A hajtóművek működéséről

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

hurci10

Well-Known Member
2018. július 1.
390
1 379
93
Még egy gondom van ezzel az ábrával. A tolóerőt 112%-nak veszi, amiből 12% a veszteségek legyőzésére megy el, 100% pedig a gépet gyorsítja. Az általam látott hasonló ábráknál az volt a bevett gyakorlat, hogy azt tüntették fel, hogy a hmü. teljes (100%) toloerejéből mennyi megy el a veszteségek legyőzésére, és mennyi a hasznos, a gépet gyorsító összetevője. És nem véletlenül, hiszen pont így lehet kiszámolni a hajtómű hatásfokát. (Ami persze bonyolultabb ennél, mert belső veszteségek is vannak.) Szóval az ábrán látható megközelítés nekem teljesen új, és be kell valljam, nem látom az előnyét. Vagy teljesen félreértem...
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 337
10 690
113
Igen, a rajzon levő reverz a fúvócsőnél is a Concorde hajtóműve, de a Tu-144-esnél is szinte azonosak voltak az értékek.
A "hangyányi" differencia a hajtóművek saját 8-10 százalékából illetve az ejektoros fúvócső 29 százalékánál jelentkezik.
Ugyanis az NK-144-es mivel kétáramú volt, azt a 8-10 százalék tolóerőt az utánégetés használatával érte el, a Concord pedig anélkül, illetve az Olympus hajtóművek ejektorának 29 százalékához képest az NK-144-es ejektor-Laval rendszere kicsivel kevesebbet tudott. Amennyivel kevesebb jött össze az ejektoron, annyival több a hajtóművön (a forszázs miatt), de ennyivel többet is fogyasztott.
Ez már elég ok volt a drámai hatótáv deficitre, ami a szovjet gépet sújtotta.
A másik a kerozinhányad/alaktényező/aerodinamikai jóság/szubszonikus rezsim (emelkedés-gyorsulás) tüzelőanyagfogyasztás összetevőkből ered.
A nettó 63% szívócsatorna hatás mindkét gépen azonos volt Mach 2-nél.
Igen; a reverz szúrta rögtön a szemem.
Az értékek azonossága így is meglepő volt számomra. Még azzal együtt is, hogy a szovjetek sok adatot meg tudtak szerezni a Concorde-ról, meg a szovjet aerodinamikusok sem nyeretlen kétévesek voltak.

Amennyit én össze tudtam olvasgatni - no meg felfogni - a TU-144-ről olvasgatásaim alatt, csórikám számos hendikeppel szenvedett:
  • A politika rendelte meg (már nem jó ómen a szememben)
  • Később kezdték fejleszteni
  • Korábban kellett elkészülnie bármi áron.
  • Nem volt a szovjeteknek tapasztalatuk a külön vezérsík nélküli deltaszárnyú repülőgépekkel, azok aerodinamikájával, az ahhoz tartozó avionikával. Még az angolok-franciák is számos előtanulmány gépet építettek a projetkhez, holott nekik volt szép számmal mindenféle deltaszárnyújuk...
  • a szárazföld felett kellett volna végeznie a hangsebesség feletti repüléseit a Concorde általi 16 km helyetti 20 kilométer magasan (minden általam látott akkori magyar nyelvű könyvben, kiadványban megemlítették ezt a tervezett képességet) - annak minden hozadékával
  • S persze nem volt eléggé megfelelő hajtóművük
  • Meg nem volt meg minden szükséges képességű berendezésük (hidraulikaolaj/kerozin hőcserélő, hajtómű reverz, hajtóművezérlés)
  • Nem véletlen, hogy eleve két lépcsőben próbálták elérni a 6000 kilométer körüli hatótávot,s az első prototípus meg sem tudta közelíteni még az első lépcső tervezett 4500 km körüli hatótávolságát sem. (De nekem mégis a prototípus tetszik a legjobban).


Nekem ezek ellenére vagy épp ezekért is kedvencem a Tu-144.
 
  • Tetszik
Reactions: nyugger and fishbed

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 377
8 564
113
A General Electric J79 és a Ljulka AL-21 egykorú, szinte ugyanolyan méretű hajtómű. De a J79 (J79-GE-17) az 53 és 80 kN tolóerőt ad, míg az AL-21 (AL-21F3) az 76 és 110 kN-t. Hát ez durva különbség... Honnan ez? Más a kompresszor elrendezésük és a J79 az 930 C turbina-hőmérséklettel üzemel, míg az AL-21 az 1100 C-vel. Ez számottevő. Ez adná a különbséget? Akkoriban tudtak valamit az oroszok, vagy a hajtómű élettartamával fizettek ezért vagy mi? Üzemanyag-fogyasztásuk is hasonlónak tűnik.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 165
60 917
113
A General Electric J79 és a Ljulka AL-21 egykorú, szinte ugyanolyan méretű hajtómű. De a J79 (J79-GE-17) az 53 és 80 kN tolóerőt ad, míg az AL-21 (AL-21F3) az 76 és 110 kN-t. Hát ez durva különbség... Honnan ez? Más a kompresszor elrendezésük és a J79 az 930 C turbina-hőmérséklettel üzemel, míg az AL-21 az 1100 C-vel. Ez számottevő. Ez adná a különbséget? Akkoriban tudtak valamit az oroszok, vagy a hajtómű élettartamával fizettek ezért vagy mi? Üzemanyag-fogyasztásuk is hasonlónak tűnik.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 923
73 356
113
  • Tetszik
Reactions: Irsai Olivér