Egyéb hajtóművek

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 080
15 004
113
Úgy látom, az MC-21 a PD-14gyel repked.
Pontosabban úgy olvasom. Mert a videóban az MC-21-300 van, nem a 310es.
Háááát ... én így ránézésre meg nem mondom milyen hajtómű, de a hajtómű oldalán a sasos jelvény az szerintem a Pratt end Whitney logója ... ;):D
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
11 457
4 797
113
Háááát ... én így ránézésre meg nem mondom milyen hajtómű, de a hajtómű oldalán a sasos jelvény az szerintem a Pratt end Whitney logója ... ;):D
Igen, furcsa egy videó. Azt mondják, késsz a PD-14-gyel felszerelt 310es, de egy régebbi 300assal repülnek benne.
 

Wilson

Well-Known Member
2017. szeptember 19.
13 396
30 587
113
Motor Sich esete.
24.10.2020 19:44
2747

Oleg Urusky, Ukrajna miniszterelnök-helyettese, a stratégiai ipar minisztere az ukrán Motor Sich társaság sorsáról beszélt, amely repülőgépek gázturbinás motorjait fejleszti és gyártja repülőgépekhez és helikopterekhez. Az újságírókkal folytatott beszélgetés során Urusky elmondta, hogy az üzem kínai pekingi Skyrizon Aviation vállalatnak történő eladásával kapcsolatos helyzetet a miniszteri kabinet szoros figyelemmel kíséri, és az ukrán monopóliumellenes bizottság (AMCU) a szerződés megtámadásával foglalkozik.

Korábban a kínai Beijing Skyrizon Aviation vállalat 2016-n megszerezte a Motor Sich ellenőrző (56% -s) részesedését. Vagyonát azonban továbbra sem tudja kezelni, és a vállalkozás műhelyeiben sem kezdheti meg a termelést, mivel az ukrán biztonsági szolgálat (SBU) lefoglalta a vállalkozás részvényeit.

A kínai fél képviselői szerint Kijev cselekedeteivel megsértette az 1992-s ukrán-kínai kormányközi megállapodásban megfogalmazott nemzetközi kötelezettségeket. Most a Skyrizon cég képviselői nemzetközi választottbírósághoz fordultak, hogy Ukrajna büntetést és 3,5 milliárd dolláros bírságot fizessen.



Ukrajna azonban nem tervezi a visszavonulást ebben a kérdésben - és bevonta a monopóliumellenes bizottságot az ügybe. Oleg Urusky, az ukrajnai miniszterelnök-helyettes, a stratégiai iparért felelős miniszter szerint a Motor Sich vállalkozás problémája stratégiai jelentőségű az ország számára, és az ukrán hatóságoknak mindent meg kell tenniük a vállalkozás elvesztésének megakadályozása érdekében.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
9 748
32 091
113
Érdekes NASA-koncepció, a Hyperburner.
Az ötlet nem máshonnan, mint a Pratt&Whitney J58-asának továbbgondolásából származik. Az egykori SR-71-esek hajtóművének egyik érdekes tulajdonsága volt Mach 2.5 felett a bypass csöveken a kompresszorban összetorlódott levegő hátravitele közvetlenül az utánégető kamrába. Ezzel fokozatosan, először a felesleges többlet levegő mennyiség került egyből, a gázgenerátor (tüzelőtér+turbina) megkerülésével az utánégető térbe, majd egy bizonyos sebsség felett már a munkaközeg nagyobbik hányada dolgozott az utánégetőben és csak kisebbik a gázturbinában. Ezzel az utánégetős sugárhajtómű lényegében "kettévált", hiszen az addig csúcsra járatott gázturbina+utánégető tér kialakításból Mach 2.5 felett elkezdett átalakulni egy közel alapjáraton dolgozó gázturbinává és egy lényegében torlósugárhajtóműként funkcionáló utánégető rendszerré.
Ez azonban nem keverendő össze a komplett repülőgép hajtóműgondoláinak saját torlósugárhajtóművé átalakulásval, ami Mach 3 felett kezdett kialakulni a hajtómű burkolat és maga, a teljes utánégetésen dolgozó sugárhajtómű, mint központi test egymásra hatásából.

