Egyéb hajtóművek

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

rudi

Well-Known Member
2015. november 30.
6 892
14 010
113
A GE befejezte az XA 100 nevű adaptív gázturbinás hajtómű földi tesztelését.
https://www.flightglobal.com/fixed-...st-xa100-adaptive-cycle-engine/143731.article

a lényeg:
"...The USAF is interested in re-engining the Lockheed Martin F-35A stealth fighter with an adaptive engine to increase the aircraft’s 1,200nm (2,222km) range, which is viewed as too short for attacking targets within China. The fighter currently is powered by the Pratt & Whitney F135 turbine engine..."

"...GE Aviation claims an adaptive cycle engine could deliver to an aircraft a 50% improvement in loiter time, 35% increase in range, 25% reduction in fuel consumption, 10% increase in thrust and 60% more heat absorption. It is thought that additional cooling capacity could be useful for managing heat coming off directed energy weapons, such as lasers..."
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
9 748
32 093
113
Meg arra is kíváncsi lennék, hogyha az XA100-as eseteg nem ellenforgó konstrukció, akkor az F-35-ös FbW rendszere vajon mit fog szólni hozzá nagy állásszögeken?
Gyanítom, hogy ellenforgónak kell lennie. A GE-nek is van ilyen téren tapasztalata, hiszen anno az YF120-as és a belőle továbbgondolt F136-os is ilyen volt.

Bár itt nem ez látszik:

 

Wilson

Well-Known Member
2017. szeptember 19.
13 399
30 595
113
Eszerint az orosz hír szerint, úgy néz ki elkezdődött az IL-76LL (repülő laboratórium) repülőgépen az S-70 Hunter nehéz támadó pilóta nélküli repülőgépre tervezett AL-41F hajtómű tesztelésére.

 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
6 882
11 792
113
Az RD-93 technikai paraméterei:
Tolóerő maximálisan: 5.040 kg (49,44 kN), utánégetővel: 8.300 kg (81,42 kN)
Kétáramúsági fok: 0,49
Fogyasztás maximális tolóerőnél: 0,77 kg/kgh, utánégető alkalmazásakor: 2.05 kg/kgh
Levegő fogyasztás: 75,5 kg/s
Nyomásviszony: 21
Hossza: 4.229 mm
Átmérője: 1.040 mm
Tömege: 1.055 kg
Nagy javítás közötti idő: 700 óra
Élettartam: 1.400 óra
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and fishbed

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
3 167
5 148
113
Az RD-93 technikai paraméterei:
Tolóerő maximálisan: 5.040 kg (49,44 kN), utánégetővel: 8.300 kg (81,42 kN)
Kétáramúsági fok: 0,49
Fogyasztás maximális tolóerőnél: 0,77 kg/kgh, utánégető alkalmazásakor: 2.05 kg/kgh
Levegő fogyasztás: 75,5 kg/s
Nyomásviszony: 21
Hossza: 4.229 mm
Átmérője: 1.040 mm
Tömege: 1.055 kg
Nagy javítás közötti idő: 700 óra
Élettartam: 1.400 óra

A normál és az utánégetős üzemmód közti hatékonysága jellemző adatok figyelemre méltóak: kb. +60% tolóerő többlet kb. háromszoros fogyasztás árán!!!

Ezt azért árnyalhatja, hogy a hajtómű/szívócsatorna milyen sebességtartományra van optimalizálva, de mivel ez a hajtómű nem különleges alkalmazású --nagy-magasságú(20e méter feletti), nagy sebességű üzemmódokra(2,5+ Mach)-- van igénybe véve, ezért a statikus(állóhelyzeti) és repülés-közbeni gazdaságossági mutatók arányai nem változnak egyik üzemmód javára sem.

Az érdekesség ismét kiemelve: +60% tolóerő, háromszoros "fogyasztás".
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
6 882
11 792
113
Szinte minden utánégetős hajtóműnél ilyenek az arányok. Ebben nincsen semmi rendkívüli. Ráadásul a hajtómű üzemidejére is van hatása az utánégetésnek.
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1

Vlad

Well-Known Member
2020. november 22.
478
1 399
93

TEI-TS1400


A TEI által kifejlesztett új generációs turbótengelyes motor radiális kompresszorral a T625 Gokbey Utility Helicopter és a 6 tonnás könnyű támadó helikopter T629 számára, ugyanazzal az infrastruktúrával, mint ez a helikopter.
Úgy gondolják, hogy a T129 -hez is használják.




