A hajtóművek működéséről

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
Scientists Create a Prototype 'Air Plasma' Engine That Works Without Fossil Fuels

https://www.sciencealert.com/scient...52RuDRPrqCm3PFflppzdVD_VSN_h85VofvkJY6RJo1kLA
Jaj.
Ezt tesó küldte magyar nyelven a qubitről. Ez árammal megy. = akksi = ebből nem lesz repülés.
Hiába nagy a hajtómű teljesítmény sűrűsége, ha az a üzemanyaga továbbra is használhatatlan.
Ha 100% hatásfoka lenne, akkor is.

Ezen felül ameddig az áramot fosszilis erőművek termelik....

A villanyrepcsi nem ezért nem járható, mert a villannyal hajtott turboprop motor túl nehéz. Az üzemanyag a gond. Egy grammot nem lép előre ez a hajtás ezen a téren. Meg azért a zajra is kíváncsi lennék...
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 315
13 368
113
Jaj.
Ezt tesó küldte magyar nyelven a qubitről. Ez árammal megy. = akksi = ebből nem lesz repülés.
Hiába nagy a hajtómű teljesítmény sűrűsége, ha az a üzemanyaga továbbra is használhatatlan.
Ha 100% hatásfoka lenne, akkor is.

Ezen felül ameddig az áramot fosszilis erőművek termelik....

A villanyrepcsi nem ezért nem járható, mert a villannyal hajtott turboprop motor túl nehéz. Az üzemanyag a gond. Egy grammot nem lép előre ez a hajtás ezen a téren. Meg azért a zajra is kíváncsi lennék...

Jaja, így látom én is (a villanyrepülés nekem zsákutca, 10 órás út után átstarthoz/TCAS RA-hez hol lesz abban energia?), viszont érdemes figyelni az ötletelést!
 

miki29

New Member
2018. augusztus 22.
13
3
3
Csak egy gyors kérdés:

Annak van valami jelentősége, hogy az orosz két hajtóműves gépeknek a hajtóművei viszonylag messze helyezkednek el egymástól, míg az amcsi gépeknél közvetlenül egymás mellett vannak?
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 431
18 865
113
Olvastam mar hogy több üzemanyag miatt.De majd az okosabbak leirjak
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
12 828
31 841
113
Csak egy gyors kérdés:

Annak van valami jelentősége, hogy az orosz két hajtóműves gépeknek a hajtóművei viszonylag messze helyezkednek el egymástól, míg az amcsi gépeknél közvetlenül egymás mellett vannak?

F-14-nél nem.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 176
113
Szu-15, Szu-24, Szu-47, MiG-19, MiG-25, MiG-31, MiG 1.44.

Ezek is mind orosz gépek, mindnek közel van a két hajtóműve egymáshoz.

Az általad kérdezett típusoknál az F-14-eshez hasonlóan egy légcsatorna kialakítása volt az elsődleges és a sérülésállóság a másodlagos cél.
Ez azonban okvetlenül magával vonzotta azt a tényt is, hogy egyhajtóműves repülésnél nagyobb az aszimmetria erőkarja, jobban ki kell trimmelni a gépet. De előnye is ez, hiszen a TVC meg jóval kisebb fokú oldalirányú kitérítéssel, mi több, már a hajtóművek aszimmetrikus tolóerő szabályzásával is komoly oldalirányú erőket tud generálni.

Szóval előnyök és hátrányok egyaránt vannak.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Pistike barátom azt mondta, úgy hallotta, hogy a PD-14es az egy régebbi CFM hajtómű miliméterre pontos másolata.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 176
113
Az a baj, hogy ez nem igaz. "Egy régebbi CFM hajtómű..." ilyen csak egy van, a CFM56-os sorozat (hat különféle fő alváltozat), aminek kialakítását a PD-14-esével gond nélkül össze lehet vetni, hogy valóban másolata-e az egyik a másiknak.
Sajnos, vagy sem, de sem a kompresszor, sem a turbina konfigurációja, átmérője, fokozataik száma, sem a kétáramúsági fok, sem a nyomásviszony nem egyezik egyik régebbi, vagy akár újabb CFM56-os alváltozatéval sem. Pedig ezek közt is bőven volt variáció.