Itt viszont az új Hyperburner koncepció lényege a Mach 2-es repülőgépekbe (F-16, F-15) épített GE F110GE129-ese utánégetőjének átalakítása "VABI ajtókkal" (Variable Area Bypass Injectors). Ezek a VABI rendszerek az utánégetőtér lángstabilizátoraiba lennének integrálva és azokkal együttműködve a forszás hatékonyságát javítanák, amivel elérnék, hogy a tüzelőanyag fogyasztás Mach 1.5...2-nél is optimális legyen.
Gyakorlatilag a fan fokozatnál elvezetnék a szívócsatornában összetorlódott levegőt, de úgymond "túlcsapolnák" a levegőátfutást. Ezáltal a gázturbina kisebb levegőátfutással és emiatt kisebb fogyasztással dolgozna, ami az élettartamra nézve is jótékony hatással lenne, de a forszázs volumetrikus hatásfoka jelentősen javulna.

https://ntrs.nasa.gov/api/citations/20050196667/downloads/20050196667.pdf
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
40 925
40 896
113
Török helikopterhez fejleszttt első hajtómü a TS1400 , pár perccel a prezentáció megkezdése után bedöglött. Pedig jelen volt a török VM is és a szultán is nézte online. Félbe is szakították az éllő adást. :)

 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and fip7

Vlad

Well-Known Member
2020. november 22.
478
1 399
93
Török helikopterhez fejleszttt első hajtómü a TS1400 , pár perccel a prezentáció megkezdése után bedöglött. Pedig jelen volt a török VM is és a szultán is nézte online. Félbe is szakították az éllő adást. :)


A motor zökkenőmentesen dolgozott az élő és az után sugárzott videóknál. Az adásért felelős csapat későn adta ki a felvételt, és rövid zűrzavar támadt. Ez nem egy sírfal, ahol pontos információkat kell megadni.

 

Horizon

Well-Known Member
2019. február 27.
1 145
3 576
113
Az egykori SR-71-esek hajtóművének egyik érdekes tulajdonsága volt Mach 2.5 felett a bypass csöveken a kompresszorban összetorlódott levegő hátravitele közvetlenül az utánégető kamrába. Ezzel fokozatosan, először a felesleges többlet levegő mennyiség került egyből, a gázgenerátor (tüzelőtér+turbina) megkerülésével az utánégető térbe, majd egy bizonyos sebsség felett már a munkaközeg nagyobbik hányada dolgozott az utánégetőben és csak kisebbik a gázturbinában. Ezzel az utánégetős sugárhajtómű lényegében "kettévált", hiszen az addig csúcsra járatott gázturbina+utánégető tér kialakításból Mach 2.5 felett elkezdett átalakulni egy közel alapjáraton dolgozó gázturbinává és egy lényegében torlósugárhajtóműként funkcionáló utánégető rendszerré.
Ez azonban nem keverendő össze a komplett repülőgép hajtóműgondoláinak saját torlósugárhajtóművé átalakulásval, ami Mach 3 felett kezdett kialakulni a hajtómű burkolat és maga, a teljes utánégetésen dolgozó sugárhajtómű, mint központi test egymásra hatásából.
Egészen elképesztő mit meg nem lehet oldani CFD szimuláció nélkül, papírral és logarléccel. Mit csináltunk az elmúlt fél évszázadban, hogy csak itt tartunk?
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
9 748
32 091
113
Egészen elképesztő mit meg nem lehet oldani CFD szimuláció nélkül, papírral és logarléccel. Mit csináltunk az elmúlt fél évszázadban, hogy csak itt tartunk?
Szabványosítottunk, optimalizáltunk, menedzseltünk, tendereztettünk és amúgy is áttevődött a hangsúly az avionikára.

1937-ben a náci Németországban, a Göttingen-i egyetemen már megvannak az elméleti alapjai a hangsebesség feletti repülésnek. Közbejön ugyan a háború, de mindössze tíz évre rá, 1947-ben a Bell-féle X-1-essel Chuck Yeager átlépi a hangsebességet.
Azzal a géppel, amellyel az amerikai cég mérnökei - részint a német, olasz, szovjet kutatási adatok hiányában - jobb híján az .50-es lövedék kialakítását házasították a pengeéles, de egyenes szárnnyal.
Azaz: próbálkoztak.