Technikai specifikációk​

Felszállási teljesítmény (statikus tengerszint)1400 SHP
30 mp Egymotoros teljesítmény (statikus tengerszint)1.660 SHP
Felszálló teljesítmény/súly8,54 (shp)/(kg)
Szolgáltatási magasság20.000 ft
Kimeneti tengely sebessége23.000 fordulat / perc
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
3 167
5 148
113
Szinte minden utánégetős hajtóműnél ilyenek az arányok. Ebben nincsen semmi rendkívüli. Ráadásul a hajtómű üzemidejére is van hatása az utánégetésnek.
A hétköznapi élet viszonyaihoz és arányaihoz szokott látogatóknak a figyelmét hívtam fel erre az érdekességre, ami a szokásos arányokhoz képest meglepően brutális eltérés. A hétköznapi élet teljesítményeihez viszonyítva rendkívüli.

Az 1.400 óra élettartam agy autóra "átszámítva" --90 km/h-s (város/országút vegyesen) átlagsebesség estére-- olyan, mintha 120e km után motorcsere lenne! ...60e km-es motorfelújítás után!

Csak hogy egy nem repülő-mérnök olvasó is lássa kb. mennyivel nagyobb igénybevételnek van kitéve egy utánégetős hajtómű.

Japán/német benzin motorok nagyjavítás nélkül futnak --gondosan üzemeltetve: olajcsere, szűrők, ...-- 4-500e km-t.

Érdekes lenne egy fajlagos költség becslés, hogy egy német/japán motor --nagyságrendileg-- mennyiért ad 1 LE teljesítményt és egy hajtómű --mondjuk helikopteré, mert azt szintén kW-ban adják meg, nem tolóerőben--.

Szintén érdekes becslés lenne, hogy a nagyjából közös sebességtartományban -- 600-900 km/h -- mennyi (robbanó-motoros)lóerő tud mennyi tolóerőt kiváltani.
...én kb. négyszeres szorzót teszek az LE elé! ...ebben a sebesség-tartományban!

...csak egy kis műszaki/technikai "érdekesség-túra" hétvégi lazítás képpen!!!

Beszállsz @ghostrider ? ;)
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
6 882
11 792
113
Kicsit más kategória a kettő. Nem véletlenül váltották a csillagmotorokat a gázturbinák. Még a légcsavaros repülőgépeket is gázturbinák mozgatják, csak ott tengely teljesítmény van. A teljesítmény/tömeg viszonyukat össze lehet vetni.
Pl. egy Tu-95MSz NK-12MP (1979) tengelyteljesítményt leadó gázturbinája 3.500 kg tömeg mellett 15.000 LE teljesítményt ad le. Élettartama 5.000 óra. Az alap Tu-95 (1954) 2.900 kg tömegű NK-12 gázturbinája 12.500 LE-t adott le, viszont az élettartama csak 150 óra volt.
Összehasonlításként a B-29 bombázó repülőgép R-4360-51VDT 1.690 kg tömegű, 28 hengeres csillagmotorja a 4.300 LE-t adott le a tengelyre.
A teljesítmény/tömeg viszonya a csillagmotornak 2.54, a gázturbinának 4,29, illetve 4,31.

 

fonak9

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
5 870
11 210
113
Kicsit más kategória a kettő. Nem véletlenül váltották a csillagmotorokat a gázturbinák. Még a légcsavaros repülőgépeket is gázturbinák mozgatják, csak ott tengely teljesítmény van. A teljesítmény/tömeg viszonyukat össze lehet vetni.
Pl. egy Tu-95MSz NK-12MP (1979) tengelyteljesítményt leadó gázturbinája 3.500 kg tömeg mellett 15.000 LE teljesítményt ad le. Élettartama 5.000 óra. Az alap Tu-95 (1954) 2.900 kg tömegű NK-12 gázturbinája 12.500 LE-t adott le, viszont az élettartama csak 150 óra volt.
Összehasonlításként a B-29 bombázó repülőgép R-4360-51VDT 1.690 kg tömegű, 28 hengeres csillagmotorja a 4.300 LE-t adott le a tengelyre.
A teljesítmény/tömeg viszonya a csillagmotornak 2.54, a gázturbinának 4,29, illetve 4,31.


150 óra? Utána kuka? Vagy csak felújítás? És hogy tudták ezt 5000 órára növelni, ennyivel jobb ötvözeteket használtak később?