig.

És ezen felül van nekik nemzeti turbina kutatás-fejlesztési agytrösztjük a Hitachinál, a Toshibánál és a Hondánál.
Viszont a Mitsubishi F2-höz olcsóbb volt megvenni az F110-es licenszjogát és a hazai gyártású hajtóművekre alapozni az Önvédelmi Erők kiszolgálását, mint elveszni egy lutri sugárhajtómű fejlesztésében. Miközben mind az F-15J-nek, mind az F-16-oson alapuló F2-nek megvolt már az integrált és alaposan bejáratott saját amerikai hajtóműve.

Most meg kívülről elsőre úgy fest, farzsebből előrántottak egy ultramodern katonai sugárhajtóművet. Miközben a Honda meg dolgozik egy ultramodern civil hajtóművön.
Ezek a projektek már nagyon régóta formálódtak a háttérben.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 080
14 998
113
Ezt tök jól hangzik, de:
  • ez sorozatgyártásra érett már?
  • ki hajtóművezné újra a gépeket?
Az utóbbi 20+ év tapasztalata, hogy mintha többséget nem nagyon érdekelné a repteljesítmény fokozása.
Ennyire penge lett a japán hajtóműgyártás? Akkor miért kellett anno licenszelni még az F100-at is az F-15-höz?
Vagy miért nincsenek jelen komolyabban a piacon, amikor te magad írod, hogy 30+ éves hajtóművekkel repülnek a jenki gépek.
Ha már eddig eljutottak, akkor valószínűleg szeretnék sorozatgyártásba is vinni (ha alapvetően és javíthatatlanul el nem rontják), de akkor valószínűleg gyártanak hozzá gépet is. Nagyon nem tetszett nekik, hogy nem kapták meg a Raptort, lehet hogy ezért vágtak bele a fejlesztésbe.
Az F-15-ről meg annyit: egyrészt nem valószínű, hogy a McDonnel engedte volna áthajtóművezni a tipust, még ha akkor lett volna is bele japán hmű. Másrészt ez kb. 40 éve volt, és ha ma penge is a japán hajtóműgyártás, az nem jelenti hogy 45 éve is ennyire az volt (kb. akkor kellett volna a saját hajtóművet a jenkik által is elfogadható minőségben produkálni az F-15J-be való beépítéshez).
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
29 015
24 314
113
Egy hajtómű még fegyvernek sem minősül talán. Persze ez már jogászkodás, de akkor is...

Semmilyen dolgot nem exportálhattak ami haditechnikához(megjegyzem wzzel óriasi piacot hagytak ki) kötődik márpedig egy ilyet nem raksz airlinerbe.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
9 691
11 374
113
Semmilyen dolgot nem exportálhattak ami haditechnikához(megjegyzem wzzel óriasi piacot hagytak ki) kötődik márpedig egy ilyet nem raksz airlinerbe.
Igen, a C2 volt évtizedek óta az első, ami ugyan katonai, de fegyvertelen, és azt promózzák is a világban. Ráadásul egy nagyon pöpec gép is!!!
Volt még arról szó, hogy az F-35-tel ill. annak alkatrészeivel is kivételt tesznek, merthogy azt otthon maguk szerelik össze, és egyes részegységeit maguk is gyártják. Ezekkel pedig úgy tudnának pénzt csinálni, hogy közben nem tudnak vele "bajt" csinálni, mert ha nem ők készítik el az alkatrészeket, akkor máshonnan is beszerezhetők...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
8 434
26 084
113
Ha megnézzük az általam belinkelt videót, a végén ott van a kiállított prototípusok sora. Balról az első az Ishikawajima-Harima Heavy Industries XF5-öse, a 2010-es évekbeli kísérleti technológia demonstrátor Mitsubishi X-2-eshez, mellette kettővel pedig az XF3-as van, 1981-ből, a Kawasaki T-4-eshez.

A mostani, csúcsmodern XF9-1-es még nincs kiállítva.