22 évvel később felszáll a Mach 2-es Concorde utasszállító, miközben már javában hajt végre bevetéseket Vietnam légterében a Mach 3-képes, szinte teljesen titánból készült SR-71-es.
Sőt, megjelenik a bórszálas erősítésű méhsejt kompozit a szintén hasonló sebességű XB-70-esen.
Az X-15-ről, vagy a Holdraszállásról nem is beszélve.
Sebességek, magasságok, aerodinamika, vezérlés, anyagtechnológia... két évtized alatt nagyot változott a világ.

A JSF program 1995-ben indult. 22 évvel később, 2017-ben említették meg először, hogy a típus egy variánsa elérte az IOC-t, majd egy évre rá, hogy az első 108 példány erre mégse képes.
A gép alapja az F-22-es 1997-ből, de a konkrét sárkányszerkezet az YF-16-os egyik - akkor még elvetélt - alternatívája volt, húsz évvel korábbról.
Azaz a gép konkrét aerodinamikai alapkoncepciója 2017-ben már negyven éves volt.
A hajtóműve kb harminc éves dizájn.
A rendkívül komplex avionika és a túlbonyolított fejlesztési és bürokratikus folyamatok miatt húzódik el napjaink összes hadrendbe állítási folyamata.
A KC-46 Pegasus egy negyven éves utasszállító, míg a CH-53K egy több, mint ötven éves szállítóhelikopter továbbfejlesztése. És ezek is évtizedek alatt jutnak el a sorozatgyártásig.
Úgy, hogy ellentétben a 40-es, 50-es, 60-as évekkel, ma már szinte mindenre LEGO-kocka szinten szabványosított fejlesztési folyamatok, jóelőre kidolgozott, további K+F-et már jóformán teljesen nélkülöző, szinte kulcsrakész dizájn elvek vehetők igénybe.
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
10 657
20 200
113
A fehér cucc már a porlasztott üzemanyag indításkor?
Utasszállítón még nem láttam ilyet.

 

Veér István

Well-Known Member
2011. február 14.
3 470
6 746
113
A fehér cucc már a porlasztott üzemanyag indításkor?
Utasszállítón még nem láttam ilyet.

Ott van a videó leírásában:

> New engine started, preservation oil burned during the first engine start causing the smoke.

letároláshoz használt olaj ég le az első indításnál, az okozza a füstöt.
 
  • Tetszik
Reactions: BJani

Wilson

Well-Known Member
2017. szeptember 19.
13 396
30 587
113
2020. december 30-án a Rostec állami vállalat bejelentette, hogy a Ka-226T helikopterek import hajtóműveit felváltó új VK-650V hajtóművet összeszerelték és az UEC-Klimov United Engine Corporation tesztpadjára telepítették. A mérnöki tesztekre való felkészülés a végéhez közeledik.

796bcf70a3fce02b4108360816f17deb


A VK-650V motor 650 lóerős felszálló teljesítménnyel rendelkezik, és az orosz Ka-226T típusú könnyű helikopterek hajtóművének szánják. De ezzel együtt az Ansat-U és a VRT-500 helikopterekre, valamint az azonos hasznos teherosztályú külföldi helikopterekre is telepíthető. 2023-ban tervezik a hajtómű tanúsítását, 2024-ig pedig a sorozatgyártás megkezdését.

Az új fejlesztésű hajtómű teszteléséhez egy új tesztpadot hoztak létre amely tartalmaz egy új keretet és hidraulikus féket, egy üzemanyag-olaj rendszert, amelyet kifejezetten a VK-650V motor méretéhez terveztek, és egy modern vezérlőtermet.

„A tesztpadot nagyon rövid idő alatt hozták létre, a projektben az UEC és a Rostec működött együtt A feladat egy egyszerű és megbízható működésű egység elkészítése, amely optimális kombinációja a teljesítményjellemzőknek, a tömegnek és a méreteknek, az üzemanyag-fogyasztásnak és az árnak. 2021–2022-ben tervezzük a prototípusok gyártását, 2023-ban pedig a motor tanúsítványának megszerzését, majd a tömeggyártás megkezdését. ”- mondta Yury Shmotin, az UEC főigazgató-helyettese.