Ez körülbelül olyan, mintha azt mondanánk, hogy a legújabb BMW az egy régebbi Mercedes miliméterre pontos mása.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
3 918
11 568
113
Amerikai tudósok megépítették az első forgó robbanó hajtóművet (?), amelyet korábban kivitelezhetetlennek tartottak.
Nyilván rakétahajtóműről van szó.
Szakkommentárt kérnék, hogy ez mi is valójában. (előre is köszönöm).
Valami olyasmiről szól, hogy a robbanás sokkal hatékonyabb, mint az égés (kevesebb üzemanyag - nagyobb tolóerő).
Két, egymásba ágyazott robbantási hengerről van szó, amelyekbe a robbanóelegyet fecskendezik, ami berobban, lökéshullámot generál, ami a hangsebesség ötszörösével távozik.
De ugyanez a lökéshullám robbantja be a következő adag robbanóelegyet is, amelyet egy algoritmusnak megfelelően adagolnak.
Ennyit tudtam felfogni és megérteni a cikkből, ha valaki ennél szakértőibb leírást tud adni, azt megköszönném.
https://zen.yandex.ru/media/energof...hitalsia-nevozmojnym-5ee3cb805991a234c2b325d3
scale_1200
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
3 918
11 568
113
A cikk komment szekciójában van még érdekes infó egy Sergey Ognev nevű kommentáló részéről, aki szerint az oroszok is megcsinálták.
Amerikai tudósok megépítették az első forgó robbanó hajtóművet (?), amelyet korábban kivitelezhetetlennek tartottak.
Nyilván rakétahajtóműről van szó.
Szakkommentárt kérnék, hogy ez mi is valójában. (előre is köszönöm).
Valami olyasmiről szól, hogy a robbanás sokkal hatékonyabb, mint az égés (kevesebb üzemanyag - nagyobb tolóerő).
Két, egymásba ágyazott robbantási hengerről van szó, amelyekbe a robbanóelegyet fecskendezik, ami berobban, lökéshullámot generál, ami a hangsebesség ötszörösével távozik.
De ugyanez a lökéshullám robbantja be a következő adag robbanóelegyet is, amelyet egy algoritmusnak megfelelően adagolnak.
Ennyit tudtam felfogni és megérteni a cikkből, ha valaki ennél szakértőibb leírást tud adni, azt megköszönném.
https://zen.yandex.ru/media/energof...hitalsia-nevozmojnym-5ee3cb805991a234c2b325d3
scale_1200
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Az a baj, hogy ez nem igaz. "Egy régebbi CFM hajtómű..." ilyen csak egy van, a CFM56-os sorozat (hat különféle fő alváltozat), aminek kialakítását a PD-14-esével gond nélkül össze lehet vetni, hogy valóban másolata-e az egyik a másiknak.
Sajnos, vagy sem, de sem a kompresszor, sem a turbina konfigurációja, átmérője, fokozataik száma, sem a kétáramúsági fok, sem a nyomásviszony nem egyezik egyik régebbi, vagy akár újabb CFM56-os alváltozatéval sem. Pedig ezek közt is bőven volt variáció.

Ez körülbelül olyan, mintha azt mondanánk, hogy a legújabb BMW az egy régebbi Mercedes miliméterre pontos mása.
Sejtettem én, hogy nem igaz. Arról a CFM-56ról volna szó, amelyik már az A-320asokban is volt.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Pistike barátom azt mondta, úgy hallotta, hogy a PD-14es az egy régebbi CFM hajtómű miliméterre pontos másolata.
Hát a CFM-56 az sűrűn előfordul a B737 tipus-családon meg A-319/320/321 gépeken is, ilyenek vannak bőven Russia-ban. Viszont ez már elég régi hajtóműcsalád, és tartok tőle hogy HA igaz is, MINIMUM ugyanolyan anyagminőség és a gyártáshoz szükséges spec szerszámgépek és eljárások nélkül csak KB. lesz ugyanaz, vagyis nem mennek sokra vele.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Úgy látom, az MC-21 a PD-14gyel repked.
Pontosabban úgy olvasom. Mert a videóban az MC-21-300 van, nem a 310es.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Úgy látom, az MC-21 a PD-14gyel repked.
Pontosabban úgy olvasom. Mert a videóban az MC-21-300 van, nem a 310es.
Háááát ... én így ránézésre meg nem mondom milyen hajtómű, de a hajtómű oldalán a sasos jelvény az szerintem a Pratt end Whitney logója ... ;):D