Viszont az XF5 és az XF3-as között ott van egy típus, ami szemre kiköpött EJ200.
Ez lehet az XF3-400-as, az XF3 utánégetős változata.



Erről a hajtóműről már 1995-ben írt a szaksajtó:

https://www.flightglobal.com/japan-to-develop-xf3-400-engine/13828.article

Ebben az évben a Eurofighter Typhoon DA3-as jelű olasz prototípusa előszőr szállt az EJ200-assal.

Látszik, hogy a japánok azok nagyon nem kínaiak, a maguk tempójában ugyan, de a vezető amerikai és nyugat-európai fejlesztőkkel tudják tartani a lépést. Csak nem verik nagy dobra.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
29 015
24 314
113
Ha megnézzük az általam belinkelt videót, a végén ott van a kiállított prototípusok sora. Balról az első az Ishikawajima-Harima Heavy Industries XF5-öse, a 2010-es évekbeli kísérleti technológia demonstrátor Mitsubishi X-2-eshez, mellette kettővel pedig az XF3-as van, 1981-ből, a Kawasaki T-4-eshez.

A mostani, csúcsmodern XF9-1-es még nincs kiállítva.

Viszont az XF5 és az XF3-as között ott van egy típus, ami szemre kiköpött EJ200.
Ez lehet az XF3-400-as, az XF3 utánégetős változata.



Erről a hajtóműről már 1995-ben írt a szaksajtó:

https://www.flightglobal.com/japan-to-develop-xf3-400-engine/13828.article

Ebben az évben a Eurofighter Typhoon DA3-as jelű olasz prototípusa előszőr szállt az EJ200-assal.

Látszik, hogy a japánok azok nagyon nem kínaiak, a maguk tempójában ugyan, de a vezető amerikai és nyugat-európai fejlesztőkkel tudják tartani a lépést. Csak nem verik nagy dobra.

Japán az nem,hogy nem kína hanem kb a világ élvonal.Nem kell messzire menni csak meg kell nezni a mobiljaikat vagy a belsőpiacos autókat.
 
  • Tetszik
Reactions: fedett_mókus

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
32 401
40 165
113
Scientists Create a Prototype 'Air Plasma' Engine That Works Without Fossil Fuels

https://www.sciencealert.com/scient...52RuDRPrqCm3PFflppzdVD_VSN_h85VofvkJY6RJo1kLA
Jaj.
Ezt tesó küldte magyar nyelven a qubitről. Ez árammal megy. = akksi = ebből nem lesz repülés.
Hiába nagy a hajtómű teljesítmény sűrűsége, ha az a üzemanyaga továbbra is használhatatlan.
Ha 100% hatásfoka lenne, akkor is.

Ezen felül ameddig az áramot fosszilis erőművek termelik....

A villanyrepcsi nem ezért nem járható, mert a villannyal hajtott turboprop motor túl nehéz. Az üzemanyag a gond. Egy grammot nem lép előre ez a hajtás ezen a téren. Meg azért a zajra is kíváncsi lennék...
 
  • Tetszik
Reactions: angelsoul and rudi

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
1 606
4 071
113
Jaj.
Ezt tesó küldte magyar nyelven a qubitről. Ez árammal megy. = akksi = ebből nem lesz repülés.
Hiába nagy a hajtómű teljesítmény sűrűsége, ha az a üzemanyaga továbbra is használhatatlan.
Ha 100% hatásfoka lenne, akkor is.

Ezen felül ameddig az áramot fosszilis erőművek termelik....

A villanyrepcsi nem ezért nem járható, mert a villannyal hajtott turboprop motor túl nehéz. Az üzemanyag a gond. Egy grammot nem lép előre ez a hajtás ezen a téren. Meg azért a zajra is kíváncsi lennék...

Jaja, így látom én is (a villanyrepülés nekem zsákutca, 10 órás út után átstarthoz/TCAS RA-hez hol lesz abban energia?), viszont érdemes figyelni az ötletelést!