A közelgő tesztek eredményei alapján a motor kialakítása finomhangolásra kerül. A hajtómű jellemzői nem lesznek alacsonyabbak a külföldi társainál, és a jövőben drónokban és könnyű repülőgépekben való használatra is adaptálják.

A VK-650V létrehozásának projektjében együttműködtek az MMP vállalkozásai. V.V. Chernysheva, az UEC-UMPO és a Salyut gyártókomplexum, valamint a KEMZ, amely a Rostec State Corporation része. Az UEC-UMPO gyártotta a turbina rotort, égésteret és egy turbina tartószerelvényt, a PC Salyut pedig a sebességváltó első mintáját.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
9 748
32 091
113
2020. december 30-án a Rostec állami vállalat bejelentette, hogy a Ka-226T helikopterek import hajtóműveit felváltó új VK-650V hajtóművet összeszerelték és az UEC-Klimov United Engine Corporation tesztpadjára telepítették. A mérnöki tesztekre való felkészülés a végéhez közeledik.

796bcf70a3fce02b4108360816f17deb


A VK-650V motor 650 lóerős felszálló teljesítménnyel rendelkezik, és az orosz Ka-226T típusú könnyű helikopterek hajtóművének szánják. De ezzel együtt az Ansat-U és a VRT-500 helikopterekre, valamint az azonos hasznos teherosztályú külföldi helikopterekre is telepíthető. 2023-ban tervezik a hajtómű tanúsítását, 2024-ig pedig a sorozatgyártás megkezdését.

Az új fejlesztésű hajtómű teszteléséhez egy új tesztpadot hoztak létre amely tartalmaz egy új keretet és hidraulikus féket, egy üzemanyag-olaj rendszert, amelyet kifejezetten a VK-650V motor méretéhez terveztek, és egy modern vezérlőtermet.

„A tesztpadot nagyon rövid idő alatt hozták létre, a projektben az UEC és a Rostec működött együtt A feladat egy egyszerű és megbízható működésű egység elkészítése, amely optimális kombinációja a teljesítményjellemzőknek, a tömegnek és a méreteknek, az üzemanyag-fogyasztásnak és az árnak. 2021–2022-ben tervezzük a prototípusok gyártását, 2023-ban pedig a motor tanúsítványának megszerzését, majd a tömeggyártás megkezdését. ”- mondta Yury Shmotin, az UEC főigazgató-helyettese.

A közelgő tesztek eredményei alapján a motor kialakítása finomhangolásra kerül. A hajtómű jellemzői nem lesznek alacsonyabbak a külföldi társainál, és a jövőben drónokban és könnyű repülőgépekben való használatra is adaptálják.

A VK-650V létrehozásának projektjében együttműködtek az MMP vállalkozásai. V.V. Chernysheva, az UEC-UMPO és a Salyut gyártókomplexum, valamint a KEMZ, amely a Rostec State Corporation része. Az UEC-UMPO gyártotta a turbina rotort, égésteret és egy turbina tartószerelvényt, a PC Salyut pedig a sebességváltó első mintáját.
Lásd még: Ka-26/126/226-os topik. Ott már kitárgyaltuk pár napja.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Wilson

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 652
3 688
113
GE Affinity, szuperszonikus bizjetekhez szánt hajtómű:


Ha jól látom, a fan-kompresszor-turbinafokozatok gyakorlatilag megegyeznek a GE F101-esével, a máshol olvasható 133 centi átmérűjű fan alapján a mérete is hasonló lehet (persze ennél nincs utánégető). Jól gondolom, hogy ez tulajdonképpen egy némileg, de nem túlzottan módosított 21. századi F101-es? Vagy ennél bonyolultabb a dolog? @Allesmor Obranna ?


Ezt meg csak úgy:

YJ-2030: Candidate Engine for a Supersonic Business Jet
AIAA Foundation 2019–2020 Undergraduate Engine Design Competition

 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
1 931
7 742
113
Egészen elképesztő mit meg nem lehet oldani CFD szimuláció nélkül, papírral és logarléccel. Mit csináltunk az elmúlt fél évszázadban, hogy csak itt tartunk?
Akkor is meg kellett oldani az NS-egyenleteket, meg ma is. Ha CFD nem is volt, de volt helyette egy csomó kismodell és szélcsatorna - kevés póverpojintos hülyegyerek